Flygbiljetter - smart att göra såhär?

Av Alicee
24 aug. 2014 17:16
Visningar: 1051
Hej!
Kort och gott backpacking i Thailand och dess grannländer står på kartan för mig och min pojkvän till vintern. Då vi inte är säkra på budget och vill vara spontana tänkte vi köra på en ombokningsbar hembiljett med Thai airways.

Vi blir dock lite fundersamma. När man klickar i ett datum får man upp olika alternativ. Vissa biljetter är dyrare å verkar ha möjlighet till ombokning å andra har en extra avgift?

Men vi vill ju enbart betala extra för att få en ombokningsbar hembiljett, vi är säkra på datum när vi åker dit. Därför känns det dumt att betala för en ombokningsbar biljett när vi flyger hem OCH DIT.

Är det då smart att boka först enkelresa:
Köpenhamn - Bangkok - Kohsamui.

Sedan en enkel hemresa (kanske med ett annat resebolag?) Bangkok - Köpenhamn/Göteborg?

Hur gör man enklast med en ombokningdbar hembiljett? Hur många dagar kan man röra sig emellan? Är det svårt att boka flyg på plats i Thailand?

Tjingeling!
Av Birgere
24 aug. 2014 17:36
Har du kollat Kilroy, dom brukar sälja ombokningsbara ungdomsbiljetter.
Av Hille2
24 aug. 2014 18:08
Fast det brukar vara dyrare att köpa enkelbiljetter så det är inte säkert att det blir någon ekonomisk vinst.
Av Bibby
29 aug. 2014 00:24
Kolla att köpa en returbiljett, sen kör ni en No Show på hemresan och köper en ny returbiljett på vägen hem..
Av Alicee
1 sep. 2014 16:02
Birgere: Har fått tips om Kilroy tidigare, men när jag googlade för att läsa om dem fick jag upp flera som stött på problem med deras obokningsbara biljetter. Kanske inte gäller för alla men fick mig att kolla lite efter andra bolag. Tack för svaret!

Hille: Nä, det får man ju såklart ha i åtanke!

Bibby: Det är ju också ett alternativ! Vad är billigast tro? Hur funkar det när man skaffar visum och så?
Av Bibby
1 sep. 2014 21:28
Citerat från Alicee:

Bibby: Det är ju också ett alternativ! Vad är billigast tro? Hur funkar det när man skaffar visum och så?
Omöjligt att svara så här på vad som är billigast, jag har köpt en del enkelbiljetter men ibland så är en returresa billigare, det är bara att söka och jämföra. Olika från fall till fall, från dag (timme) till dag (timme).
Biljettpriser är färskvara.
Jag köpte en enkelresa mellan Almaty (där jag råkade hamna helt oplanerat) och Hong Kong denna resan också, och medan jag satt på resebyrån och jämförde olika alternativ så gick min resa ner från USD 530 till 400, så lite tur ska man ha också :)

Om du bokar returresa så är det inga problem med visum (så länge du håller dig inom antalet dagar givetvis), det kan däremot krångla till det om du köper enkelresor.

Köpte enkelresor mellan Hong Kong - Seoul - Fukuoka - Macau förra månaden och det krånglade till det lite.
Jag var tvungen att visa upp nästa biljett varje gång och till Macau så vill hon ha bevis på att jag inte behövde visum och det tog ett tag att kolla upp men när hon kom tillbaka så sade hon "Ohhh, you need visa nowhere"... haha.
I Macau var det lite krångel också då jag bytte plan i Shanghai och hon hittade ingen stämpel eller visum från Kina men då visade jag upp boardingkortet mellan FUK-PVG och då var jag välkommen.

Sensmoral, släng aldrig nåt innan hela resan är helt klar och ha alla kommande biljetter klara att visa, helst på papper, tycker jag är enklast iaf.

Lycka till.
2 sep. 2014 18:31
Konstigt nog när jag ska köpa biljetter så blir det alltid billigast att köpa retur/hemresan samtidigt istället för enkelresa.

Mitt tips, köp hemresa också, känns lite tryggare också

Karro
Av Alicee
4 sep. 2014 13:02
Tack för alla svaren, oerhört tacksamt ska ni veta!

Nu verkar det som om vi gör såhär:

Vi bokar en enkelresa ner till Bangkok, med oss har vi även en flygbiljett från Phuket - Kuala Lumpur (Malaysia). Resan till Malaysia kommer vi inte att använda, utan enbart ha som ett tecken på att vi kommer resa ut ur landet. "Malaysiaresan" kommer avgå efter 30 dagar efter vi ankommit till Thailand, så på så vis kan vi lösa ett visum också.

Vad tror ni om det?
Av Hille2
4 sep. 2014 13:17
Ja, det funkar ju om ni är säkra på att ni kommer att åka därifrån inom 30 dagar.
Av Alicee
4 sep. 2014 13:23
Jag skrev att vi inte kommer göra det och därför lösa ett visum och på så vis kan stanna i Thailand i tre månader :)
Av Hille2
4 sep. 2014 13:28
Missuppfattade :)

Men om ni söker ett visum ska ni boka utresan efter 90 dagar om det är så länge ni tänkt stanna där. Visumet blir ju ett 60-dagars som ni får förlänga på immigrationen med 30 dagar till.