Flygbiljetter och rutt. Tips tack! :)

15 jan. 2016 20:31
Visningar: 855
Hej,
Vi är en familj på fyra, barnen är 10 och 5 år gamla.
Nu har jag lyckats övertala mannen att vi ska fira jul och nyår nere i Thailand 2016/17 :)
Datum som är tänkt: 17/12 till 7/1.

Vi ska nu sätta oss och knåpa ihop vår resa.
Vi funderar på Kao Lak, Koh Lanta och Ao Nang.
3 veckor. Hur verkar den rutten?

Jag har även funderat lite på östsidan...

Det vi söker är: vackra stränder och lugna områden. God mat och rida elefant. Lugn och skön semester.

Flygresan:
Har precis börjat kolla lite, det är ju en djungel! Vad ska man se upp med? Vi vill helst resa Gbg-Phuket tur och retur. (Fast om man avslutar resan i Ao Nang så kke vi borde åka från Krabi istället?)

Var hittar ni era flygbiljetter och vad bör man tänka på? Nån som brukar boka själva resan genom resebyrå? Blir det mkt dyrare?

Vi vill undvika långa transfers i buss med barnen. Hur gjorde Ni första gången?

Tacksam för tips inför vår drömresa.

Sara
Av Beppis
16 jan. 2016 09:52
Har själv varit i södra Thailand 10 gånger, både med barn och pensionärer, och besökt de ställen ni funderar på. Vi väljer oftast att åka flyg till Krabi istället för Phuket som är en mindre flygplats med enkel transfer till Krabi och Koh Lanta.
Vi brukar åka med Thai Airways istället för charterstol (ofta samma pris), kolla priser på t.ex. momondo.se
När det gäller flyg och barn är det inte bara priset som är viktigt, t.ex. hur lång tid måste man vänta på byte av flyg.

Förslag: Välj antingen Khao Lak området med besök på Kho Kho Khao eller Krabi området med enkel transport mellan öarna. Ganska lång transport mellan Khao Lak och Kho Lanta (dock hade vi turen att göra just den transporten när Tsunamin slog till 2004 så vi satt säkert på vägen).

Själv föredrar vi Krabi området.
Alla öar i det området har sin charm. Tycker själv att Kho Lanta har det mesta för alla åldrar, de södra stränderna, t.ex. Klong Nin är det ganska lugnt på.
Kho Lipe, ön längst söderut, har otroligt fint och klart vatten men börjar bli väldigt "turistiskt" och utbyggt med allt vad det innebär.

/Lasse
16 jan. 2016 11:25
Hej och tack för ditt svar!

När jag söker på momondo.se så hamnar det på över 35.000:- för fyra. Några bekanta till oss reste exakt samma tid 2015/16 och de bokade sina stolar (vet ej var) i slutet på februari och deras stolar kostade totalt 26.000:-
Vi vill definitivt hamna under 30. Det kanske bara är att ha lite is i magen och vänta lite...hålla utkik liksom.

Sara
Av Tegfors
17 jan. 2016 00:29
Hej
Reste era bekanta under jul och nyår? Det är den absolut dyraste perioden.
Vet att Qatar airways brukar ha mycket bra låga priser. Byte i doha.
Lycka till
Britt
21 jan. 2016 19:47
Ni blir väldigt begränsade om ni väljer att flyga GBG-Phuket/Krabi, går ni via Bangkok så kommer fler alternativ fram.
Som tidigare nämnt så är det SVINDYRT att flyga hem från Thailand i Januari och jag tycker 35 tusen låter som ett kanonklipp.
Av Bibby
21 jan. 2016 22:22
Åk via nån mindre känd stad i Kina så kan ni komma riktigt billigt undan.

Åkte över jul förra året till Thailand via Chengdu, betalade lite drygt 4.000:-

Bokade direkt via flygbolagen givetvis, aldrig via nån resebyrå.
21 jan. 2016 22:51
Hej Sara, jag ser att dina datum är lördag till lördag, det är absolut dyraste dagen. Vi brukar alltid välja torsdag till torsdag och att välja nattflyg, då kommer man hem en fredag morgon och har hela helgen på sej att mobilisera kraft att återgå till att börja slava ihop nya stålar på måndag. Vi bor i Värmland och väljer Arlanda för utbudet är lite större där även om vi har kortare till Landvetter. Sist vi åkte (12/12-14 till 10/1- 15) så blev det med Finnair och det var helt okej, då flög vi arlanda-helsingfors-bangkok- phuket på utresan och hem kuala lumpur- singapore- helsingfors- arlanda. Det betalade vi 31000 för 4 vuxna ( stora barn! ) och bokade ungefär vid den här tiden. Den sökmotorn vi använder är ( allaflygbiljetter.se ) där kan man söka på annan hemreseort. Idealiskt om man vill öluffa söder ut till Koh Lipe. Vi brukar alltid köpa biljetterna Ca. 10 månader innan. Vore jag som du/ni skulle jag satsa på Ao Nang/ Phuket sen Koh Lanta och kanske nåra öar däromkring. Vi har firat jul/nyår därnere 2 ggr, absolut dyraste tiden men värt varenda krona. Lycka till.
Av Bibby
21 jan. 2016 23:00
Citerat från Bibby:
Åk via nån mindre känd stad i Kina så kan ni komma riktigt billigt undan.

Åkte över jul förra året till Thailand via Chengdu, betalade lite drygt 4.000:-

Bokade direkt via flygbolagen givetvis, aldrig via nån resebyrå.
Citerar mig själv, kunde inte editera.
Kom just på detta.
En kompis dotter var nere över jul också och hon betalade inte heller mycket mer än 4.000:- och hon åkte via Abu Dhabi och bokade bara ett par veckor innan.

Vänta på nåt erbjudande tycker jag, duggar tätt snart.
22 jan. 2016 07:14
Jag bokade biljetter till Bangkok via Skyscanner, vilket var enkelt gjort genom några klick! Vi är två vuxna med tre barn och betalar 21.800 kr för biljetterna, visserligen i februari, med British Airways. En mellanlandning i London på 2 tim, sen direkt till Bangkok. Vi kollade FÖRST när det var billigast att åka och valde därefter datum. Om ni redan låst er vid specifika datum blir utbudet såklart mindre.
22 jan. 2016 09:23
Våra bekanta reste exakt samma period förra vintern och de funderar på att åka i år igen.
De säger -"ha is i magen", så det är väl bara att vänta lite till... Jag är dock inte så bra på det ha, ha.

Vi vill i alla fall under 30.000:- Jag tror vi ändrar resdatum lite, det är nog inte så klokt att resa lördag-lördag. Och det tar ju lite tid att återställas rent tidsmässigt när man kommer hem. Tack för tips!

Sara
23 jan. 2016 06:56
Strunta i att rida på elefanter..
1. Det är synd om dem.. Samma tur varje dag och kolla upp hur de gör för att bryta själen på de här vilda djuren...stötta inte det
2. Det är inte så speciellt alls. Man bara hänger med..

Jag har gjort det själv, innan jag visste. Efteråt kändes det bara tragiskt
Av Hille2
23 jan. 2016 19:33
Citerat från Luttilej:
Strunta i att rida på elefanter..
1. Det är synd om dem.. Samma tur varje dag och kolla upp hur de gör för att bryta själen på de här vilda djuren...stötta inte det
2. Det är inte så speciellt alls. Man bara hänger med..

Jag har gjort det själv, innan jag visste. Efteråt kändes det bara tragiskt
Instämmer i det du skriver!
24 jan. 2016 09:59
Citerat från Sarasahara2:
Våra bekanta reste exakt samma period förra vintern och de funderar på att åka i år igen.
De säger -"ha is i magen", så det är väl bara att vänta lite till... Jag är dock inte så bra på det ha, ha.

Vi vill i alla fall under 30.000:- Jag tror vi ändrar resdatum lite, det är nog inte så klokt att resa lördag-lördag. Och det tar ju lite tid att återställas rent tidsmässigt när man kommer hem. Tack för tips!

Sara
Har skickat ett meddelande till dig. För 2 vuxna och 2 barn kan ni flyga Göteborg - Singapore för 20700:- med bra bolag och korta byten 17/12 - 11/1. Sedan kan ni på egen hand ta er från Singapore med exempelvis AirAsia till valfri ort i Thailand för ett par tusenlappar ToR.
Av Walle
25 jan. 2016 17:10
Hejsan
Vi reser till Thailand varje sportlov och är borta 3 veckor... reser med ett barn som nu har hunnit blivit 13 år.
Jag kan verkligen rekommendera att åka till Krabiområdet om man inte vill ha för långa transfer..
Våra favoritöar i Krabiområdet är Koh Lanta, Koh Kradan, Koh Mook och Koh Bulone. De tre sista öarna ligger ca 2 timmars transfer med båt från Koh Lanta. Koh Bulone ligger längst bort, Kradan och Mook ligger närmare Koh Lanta kanske ca 1 timmes båtfärd. Det är jättefina öar, Bulone, Mook och Kradan är väldigt lugna och har fina stränder. Koh Lanta lite mer av allt men väldigt trivsamt. Alla tre öarna är väldigt barnvänliga.
När det gäller flygresa är det skönt att åka direkt hela vägen till Bangkok för att byta där till inrikes till ex.vis Krabi. Det brukar ofta komma driver med bra flygpriser.

Ett litet tips....
Ta kontakt med Lycke Gard på Lucky Travel.. hon är kanonbra och hjälpsam!!
Hjälper dig att få fram bra priser med Thai :-) och har svar på dina frågor....
Jag har haft hjälp av henne många gånger och bokat vårt flyg genom henne

Hennes e-post: (Logga in för att se e-postadress)

/Lycka till
31 jan. 2016 13:12
Nu är biljetterna bokade!
Oj oj vilket adrenalinpåslag ;) Det är stort för mig detta :)

Nu återstår att boka boende.

Vi funderar på följande:

Ao Nang 7 nätter (hittat bra hotell)
Hade tänkt Koh Mook
7 nätter men insåg precis att det ligger för långt bort.. (nån som har nåt bra tips?)
Kao Lak 7 nätter

Vi fick ett så himla bra tips från en kompis, http://www.kohmook-cocolodge.com/
Spartanska bungalows men jättefräscha. Vart kan vi åka i mitten av vår resa och hitta liknande boende?

Tacksam för tips!!

Sara
31 jan. 2016 13:32
Citerat från Sarasahara2:
Nu är biljetterna bokade!
Kul!!
När flyger ni, vilket bolag och vad fick ni betala?
31 jan. 2016 14:10
15 dec till 5 januari

Vi flyger Arlanda-Phuket
Phuket- Bangkok-Arlanda

Med avbokningsskydd och Ticket.se´s garanti så landade det på 29,948:-

Thai Airways.
Är väldigt nöjd med att slippa mellanlanda nånstans :)