Flyga från Kuba till Jamaica ?

13 feb. 2016 11:21
Visningar: 1822
Hej !

Vi är ett par som tänker resa runt lite i Kuba om ca 1 år. Vi vet inte vart vi ska börja, med tanke på att vi sedan vill flyga till Jamaica ?

Går det att flyga till Jamaica från Kuba ? Iså fall varifrån ?

Vi är inte så sugna på att hyra bil, hur fungerar det med buss, oavsett varifrån vi börjar vår resa i Kuba?
Vi har tänkt att bo på Casa particulare , kan man boka boende i den by man åker till, på samma dag man kommer dit ?
Lite priser och annat är välkommet . Resan kommer att vara runt ca 2 veckor på Kuba.

Tacksam om någon har ork och lust att svara.

Tack så jättemycket !

Monica

Av Hawaii
13 feb. 2016 16:30
Jag tror Aerogaviota flyger mellan Kuba och Jamaica, men det är ett kubanskt bolag så lite svårt att veta hur pålitliga de är. Och med "pålitliga" menar jag inte säkerheten utan helt enkelt om de kommer att trafikera en viss sträcka nästa år. Vill du använda ett mera "pålitligt" flygbolag så flyger Cayman Airways där, med mellanlandning i Cayman Islands.

PS. Båda bolagen flyger till Havana och troligen till ett par andra städer I Kuba också. Troligen Santiago. Kan vara svårt att få uppgifter så här långt i förväg. Normalt kan man boka en biljett 330 dagar innan avresan (men det finns undantag) men det är inte ovanligt att flygbolagen ändrar avgångstider etc. om man bokar så långt innan.
19 feb. 2016 05:09
.. Tack så mycket för svaret, vi får spåna och vi är tacksamma för fler svar och om vad som är värt att se :-)
>Citerat från Hawaii:
Jag tror Aerogaviota flyger mellan Kuba och Jamaica, men det är ett kubanskt bolag så lite svårt att veta hur pålitliga de är. Och med "pålitliga" menar jag inte säkerheten utan helt enkelt om de kommer att trafikera en viss sträcka nästa år. Vill du använda ett mera "pålitligt" flygbolag så flyger Cayman Airways där, med mellanlandning i Cayman Islands.

PS. Båda bolagen flyger till Havana och troligen till ett par andra städer I Kuba också. Troligen Santiago. Kan vara svårt att få uppgifter så här långt i förväg. Normalt kan man boka en biljett 330 dagar innan avresan (men det finns undantag) men det är inte ovanligt att flygbolagen ändrar avgångstider etc. om man bokar så långt innan.
Av Basta
19 feb. 2016 08:24
Bussbolagen Viazul och Transtur har bekväma bussar, de åker inte överallt utan håller sig till turiststråken. Taxi är ett alternativ, men om man åker längre sträckor är varken en gammal Chevrolet eller Lada särskilt bekväma. Att transportera sig från en plats till annan tar tid. Planera därför inte in för många platser under era två veckor.

Casa Particular kostar oftast 25-30 CUC. Vi hade hört att man inte behöver boka i förväg, trots att vi åkte i högsäsong. Väl på plats upptäckte vi att det kunde vara svårt att få tag på ett boende. Vi bad värden på vår Casa att boka för nästa plats, men det lyckades inte alltid. På en ort var vi tvungna att byta Casa varje natt. Om nån månad kommer amerikanska reguljärflyg att börja flyga på Kuba, 110 plan/dag! Jag fattar inte var alla människor ska bo, äta och hur de ska transportera sig.
Av Hawaii
19 feb. 2016 17:19
Citerat från Basta:
"Om nån månad kommer amerikanska reguljärflyg att börja flyga på Kuba, 110 plan/dag! Jag fattar inte var alla människor ska bo, äta och hur de ska transportera sig."

Helt riktigt att kubanska och amerikanska luftfartsmyndigheterna har kommit överens om att tillåta upp till 110 dagliga flygningar mellan USA och Kuba, men detta kommer att ta många år. Överenskommelsen (av den 16 februari) tillåter upp till 20 dagliga flyg till Havana och upp till 10 dagliga flyg till nio andra kubanska städer (10 per stad), alltså totalt 110. Början kommer att bli betydligt blygsammare med kanske ett par dagliga flyg som kommer att börja tidigast till hösten.
28 feb. 2016 20:05
Tack så mycket för svaren :-) . Då har vi lite att gå på. Vi ska inte besöka för många orter på våra 2 veckor.
Citerat från Hawaii:
Citerat från Basta:
"Om nån månad kommer amerikanska reguljärflyg att börja flyga på Kuba, 110 plan/dag! Jag fattar inte var alla människor ska bo, äta och hur de ska transportera sig."

Helt riktigt att kubanska och amerikanska luftfartsmyndigheterna har kommit överens om att tillåta upp till 110 dagliga flygningar mellan USA och Kuba, men detta kommer att ta många år. Överenskommelsen (av den 16 februari) tillåter upp till 20 dagliga flyg till Havana och upp till 10 dagliga flyg till nio andra kubanska städer (10 per stad), alltså totalt 110. Början kommer att bli betydligt blygsammare med kanske ett par dagliga flyg som kommer att börja tidigast till hösten.
28 feb. 2016 20:11
Tack Basta ! :-) Vet inte om vi ska börja i Havanna eller hålla oss längre ned i kuba. Tar gärna emot rek. om platser i Kuba. Vad ska vi akta oss för ?

>Citerat från Basta:
Bussbolagen Viazul och Transtur har bekväma bussar, de åker inte överallt utan håller sig till turiststråken. Taxi är ett alternativ, men om man åker längre sträckor är varken en gammal Chevrolet eller Lada särskilt bekväma. Att transportera sig från en plats till annan tar tid. Planera därför inte in för många platser under era två veckor.

Casa Particular kostar oftast 25-30 CUC. Vi hade hört att man inte behöver boka i förväg, trots att vi åkte i högsäsong. Väl på plats upptäckte vi att det kunde vara svårt att få tag på ett boende. Vi bad värden på vår Casa att boka för nästa plats, men det lyckades inte alltid. På en ort var vi tvungna att byta Casa varje natt. Om nån månad kommer amerikanska reguljärflyg att börja flyga på Kuba, 110 plan/dag! Jag fattar inte var alla människor ska bo, äta och hur de ska transportera sig.
28 feb. 2016 20:18
Tackar ! Låter som att man ska stanna några dagar på Cayman Islands . Vet du ngt om boende där ? . Vår resa i Karibien kommer att sträcka sig till 4-5 veckor .


>Citerat från Hawaii:
Jag tror Aerogaviota flyger mellan Kuba och Jamaica, men det är ett kubanskt bolag så lite svårt att veta hur pålitliga de är. Och med "pålitliga" menar jag inte säkerheten utan helt enkelt om de kommer att trafikera en viss sträcka nästa år. Vill du använda ett mera "pålitligt" flygbolag så flyger Cayman Airways där, med mellanlandning i Cayman Islands.

PS. Båda bolagen flyger till Havana och troligen till ett par andra städer I Kuba också. Troligen Santiago. Kan vara svårt att få uppgifter så här långt i förväg. Normalt kan man boka en biljett 330 dagar innan avresan (men det finns undantag) men det är inte ovanligt att flygbolagen ändrar avgångstider etc. om man bokar så långt innan.
Av Hawaii
28 feb. 2016 22:00
Många år sedan jag besökte Grand Cayman men redan då fanns det ett gott utbud på bra hotell, så definitivt inga problem att hitta bra boende och bra restauranger. Fantastisk snorkling. Ett utmärkt ställe att koppla av på - fina stränder men inte mycket annat att göra. Bortsett från att dyka/snorkla.
Av Basta
1 mars 2016 09:48
Citerat från Pellerobban:
Tar gärna emot rek. om platser i Kuba. Vad ska vi akta oss för ?

Det är svårt att rekommendera då man inte vet vad ni gillar att göra, se och uppleva. Min bästa rekommendation är att läsa på om olika platser och utifrån det göra upp en preliminär plan och kanske ställa ytterligare frågor.
Jag vet inget speciellt man ska akta sig för. Långa köer, vassa koraller, billiga drinkar, stinkande bilar kan man få för mycket av. Annars är det sunt förnuft som gäller, som på alla andra platser.
10 okt. 2016 14:37
Hej!! tänkte höra hur du gick till väga med flyg mellan kuba och jamaica? Hur mycket fick du betala för biljetten och löste du det när du väl var framme i kuba eller i förtid??
10 okt. 2016 18:36
Havanna och främst gamla stan är ett måste. Vinales, by bland tobaksfält och berg är väldigt vackert! Åk på en ridtur där, besök tobaksplantage och drick lemonad :) ca 3h väster om havanna.
Österut finns Trinidad, stad med färgglada hus och närhet till lite stränder. Gå på salsaklubb här eller i huvudstaden.
Varadero beach rankas ofta som en av världens vackraste så det kan ju vara värt om ni vill lägga tid på sådant.

Bussar går mellan dessa ställen (har dock ej koll på Varadero) men blir oerhört lätt fullbokade så kan vara bra att boka flera dagar i förväg. Att bo hemma hos lokalbefolkningen i deras casas är givande, speciellt om ni kan lite spanska. De hjälper er med det mesta! Vi hade inte bokat något boende i förväg och det gick bra, förutom att det var lite svårt att hitta boende i Havanna. Var där i februari i år.

Kuba är något extra! Lycka till :)
20 okt. 2016 18:14
Hej ! Tack för svaren. Vi har bokat de 3 första dgrna i Havanna. vi kommer sedan att försöka boka buss till Varadero, där vi inte har ngt boende . :-)