Flyg till Bali, ange passnr innan resa?

3 feb. 2016 18:58
Visningar: 335
Hej!
Om ett par månader ska jag resa till Bali via Göteborg - Köpenhamn - Singapore - Bali. med Singapore airlines.
Nu undrar jag om någon gjort en liknande resa nyligen och ni behövde registrera några uppgifter som passnummer för att passerar ryskt luftrum?
Jag har vänner som flyger till Thailand inom kort som måste fylla i sina uppgifter för att de passerar ryskt luftrum. Undrar om samma gäller för Indonesien och Singapore? För alla flygbolag? Vart fyller man i detta?

Jättetacksam för info från någon som rest dit nyligen.

Med vänlig hälsning,
Jp
3 feb. 2016 19:39
Hej,

Det gör du nog på två olika sätt.
Antingen vid incheckning vid disk eller via internet om du checkar in online (via flygbolagets hemsida brukar det vara).
Av Bibby
3 feb. 2016 21:32
Inte sällan fyller man i passnummer redan vid bokningen på flygbolagets hemsida (för det är ju där man bokar).

Jag är ganska säker på att man fyller i passnumren då landet man åker till kräver så, inte för att du råkar åka över ryskt luftrum, det vet jag inte var du har fått det från?
Av Bibby
3 feb. 2016 22:01
Citerat från Johanpehrson:
Här är en artikel om detta:

http://www.expressen.se/allt-om-resor/nya-krav-pa-svenska-thailandsresenarer/
Gammal artikel och mycket men, om, vill, vet inte.... Dessutom bara för charter tydligen.

Men faktum kvarstår att du ibland måste fylla i passnummer när du bokar, och jag ser inte det som nåt problem, oavsett vem som ska ha dem. Jag har fyllt i dem otaliga gånger vid bokningen.

Är det ett problem att Putin får dem så kan man väl åka via nån av gulfstaterna. Tror fortfarande inte att han får dem, nåt han ville ha bara, men tror inte det blev så.
6 mars 2016 09:44
Flyger från Singapore till Bali om 2 veckor med Air Asia. Vid bokning fick jag inte frågan om passnummer.
Flyger med Lufthansa till Singapore, men inte där heller har det frågats om något passnummer.

MVH
Jens