Flyg Qatar

29 nov. 2011 18:22
Visningar: 5250
Har gjort en felbokning hos Qatar airways, fyllt i en "Refund request", väntar för närvarande på svar på om jag får pengarna tillbaka. Är det nån som gjort samma dumhet:)? Sedan vore det kul att höra vilka andra erfarenheter ni har av dem.
Av Morero
30 nov. 2011 10:36
Hej!
Jag har rest med Qatar många gånger och har bara gott att säga om dem! De har flera gånger blivit vald till Världens bästa flygbolag och servicen är kanon!
Dock har jag ingen aning om hur mycket du kan få tillbaka för din felbokade flygbiljett, men troligtvis bör du kunna få tillbaka en större del av skatten.
1 dec. 2011 18:55
Tack för svaret, jag håller tummarna att jag får tillbaka pengarna men det är ju förbannat klantigt.
1 dec. 2011 19:17
Hoppas det fixar sig. Jag har bokat Qatar i jan efter så många referenser från positiva resenärer.
Av Mariat
2 dec. 2011 13:02
Hej,

Usch! Jag klantade mig också rejält i höstas hos Qatar. Bokade biljetter till 6 pers men råkade tydligen scrolla till med musen så att avresemånaden blev en månad för tidigt. Upptäckte det på bekräftelsen...

Det var helt omöjligt! Jag var i kontakt med Qatar flera gånger och det var bara NEJ NEJ NEJ. Ingenting att göra. Efter timmar i kö och långa långa samtal var det bästa de kunde erbjuda en ombokning till en avgift av 30 000 DKK (!!!).

Så jag fick avboka biljetten utan att få tillbaka biljettpriset. Fick dock skatter och avgifter tillbaka (det har de ingen rätt att ta ut om du inte reser). Men sen var det bara att boka nya biljetter (inte med Qatar!) SURT är bara förnamnet!

Var i förbindels med detta också i kontakt med konsumentverket och det finns ingen ångerrätt när man bokar resor och transport...

Vad är det för refund request du har fyllt i? Det fick jag ingen info om när jag var i kontakt med dem....

Visst att Qatar har bra rykte och bra service på flygen... men det var verkligen no mercy när det gällde att boka om. Jag ville ju bara flytta resedatum, fortfarande resa med dem! Det borde va en service de kunde vara behjälpliga med. Men no way, biljetten var inte ändringsbar eller ombokningsbar. Bokningen gällde 6 pers till Dubai så det var en ganska saftig räkning jag fick betala två gånger. Detta hade de ingen förståelse eller sympati för.

Hoppas det går bättre för dig!
3 dec. 2011 15:19
Hej Maria! Det var tråkigt att höra. Refund request ligger på deras hemsida, den använder man när man vill annullera och ha pengarna tillbaka. Qatar's Stockholm kontor hänvisade mig till den när jag ringde dem. De tar ut en avgift på 315kr och det tycker jag är ok. Fick reda på att biljetten jag köpt inte var ombokningsbar men tydligen avbokningsbar. Så jag kommer att få pengarna tillbaka, fick svar på förfrågan igår.
Av Mariat
5 dec. 2011 19:18
Bra att veta till en annan gång... men min var inte heller ombokningsbar (fick ingen tydlig info om detta vid bokning)... hoppas det löser sig för dig.
Av Teresea
10 juni 2012 16:45
Nefertaris, hur stor del av resan fick du tillbaka till slut? Och hur lång tid tog det innan pengarna kom?
10 juni 2012 17:03
Det kostade mig bara en administrativ kostnad på ca 400kr, sedan tog det väl kanske 10dgr innan pengarna kom in på kontot. Däremot tycker jag deras villkor är otroligt otydliga.
Av Teresea
10 juni 2012 17:20
Ja, verkligen! Och tydligen är det enorma skillnader om man är medlem eller inte i deras privilege club... Tack för svaret i alla fall!