Flyg med byte

14 juli 2016 18:56
Visningar: 166
Vi flyger till Phuket i november från Göteborg. Resan går via Düsseldorf och Hongkong. Vi flyger med EW från Göteborg och sedan med Cathay resten av vägen.
På hemresan blir det via Amsterdam och med KLM sista biten.
Min fråga är: Checkar man in bagaget hela vägen i Göteborg trots att det inte finns något formellt samarbete mellan EW och Cathay. Samma gäller mellan Cathay och KLM. Resan är köpt på en internetresebyrå och det är en hel biljett.
Min andra fråga är:
Vad händer om exempelvis EW-flyget blir försenat så man missar Cathay förbindelsen?
21 juli 2016 11:50
Hej,
Det ska inte vara några bekymmer att få väskan "taggad" hela vägen till slutsestination, i ditt fall HKT.

Beroende på personalen på Landvetter så kan de skicka väskan till Düsseldorf och du får checka in den på nytt där, och sen går den hela vägen till Phuket. Dvs. De "slår de ihop" EW med CX och då blir den taggad hela vägen. Allt beror på kunskap och vilja bakom disken.

Gällande transfers så skiljer det sig mycket beroende på om ni uppfyller "minimum connection time" dvs tiden från ankomst i DUS till avgång. Har ni bokat med godkänd tid (standard är runt 1,5h) så har ni givetvis all hjälp ni behöver på marken om en försening/ inställt flyg skulle inträffa. Är flyget såpass sent in till GOT att ni inte skulle hinna med nästa flyg från DUS så kan ni bli ombokade redan i GOT och istället flyga en annan väg, kanske vi Stockholm eller Köpenhamn.

Allt kommer gå jättebra, så ingen idé att oroa sig. Var bara noga vid incheckningen vart väskan blir "taggad" till, och om du måste checka in den på nytt i DUS. (Skulle du glömma väskan i DUS så kommer den garanterat stå där tills du kommer tillbaka, då det är mot lag att skicka en väska någonstans då passageraren har "glömt" den)

Trevlig resa!
21 juli 2016 13:46
Jag antar att du köpt resan som en sammanhängande biljett?
Huruvida man taggar väskan vidare beror inte på "kunskap och vilja" utan helt enkelt om flygbolagen samarbetar eller inte. Om man köpt en sammanhängande biljett samarbetar bolagen med största sannolikhet och då taggas bagaget automatiskt vidare.
Om det inte skulle göra det beror det i så fall på att man har en layover på typ mer än ett dygn ELLER att man måste förtulla bagaget. I det sista fallet är det ju om sista är inrikes.