Flyg i Thailand

Av Robbann
8 dec. 2015 18:12
Visningar: 733
Hej på er!

Jag ska flyga ner till Thailand o överraska min flickvän,
Jag anländer till Bangkok 14:00 och tänkte resa vidare med Bangkok airways till Koh samui, flyget till Koh samui lyfter vid 16:10, någon utav er som vet om
2 tim o 10 min räcker? Eller blir det väldigt stressigt?

Mvh Robert!
😁
Av Sierra
8 dec. 2015 22:23
2 tim 10 min räcker.
En fråga...vilket bolag flyger du till Bangkok med?
Av Robbann
8 dec. 2015 22:45
Den som jag hade tänkt o boka är med Lufthansa :)
Av Sierra
8 dec. 2015 23:17
Ok, då kan du inte checka in bagaget hela vägen till Samui.

Efter landning Bangkok skall du passera immigration, hämta ut bagaget och gå till Domestic Departures och checka in vid Bangkok Airways checkin desk. Checkin stänger 40 min före avgång.
Av Robbann
8 dec. 2015 23:38
Okej, men jag har 2 tim o 10 min när jag kommer till Bangkok, tror du att det räcker då? Eller hur lång tid brukar det ta? :)
Av Birgere
9 dec. 2015 00:21
I bästa fall har du 2h på dig men om ankommande flyg är försenat så är det kört. Boka en genomgående biljett istället så slipper du oroa dig för att fastna i BKK.
Googla vilka bolag som du kan flyga med till BKK för att få bagaget hela vägen:
Bangkok Airways Interline Agreement
Av Mipec
9 dec. 2015 08:44
Åt andra hållet verkar det funka i alla fall. Bangkok Airways kan både checka in bagage och utfärda boardingkort åt Lufthansa.

http://www.bangkokair.com/pages/view/check-in-through

Jag skulle kolla med Lufthansa vad som gäller, verkar osannolikt att samarbetet bara skulle funka åt ena hållet. Har du incheckat bagage kan du i Bangkok gå transferstråket som normalt sett utan köer tar 20-30 minuter.
Av Sierra
9 dec. 2015 11:09
Bangkok Airways har ett agreement med 45 flygbolag för bagagehantering när du lämnar landet via Bangkok Suvarnabhumi. När det gäller inkommande flyg till Bangkok har de ett codeshare agreement (bl a bagagehantering) med 19 flygbolag, dock ej Lufthansa

Eftersom Lufthansa inte har något codeshare agreement med Bangkok Airways kan de inte garantera att det går att checka in bagaget hela vägen.

Så här säger Lufthansa om man har två separata bokningar:

"If you have booked two separate tickets, technical requirements at your departure airport might prevent the personal from checking your bag through. Please kindly check with them on the day of departure".

Med technical requirements menar de att det är olika bokningssystem.

Du kan ju även ta nästa flight 17:35 med Bangkok Airways så slipper du ev problem.
Av Robbann
9 dec. 2015 19:44
Okej! Tack för hjälpen! :)
13 dec. 2015 11:19
Har en liknande fråga, jag har bokat flyg till Bangkok i februari med Finnair som anländer kl. 07.25 i Bangkok. Har bestämt att jag vill åka vidare till Phuket direkt och undrar om någon vet om man kan checka in bagaget hela vägen från Sverige (reser från Göteborg via Helsingfors). Om inte, hur stor marginal bör man ha i Bangkok?

Tacksam för svar!
Av Hille2
13 dec. 2015 14:35
Citerat från Clarae88:
Har en liknande fråga, jag har bokat flyg till Bangkok i februari med Finnair som anländer kl. 07.25 i Bangkok. Har bestämt att jag vill åka vidare till Phuket direkt och undrar om någon vet om man kan checka in bagaget hela vägen från Sverige (reser från Göteborg via Helsingfors). Om inte, hur stor marginal bör man ha i Bangkok?

Tacksam för svar!
Tror inte att Finnair har något samarbete med de bolag som flyger Bkk-Phuket. Detta innebär i så fall att du måste hämta ut bagaget, så ett par timmar bör du åtminstone ha mellan flygen. Tänk också på incheckingstiden på ditt inrikesflyg.
Av Sierra
13 dec. 2015 15:29
Clarae88,

Bangkok Airways har ett codeshare agreement med Finnair vilket innebär att du kan checka in bagaget hela vägen till Phuket. Visa även bokningen med Bangkok Airways när du checkar in för flighten med Finnair.
http://www.bangkokair.com/eng
13 dec. 2015 16:56
Hej hej!

Sierra du verkar väl insatt i detta, många känner sig nog bra mycket säkrare efter ha läst dina svar.

Jag och min familj åker till Thailand nu den 18/12, med anslutningsflyg som tar oss vidare från bbk till samui. Vi har (på pappret) dryga tre timmar på oss i bbk, tror du detta blir stressigt eller klarar vi oss? reser med Finnair till bbk och har bbk airways som anslutningsflyg.
Brukar det gå att lösa så man kan få bagaget hela vägen ner? jag ringde och pratade med Finnair och de var inte alls säkra på detta utan rekommenderade mig att prata med dem i incheckningen.
MVH
Halsduken
Av Hille2
13 dec. 2015 17:08
Verkar inte som finnarna har någon koll, åtminstone inte de som sitter och svarar i telefonen när man ska fråga om sin bokning. Jag fick svaret att man inte hade något samarbete med någon när jag ställde samma fråga i fjol.
Av Sierra
13 dec. 2015 20:04
Halsduken,

Du får bagaget hela vägen till Samui.

Finnair har, förutom med sina partners i One World, codeshare agreement med ytterligare 11 flygbolag, varav Bangkok Airways är ett.

Det kanske kan vara lämpligt med internutbildning inom Finnair så att samtliga i bolaget vet vad de erbjuder för service.
Av Hille2
13 dec. 2015 20:38
Citerat från Sierra:
Halsduken,

Du får bagaget hela vägen till Samui.

Finnair har, förutom med sina partners i One World, codeshare agreement med ytterligare 11 flygbolag, varav Bangkok Airways är ett.

Det kanske kan vara lämpligt med internutbildning inom Finnair så att samtliga i bolaget vet vad de erbjuder för service.
Ja, helt klart!
13 dec. 2015 22:12
Tack för era svar! Jag läste också om code-share samarbetet mellan Finnair och Bangkok Airways. Det hade ju varit himla skönt att slippa checka in och ut bagaget. Bangkok airways har en avgång ca 1,5 h efter jag landar i Bangkok men vågar knappast chansa på att det kommer fungera?
Av Sierra
13 dec. 2015 23:16
Clarae88,

Eftersom du landar Bangkok så tidigt på dagen kan du lika gärna ta Bangkok Airways flight till Phuket som avgår 10:00 så slipper du ev stressa. Checkin stänger 40 min före avgång.
14 dec. 2015 08:26
Citerat från Sierra:
Clarae88,

Eftersom du landar Bangkok så tidigt på dagen kan du lika gärna ta Bangkok Airways flight till Phuket som avgår 10:00 så slipper du ev stressa. Checkin stänger 40 min före avgång.
Tack så jättemycket för hjälpen, så får det bli!
Av Miiia82
14 dec. 2015 10:27
Hej!
Vi reser till Koh Samui via Bangkok. Har ej bokat inrikes flyg ännu men vi landar 05.45 på morgonen. Om vi då har checkat in vårt bagage hela vägen på Arlanda, hur lång tid behöver man på sig för att hinna med inrikesflyget till Koh Samui. Tänkt flyga med BBK Airways och det finns ett som avgår 06:30 eller 08:10.
Av Sierra
14 dec. 2015 11:25
06:30 hinner du inte. Checkin för Bangkok Airways flight stänger 05:50....
08.10 funkar bra.
Av Miiia82
14 dec. 2015 13:10
Tack Sierra!
Hittade även ett 07:25. Det kanske också funkar?
Av Sierra
14 dec. 2015 16:33
Citerat från Miiia82:
Tack Sierra!
Hittade även ett 07:25. Det kanske också funkar?
Flighten 07:25 är med Thai Airways och inte med Bangkok Airways.
Vilket bolag flyger ni med till Bangkok?
Av Miiia82
14 dec. 2015 16:52
Sierra: Ja, just det, glömde skriva att det var med Thaiair och de är dem vi flyger med från Arlanda...
Av Sierra
14 dec. 2015 22:28
Miiia82,

Eftersom det är Thai hela vägen funkar 07:25.

Då ni inte har en genomgående bokning till Samui med Thai skall ni visa även bokningen till Samui när ni checkar in på Arlanda. Då får ni bagaget hela vägen och även boarding cards för flighten Bangkok - Samui. Efter landning Bangkok knallar ni till Domestic Departures och söker upp er gate som stänger 10 min före avgång, alltså 07:15 för flighten 07:25.
17 dec. 2015 14:38
Hej igen.
Nu är det mindre än 24 timmar kvar, wohooo.
Jag pratade med finn air idag angående bagage hanteringen och de svarade att de inte checkar in bagaget hela vägen för att bbk air inte tillhör one world (tror det var så det heter) och sa även att det absolut inte går..
Är det någon som vet om de brukar gå att lösa vid incheckning? Nu har vi iofs inte köpt anslutnings biljetten från finn air utan direkt från bbk airways. Brukar det gå att lösa ändå? De har ju någon typ av aggrement imellan sig
Mvh
Halsduken
Av Sierra
17 dec. 2015 14:51
Finnair har som jag skrivit ovan ett codeshare agreement med Bangkok Airways vilket innebär att det skall fungera. Du märker det när du checkar in i Sverige då du samtidigt visar bokningen med Bangkok Airways. Var du har köpt biljetten med Bangkok Airways spelar ingen roll.

Om det av någon anledning inte funkar får du flytta bagaget själv.
17 dec. 2015 15:07
Hej och tack för det snabba svaret.
Vet du om det står något om detta aggrement på finn airways hemsida?
Jag har letat men inte hittat något. Kan vara bra att visa upp i disken då de själva inte verkar ha då bra koll på detta.
Mvh
Halsduken
17 dec. 2015 16:50
Tackar tackar. Får hoppas att det funkar i morgon bitti när vi checkar in.
//Halsduken
Av Miiia82
19 dec. 2015 10:01
Citerat från Sierra:
Miiia82,

Eftersom det är Thai hela vägen funkar 07:25.

Då ni inte har en genomgående bokning till Samui med Thai skall ni visa även bokningen till Samui när ni checkar in på Arlanda. Då får ni bagaget hela vägen och även boarding cards för flighten Bangkok - Samui. Efter landning Bangkok knallar ni till Domestic Departures och söker upp er gate som stänger 10 min före avgång, alltså 07:15 för flighten 07:25.
Och om vi istället skulle välja Bangkok Airways 08.10, måste vi checka in bagaget igen då och gå igenom tull i Bangkok??
19 dec. 2015 14:13
Hej hej.
Nu har vi anlänt till kho pangnang (stavning?) vi åkte med finn air från gbg till bbk. Från bbk hade vi bokat med bbk airways ner till Samui. De sa attack airways inte ingick i deras "avtal" så vi fick gott hämta upp vårt bagage i bbk för ytterligare en incheckning. Inga större problem då vi hade ca tre timmar att spendera i Bangkok.
//Niklas
Av Sierra
19 dec. 2015 14:58
Citerat från Halsduken:
Hej hej.
Nu har vi anlänt till kho pangnang (stavning?) vi åkte med finn air från gbg till bbk. Från bbk hade vi bokat med bbk airways ner till Samui. De sa attack airways inte ingick i deras "avtal" så vi fick gott hämta upp vårt bagage i bbk för ytterligare en incheckning. Inga större problem då vi hade ca tre timmar att spendera i Bangkok.
//Niklas
Märkligt.
Vet du om personen vid incheckningen i Sverige över huvud taget skrev in Bangkok Airways bokningsnummer?
Av Sierra
19 dec. 2015 15:01
Citerat från Miiia82:
Citerat från Sierra:
Miiia82,

Eftersom det är Thai hela vägen funkar 07:25.

Då ni inte har en genomgående bokning till Samui med Thai skall ni visa även bokningen till Samui när ni checkar in på Arlanda. Då får ni bagaget hela vägen och även boarding cards för flighten Bangkok - Samui. Efter landning Bangkok knallar ni till Domestic Departures och söker upp er gate som stänger 10 min före avgång, alltså 07:15 för flighten 07:25.
Och om vi istället skulle välja Bangkok Airways 08.10, måste vi checka in bagaget igen då och gå igenom tull i Bangkok??
Risken finns även om Thai har ett codeshare agreement med Bangkok Airways. Se mitt svar ovan på "Halsdukens" erfarenhet när det gäller Finnair - Bangkok Airways.
Av Birgere
19 dec. 2015 17:28
Citerat från Sierra:

Risken finns även om Thai har ett codeshare agreement med Bangkok Airways. Se mitt svar ovan på "Halsdukens" erfarenhet när det gäller Finnair - Bangkok Airways.
Som jag skrev i början av tråden, det är väl begreppet Interline agreement man ska leta efter och inte codeshare.
På deras hemsida står det:
Bangkok Airways has Interline Traffic Agreements with international airlines such as All Nippon Airways, British Airways, Cathay Pacific, Czech Airlines, Thai Airways International, and Swissair.

Däremot om det är så att flygen från Sverige till slutdestinationen har Finnair flightnummer så kommer bagagehanteringen att fungera. Har dom inte det så är det ingen codeshare på just den rutten vid det tillfället.