Floridas västkust - stränder/platser värda att besöka?

Av Fannybl
11 mars 2016 17:51
Visningar: 1019
Hej!

Jag ska resa till USA nästa sommar och vill ha lite tips på platser och stränder på Florida västkust som är "måsten" att besöka. Vad är bäst av Naples, Sarasota och Clearwater/St:Pete/Tampa? Vilka stränder är mest värda att besöka?

Tack på förhand!
11 mars 2016 18:47
Beror lite på vad man vill ha utöver strand och fantastiskt vatten. Detta finns på de flesta stränder på västkusten. Många håller t om absolut världsklass.

1. Siesta Key
2. Honeymoon Island/Caladesi
3. Barefoot Beach
4. Anna Maria Island, Bean point
5. Ft de Soto park
6. Clearwater beach
7. Sanibel Island
8. Ft Myers beach
9. Indian Rocks bch
10. Longboat key
11. Naples
12. St Petes beach/Madeira bch
13. Lido Key
14. Anna Maria Island, Bradenton/Holmes Beach

Lite sämre;
Turtle beach, Caspersen beach
Av Birgere
11 mars 2016 19:45
Citerat från Marcus_p:
Beror lite på vad man vill ha utöver strand och fantastiskt vatten. Detta finns på de flesta stränder på västkusten. Många håller t om absolut världsklass.

1. Siesta Key
2. Honeymoon Island/Caladesi
3. Barefoot Beach
4. Anna Maria Island, Bean point
5. Ft de Soto park
6. Clearwater beach
7. Sanibel Island
8. Ft Myers beach
9. Indian Rocks bch
10. Longboat key
11. Naples
12. St Petes beach/Madeira bch
13. Lido Key
14. Anna Maria Island, Bradenton/Holmes Beach

Lite sämre;
Turtle beach, Caspersen beach
Lite som du är inne på, beroende på intressen så kan din lista vändas upp-o-ner på så blir det en annans favoritlista beroende på intressen. Många åker ju till västkusten enbart för att besöka tex Caspersen- eller Turtle beach.
12 mars 2016 08:00
Som Birgere skriv, högst personligt!

Men mina favoriter är stranden i St Pete, Fort De Soto, Sanibel Island och Naples.
12 mars 2016 08:18
Citerat från Birgere:
Citerat från Marcus_p:
Beror lite på vad man vill ha utöver strand och fantastiskt vatten. Detta finns på de flesta stränder på västkusten. Många håller t om absolut världsklass.

1. Siesta Key
2. Honeymoon Island/Caladesi
3. Barefoot Beach
4. Anna Maria Island, Bean point
5. Ft de Soto park
6. Clearwater beach
7. Sanibel Island
8. Ft Myers beach
9. Indian Rocks bch
10. Longboat key
11. Naples
12. St Petes beach/Madeira bch
13. Lido Key
14. Anna Maria Island, Bradenton/Holmes Beach

Lite sämre;
Turtle beach, Caspersen beach
Lite som du är inne på, beroende på intressen så kan din lista vändas upp-o-ner på så blir det en annans favoritlista beroende på intressen. Många åker ju till västkusten enbart för att besöka tex Caspersen- eller Turtle beach.
Så är det absolut. Här har jag bara gått på strand och vatten. enligt mitt tycke. Inget om kringlivet eller så.
Av Fannybl
12 mars 2016 08:23
Citerat från Marcus_p:
Citerat från Birgere:
Citerat från Marcus_p:
Beror lite på vad man vill ha utöver strand och fantastiskt vatten. Detta finns på de flesta stränder på västkusten. Många håller t om absolut världsklass.

1. Siesta Key
2. Honeymoon Island/Caladesi
3. Barefoot Beach
4. Anna Maria Island, Bean point
5. Ft de Soto park
6. Clearwater beach
7. Sanibel Island
8. Ft Myers beach
9. Indian Rocks bch
10. Longboat key
11. Naples
12. St Petes beach/Madeira bch
13. Lido Key
14. Anna Maria Island, Bradenton/Holmes Beach

Lite sämre;
Turtle beach, Caspersen beach
Lite som du är inne på, beroende på intressen så kan din lista vändas upp-o-ner på så blir det en annans favoritlista beroende på intressen. Många åker ju till västkusten enbart för att besöka tex Caspersen- eller Turtle beach.
Så är det absolut. Här har jag bara gått på strand och vatten. enligt mitt tycke. Inget om kringlivet eller så.
Kommer besöka många andra stora städer så på västkusten är jag mest ute efter sol, bad och avslappning! Vill därför veta vilket ställe som ni tycker är bäst att lägga tid i på västkusten om det är det man är ute efter. Tips på härliga stränder :) så din lista är toppen, tack :)
Av Fannybl
12 mars 2016 08:24
Citerat från Birgere:
Citerat från Marcus_p:
Beror lite på vad man vill ha utöver strand och fantastiskt vatten. Detta finns på de flesta stränder på västkusten. Många håller t om absolut världsklass.

1. Siesta Key
2. Honeymoon Island/Caladesi
3. Barefoot Beach
4. Anna Maria Island, Bean point
5. Ft de Soto park
6. Clearwater beach
7. Sanibel Island
8. Ft Myers beach
9. Indian Rocks bch
10. Longboat key
11. Naples
12. St Petes beach/Madeira bch
13. Lido Key
14. Anna Maria Island, Bradenton/Holmes Beach

Lite sämre;
Turtle beach, Caspersen beach
Lite som du är inne på, beroende på intressen så kan din lista vändas upp-o-ner på så blir det en annans favoritlista beroende på intressen. Många åker ju till västkusten enbart för att besöka tex Caspersen- eller Turtle beach.
Som jag svarade i den tidigare kommentaren är jag ute efter sol och bad! Så uppskattas med lite tips på härliga stränder att besöka :)
Av Fannybl
12 mars 2016 08:26
Citerat från Jurabergen:
Som Birgere skriv, högst personligt!

Men mina favoriter är stranden i St Pete, Fort De Soto, Sanibel Island och Naples.
Tack för tipsen! Är det värt att bo på Sanibel Island eller kanske att göra en dagsutflykt dit från ex. Naples?
12 mars 2016 08:45
Citerat från Fannybl:
Citerat från Jurabergen:
Som Birgere skriv, högst personligt!

Men mina favoriter är stranden i St Pete, Fort De Soto, Sanibel Island och Naples.
Tack för tipsen! Är det värt att bo på Sanibel Island eller kanske att göra en dagsutflykt dit från ex. Naples?
Sanibel är värd en dagsutflykt, men boendet i Ft Myers beach före Naples. Tänk på att genomsnittlig ålder höjs ju längre söderut du kommer. Naples t ex har riktigt många golfbanor och ett pensionärsliv för lite mer välbärgade, inte så mkt mer.

Allra helst kanske ni ska titta på Clearwater eller Siesta Village och göra några dagsturer därifrån.
Av Fannybl
12 mars 2016 08:59
Citerat från Marcus_p:
Citerat från Fannybl:
Citerat från Jurabergen:
Som Birgere skriv, högst personligt!

Men mina favoriter är stranden i St Pete, Fort De Soto, Sanibel Island och Naples.
Tack för tipsen! Är det värt att bo på Sanibel Island eller kanske att göra en dagsutflykt dit från ex. Naples?
Sanibel är värd en dagsutflykt, men boendet i Ft Myers beach före Naples. Tänk på att genomsnittlig ålder höjs ju längre söderut du kommer. Naples t ex har riktigt många golfbanor och ett pensionärsliv för lite mer välbärgade, inte så mkt mer.

Allra helst kanske ni ska titta på Clearwater eller Siesta Village och göra några dagsturer därifrån.
Okej isåfall låter Ft Myers beach som ett bättre alternativ och då kanske göra en dagsutflykt därifrån till Sanibel Island. Clearwater och Siesta Village har jag tittat på och vill iallafall stanna på ett av ställena. Tack så mycket för tipsen! :)
12 mars 2016 11:01
Citerat från Fannybl:
Citerat från Jurabergen:
Som Birgere skriv, högst personligt!

Men mina favoriter är stranden i St Pete, Fort De Soto, Sanibel Island och Naples.
Tack för tipsen! Är det värt att bo på Sanibel Island eller kanske att göra en dagsutflykt dit från ex. Naples?
Dagsutflykt! Inte så långt o där händer ju inte så mkt förutom stranden. Avslappnad atmosfär.
Av Fannybl
13 mars 2016 11:00
Citerat från Jurabergen:
Citerat från Fannybl:
Citerat från Jurabergen:
Som Birgere skriv, högst personligt!

Men mina favoriter är stranden i St Pete, Fort De Soto, Sanibel Island och Naples.
Tack för tipsen! Är det värt att bo på Sanibel Island eller kanske att göra en dagsutflykt dit från ex. Naples?
Dagsutflykt! Inte så långt o där händer ju inte så mkt förutom stranden. Avslappnad atmosfär.
Låter bra! Tack för all hjälp :)
Av Ami1
18 mars 2016 09:27
Tänk bara på att om du ska över till Sanibel och plocka snäckor så ska man vara där i soluppgången för att få tag på de bästa. Vi tyckte att det var rätt skönt att ta en natt på ön för att slippa kön över bron på morgonen.

Vill man slappa och mest vegetera så är Sanibel fint, det är ett myyyycket lugnt ställe. Stranden består dock mest av snäckrester, så den är inte så skön som stränderna längre norrut med sin kvartssand.

Siesta Key har ju varit utsedd till USAs bästa strand, och det har flera andra av stränderna på västkusten också.

Om du vill ha riktig lugn och ro, men ändå massor av restauranger och saker att göra rekommenderar jag Anna Maria Island. Det är en liten "Old Florida" tidsbubbla utan höghus och med en riktigt fin strand.
Bean Point på norra delen är väldigt speciell pga stillheten och ljuset, men kan vara farlig på grund av strömmar, så precis där simmar inte jag.
Av Fannybl
19 mars 2016 17:13
Citerat från Ami1:
Tänk bara på att om du ska över till Sanibel och plocka snäckor så ska man vara där i soluppgången för att få tag på de bästa. Vi tyckte att det var rätt skönt att ta en natt på ön för att slippa kön över bron på morgonen.

Vill man slappa och mest vegetera så är Sanibel fint, det är ett myyyycket lugnt ställe. Stranden består dock mest av snäckrester, så den är inte så skön som stränderna längre norrut med sin kvartssand.

Siesta Key har ju varit utsedd till USAs bästa strand, och det har flera andra av stränderna på västkusten också.

Om du vill ha riktig lugn och ro, men ändå massor av restauranger och saker att göra rekommenderar jag Anna Maria Island. Det är en liten "Old Florida" tidsbubbla utan höghus och med en riktigt fin strand.
Bean Point på norra delen är väldigt speciell pga stillheten och ljuset, men kan vara farlig på grund av strömmar, så precis där simmar inte jag.
Tack för tipsen! :) Var skulle du rekommendera att bo på Anna Maria Island? Om man vill ha tillgång till en fin strand som man kan bada på? Och var finns det att se och göra där? Några resturangtips?
Av Ami1
19 mars 2016 18:44
Hela västra sidan av Anna Maria Island har en fin, vit strand med kvartssand som inte bränner dina fötter. Inte så bred som på Siesta Key, men fullt tillräcklig.

Vissa ställen annonserar med att de har "privat strand", men det är mest en ploj, man kan gå utmed vattnet från norr till söder (förutom ett ställe på norra delen som har ett hus med stenmur som går ut i vattenbrynet).

Det går utmärkt att bada överallt utom i närheten av norr- (Bean point) och sydspetsen där det kan vara starka strömmar och olyckor har hänt.
Naturligtvis kan det vara riptides om det varit starka vindar tidigare, men det är ovanligt och då kan man hålla sig till Manatee Public beach eller Coquina Beach där det finns badvakter.

Västkusten har mycket lugnare vatten än östkusten, och passar bra för barnfamiljer.

Hittar ni ett ställe som ni gillar, så skulle jag rekommendera er att slå till, det finns inga dåliga eller farliga områden på ön.
Det går också en gratis buss på ön, så ni kan prova restauranger över hela ön utan att behöva tänka på vem som ska köra.
Våra barn får åka bussen själva och köpa glass, det är otroligt säkert på Anna Maria Island.

Norra delen är den lugnaste och där finns också de dyraste husen. Pine Avenue är affärs- och restauranggatan där och vid stranden ligger ett ställe som man bara "måste" besöka, The Sandbar. Den har ofta levande musik och man har tävling om vem som kan gissa solnedgången på sekunden när. Den som vinner får en flaska champagne (nja, snarare amerikanskt bubbel, men ändå). Men man måste sitta vid ett matbord för att få vara med, så kom i tid - stället brukar vara fullt vid solnedgången.

Anna Maria Doughnut (har bytt namn till något annat nu som jag inte kommer ihåg - också med Doughnut i namnet) gör munkar efter din beställning - så goda att de smälter i munnen.

Rod 'n' Reel pier och Anna Maria City pier har restauranger längst ute på piren och serverar god mat.

I Holmes Beach bor de flesta bofasta och det är också där den mesta shoppingen finns, inklusive Publix, den största matvaruaffären.

Vi gillar Skinny's, hamburgerstället mitt på ön. Ingen luftkonditionering, men med väldigt goda hamburgare och skruvade pommes (måste nämnas att man vill ha curly fries vid beställningen). Bara kontantbetalning och stängt på måndagar.

Mr.Bones har goda spareribs.

För gourmetmat så besöker man Beach Bistro, där är också störst chans att få se en kändis. Lite billigare om man sitter och äter i baren.

Längst i söder är ön smalast (så trafikbullret kan störa om man bor precis vid Gulf Drive) och det finns mer resorts, så mer folk i rörelse på stranden. Det är också här man åker om man vill partaja. De flesta uteställena ligger utmed Bridge street. Dock alltid lugnt och sansat. Är man 40- så brukar man vara bland de yngre.

Blue Marlin på Bridge street har helt suverän fisk, men inte billigt och boka i förväg.

För billigare fiskrätter åk över till Cortez på fastlandet. Starfish Cafe har ljuvlig fisk, serverat i papplådor och man får stå i kö och betala kontant. Sen sitter man på picknickbord vid en fiskehamn och äter. Ofta lång kö, man kan också köpa fisk eller rätter att värma där hemma i affären vid sidan av.

Det mesta att göra på ön har naturligtvis att göra med vatten. Det finns kajakutflykter, man kan hyra jetskis, paddelboards och båtar. Åka zegways, parasailing, fiske, fiske, fiske i olika former.

Sen finns en liten fin äventyrsminigolfanläggning vid Bridge Street som brukar vara vara poppis bland barnfamiljer och kompisgäng.. De har vattensprej som man går under på sommaren för att kyla sig.

Vi brukar ta två turer till Busch Gardens. Den andra gången är gratis om man registrerar sig innan man lämnar parken och återkommer inom 7 dagar.

Vill du ha mer tips så skickar jag gärna lite länkar till dej.
19 mars 2016 20:10
Leta hus i gatorna kring Sandbar. I mitt tycke är stranden och upplevelsen mycket bättre på denna norra del av ön än ex vid parkeringen Holmes beach eller nere på Coquina. För alla keys längst kusten gäller strömt vatten vid inlets till intracoastal.

Är ni nere vid Bridge St ska ni såklart också besöka Beach House, samma ägare som Sandbar.

En kort avstickare till St Armands ngn kväll är också att rekommendera.
Av Ami1
20 mars 2016 10:16
Smaken är som baken vad det gäller var man ska bo på ön, se länken nedan från TripAdvisor, forumet för Anna Maria Island.
https://www.tripadvisor.com/ShowTopic-g635970-i11168-k9321803-Which_area-Anna_Maria_Island_Florida.html#73515640

Det är för övrigt en god idé att gå in på TAs forum om ni är intresserade av en viss plats. Det finns ofta svar på alla tänkbara frågor om man bara söker. Eller så ställer man en själv.

Men det verkar som om man måste vara inne på tripadvisor.com. Jag hittar inte forumen när jag söker på .se