Floridas Östkust

Av Birgere
31 juli 2015 13:55
Visningar: 1991
Har börjat skissa på nästa Floridaresa och inser att vi har en stooor avlång vit fläck på vår Floridakarta.
Den sträcker sig mellan Ft Lauderdale och Cocoa Beach efter Atlantkusten.

Vi har förvisso gjort ett kort stopp en gång i West Palm Beach men kan inte säga att vi gjort stan.
Denna kuststräcka har så långt varit en transportsträcka utefter I95.

Någon med erfarenheter över denna kustremsa?

Please inga påpekanden om att åka till Miami Beach alt västkusten istället, det gör vi ändå när lusten faller på.
31 juli 2015 15:03
Testa att Söka i någon av alla hundratals trådar om Florida här på forumet :-)

Sorry - Kunde inte låta bli Birgere :-)

Håller med dig , vill också veta mer om den kustremsan !
Av Birgere
31 juli 2015 15:15
Citerat från Basstilla:
Testa att Söka i någon av alla hundratals trådar om Florida här på forumet :-)

Sorry - Kunde inte låta bli Birgere :-)

Håller med dig , vill också veta mer om den kustremsan !
:-D
Tyvärr så finns det inte hundratals trådar om denna sträcka... annars hade jag nog gjort som jag lär... ;-)

I min naiva värld är det mest residential i detta område, på gott o ont, men jag kan ha tokfel.

Kanske skulle slå Jesper Parnevik en signal :-)
Av Hawaii
31 juli 2015 20:14
Finns inget speciellt sevärt där tycker jag. Det är en del år sedan jag besökte den sträckan, men tvivlar på att den har förändrats speciellt mycket. Vi bodde i många år i Coral Springs, ung, 2 svenska mil inåt landet från Pompano Beach, norr om Fort Lauderdale, och körde ofta ut till stranden vid Pompano Beach. Inte för att det var något speciellt med den stranden utan för att den var närmast! Städerna och samhällena norrut är sig ganska lika, och de enda två som kanske utmärker sig på något sätt är Boca Raton och West Palm Beach, och ibland körde vi dit och strosade runt i centrala delarna. Men inte speciellt annorlunda från t.ex. Las Olas Blvd i Ft Lauderdale. Men i stället för att susa längs med I-95 kan det ju vara kul att ta A1A i stället och uppleva lite "local flavor". Finns också många trevliga restauranger där.
Av Birgere
31 juli 2015 20:43
mmm, du har nog rätt Hawaii.

Har även kikat lite på att hyra hus/condo men utbudet är väldigt litet och det tolkar jag som att dom inte får hyra ut, iaf inte Short Term Rentals. Bra för dom bofasta men dåligt för turistnäringen.
Sedan var även nästan allt som fanns även ledigt till stora delar. Jämför detta med tex Södra Florida, västkusten eller Orlando där dom ställen jag är intresserade av är oftast nästan fullbokade ett år framåt.

Boca Raton är inget jag reflekterat över förut.

Nja, en genomresa på ett par dagar efter kustvägen kan definitivt vara en spännande erfarenhet men mer än så lär det inte bli.
Av Hawaii
31 juli 2015 20:58
Vill man se och uppleva något som är lite annorlunda så är den lilla staden Parkland, precis norr om Coral Springs, ganska unik. En liten avstickare på någon timme inom staden räcker nog.
www.cityofparkland.org
Av Birgere
31 juli 2015 23:20
Citerat från Hawaii:
Vill man se och uppleva något som är lite annorlunda så är den lilla staden Parkland, precis norr om Coral Springs, ganska unik. En liten avstickare på någon timme inom staden räcker nog.
www.cityofparkland.org
Är inte det stan som inte fick ha kontor i centrum?
Men har dom inte ändrat på det?
31 juli 2015 23:31
Citerat från Birgere:
mmm, du har nog rätt Hawaii.

Har även kikat lite på att hyra hus/condo men utbudet är väldigt litet och det tolkar jag som att dom inte får hyra ut, iaf inte Short Term Rentals. Bra för dom bofasta men dåligt för turistnäringen.
Sedan var även nästan allt som fanns även ledigt till stora delar. Jämför detta med tex Södra Florida, västkusten eller Orlando där dom ställen jag är intresserade av är oftast nästan fullbokade ett år framåt.

Boca Raton är inget jag reflekterat över förut.

Nja, en genomresa på ett par dagar efter kustvägen kan definitivt vara en spännande erfarenhet men mer än så lär det inte bli.
Min syster/svåger äger sex-sju hus på PGA National i Palm Beach Gardens och hyr ut så mycket det bara går. Klart att det finns hus att hyra. Kolla vrbo

Gällande sevärdheter så är det kanske mer att vara i USA än att springa på direkta sevärdheter, parker eller museer. Delray Beach är en trevlig ort som nyligen blev utvald till "most fun small town in the us" av Rand McNally,

West Palm Beach är ju fantastiskt glamoröst med rejäla yachter och worth avenue för den shoppingsugne, ett riltigt trevligt downtown och bra shopping på Gardens Mall. Strax under timmen till Sawgrass. Ta en tur till Jupiter och spana på Tiger, Celine Dion eller Parneviks. Längst upp på N Beach Rd ligger förresten Burt Lancasters gamla sommarhus.

Boca Raton tillhör topp 10 i USA gällande household income och utbudet är därefter. Juno Beach är en bra strand. För er som är vana FL
resenärer kan ett boende på klassiska Breakers i tre dagar på väg till Orlando fungera fint. Då får du dessutom nyttja deras fantastiska golfbana.

Undvik Ochechobee 😅
Av Birgere
1 aug. 2015 01:28
Visst har jag kollat VRBO, men lite längre norrut. Utbudet är mycket lägre än på andra ställen, men Tiger o co vill väl inte ha massa bleka svenskar som slafsar omkring i tofflor i hans kvarter.

Men du ökade på intresset för sträckan och att lägga några dagar där verkar klart vettigt.
Kanske ska börja leta efter öppningerbjudanden på Flagler Club uppe på Breakers.

Vad är det för fel på Okeechobee, om det är sjön du menar. Har haft allvarliga funderingar på att prova på o fiska där. :-)
Av Hawaii
1 aug. 2015 02:47
Om man som resenär är intresserad av olika upplevelser utöver den typiska Florida vistelsen har jag svårt att tänka mig något mera annorlunda än ett besök till Lake Okeechobee med Okeechobee och Clewiston. Som en helt annan planet, och bara c:a en timme från t.ex. Palm Beach. Denna del av Florida har varit ganska orörd av turismen och är inte mycket annorlunda nu än för 50 år sedan - på gott eller ont beroende på hur man ser det. Kan knappast sägas om kustremsorna i Florida.
1 aug. 2015 13:19
Citerat från Hawaii:
Om man som resenär är intresserad av olika upplevelser utöver den typiska Florida vistelsen har jag svårt att tänka mig något mera annorlunda än ett besök till Lake Okeechobee med Okeechobee och Clewiston. Som en helt annan planet, och bara c:a en timme från t.ex. Palm Beach. Denna del av Florida har varit ganska orörd av turismen och är inte mycket annorlunda nu än för 50 år sedan - på gott eller ont beroende på hur man ser det. Kan knappast sägas om kustremsorna i Florida.
Skulle aldrig få för mig att rekommendera besökare till ett nergånget, alkoliserat samhälle helt utan sevärdheter. Det har vi ju gott om i Sverige!
"when in Europe, dont miss Skurup..."
Av Hawaii
1 aug. 2015 17:49
Lake Okeechobee i sig själv är ju en sevärdhet, eftersom det är Floridas största sjö. Att stå uppe på fördämningen, eller gå en del av den (del av "Florida National Scenic Trail"), och uppleva den imponerande naturen, som är så totalt annorlunda är väl knappast något som den typiske Florida resenären är intresserad av men det finns ju de som är intresserade av det "annorlunda" också. Folk reser till alla möjliga platser här i världen av alla möjliga anledningar. Plus att det finns fiske där. Något som Birgere tydligen är intresserad av.
Av Birgere
2 aug. 2015 10:29
Jag lyssnar och lär....

Området kring Lanke Okeechobee är kanske inte det första stället man tipsar en förstagångsresenär som ska 2-3 v till Florida. Men många här har ju passerat det stadiet och vill öka på sin erfarenhet om delstaten och se något utöver dom vanliga turiststråken.

Personligen tycker jag det nu finns tillräckligt med incitament för att ta en tur, iaf några dagar, i områdena vi diskuterat här. Viktigt bara att man går in med rätt förväntan till en sådan tur.

En tackar o bugar för tipsen.
2 aug. 2015 11:05
Citerat från Birgere:
Jag lyssnar och lär....

Området kring Lanke Okeechobee är kanske inte det första stället man tipsar en förstagångsresenär som ska 2-3 v till Florida. Men många här har ju passerat det stadiet och vill öka på sin erfarenhet om delstaten och se något utöver dom vanliga turiststråken.

Personligen tycker jag det nu finns tillräckligt med incitament för att ta en tur, iaf några dagar, i områdena vi diskuterat här. Viktigt bara att man går in med rätt förväntan till en sådan tur.

En tackar o bugar för tipsen.
Vill bara förtydliga att jag inte talar om naturupplevelser eller sjön som sådan, utan den oerhört nedslående bild man möts av i byn Okeechobee. Och detta med glimten i ögat. Hoppas ni får ytteliggare en underbar resa till FL.
Av Birgere
2 aug. 2015 11:32
Citerat från Marcus_p:
Citerat från Birgere:
Jag lyssnar och lär....

Området kring Lanke Okeechobee är kanske inte det första stället man tipsar en förstagångsresenär som ska 2-3 v till Florida. Men många här har ju passerat det stadiet och vill öka på sin erfarenhet om delstaten och se något utöver dom vanliga turiststråken.

Personligen tycker jag det nu finns tillräckligt med incitament för att ta en tur, iaf några dagar, i områdena vi diskuterat här. Viktigt bara att man går in med rätt förväntan till en sådan tur.

En tackar o bugar för tipsen.
Vill bara förtydliga att jag inte talar om naturupplevelser eller sjön som sådan, utan den oerhört nedslående bild man möts av i byn Okeechobee. Och detta med glimten i ögat. Hoppas ni får ytteliggare en underbar resa till FL.
Kollat på lite bilder... finns inte mycket, det mesta handlar om en Redneck Mud festival :-)

Bilden jag ser framför mig är en av dessa tusentals nedkörda småstäder som finns runt om i USA, trodde dom mest fanns ute i midwest men uppenbarligen även i Florida.
Av Hawaii
2 aug. 2015 17:45
Ingen tvekan om det - det finns många beklämmande områden ute på landet och i många mindre orter i USA, speciellt i Södern. Definitivt inget för en förstagångs resenär. Men för de som är vill se hur folk bor - och inse att USA är ett land med enorma kontraster blir detta lite som att besöka South Bronx, eller Harlem för många år sedan, eller South Central i Los Angeles. En kulturchock.
Naturupplevelsen blir däremot på en helt annan nivå. Under mina år i Coral Springs sprang jag en runda en gång i veckan uppe på fördämningen mellan Coral Springs och Everglades, liknande den vid Lake Okeechobee. Gjorde det hundratals gånger. Såg aldrig en annan människa men däremot massor med "wildlife" på nära håll - alligatorer och ett helt enormt fågelliv. En ganska fantastisk upplevelse, och ännu mäktigare eftersom ingen annan var där. Misstänker att man kan ha liknande upplevelser vid Lake Okeechobee - långt borta från turist horderna i Orlando och Miami Beach...