Florida runt nyår

15 apr. 2015 10:23
Visningar: 199
Tja!
Jag är ute i väldigt god tid här, men jag söker lite tips och råd på hur man ska lägga upp allting och vad man ska besöka vid en resa till Florida. Jag har läst lite på forumet, men hittar inte så många aktuella trådar, så därför startar jag en ny! :)

Det är jag och två kompisar som tänker vara borta i 10-14 dagar, åker precis efter jul och är där över nyår. Miami är givet, men vi vill gärna göra nåt annat också. Orlando skulle vara kul, men det verkar som det kan bli lite kallt där då, och samma sak gäller västkusten, tex Clearwater. Key West skulle vara kul att åka till men det råder väldigt delade meningar på om det är värt det?

Vi kommer åka runt och shoppa en del också, så bra tips på outlets eller liknande skulle vara kul.

Sen undrar jag bara hur det är med vägtullarna där? Är det bara cash som gäller eller kan man använda kortet där?

Hoppas ni orkar läsa och komma med nått tips! :)
15 apr. 2015 11:01
Citerat från Johan_dansk:
Tja!
Jag är ute i väldigt god tid här, men jag söker lite tips och råd på hur man ska lägga upp allting och vad man ska besöka vid en resa till Florida. Jag har läst lite på forumet, men hittar inte så många aktuella trådar, så därför startar jag en ny! :)

Det är jag och två kompisar som tänker vara borta i 10-14 dagar, åker precis efter jul och är där över nyår. Miami är givet, men vi vill gärna göra nåt annat också. Orlando skulle vara kul, men det verkar som det kan bli lite kallt där då, och samma sak gäller västkusten, tex Clearwater. Key West skulle vara kul att åka till men det råder väldigt delade meningar på om det är värt det?

Vi kommer åka runt och shoppa en del också, så bra tips på outlets eller liknande skulle vara kul.

Sen undrar jag bara hur det är med vägtullarna där? Är det bara cash som gäller eller kan man använda kortet där?

Hoppas ni orkar läsa och komma med nått tips! :)
Hej! Kanske för att det är mitt huvudintresse men nog tycker jag det skrivs trådar i massor om Florida http://www.reseguiden.se/cgi-bin/rg/forum_thread.cgi?query=florida&rel_off=1&forum_thread_category_id=1&country_id=271

Där diskuteras mycket av detta om och om igen ;-)

Menar Du detta nyår så är det inte i så god tid i alla avseenden, t.ex. om man vill hyra hus så är det hög tid att leta....

Miami är självklart att man vill se men bo i Miami Beach istället och åk in till Miami med bil, taxi, buss, vattentaxi, mycket trevligare att bo vid stranden där det händer lite än i Miami där det mesta slocknar efter kontorstid.

Orlando kan vara kyligt men det varierar väldigt mycket, man ska inte räkna med sommarvärme alltid men det kan vara. Västkusten är inte så kallt men i havet är det inte alls lika varmt som i Miami, Key West.

10-14 dagar är lagom för en tur till Miami Beach, Orlando och kanske en avstickare till Key West, det finns ingen brist på tidsfördriv i Florida, tvärtom räcker tiden aldrig till.

Outlets finns överallt, vill ni ha större samlingar på ett ställe så åk till Sawgrass Mills, Dolphin Mall när ni är i Miami och Premium Outlets i Orlando. Shopping finns i överflöd överallt och ni får prioritera hårt med tiden om ni har två veckor.

Vägtullarna har diskuterats oerhört flitigt i forumet och det går bara inte att dra alltihop igen ;-) sök lite och titta gärna här http://www.floridasidan.se/FlTra.php#Vägavgifter: jag har försökt samla info om vägtullarna så gott jag kan.. Kort sagt, det blir fler och fler ställen som inte tar kontanter.
15 apr. 2015 11:14
Tack så mkt för snabbt och bra svar. Vi kommer bo på hotell och håller koll på utbudet. Vi ska sikta på att bo så nära South beach som möjligt. Jag ska kika på dina länkar!
15 apr. 2015 11:28
Citerat från Johan_dansk:
Tack så mkt för snabbt och bra svar. Vi kommer bo på hotell och håller koll på utbudet. Vi ska sikta på att bo så nära South beach som möjligt. Jag ska kika på dina länkar!
En taktik som inte kan gå fel är att så fort som möjligt hitta hotell man kan tänka sig till acceptabelt pris. Boka hotell så tidigt som möjligt men det måste vara gratis avbokning, inga specialerbjudanden utan fri avbokning i detta läget.
Sen är det bara att fortsätta kolla hotell och priser fram till resan, hittar man ett bättre/billigare alternativ bokar man om, skulle man närmre inpå resan hitta ett riktigt bra erbjudande och man vet 100% att man inte kommer ändra sig så kan man gå över till ett icke avbokningsbart alternativ.

South Beach är trevligast om man vill ha så bra utbud av strand, restauranger, barer, shopping, folkliv som möjligt, jag väljer själv hellre ett billigare (sämre) boende på bra läge än tvärtom, spelar omgivningarna ingen roll kan man bo billigare längre bort, men det känns inte som något jag skulle rekommendera.
15 apr. 2015 14:23
Som fg skribent skriver: det finns många trådar som tar upp era frågor.
Sen ser jag på din profil att du angivit att du är 21 år . Hopps att det gäller dina kompisar också. Är ni under 21 år blir saker och ting lite mer begränsade. Ni riskerar att inte komma in på klubbar, kan vara svårt att få boka hotellrum, dyrare (om ni nu får hyra) hyrbil osv osv. Sist men inte minst :) :ni blir inte serverade alkohol ngnstans.
15 apr. 2015 22:42
Citerat från Nisse524:
Som fg skribent skriver: det finns många trådar som tar upp era frågor.
Sen ser jag på din profil att du angivit att du är 21 år . Hopps att det gäller dina kompisar också. Är ni under 21 år blir saker och ting lite mer begränsade. Ni riskerar att inte komma in på klubbar, kan vara svårt att få boka hotellrum, dyrare (om ni nu får hyra) hyrbil osv osv. Sist men inte minst :) :ni blir inte serverade alkohol ngnstans.
Jodå, åldern har vi koll på, och hyra bil är inget problem, jobbar för en uthyrare så det är lugnt! :)