Florida-resplan

9 aug. 2014 19:33
Visningar: 312
Hej!

Vi är en familj med 3 barn 13,11,8 år som ska till Florida i April. Flyget är köpt och dom första 3 nätterna blir i fort Lauderdale då vi stannar där för vi har köpt hockey biljetter. Vi stannar 16 dagar i Florida.Givetvis hyrbil för hela vistelsen, har varit på västkusten två gånger innan så vi är inte helt novis gällande USA men öst är nytt :)

Planen:

Fort Lauderdale 4 dagar (viktigast sawgrass och NHL)
Sen till Orlando 5 dagar 2-3 parker samt lite shopping
Vidare till Sarasota eller Clearwater beach för sol och strand i 5 dagar
2 dagar kanske i Miami eller stanna längre på västkusten. Alternativt Everglades.

Känns det rimligt eller är det helt kasst tänkt? Då Miami är absolut inte det som lockar utan flyger dit för vi fick en kanon flyg till rätt peng.

barnen vill bada,bada och shoppa.

Tack på förhand

Christoffer
Av Birgere
9 aug. 2014 21:12
Är det parker, bada o shopping så har ni ju hittat rätt!

USAs bästa bad finns ju på Floridas västkust och USAs bästa shopping o parker har ni ju i Orlando.

Däremot tycker jag ni ska ta er en funderare på om ni inte skulle lägga lite tid i Miami Beach och då helst South Beach.

Då ni är en familj på 5 så ska ni definitivt hyra bostad privat, lägenhet eller hus. Speciellt i Orlando och på västkusten. Kolla på tex homeaway.se. Vi har varit i Florida åtskilliga gånger o testat det mesta inom boende. När det kommer till Orlando har vi efter många olika boenden fastnat för ett ställe som heter Bahama Bay där man även kan hyra av en svensk familj, www.bahamabay.se, rekommenderas varmt!
På västkusten har vi testat flera ställen men ännu inte hitta det optimala... sökandet fortsätter..

I Miami Beach brukar vi ta in på hotell, ofta blir det så att man får ta 2 st rum då dom riktigt stora rummen både är dyra o sällsynta. Ft Lauderdale är billigare men i mitt tycke bara värt en utflykt till.

Vad man hittar på i Florida finns hundratals trådar om på forumet, bara att frossa och läsa.

April är något lugnare än Mars men räkna ändå med att det blir fullt så boende måste ni boka nu.
9 aug. 2014 23:44
Citerat från Christofferh:
Hej!

Vi är en familj med 3 barn 13,11,8 år som ska till Florida i April. Flyget är köpt och dom första 3 nätterna blir i fort Lauderdale då vi stannar där för vi har köpt hockey biljetter. Vi stannar 16 dagar i Florida.Givetvis hyrbil för hela vistelsen, har varit på västkusten två gånger innan så vi är inte helt novis gällande USA men öst är nytt :)

Planen:

Fort Lauderdale 4 dagar (viktigast sawgrass och NHL)
Sen till Orlando 5 dagar 2-3 parker samt lite shopping
Vidare till Sarasota eller Clearwater beach för sol och strand i 5 dagar
2 dagar kanske i Miami eller stanna längre på västkusten. Alternativt Everglades.

Känns det rimligt eller är det helt kasst tänkt? Då Miami är absolut inte det som lockar utan flyger dit för vi fick en kanon flyg till rätt peng.

barnen vill bada,bada och shoppa.

Tack på förhand

Christoffer
Bäst shopping har ni i Ft. Lauderdale på just Sawgrass Mills så med hockeyn där så det är ju inte fel att ta ett par dagar där, det finns trots allt en del att se även om det inte är mitt förstaval av platser att bo på heller.

Orlando är ju inte heller fel, beror på hur intensivt ni vill ha det, en dag per park, och att lägga in någon dag emellan för utfärder eller shopping funkar bra.

För sol och bad är västkusten utmärkt även om det finns stränder på östra kusten som är minst lika bra som de på västra, 5 dagar kan bli mycket, det finns inte lika mycket att göra som i t.ex. Miami Beach med omgivningar. Vattnet börjar bli varmt även på västra sidan i höjd med Clearwater fram i April även om det fortfarande är betydligt skönare längst i söder (Miami Beach, Key West).

Själv föredrar vi lägenhetshotell, tycker att det är mycket svårare att hitta hus och lägenheter på de riktigt bra lägena, men det är så klart en smaksak, två "queen size" sängar plus bäddsoffa eller extrasäng på ett skapligt hotell, lägenhetshotell bör funka bra om ni inte känner för att hyra.

Everglades kan man ta på vägen mellan Väst och Ostkusten eller som utfärd från Miami Beach (att bo i Miami rekommenderar jag inte men däremot utfärder dit, det finns hur mycket som helst att se och göra där) skulle inte själv lägga 5 dagar eller mer på en ort västkusten och bara två på Ost, Miami Beach med Miami har mycket mer att upptäcka och stranden där är minst lika fin så där skulle jag lägga merparten av tiden. Fördelen är att man har allt ni vill ha på gångavstånd i South Beach, fantastisk strand otroligt med shopping plus allt annat som restauranger, barer, caféer o.s.v.
10 aug. 2014 09:18
Hej!

Gillar att få bra idéer och tankar från er som kan. Blir nog en liten blandning av mina tankar och era tips. Skulle föredra att inte åka mellan för många platser på dessa få dagar, åker hellre igen :).

Men ska sitta och knåpa ihop nåt bra med era tips i bakhuvudet så tror jag nog att hur vi än gör få en strålande tid i Florida.

Återigen tack !
Av Birgere
10 aug. 2014 09:39
Citerat från Christofferh:
Hej!

Gillar att få bra idéer och tankar från er som kan. Blir nog en liten blandning av mina tankar och era tips. Skulle föredra att inte åka mellan för många platser på dessa få dagar, åker hellre igen :).

Men ska sitta och knåpa ihop nåt bra med era tips i bakhuvudet så tror jag nog att hur vi än gör få en strålande tid i Florida.

Återigen tack !
Du tänker helt rätt när du skriver att man inte ska hoppa mellan olika hotell. Det är bättre att bo på ett ställe och göra avstickare därifrån på kanske 30-90min körning. Har man den strategin så uppfyller ni era behov om ni bara bor söderut (öst eller väst kusten) samt Orlando.
Det ni inte hinner med denna gång...tar ni nästa gång.