Florida nästa juni

18 dec. 2015 13:24
Visningar: 608
Hej.

Kommer att åka till florida nästa sommar, I juni. Vi landar I fort Lauderdale, sen tänkte vi åka till Sarasota, Clearwater beach, vero beach och sen tillbaka
till fort Lauderdale för hemresan. Vi tänker vara 3-5 dagar på varje ställe. Rutten är inte spikad, men troligen blir det dessa ställen. Nu till min fråga, vad tycker ni om det? Fort Lauderdale har jag bra koll på, men Sarasota, Clearwater beach och framförallt Vero beach. Någon som har något om dessa ställen, är dom bra, bra bad, vad finns det att göra där? Vi är två familjer med barn 13-17 år. Bada och sola är populärt, men även någon liten tripp någonstans, och shoppa är ju oxå populärt :)

// Fredrik
Av Birgere
18 dec. 2015 14:08
Jag ser ingen direkt anledning att hoppa runt mellan olika beacher, ta hellre en på västkusten och stanna kanske en vecka, hyr hus eller lägenhet. Övrig tid så tycker jag nog att Orlando borde passa "gruppen" perfekt. Lägg en vecka där oxå och åter igen hyr hus eller lägenhet beroende på hur många ni är.
18 dec. 2015 14:15
tack för synpunkterna, men anledningen är att vi vill se något nytt ibland, därav dessa stoppen. Skall tilläggas att vi inte skall ligga på beachen hela tiden:) Orlando är inte aktuellt, har ställt frågan, men Inga av barnen var så intresserad av det.

// Fredrik
Av Birgere
18 dec. 2015 14:24
Citerat från Bobbytgc:
tack för synpunkterna, men anledningen är att vi vill se något nytt ibland, därav dessa stoppen. Skall tilläggas att vi inte skall ligga på beachen hela tiden:) Orlando är inte aktuellt, har ställt frågan, men Inga av barnen var så intresserad av det.

// Fredrik
I ärlighetens namn så är det inte så mycket "nytt" att se när man flyttar runt sådär. Man kommer ganska långt med dagsutflykter när man bor i centrala Florida och att slippa byta boende hela tiden är riktigt skönt.

Hur ställde du frågan ang Orlando?

"Ungar, ni vill väl inte åka till Orlando, en stor stad utan beacher med massor med turister..eller hur?"

Prova att be dom titta på denna länk istället :-)

http://bahamabay.se/Orlando/index.html
18 dec. 2015 14:33
haha, nej jag ställde inte frågan så.. Men vi kommer inte att åka till Orlando. Nu tillbaka till mina ursprungsfrågor, vad tycker ni om Sarasota, Clearwater beach och vero beach?

// Fredrik
Av Birgere
18 dec. 2015 14:54
Om det bara är sol o bad, shopping och en utflykt så är väl FtL perfekt. Hygglig strand, nära till SawGrass för shopping och en lagom dagstur till Everglades så är önskelistan uppfylld.

Vero B har ju mycket mindre att erbjuda och CWB/Sarasota lite sämre shopping, längre till Everglades även om stränderna är mysigare än östkusten.
18 dec. 2015 15:43
Citerat från Bobbytgc:
haha, nej jag ställde inte frågan så.. Men vi kommer inte att åka till Orlando. Nu tillbaka till mina ursprungsfrågor, vad tycker ni om Sarasota, Clearwater beach och vero beach?

// Fredrik
Jag förespråkar i regel så få byten av boenden som möjligt. Det innebär så klart nackdelar som att det går tid till bytena, man ska köra omkring med allt bagage i bilen och liknande.

Samtidigt är jag själv så pass rastlös, att dessa orter på västkusten inte riktigt räcker till för mer än kanske tre fyra dagar (kan även bero på att jag får lite längtan till Miami Beach som jag ju helst spenderar tid på) så jag kan inte säga att jag själv inte också valt att göra ett byte.

Både badorterna utanför Sarasota och Clearwater Beach är fina. Ft. Myers Beach kan vara ett bra alternativ för att täcka av en större del av Florida med utfärder.

Vero Beach har vi inte bott på men håller med om att ni bör skippa det, tar ni två ställen på västkusten och resten i Ft. Lauderdale så blir det nog ganska lagom, i Ft. Lauderdale/Miami-området finns ju i princip obegränsat med saker att göra och stränderna är väldigt fina även där.
21 dec. 2015 13:45
Hej!
Jag kan varmt rek Clearwater Beach.
Var där för ett par år sedan.
En av världens bästa stränder och en fantastisk solnedgång.
Ett lungt ställe i min mening.
Passar utmärkt för barn familjer.

Ha det så kul..=)
28 dec. 2015 11:41
Västkusten är i regel riktigt bra om det är bra stränder man är ute efter.
Vill man göra roliga utflykter samt ha bra stränder i närheten så är det i mitt tycke bättre me östkusten.

Östkusten har bra stränder, fantastisk shopping och mycket roliga och spännande utflykter.

Västkusten har USA bästa stränder, men kan inte rikitgt bjuda på samma upplevelser som östkusten. Men det är ju en smaksak.

Jag hade valt att spendera halva tiden på västkusten och sedan halva tiden på östkusten. Jag föredrar Miami Beach före Fort Lauderdale, men det är också en smaksak (det är ju så nära mellan dessa orter).

Florida är grymt var ni än åker, så det är bara att njuta.

Detta hjälpte inte så mycket i dina specifika frågor om Sarasota, Clearwater och Vero Beach, men ärligt talat så har jag bara spenderat några dagar på dessa olika ställen, men månader i och runt Miami Beach. Så min erfarenhet av dessa ställen är något begränsad, då jag valt att inte åka tillbaka dit fler gånger.
4 jan. 2016 11:54
tack alla för att ni tog er tid att svara. Nu hoppas jag bara att denna våren går fort så det blir dax att åka tillbaka till florida..Som jag skrev tidigare att fort Lauderdale har jag bra koll på, var där 2 ggr förra året :) Vi hade kanske inte valt att vara där så manga dagar denna gången, men den familjen som skall åka med har aldrig varit I florida, så då passar det ganska bra att vara några dagar I fort Lauderdale när vi kommer dit, och även när vi skall åka hem. Då kan vi ju åka till sawgrass, åka ut och kolla på aligatorer m.m. Då tycker jag fort Lauderdale passar bra som en utgångspunkt.

// Fredrik
6 jan. 2016 18:13
Citerat från Miamitravel:
Västkusten är i regel riktigt bra om det är bra stränder man är ute efter.
Vill man göra roliga utflykter samt ha bra stränder i närheten så är det i mitt tycke bättre me östkusten.

Östkusten har bra stränder, fantastisk shopping och mycket roliga och spännande utflykter.

Västkusten har USAs bästa stränder, men kan inte rikitgt bjuda på samma upplevelser som östkusten. Men det är ju en smaksak.

Jag hade valt att spendera halva tiden på västkusten och sedan halva tiden på östkusten. Jag föredrar Miami Beach före Fort Lauderdale, men det är också en smaksak (det är ju så nära mellan dessa orter).

Florida är grymt var ni än åker, så det är bara att njuta.

Detta hjälpte inte så mycket i dina specifika frågor om Sarasota, Clearwater och Vero Beach, men ärligt talat så har jag bara spenderat några dagar på dessa olika ställen, men månader i och runt Miami Beach. Så min erfarenhet av dessa ställen är något begränsad, då jag valt att inte åka tillbaka dit fler gånger.
Håller med dig om att Florida är fantastiskt vad man än väljer och att båda sidor har sina fördelar. Grymma utflykter som kan räknas till östkusten har jag däremot eftersökt varje gång vi är där. Dela gärna med dig....
6 jan. 2016 18:30
Citerat från Bobbytgc:
Hej.

Kommer att åka till florida nästa sommar, I juni. Vi landar I fort Lauderdale, sen tänkte vi åka till Sarasota, Clearwater beach, vero beach och sen tillbaka
till fort Lauderdale för hemresan. Vi tänker vara 3-5 dagar på varje ställe. Rutten är inte spikad, men troligen blir det dessa ställen. Nu till min fråga, vad tycker ni om det? Fort Lauderdale har jag bra koll på, men Sarasota, Clearwater beach och framförallt Vero beach. Någon som har något om dessa ställen, är dom bra, bra bad, vad finns det att göra där? Vi är två familjer med barn 13-17 år. Bada och sola är populärt, men även någon liten tripp någonstans, och shoppa är ju oxå populärt :)

// Fredrik
Som många redan nämnt är Florida ett fantastiskt resmål oavsett vad ni väljer. Med barn i 13-17 års åldern slår även jag ett slag för Orlando alternativt Busch Gardens, Tampa. En upplevelse, oavsett om man älskar temaparker eller inte.

Clearwater har en riktigt bred och väldigt långgrund sandstrand kantad av större hotell och restauranger. Kvällstid centreras mycket kring pieren som ligger centralt. Härifrån kan man göra utflykter till Crystal River, Tarpon Springs, Honeymoon Island/Caladesi State Pk, Ybor City, St Petersburg mm. Fantastiskt vatten och en lugn badorts atmosfär. Shopping finns på Clearwater Mall, men precis över bron (60) finns västkustens bästa mall. International.

Sarasota har en ännu finare strand men utan high-rise och här är tempot något lägre, om möjligt. Anna Maria Island strax norr om Siesta Key är, enligt mig västkustens semesterpärla och här får ni vad Florida en gång var. Härifrån når ni samma utflyktsmål som Clearwater och kan också göra dagsutfykter till Sanibel/Captiva, Ft Myers, Venice mm

Från båda resmålen når ni Orlando inom 1h 45min.

Vero Beach känner jag bara till efter några kortare besök Typisk mindre östkuststad med lite större vågor. Hajrikt. Nära KSC men en bra bit till Miami Beach.

Hoppas ni får en underbar resa
6 jan. 2016 19:54
Det finns ju hur mycket som helst!

Bara för att nämna lite (Everglades når man ju från alla håll, så jag nämner de utflykter som jag just nu kan komma på i Miami området):

Key Biscayne med fantastiska stränder (Bill Baggs eller t.ex. Crandon Park), och även Miami Seaquarium
Wynwood med allt från underbar gatukonst till otroliga restauranger/barer
Key Largo och de andra öarna inom The Keys (är man i Miami-området kan man göra dagsutflykt till de norra öarna).
Se på Basket på American Airlines arena (Miami Heat) eller hockey i Fort Lauderdale
Besök the Swap Shop i Fort Lauderdale (en megastor loppmarknad)
Halouver Beach, med en del som är för nudister om man skulle vilja kasta av sig kläderna (denna del är alltid full av människor i alla åldrar, då det är Floridas enda strand där man kan bada med eller utan kläder.
Venetian Pool i Coral Gables
Pelican Harbor Seabird station (litet ställe, men brukar uppskattas av alla som stannar till och kollar in stället, det är gratis, men de uppskattar att man sponsrar med en slant).
Villa Vizcaya
Little Havanna
Coconut Grove
Shopping på Sawgrass Mills, Dolphin Mall, Aventura Mall eller Bayside Marketplace
Njut av en öl eller två på Lous Beergarden vid 74th street på Miami Beach (helt underbart ställe, men de har inte bara en skön atmosfär och goda öl, maten är också underbar).
Alla andra underbara ställen att upptäcka på t.ex. Miami Beach, från South Beach, North Beach, Surfside....

Och en massa annat, exakt vad som intresserar en, är ju oerhört beroende på vad man uppskattar. Själv kan jag finna mig själv gå runt på matbutiken Publix vid 69th street på Miami Beach och bara njuta av en helt fantastisk butik med ett sortiment som man inte kan hitta i Sverige.

Och sedan är det som sagt en massa ställen runt i Everglades, möjligheten att dra ner till Key West, kolla in kändisars hus, inspelningsplatser från olika TV-serier och filmer....... Ja, allt har med tycke och smak.

Sedan skall man inte förglömma att stränderna må vara de bästa i USA på Floridas östkust, men på västkusten är stränderna allt annat än dåliga. Delvis har man bra stränder på Miami Beach, sedan är det som jag skrivit ovan Key Biscayne, Bahia Honda Beach, och en massa andra ställen med underbara stränder även på östkusten. Och i Miamiområdet är det aldrig kallare än 23 grader i vattnet, vilket betyder att även på vintern, så är det badvänligt.

Det finns en hel del tips på sevärdheter, nyheter om vad som aktuellt med mera på min hemsida. Idag har vi t.ex. lagt upp om Art Deco Weekend som är den 15-17 Januari. Och man kan med andra ord också nämna att allt som oftast är det någon speciell parad eller något firande på Miami Beach. i December har det t.ex. varit Art Basel, julfirande, nyårsfirande, nu blir det Art Deco Weekend, och i januari är det också Martin Luther King Day, med parad och annat firande. Så det händer hela tiden något.

Lägg sedan till Östkustens stränder, Orlandos nöjesparker m.m. så inser man snabbt att Florida är underbart! ;-)
Citerat från Marcus_p:
Citerat från Miamitravel:
Västkusten är i regel riktigt bra om det är bra stränder man är ute efter.
Vill man göra roliga utflykter samt ha bra stränder i närheten så är det i mitt tycke bättre me östkusten.

Östkusten har bra stränder, fantastisk shopping och mycket roliga och spännande utflykter.

Västkusten har USAs bästa stränder, men kan inte rikitgt bjuda på samma upplevelser som östkusten. Men det är ju en smaksak.

Jag hade valt att spendera halva tiden på västkusten och sedan halva tiden på östkusten. Jag föredrar Miami Beach före Fort Lauderdale, men det är också en smaksak (det är ju så nära mellan dessa orter).

Florida är grymt var ni än åker, så det är bara att njuta.

Detta hjälpte inte så mycket i dina specifika frågor om Sarasota, Clearwater och Vero Beach, men ärligt talat så har jag bara spenderat några dagar på dessa olika ställen, men månader i och runt Miami Beach. Så min erfarenhet av dessa ställen är något begränsad, då jag valt att inte åka tillbaka dit fler gånger.
Håller med dig om att Florida är fantastiskt vad man än väljer och att båda sidor har sina fördelar. Grymma utflykter som kan räknas till östkusten har jag däremot eftersökt varje gång vi är där. Dela gärna med dig....
7 jan. 2016 09:57
Citerat från Miamitravel:
Sedan skall man inte förglömma att stränderna må vara de bästa i USA på Floridas östkust, men på västkusten är stränderna allt annat än dåliga. Delvis har man bra stränder på Miami Beach, sedan är det som jag skrivit ovan Key Biscayne, Bahia Honda Beach, och en massa andra ställen med underbara stränder även på östkusten. Och i Miamiområdet är det aldrig kallare än 23 grader i vattnet, vilket betyder att även på vintern, så är det badvänligt.
Där blev det nog lite fel. Du blandade nog ihop östkusten och västkusten i just det stycket.
Av Minnap
9 jan. 2016 07:44
Hakar på här och tackar för superbra råd. Vi åker också juni juli 3-4 veckor och har liknande frågor. Vi kommer att hyra lägenhet via homeway. Planen är South miami beach, Sant Maria och Orlando. Antal dagar inte spikat men kanske 2 v västkusten för vi älskar att lapa sol och slappa, strosa på stranden, spela spel och läsa. Kanske 1 v Miami och 3-4 dagar Orlando.Våra barn är 14 och 17 och vi varvar utflykter, fiske, shopping med sol och bad. I Orlando lutar det åt Universal studios och Kennedy space center. De senaste 7 åren har vi rest till Thailand så denna resa ska bli spännande.
1 feb. 2016 12:01
Hej.

Nu är flyget bokat :) När det gäller boende så blir det troligen 5 natter I FL, sen har vi hyrt ett hus 9 natter I Sarasota. Sen dom sista 4 nätterna får vi se, vi kommer att flyga från Miami, så troligen blir det I Miami området, eller kanske Hollywood.. Vi åker 11 juni, så nu längtar man..

// Fredrik
1 feb. 2016 12:23
Citerat från Minnap:
Hakar på här och tackar för superbra råd. Vi åker också juni juli 3-4 veckor och har liknande frågor. Vi kommer att hyra lägenhet via homeway. Planen är South miami beach, Sant Maria och Orlando. Antal dagar inte spikat men kanske 2 v västkusten för vi älskar att lapa sol och slappa, strosa på stranden, spela spel och läsa. Kanske 1 v Miami och 3-4 dagar Orlando.Våra barn är 14 och 17 och vi varvar utflykter, fiske, shopping med sol och bad. I Orlando lutar det åt Universal studios och Kennedy space center. De senaste 7 åren har vi rest till Thailand så denna resa ska bli spännande.
Du menar Miami Beach, South Beach, Anna Maria Island & Orlando?

Flytta gärna någon dag från västkusten till Orlando och lägg in en utfärd norrut till St. Augustine, väldigt trevlig stad att promenera omkring i!
Sen förstår jag inte riktigt vad dina frågor är ;-)

Ni kommer definitivt uppleva något helt annorlunda nu om ni är inbitna Thailandsresenärer :-)
1 feb. 2016 12:26
Citerat från Bobbytgc:
Hej.

Nu är flyget bokat :) När det gäller boende så blir det troligen 5 natter I FL, sen har vi hyrt ett hus 9 natter I Sarasota. Sen dom sista 4 nätterna får vi se, vi kommer att flyga från Miami, så troligen blir det I Miami området, eller kanske Hollywood.. Vi åker 11 juni, så nu längtar man..

// Fredrik
Ska ni bo i Ft. Lauderdale så tycker jag ni ska de sista dagarna i South Beach så det blir mer omväxling, Hollywood Beach är fint men lite för likt många andra ställen, Sobe är unikt ;-)

Längtan är en stor del av resan, ni kommer säkert få det helt fantastiskt!
3 feb. 2016 13:36
vi får väl se hur det blir med South Beach. Verkar lite bökigt med bilen där, vi har ju den och lämnar den på flygplatsen när vi åker hem. Sen får vi väl oxå kolla I plånboken vad som finns kvar efter drygt 2 veckor I florida :)
3 feb. 2016 14:14
Citerat från Bobbytgc:
vi får väl se hur det blir med South Beach. Verkar lite bökigt med bilen där, vi har ju den och lämnar den på flygplatsen när vi åker hem. Sen får vi väl oxå kolla I plånboken vad som finns kvar efter drygt 2 veckor I florida :)
Ja det finns en del som man kan spendera slantarna på :-)

Det är inte alls bökigt med bilen, det finns parkeringar och p-hus om man inte vill använda hotellens, oftast dyrare, parkeringar.
18 feb. 2016 15:23
Hej Bobbytgc,

Ser att du har fått många fina svar. Ta in allt du kan, du investerar tid och pengar på din resa så plannera noga. Jag kommer nedan att spinna runt varför vi valde just Clearwater Beach. Jag gör det i två inlägg och en del kanske jag har skrivit om tidigare men ej till just dig.

När jag och min fru bestämde oss för att flytta ned till Florida och köpa ett hotell så gjorde vi ett grundligt hemmajobb. Vi åkte ned ett par gånger och stannade 1 vecka åt gången. Vi körde upp on ned västkusten mellan Naples och Clearwater för att bilda oss en uppfattning av den här delen av Florida. Sedan vi plannerade att köpa ett hotell försökte vi att sätta oss in i turistens tänkande och behov. Vi skrev ned följande punkter som viktiga:

1. Utmärkt strand, framför allt familjevänlig och inte för mycket med folk
2. Bra urval av Hotell och Restauranger
3. Bra tillgång till övrig service som en turist kräver
4. Gångavstånd till mycket av det väsentliga (vi lade stor vikt vid just denna punkt)
5. Alternativa saker att se och göra
6. Bra kommunikationsmöjligheter

Vi upptäckte snabbt att nästan alla städer och byar längst kustremsan hade enormt fina stränder. Resten blev svårare att uppfylla kraven.

Naples besökte vi flera gångar för att försöka bevisa för oss själva att det var en spännande stad. Men, vi hittade inget intressant med den staden. Tråkig, till och med Marco Island fann vi av lite intresse. Samma sak med Cape Coral och Sanibel Island. Inget för den som är en aktiva turist och vill uppleva mycket och har ett bra urval.

Ft. Myers Beach var mer spännande men hade sina brister och uppfylde inte våra krav. Lite mer akriviteter än de andra orterna som jag beskrev.

Siesta Key och Anna Maria Island var också OK men ändock mycket begränsade i vad de hade att erbjuda. Bilen var ett måste varje gång man skulle ta sig någonstans.

Sarasota vackert men inte vad vi sökte. Ute på Lido Beach finns det en del stora hotell men, igen skulle man vilja äta på en annan restaurang än hotellets så var man tvungen att använda bilen.

Vårat val föll på Clearwater Beach. Faktum är att det blev ett ganska enkelt val när vi satte ned allt på ett spread sheet. Se kommande inlägg om just Clearwater Beach och varför valet blev så enkelt.

Men, allt är ju relativt. Även om vi försökte täcka alla möjligheter så behöver det inte alls passa just dig. Alla äf vi olika. Många vill bo mitt i storstaden men ändock direkt på stranden och då gäller bara Miami Beach.

En intressant observatioin vi har upptäckt genom åren och fått det bevisa många gånger om och om igen och det är att en turist som kommer till Florida för första gången accepterat det första stället som de kommer till pga att de har inget annan att jämnföra med. Det behöver absolut inte vara just Svenskar, ofta såg vi turister som kom ned från Kanada eller andra länder som berättade att de hade besökt någon annan ort den första gången de var i Florida men insåg inte hur mycket mer staten har att erbjuda än just sol och bad.

Vi bodde på Clearwater Beach i nästan 10 år.

Mer kommer….

Gunnar Hedqwist
St. Augustine, FL
18 feb. 2016 20:33
Bobbytgc,

Så här är lite mer information varför vi valde just Clearwater Beach.

Clearwater Beach (CB) har ett utmärkt läge på Floridas västkust, det har ett mycket central läge strax väster om Tampa och ligger bara c:a 30 minuter från Tampas Internationella flygplats. Faktum är att CB är en ö i den Mexikanska golfen men med fasta broförbindelser, en bro som förbinder ön med fastlandet och en bro som går söder ut till nästa ö.

Ön har en av de absolut bästa stränderna runt golfen. Puderfin sand, ganska långgrund och framförallt så är vattnet betydligt lugnare här än på Atlantsidan. Perfekt för familjer med barn.

Området har gått igenom en stor förnyelse och expansion under de senaste 10 åren. Gammalt revs och nytt byggdes, allt på gott och ont. Men, det är bara att inse att allt har en viss livslängd, ekonomiskt, kulturellt, fysiskt, you name it. Progress var oundvikligt.

Stora hotellkedjor såsom Hyatt, Hilton, Marriott, Sheraton, Holiday Inn och andra stora lyxhotell har vuxit upp och mer kommer. Men, man kan fortfarande hitta små privatägad hotell uppe på norra delen av ön. Dessutom finns det ett stort antal “vacation rentals” (hus/lägenheter) att hyra.

Restaurang och barutbudet är också bra, du kan hitta allt från enkla hamburgerbarer till “vita duken”. Shopping är däremot mer begränsat ute på Clearwater Beach, då måste man åka in till något av de större shoppingmallen.

Förutom sol och bad så finns det en hel del aktiviteter direkt på CB, marinan erbjuder en massa olika vattenaktiviteter, Pier 60 är kul på kvällen och man skall inte glömma bort Clearwater Marine Aquarium. Aquariet blev mycket känt pga filmen som gjordes på den “svanslösa” delfinen Winter. Absolut värt ett besök. www.seewinter.com

Men, vad som är nästa unikt för Clearwater Beach är att bor man på den södra delen av ön (och delar av den norra) så är nästan allt inom gångavstånd. Parkera bilen på hotellet och gå till beachen, massor av restauranger och barer. Det är inte så många orter som kan “skryta” med detta, att inte behöva använda bilen för att överhuvudtaget komma någonstans.

Men, bilen behöver man när man vill göra något annat än ligga på stranden. Clearwater Beach är också ett utmärkt utgångspunkt för ett stort antal sevärdigheter och aktiviteter här på Floridas västkust. Till och med om man vill besöka parkerna i Orlando. När vi ägde hotellet på CB var det inte alls ovanligt att många körde fram och tillbaka för parkbesöken. Många körde varannandags varianten. En dag på beachen och en dag i någon park. En utmärkt strategy för att inte bränna ut sig i parkerna. Väljer man rätt tidpunkt på dagen tar resan c:a 1 ½ timme, kanske några minuter mer.

Så låt oss ta en titt på vad som finns i form av sevärdigheter, en del får anses som heldagsutflykt men andra kan man klara av på mindre tid. Här är ett axplock och vi börjar i norr:

1. CRYSTAL RIVER/HOMOSASSSA SPRINGS
Området är känt för sina vilda sjökor som simmer fritt i de varma källorna. Här kan du beskåda dem från land, båt eller t. o. m. simma med dem (passive interaction). Du kommer dit upp genom att ta Hwy 19 och följ den hela vägen dit upp. Ibland går trafiken sakta, speciellt i början på färden. Men, åker du tidigt på dagen kör du emot rusningstrafiken som går in mot Tampaområdet. Heldagsutflykt

2. OCALA
Är du hästinresserad så är detta ditt mecka. Finns många enormt stora gårdar där de föder upp varmblod och tränar dem till tävlingshästar. Vintertid används området också för övervintring och träningsläger för hästar som kommer från norra delen av USA. Heldagsutflyckt.

3. WEEKI WACHES SPRINGS
En av Floridas äldsta attraktioner, 60 år på nacken men still going strong. En undervattenshow med mermaids (sjöjungfruar) som är värt ett besök. Men, det är inte bara showen, här finns fina och spännande naturupplevelser för den som vill se något annat än stränder och nöjesparker. Ta Hwy 19 norrut och du kommer dit om c:a 1 timme. Denna websida ger dig mer informationi: http://bit.ly/1Xsg36a Heldagsutflykt

4. TARPON SPRINGS
En grekisk settlement med anor från 1800-talet. Staden är känd för sina “tvättsvampar” som fiskas upp från havsbotten. Kanske många anser det som en “tourist trap” men det finns en del intressanta saker att se och en del bra grekiska restauranger. En av våra favoriter är Hellas Restaurant and Bakery. Från Clearwater, ta Alt 19, kör igenom central Tarpon och innan bron tar ni till vänster på Dodecanese Blvd och ni är frame. Tar c:a 30 minuter från CB.

SÖDER OM CLEARWATER BEACH

5. SUNCOAST SEABIRD SANCTUARY - INDIAN SHORES
En liten med ändock ganska intressant stopp om man kör ned mot John’s Pass. Stanna till för att se olika fåglar som har tagits omhand pga en eller annan orsak, mestadels skador. Lite svårt att se infarten men här är addressen: 18328 Gulf Blvd, Indian Shores, FL och web sidan: http://bit.ly/249TbNv GRATIS INTRÄDE.

6. JOHN'S PASS - MADERIA BEACH
Ligger nere på Maderia Beach, c:a 20 minuter från CB. Ett riktigt “tourist trap” men ändå intressant med alla sina restauranger och unika affärer. Kul boardwalk som ligger högt över vattnet. En favoritställe för lunch eller middag är Sculley’s Boardwalk Grille. Det är värt att vänta på ett bord ute på verandan, helst vid räcket. Akta er om ni köper en glass och går och äter på, måsarna är specialister på att störtdyka och ta glassen ifrån dig. www.johnspass.com

7. DON CESAR HOTEL - ST. PETE BEACH
Kanske inte den största sevärdigheten men ändock värt ett lunch eller middagsbesök. Pga sin rosa färg och byggnadens storlek kallas det ofta för the Pink Elephant. http://bit.ly/1Xyxx0T

TAMPA OMRÅDET
8. BUSCHGARDES - TAMPA
En av de mest populära nöjesparkerna i Florida. Öppnades 1959 och besöks årligen av över 4 millioner besökare. För mer information se: http://bit.ly/1ThSJaR. C:a 45 minuter från CB. Heldagsutflykt (minst).

9. ADVENTURE ISLAND WATER PARK - TAMPA
Ligger i anslutning till Busch Gardens, erbjuder ett tiotal “rides”, 4-5 poler och matställen. Mer info hittar du här: http://bit.ly/1Pyj0Pq

10. YBOR CITY - NORRA TAMPA
Den här delen av Tampa grundades på 1800-talet och var då ett centrum för cigarrtillverkning. Idag är den känd för sitt nattliv med barar och restauranger. Dagtid är det mest shopping i små boitiques och specialaffärer som gäller. Här ligger också Columbias orginalrestaurang, Floridas äldsta restaurang (värt ett middagsbesök). Även IKEA har slagit ned sina pålar i utkanten av Ybor.

11. KRYSSNINGAR FRAN PORT OF TAMPA
Flera kryssningslinjer utgår frå Tampa. Plannerar du en kryssning så kolla denna sida: http://bit.ly/1VhRiZ1

12. ISHOCKEY - TAMPA BAY LIGHTNING
NHL laget bildades 1992 och spelar i Atlantic Division of the Eastern Conference. Deras hemma arena är Amalie Arena som ligger i downtown Tampa. Här har du mer info: http://bit.ly/1SPW2aS

13. TAMPA ELECTRIC MANATEE VIEWING CENTER
Här kan du också se sjökor men det får nog anses som ett “billigt” alternative till Crystal River. Du hittar det på den östra sidan av Tampa Bay, nere vid Appolo Beach. Detta är ingen naturlig fenomen utan uppstod då kraftverket byggdes och började släppa ut varmt vatten i bukten. När temperaturerna sjunker så har sjökorna en förmåga att söka upp varmare vatten och det är just vad som har hänt här. See: http://bit.ly/1Tk2Snb

ST. PETERSBURGOMRÅDET
14. DALI MUSEUM I ST. PETERSBURG
Salvador Dali Museum är ett artmuseum och den största samlingen av hans konst utanför Europa. Man behöver inte vara konstintresserad för att uppskatta just detta museum. www.TheDali.org

15. SUNKEN GARDEN I ST. PETERSBURG
En välkänd och omtalad botanisk trädgård som anlades redan år 1903. Trädgården har över 500 olika arter av tropiska och subtropiska växter. Här hittar du mer info: http://bit.ly/1WrhwbC

16. SUNSHINE SKYWAY BRIDGE - I-275
Ett känt landmark (bro) söder om St. Petersburg. Bron är en del av motorvägen I-275. P. g. av dess höjd finns det folk som inte vågar köra över den och väljer att ta den östra alternativet runt Tampa Bay. Den gamla bron blev påkörd av ett fartyg år 1980, 35 människor följde med bilar och även en buss ned i djupet. Vissa delar av den gamla bron finns fortfarande kvar och används idag som en fishing pier.

17. SARASOTA
Nästa alla faller för Sarasota, en mycket fin stad. Downtown är ganska livlig med en del affärer, restauranger och barer men mest känd är kanske St. Armands som ligger ut mot Lido Keys. Populärt shopping och restaurang område.

18. RINGLING mUSEUM OF aRT - SARASOTA
Ringling är det mest kända circusföretaget genom tiderna i USA. De övervintrade här i Sarasota området och museumet berättar hela dess fantastiska historia. Finns bl. a. en stor modell uppbyggd hur de var organiserade när de reste runt i USA. Absolut värt ett besök. www.ringling.org

SHOPPING
19. INTERNATIONAL PLAZA AND BAY STREET
Ett av det bättre shoppingmallen på Florida’s västkust. Över 200 affärer, boutiques och varuhus samt ett bra urval av restauranger. Bra med parkering och lätt att hitta, ej långt från Tampas International Airport. Address: 2223 N. Westshore Blvd., Tampa, FL 33607

20. ELLENTO PREMIUM OUTLETS
Ligger Söder om Tampa Bay området längst I-75, strax norr om Sarasota, går ej att missa. Ett Premium outlet med c:a 130 affärer med ett bra utbud av brand names såsom Coach, Michael Kors, Nike Factory Store, Polo Ralph Lauren Factory Store och Saks Fifth Avenue Off 5th. Happy shopping.

Detta var alles för nu. Hoppas att du har fått lite att tänka på och många säger att planneringen av resan är halva nöjet. Jag har en annan uppfattning…..

Happy landing,
Gunnar Hedqwist
St. Augustine, FL
22 feb. 2016 11:24
Tack Gunnar för alla tips. Nu blev det så att vi har bokat ett hus I Sarasota, så vi kommer endast bo där när vi är på västkusten. Men bra tips på en massa utflykter fick vi nu, nått kommer vi säkert att göra.

Fredrik
22 feb. 2016 12:58
Bobbytgc,

Ni kommer säkert att få en toppensemester. Sarasota är en fin stad och ligger bra till likväl.

Igen så skulle jag då reckommendera ett besök på Ringling Museum. Modellen på cirkusen är fantastisk och även om ni inte gillar konst så gå in i dessa byggnader. Otroliga målningar av mycket kända konstnärer. Jag är personligen inte speciellt konstintresserad men skulle kunna tänka mig att gå tillbaka för att se det igen.

Och så vill jag tacka dig för din återkoppling. Det är alltid roligt och tacksamt att få höra att informationen var uppskattad. Inte ofta det händer men är heller inte förväntad.

God resa hit över.
Gunnar
22 feb. 2016 15:43
Stort tack för alla tips !
Skall själv åka till sommaren och många kanon tips finner ni på sidan www.florida. nu
Det verkar finnas en hel att se och göra, så planera väl...:)
9 mars 2016 15:41
Hej Alla.. Har en liten fråga som kanske någon kan svara på som har varit I sawgrass mills nyligen. När vi var där för ett år sedan så hade dom häften med kuponger, kanske 100 olika kuponger I häftet. En massa extra bra priser om man använde kupongerna. Tror häftet kostade 10 dollar, om man inte hade någon form av annan kupong så man fick den gratis, vilket vi hade :) Har kollat runt men hittar ingen info om att det finns något sånt häfte I år, någon som vet? Eftersom vi kommer att shoppa en hel del, så kan man spara många sköna dollar med ett sånt häfte..Dessa kuponger var utöver dom redan nedsatta priserna som finns I butikerna.

Mvh Fredrik
9 mars 2016 15:48
Hej,

Du kan köpa dem i informationsdiskarna inne på Sawgrass. Kostar $10 (om du inte har en kupong).
De ger rabatt förutsatt att du handlar för typ $100 i en affär. Däremot så gäller det inte alla varor.
Av Birgere
9 mars 2016 15:50
Citerat från Bobbytgc:
Hej Alla.. Har en liten fråga som kanske någon kan svara på som har varit I sawgrass mills nyligen. När vi var där för ett år sedan så hade dom häften med kuponger, kanske 100 olika kuponger I häftet. En massa extra bra priser om man använde kupongerna. Tror häftet kostade 10 dollar, om man inte hade någon form av annan kupong så man fick den gratis, vilket vi hade :) Har kollat runt men hittar ingen info om att det finns något sånt häfte I år, någon som vet? Eftersom vi kommer att shoppa en hel del, så kan man spara många sköna dollar med ett sånt häfte..Dessa kuponger var utöver dom redan nedsatta priserna som finns I butikerna.

Mvh Fredrik
Kommer inte riktigt ihåg hur det var på Sawgrass men annars så brukar kupongerna man får om man signar upp på outletens hemsida vara mycket bättre än dom i kuponghäftet, har även för mig att man får häftet om man signat upp men sällan använder det.
9 mars 2016 15:52
Tack florida70. Då funkar det även I år :). Hittar inget om det på sawgrass hemsida, och inte heller när jag söker runt efter kuponger på nätet, men då är det ju perfekt om det finns när vi kommer I juni:)

// Fredrik
9 mars 2016 15:56
Citerat från Birgere:
Citerat från Bobbytgc:
Hej Alla.. Har en liten fråga som kanske någon kan svara på som har varit I sawgrass mills nyligen. När vi var där för ett år sedan så hade dom häften med kuponger, kanske 100 olika kuponger I häftet. En massa extra bra priser om man använde kupongerna. Tror häftet kostade 10 dollar, om man inte hade någon form av annan kupong så man fick den gratis, vilket vi hade :) Har kollat runt men hittar ingen info om att det finns något sånt häfte I år, någon som vet? Eftersom vi kommer att shoppa en hel del, så kan man spara många sköna dollar med ett sånt häfte..Dessa kuponger var utöver dom redan nedsatta priserna som finns I butikerna.

Mvh Fredrik
Kommer inte riktigt ihåg hur det var på Sawgrass men annars så brukar kupongerna man får om man signar upp på outletens hemsida vara mycket bättre än dom i kuponghäftet, har även för mig att man får häftet om man signat upp men sällan använder det.
Perfekt, kanske skulle signa mig där då. Kommer ju även vara I Sarasota över en vecka, så kanske skall signa mig där oxå, allt för bra priser :) Då blir flickorna I familjen glada, och även jag..

// Fredrik
9 mars 2016 16:05
Du kan också testa att säga:

I saw an add in a paper that mentioned that I could go here to get a couponbook, is that correct?

Ibland kör de att man får häftet om man uppger att man sett annonsen. Gäller inte det när du är där, så kommer de bara säga til dig: ja, du kan få ett häfte, det kostar $10.

Så du har inget att förlora på att ställa frågan på det viset.
Av Challen
9 mars 2016 20:40
I Sarasotaområdet så måste ni åka till Siesta Key - en helt underbar strand, och Anna Maria Island som är jättefint och naturskönt. Om ni ska till Siesta Key så är det mindre folk på stranden och lugnare om man går in via en av de mindre parkeringarna/ingångarna än via den stora parkeringen.

Vi har även varit på Ringling Museum som det tipsades om innan och vi gillade det mycket. Dock var det ganska dyrt att gå in.

Om ni kör från Fort Lauderdale mot Sarasota så ligger det en trevlig outlet norr om Naples, Miromar Outlets i Estero.

http://www.miromaroutlets.com/naples-outlet-mall-location/

Där rekommenderar jag restaurangen Ford's Garage, som är lite rolig :)
10 mars 2016 02:40
Citerat från Bobbytgc:
Hej Alla.. Har en liten fråga som kanske någon kan svara på som har varit I sawgrass mills nyligen. När vi var där för ett år sedan så hade dom häften med kuponger, kanske 100 olika kuponger I häftet. En massa extra bra priser om man använde kupongerna. Tror häftet kostade 10 dollar, om man inte hade någon form av annan kupong så man fick den gratis, vilket vi hade :) Har kollat runt men hittar ingen info om att det finns något sånt häfte I år, någon som vet? Eftersom vi kommer att shoppa en hel del, så kan man spara många sköna dollar med ett sånt häfte..Dessa kuponger var utöver dom redan nedsatta priserna som finns I butikerna.

Mvh Fredrik
Ibland räcker det att visa passet, du kan testa denna https://chambermaster.blob.core.windows.net/userfiles/UserFiles/chambers/2139/File/GFLGLCCSawgrassVoucher02.04.16.jpg

Se även om Mastercard Priceless har ett häfte, det får man om man visar ett MC.
10 mars 2016 09:43
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Bobbytgc:
Hej Alla.. Har en liten fråga som kanske någon kan svara på som har varit I sawgrass mills nyligen. När vi var där för ett år sedan så hade dom häften med kuponger, kanske 100 olika kuponger I häftet. En massa extra bra priser om man använde kupongerna. Tror häftet kostade 10 dollar, om man inte hade någon form av annan kupong så man fick den gratis, vilket vi hade :) Har kollat runt men hittar ingen info om att det finns något sånt häfte I år, någon som vet? Eftersom vi kommer att shoppa en hel del, så kan man spara många sköna dollar med ett sånt häfte..Dessa kuponger var utöver dom redan nedsatta priserna som finns I butikerna.

Mvh Fredrik
Ibland räcker det att visa passet, du kan testa denna https://chambermaster.blob.core.windows.net/userfiles/UserFiles/chambers/2139/File/GFLGLCCSawgrassVoucher02.04.16.jpg

Se även om Mastercard Priceless har ett häfte, det får man om man visar ett MC.
Grymt, testar denna..

// Fredrik
5 apr. 2016 12:40
Hej alla igen. Börjar närma sig nu för oss. Resrutten blev så här: Landar I Miami, 5 dagar I Fort lauderdale, 9 dagar I Sarasota och sen 4 dagar I Hollywood beach innan hemfärd från Miami. Nån som har erfarenhet av Hollywood beach? Vad får man inte missa, vilka resturanger osv. När vi väl kommer dit så har vi nog varit I everglades, och troligen shoppat färdigt, så det blir nog mest att slappa och ta det lugnt. En tur ner till south beach kommer det ju att bli, men vad mer finns att göra I området?

// Fredrik
5 apr. 2016 13:33
Citerat från Bobbytgc:
Hej alla igen. Börjar närma sig nu för oss. Resrutten blev så här: Landar I Miami, 5 dagar I Fort lauderdale, 9 dagar I Sarasota och sen 4 dagar I Hollywood beach innan hemfärd från Miami. Nån som har erfarenhet av Hollywood beach? Vad får man inte missa, vilka resturanger osv. När vi väl kommer dit så har vi nog varit I everglades, och troligen shoppat färdigt, så det blir nog mest att slappa och ta det lugnt. En tur ner till south beach kommer det ju att bli, men vad mer finns att göra I området?

// Fredrik
Vi har inte bott i Hollywood Beach och bara besökt stället en e.m. En fin strandpromenad med tillhörande strand är väl det som lockar där. Vi funderade på om vi skulle ta några nätter där i framtiden men kom fram till att låta bli, skulle vi ha otur med vädret (något vi verkar vara förbannade med ;-) så har vi det mycket bättre i South Beach.
Det ligger ju nära Ft. Lauderdale så förutom själva samhället så blir ju utflyktsmålen de samma.
Vi hann inte eller har inte lockats tillräckligt av några sevärdheter just där men det finns ju lite att se och göra i området, beroende på intressen. https://www.tripadvisor.se/Attractions-g34296-Activities-Hollywood_Florida.html

Vi åt följaktligen bara lunsch där på en restaurang, Nicks Bar, ruffigt och dammigt men vi hoppades på god mat, tyvärr var den annars ganska goda pastan och burgaren väldigt fettdrypande (kan ju vara ett tillfälligt olycksfall) så den kan jag knappast rekommendera....
5 apr. 2016 13:36
Citerat från Bobbytgc:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Bobbytgc:
Hej Alla.. Har en liten fråga som kanske någon kan svara på som har varit I sawgrass mills nyligen. När vi var där för ett år sedan så hade dom häften med kuponger, kanske 100 olika kuponger I häftet. En massa extra bra priser om man använde kupongerna. Tror häftet kostade 10 dollar, om man inte hade någon form av annan kupong så man fick den gratis, vilket vi hade :) Har kollat runt men hittar ingen info om att det finns något sånt häfte I år, någon som vet? Eftersom vi kommer att shoppa en hel del, så kan man spara många sköna dollar med ett sånt häfte..Dessa kuponger var utöver dom redan nedsatta priserna som finns I butikerna.

Mvh Fredrik
Ibland räcker det att visa passet, du kan testa denna https://chambermaster.blob.core.windows.net/userfiles/UserFiles/chambers/2139/File/GFLGLCCSawgrassVoucher02.04.16.jpg

Se även om Mastercard Priceless har ett häfte, det får man om man visar ett MC.
Grymt, testar denna..

// Fredrik
Glöm inte att berätta hur det gick! :-)
18 apr. 2016 09:22
Citerat från Bobbytgc:
Hej Alla.. Har en liten fråga som kanske någon kan svara på som har varit I sawgrass mills nyligen. När vi var där för ett år sedan så hade dom häften med kuponger, kanske 100 olika kuponger I häftet. En massa extra bra priser om man använde kupongerna. Tror häftet kostade 10 dollar, om man inte hade någon form av annan kupong så man fick den gratis, vilket vi hade :) Har kollat runt men hittar ingen info om att det finns något sånt häfte I år, någon som vet? Eftersom vi kommer att shoppa en hel del, så kan man spara många sköna dollar med ett sånt häfte..Dessa kuponger var utöver dom redan nedsatta priserna som finns I butikerna.

Mvh Fredrik
Hej alla.

Hittade denna länken, så den kan ni prova om någon sitter I samma sits. Den bör ju funka, trots att man inte är gay :)

http://www.gogayfortlauderdale.com/hotdeals/info/sawgrass-mills-and-the-colonnade-outlets-at-sawgrass-mills-a-simon-company-free-coupon-book-07-20-2014

// Fredrik
18 apr. 2016 10:44
Citerat från Bobbytgc:
Citerat från Bobbytgc:
Hej Alla.. Har en liten fråga som kanske någon kan svara på som har varit I sawgrass mills nyligen. När vi var där för ett år sedan så hade dom häften med kuponger, kanske 100 olika kuponger I häftet. En massa extra bra priser om man använde kupongerna. Tror häftet kostade 10 dollar, om man inte hade någon form av annan kupong så man fick den gratis, vilket vi hade :) Har kollat runt men hittar ingen info om att det finns något sånt häfte I år, någon som vet? Eftersom vi kommer att shoppa en hel del, så kan man spara många sköna dollar med ett sånt häfte..Dessa kuponger var utöver dom redan nedsatta priserna som finns I butikerna.

Mvh Fredrik
Hej alla.

Hittade denna länken, så den kan ni prova om någon sitter I samma sits. Den bör ju funka, trots att man inte är gay :)

http://www.gogayfortlauderdale.com/hotdeals/info/sawgrass-mills-and-the-colonnade-outlets-at-sawgrass-mills-a-simon-company-free-coupon-book-07-20-2014

// Fredrik
Ja, postade den i en annan tråd och den bör funka bra. edit: var visst i denna tråd men inte exakt samma länk.

Ett annat sätt att få kuponghäfte gratis är genom AVIS om man tänkt hyra bil där, de har en kampanj med Simon Malls nu där man får bra rabatt på bilen plus kuponghäfte i Simons köpcentras, det är ganska många både i USA och några andra länder. Rabattkod (AWD) H811101 Som vanligt, kolla både Avis.se & . com (kanske även andra som .ie) priserna kan skilja.
18 apr. 2016 18:51
Jag ser att kuponghäften är på gång. Ett bra sätt att spara pengar på men kom ihåg att det är inte bara på varor som man kan spara pengar på.

En nackdel med tryckta kuponghäften och böcker är emmellertid att man kommer inte åt dem förrän man är på plats.

Men, nedan websidor är då ett utmärkt alternative till böcker/häften. Dessa kan ni undersöka redan innan ni åker och plannera därefter. Man kan spara stora pengar, allt från restauaranger, hotell, attraktioner, prylar, kläder, mm, mm.

Jag har själv använt dem både som konsument och leverantör och vet att de fungerar. Man kan i regel ladda ned kupongerna till sin telefon och behöver på så sätt inte skriva ut dem. De flesta har också en “money back guarantee” så man kan få tillbaka pengarna om man inte kan utnyttja kupongerna. Gäller inte Restaurant.com

Men, kom ihåg att läsa det fintstilta. Ibland förekommer det “black-out dates” och expiration dates som man måste observer.

Lokalbefolkningen använder sig också mycket av dessa erbjudanden.

Restaurant.com
LocalFlavor.com
Groupon.com
LivingSocial.com

Man kan söka på olika områden beroende var man bor. Men, om man bor t. ex. i eller runt en storstad såsom Miami så skulle träffarna bli otaligt många om man bara använder stadens namn (Miami). Då är det bättra att använda postnumret (zip code) där man bor. Använd hotellets zip code.

Det ser ut som Miamiområdet har över 100 olika zip codes och då blir sökningen betydligt enklare med coderna.

Här har ni en bra site för just zip codes: https://www.unitedstateszipcodes.org/

Ibland hör man folk fråga efter “tax free” affärer. Detta är inte lika populärt som det brukade vara i Europa, skatten som läggs på varorna här i Florida varierar från 6-7%.
19 apr. 2016 09:24
Citerat från Floridanu:
Jag ser att kuponghäften är på gång. Ett bra sätt att spara pengar på men kom ihåg att det är inte bara på varor som man kan spara pengar på.

En nackdel med tryckta kuponghäften och böcker är emmellertid att man kommer inte åt dem förrän man är på plats.

Men, nedan websidor är då ett utmärkt alternative till böcker/häften. Dessa kan ni undersöka redan innan ni åker och plannera därefter. Man kan spara stora pengar, allt från restauaranger, hotell, attraktioner, prylar, kläder, mm, mm.

Jag har själv använt dem både som konsument och leverantör och vet att de fungerar. Man kan i regel ladda ned kupongerna till sin telefon och behöver på så sätt inte skriva ut dem. De flesta har också en “money back guarantee” så man kan få tillbaka pengarna om man inte kan utnyttja kupongerna. Gäller inte Restaurant.com

Men, kom ihåg att läsa det fintstilta. Ibland förekommer det “black-out dates” och expiration dates som man måste observer.

Lokalbefolkningen använder sig också mycket av dessa erbjudanden.

Restaurant.com
LocalFlavor.com
Groupon.com
LivingSocial.com

Man kan söka på olika områden beroende var man bor. Men, om man bor t. ex. i eller runt en storstad såsom Miami så skulle träffarna bli otaligt många om man bara använder stadens namn (Miami). Då är det bättra att använda postnumret (zip code) där man bor. Använd hotellets zip code.

Det ser ut som Miamiområdet har över 100 olika zip codes och då blir sökningen betydligt enklare med coderna.

Här har ni en bra site för just zip codes: http://www.unitedstateszipcodes.org/

Ibland hör man folk fråga efter “tax free” affärer. Detta är inte lika populärt som det brukade vara i Europa, skatten som läggs på varorna här i Florida varierar från 6-7%.
Hej

Som alltid ett stort tack för din utförliga information. Skall surfa runt på länkarna du skickade och se vad jag hittar :)

Fredrik
18 maj 2016 10:58
Hej.

Mindre än 3 veckor kvar nu, längtar,, Ni som har erfarenhet av Miamis flygplats, på senare tid, kan vara rätt tidskrävande genom ankomsthallen numera, eller flyter det på bra? Risken är väl att man får stå där någon timme :(. En annan sak jag tänkte på, vi kommer att vara I Sarasota vid midsommar, om man vill fira en "svensk " midsommar, är det Ikea som gäller då? Tänkte på inköp av sill och andra typiska svenska godsaker..

// Fredrik
18 maj 2016 11:25
Miami är ju en rejäl flygplats med några tusen passagerare varje dag, så hur det ser ut just när ni anländer är omöjligt att svara på.
IKEA Tampa säljer en del midsommar-påsk-julmat i sin matbutik såsom sill, lax etc..
Vill ni fira fullt ut har Swedish Club Sarasota eller Tampa sin årliga fest på någon av parkerna/stränderna i området. Kolla deras sidor på facebook för närmare information.