Florida med sikte på Orlando och Miami.

Av Idwill
3 juli 2015 13:34
Visningar: 264
Hej,

skulle behöva lite feedback gällande våra resplaner :)

Vi (familj på två vuxna, en 14-åring och en 11-åring) åker till Florida i slutet av oktober och siktar på att ha Miami och Orlando som "baser".

Vi landar i Miami och hade tänkt sova där en natt och sedan köra till Orlando.
Med Orlando som bas hade vi tänkt oss att besöka Universal Studios, Kennedy Space Center och Daytona International Speedway. Vi hade gärna velat klämma in Disneyworld där med... Frågan är nu om det blir för lite med 9 övernattningar i Orlando för att hinna med allt detta? Skulle det bli för stressigt så kommer vi troligtvis prioritera bort Disneyworld..

Efter Orlando tänker vi bege oss till Miami där vi kommer att spendera resterande 5 nätter. Det enda vi har planerat där är ett besök i Everglades. Vi hade gärna hunnit med ett besök i Key West med, men är lite oroliga för att vi kommer att "stressa" sönder resan...

Ni som har varit där förr, vad tycker ni om våra resplaner? Är det för optimistisk att hinna med allt detta?
3 juli 2015 14:31
9 nätter "i Orlando" för 2 parker och två dagsutflykter? Grattis för att ni inte som "alla andra trådskapare" försöker klämma in 4 saker på 4 dagar! Beroende på vad mer ni vill göra när ni är i Orlando så tycker jag att ni skulle hinna med åtminstone två WDW-parker och ändå ha någon viliodag.

Om man bara skall besöka två parker så gör man det på två dagar och det är inte ens så tröttande att man måste ha en vilodag emellan. Vill man besöka fler parker tycker jag man gör bäst i att ta en dags vila - för att orka uppskatta allt. Och framförallt för att ha semester och inte bara ha aktivitet på aktivitet.
Av Birgere
3 juli 2015 15:22
Håller fullständigt med Nisse2ears här, kul att se att någon planerar Orlando på ett vettigt sett.
Ni kommer nog att orka med någon dag på Disney samt några mindre aktiviteter inkl shopping när ni är i Orlando. Dessutom ha lite lugn o ro vid poolen mellan aktiviteterna. BRA!
Bra tid på året att åka också.
Av Idwill
3 juli 2015 16:18
Tack för er feedback!

Eftersom det är första gången vi är i USA vill vi hinna njuta och inte bara stressa runt. Förhoppningsvis så gillar vi vad vi ser/upplever och återkommer :)

När det gäller Key West, är det "värt" bilresan och övernattning där? Man kanske skulle ta två övernattningar i Miami, köra ner till Key West och sova där i en natt och sedan avsluta med två nätter i Miami (vi åker hem därifrån)?
Av Birgere
3 juli 2015 16:33
Citerat från Idwill:
Tack för er feedback!

Eftersom det är första gången vi är i USA vill vi hinna njuta och inte bara stressa runt. Förhoppningsvis så gillar vi vad vi ser/upplever och återkommer :)

När det gäller Key West, är det "värt" bilresan och övernattning där? Man kanske skulle ta två övernattningar i Miami, köra ner till Key West och sova där i en natt och sedan avsluta med två nätter i Miami (vi åker hem därifrån)?
Du ska få två svar av mig.

Som vuxen man så säger jag:
Självklart ska ni åka ner till KW, fantastiskt vacker väg dit och ett härligt drag på plats, stanna minst 2 nätter.

Som familjefar:
tveksamt, det är en j...a seg resa ner på kanske 5h, dyra hotell och en j..a trängsel och turistiskt som f...n. Varför gå över ån efter vatten map på sol o bad i havet, stanna i Miami Beach.
4 juli 2015 03:18
Menar du att ni skippar Islands of Adventure?
Vi har precis gjort båda Universalparkerna på två dagar och jag hade inte velat vara utan den ena.
Expresspassen vi hade gjorde att vi hann med allt precis som vi ville. Efter två dagar på parker var det fantastiskt med vilodag.
Av Lindak
4 juli 2015 13:46
Hej!

Vi var i Florida för tre år sedan och om det något vi skulle ändrat på när det gäller vår resa var att skippa Key West eftersom vi hade med barnen. Det är långt ned och barnen uppskattade det så där. Där finns ju coola barer så som vuxen hade det varit ok. Vi bodde några dagar i Key Largo vilket var mkt bättre. Vi gillade Islands of Adventure som park.
5 juli 2015 17:39
Citerat från Marvanparva:
Menar du att ni skippar Islands of Adventure?
Vi har precis gjort båda Universalparkerna på två dagar och jag hade inte velat vara utan den ena.
Expresspassen vi hade gjorde att vi hann med allt precis som vi ville. Efter två dagar på parker var det fantastiskt med vilodag.
Jag ser nu att jag läste galet - och stämmer in i frågan "Ni skall väl inte skippa IoA???!"
Jag tog förgivet att ni menade båda Universalparkerna på era nio dagar.
6 juli 2015 09:00
Citerat från Idwill:
Tack för er feedback!

Eftersom det är första gången vi är i USA vill vi hinna njuta och inte bara stressa runt. Förhoppningsvis så gillar vi vad vi ser/upplever och återkommer :)

När det gäller Key West, är det "värt" bilresan och övernattning där? Man kanske skulle ta två övernattningar i Miami, köra ner till Key West och sova där i en natt och sedan avsluta med två nätter i Miami (vi åker hem därifrån)?
Key West är helt klart värt ett besök, men spara det till nästa resa, ni har så kort tid så stanna istället i Miami Beach, det finns så otroligt många utfärder ni kan göra i det området (om ni mot förmodan får tid över) och vill ni hinna njuta så gör ni inte det genom att stressa fram och tillbaka till Key West ;-) En övernattning är väl okej där nere för att se hur det ser ut men vill ni uppleva Key West lite så måste ni stanna minst två nätter där.
Av Idwill
6 juli 2015 09:09
Novis på alla parker och vad de heter så menade jag båda parkerna när jag skrev Universal Studios :)
När vi nu ändå pratar parker; vi har tänkt köpa tvådagars-pass med expresspass. Är det kanske lite overkill? Någon som har erfarenhet av köerna i slutet av oktober (vi tänker undvika Halloween).

Tack för era svar! Vi sparar Key West till nästa gång :)
6 juli 2015 10:28
Citerat från Idwill:
Novis på alla parker och vad de heter så menade jag båda parkerna när jag skrev Universal Studios :)
När vi nu ändå pratar parker; vi har tänkt köpa tvådagars-pass med expresspass. Är det kanske lite overkill? Någon som har erfarenhet av köerna i slutet av oktober (vi tänker undvika Halloween).

Tack för era svar! Vi sparar Key West till nästa gång :)
Vi har aldrig varit där i Oktober men tänk på att även med passen får ni köa, de gäller tyvärr inte på alla attraktioner, tyvärr de med mest kö.... (vi köper aldrig pass men å andra sidan åker frugan knappt någonting...)
Ett tips är att utnyttja "single rider" köer, det finns på de flesta åkattraktioner, man får då inte sitta ihop men det spelar knappast någon roll för det mesta, man kan spara en timmes köande på det.
6 juli 2015 15:50
Citerat från Idwill:
Novis på alla parker och vad de heter så menade jag båda parkerna när jag skrev Universal Studios :)
När vi nu ändå pratar parker; vi har tänkt köpa tvådagars-pass med expresspass. Är det kanske lite overkill? Någon som har erfarenhet av köerna i slutet av oktober (vi tänker undvika Halloween).

Tack för era svar! Vi sparar Key West till nästa gång :)
Med tanke på era barns ålder är två dagars park to park på Universal ett prisvärt alternativ. Bor ni dessutom en natt på något av Universals tre hotell (ej Cabana) får ni era express-pass utan kostnad under två dagar och därmed är er hotellnatt "betald". Boendes så nära kan man göra avbrott under eftermiddagen med poolbesök eller mat och sedan återkomma fran till stängning. Ni för dessutom tillgång till parken en timma innan öppning så ni kan klara av Harry Potter som inte ingår i passen.

Gällande köer är antalet pass begränsade så att man aldrig behöver köa något nämnvärt. Räkna med 10% av normala kötiden med pass. Har som mest stått 15 min i Hulken när övriga köade 120min. Värt varenda krona oavsett när man besöker eftersom priset på passen följer besökarantalet.

Skippa Disney helt (riktar sig till yngre barn) och ta en av många vattenparker en dag.
7 juli 2015 02:25
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Idwill:
Novis på alla parker och vad de heter så menade jag båda parkerna när jag skrev Universal Studios :)
När vi nu ändå pratar parker; vi har tänkt köpa tvådagars-pass med expresspass. Är det kanske lite overkill? Någon som har erfarenhet av köerna i slutet av oktober (vi tänker undvika Halloween).

Tack för era svar! Vi sparar Key West till nästa gång :)
Vi har aldrig varit där i Oktober men tänk på att även med passen får ni köa, de gäller tyvärr inte på alla attraktioner, tyvärr de med mest kö.... (vi köper aldrig pass men å andra sidan åker frugan knappt någonting...)
Ett tips är att utnyttja "single rider" köer, det finns på de flesta åkattraktioner, man får då inte sitta ihop men det spelar knappast någon roll för det mesta, man kan spara en timmes köande på det.
Har just varit på Universals bägge parker 2 dagar park-to-park + ett extra kvällbesök. Hade on-site hotell med early entry 1 natt plus expresspass. Är såååååå glad att vi köpte till detta. Enda attraktionerna expresspass inte gäller är de bägge Harry Potterattraktionerna i 4D. De tog vi på morgonen när vi hade early entry, samt igen på kvällen sista halvtimman innan stängning då det inte var nån kö alls (nästan). Eftersom vi har 14-dagarsbiljetter för 6 parker där vi får komma och gå som vi vill så tog vi en kvällstur en tredje dag. Vi kom till parken kl 18 och åkte Harry Pottergrejerna plus ett par andra rides som vi gillade. Denna kväll hade vi alltså inte expresspass. Imorgon åker vi till Bush Gardens. Jag har köpt till gå-före-i-kön-biljetter till mig och barnen (10,12 år). Frun står över då hon inte åker värstingarna. Vi varit på Sea World en dag och där hade vi inga såna biljetter, då köade vi 1 timma till Kraken och 30 min till Manta. Arctic-landet var bara att glömma.
Summa summarum. Enligt min erfarenhet bör man ha nån form av fastpass överallt som det erbjuds om man åker i jun-juli. Oktober kan jag inte uttala mig om.
7 juli 2015 03:24
Citerat från Eddievedder:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Idwill:
Novis på alla parker och vad de heter så menade jag båda parkerna när jag skrev Universal Studios :)
När vi nu ändå pratar parker; vi har tänkt köpa tvådagars-pass med expresspass. Är det kanske lite overkill? Någon som har erfarenhet av köerna i slutet av oktober (vi tänker undvika Halloween).

Tack för era svar! Vi sparar Key West till nästa gång :)
Vi har aldrig varit där i Oktober men tänk på att även med passen får ni köa, de gäller tyvärr inte på alla attraktioner, tyvärr de med mest kö.... (vi köper aldrig pass men å andra sidan åker frugan knappt någonting...)
Ett tips är att utnyttja "single rider" köer, det finns på de flesta åkattraktioner, man får då inte sitta ihop men det spelar knappast någon roll för det mesta, man kan spara en timmes köande på det.
Har just varit på Universals bägge parker 2 dagar park-to-park + ett extra kvällbesök. Hade on-site hotell med early entry 1 natt plus expresspass. Är såååååå glad att vi köpte till detta. Enda attraktionerna expresspass inte gäller är de bägge Harry Potterattraktionerna i 4D. De tog vi på morgonen när vi hade early entry, samt igen på kvällen sista halvtimman innan stängning då det inte var nån kö alls (nästan). Eftersom vi har 14-dagarsbiljetter för 6 parker där vi får komma och gå som vi vill så tog vi en kvällstur en tredje dag. Vi kom till parken kl 18 och åkte Harry Pottergrejerna plus ett par andra rides som vi gillade. Denna kväll hade vi alltså inte expresspass. Imorgon åker vi till Bush Gardens. Jag har köpt till gå-före-i-kön-biljetter till mig och barnen (10,12 år). Frun står över då hon inte åker värstingarna. Vi varit på Sea World en dag och där hade vi inga såna biljetter, då köade vi 1 timma till Kraken och 30 min till Manta. Arctic-landet var bara att glömma.
Summa summarum. Enligt min erfarenhet bör man ha nån form av fastpass överallt som det erbjuds om man åker i jun-juli. Oktober kan jag inte uttala mig om.
Helt rätt och då priset varierar beroende på besöksantal är det ALLTID en investering väl värd det då det förbättrar upplevelsen av dagen avsevärt.

Hoppas ni får en bra dag på BG imorgon och våga er på Falcons Fury. Parken är den bästa i Florida om man gillar thrill rides. Frun har en förstklassig djurpark att njuta av.
Av Zinkan
17 juli 2015 22:57
Citerat från Idwill:

Vi (familj på två vuxna, en 14-åring och en 11-åring) åker till Florida i slutet av oktober och siktar på att ha Miami och Orlando som "baser".
Discovery Cove kostar en del och man behöver faktiskt inte simma med delfiner för att få ut något av det (men gud va häftigt det var). Vi besökte Discovery Cove Dag 1 på resan. Sen var det svårt att toppa det kan jag säga... Vi blev helt sålda. Men det kostar en skvätt och behöver bokas hemifrån.
20 juli 2015 10:48
Citerat från Zinkan:
Citerat från Idwill:

Vi (familj på två vuxna, en 14-åring och en 11-åring) åker till Florida i slutet av oktober och siktar på att ha Miami och Orlando som "baser".
Discovery Cove kostar en del och man behöver faktiskt inte simma med delfiner för att få ut något av det (men gud va häftigt det var). Vi besökte Discovery Cove Dag 1 på resan. Sen var det svårt att toppa det kan jag säga... Vi blev helt sålda. Men det kostar en skvätt och behöver bokas hemifrån.
Håller med. Tyckte också att Discovery var en fin park. Men egentligen är det inte så farligt dyrt. Man får tänka på att, förutom all-inclusive, ingår Seaworld och Aquatica i priset. Beroende på säsong kostar det från 179 USD (ej delfiner) plus skatt för tre parker. Lägg till 25 USD slänger de även in Busch Gardens.
20 juli 2015 23:30
Hej,

Här finns en sida som vi kollade för att ta reda på om det behövdes express-pass till Universal Parker.
http://touringplans.com/universal-orlando/crowd-calendar
Vi var där veckan innan jullovsvecka och hade inga gå-före-pass. Klarade oss bra med lite planering. Ta de populäraste rides först innan kön bildas.

För övrigt håller jag med ovanstående angående Key West. Reser ni med barn så stanna kvar i Miami beach- de kommer inte att uppskatta den långa bilresan.
Av Idwill
10 aug. 2015 14:15
Tack för alla svar och alla tips och idéer!

Vi har valt bort Key West. Förhoppningsvis så får vi möjlighet att åka dit vid ett annat tillfälle :)
10 aug. 2015 20:02
Hoppa över Daytona Speedway och vänta med Universal Studios

Satsa i första hand på Disneyworld med 14- åring & 11-åring. Har ni tid över efter det, så besök Universal Studios.

Åk sedan mot Kennedy Space Center, fortsätt Interstate 95 söderut, varför inte ett eller två stopp på vägen (finns många schysta beacher efter vägen) innan ni passerar Miami mot Florida Keys, bo minst 2 nätter i Key West.

Som turist, Miami inget att ha. Överreklamerat,mycket våld. Har bott där permanent i ett par omgångar. Det är min högst personliga uppfattning. Avsluta med Miami Beach istället, räcker gott med 2 nätter där.

Ha det Gött
Citerat från Idwill:
Hej,

skulle behöva lite feedback gällande våra resplaner :)

Vi (familj på två vuxna, en 14-åring och en 11-åring) åker till Florida i slutet av oktober och siktar på att ha Miami och Orlando som "baser".

Vi landar i Miami och hade tänkt sova där en natt och sedan köra till Orlando.
Med Orlando som bas hade vi tänkt oss att besöka Universal Studios, Kennedy Space Center och Daytona International Speedway. Vi hade gärna velat klämma in Disneyworld där med... Frågan är nu om det blir för lite med 9 övernattningar i Orlando för att hinna med allt detta? Skulle det bli för stressigt så kommer vi troligtvis prioritera bort Disneyworld..

Efter Orlando tänker vi bege oss till Miami där vi kommer att spendera resterande 5 nätter. Det enda vi har planerat där är ett besök i Everglades. Vi hade gärna hunnit med ett besök i Key West med, men är lite oroliga för att vi kommer att "stressa" sönder resan...

Ni som har varit där förr, vad tycker ni om våra resplaner? Är det för optimistisk att hinna med allt detta?
10 aug. 2015 20:51
Citerat från Southernmania:
Hoppa över Daytona Speedway och vänta med Universal Studios

Satsa i första hand på Disneyworld med 14- åring & 11-åring. Har ni tid över efter det, så besök Universal
Mina barn (10 år och 12 år) fullkomligt älskade bägge Universalparkerna. Min bror som har yngre barn (5 år & 7 år) valde Disney och tyckte att det var jättebra.
10 aug. 2015 21:01
Citerat från Southernmania:
Hoppa över Daytona Speedway och vänta med Universal Studios

Satsa i första hand på Disneyworld med 14- åring & 11-åring. Har ni tid över efter det, så besök Universal Studios.

Åk sedan mot Kennedy Space Center, fortsätt Interstate 95 söderut, varför inte ett eller två stopp på vägen (finns många schysta beacher efter vägen) innan ni passerar Miami mot Florida Keys, bo minst 2 nätter i Key West.

Som turist, Miami inget att ha. Överreklamerat,mycket våld. Har bott
Citerat från Idwill:
Hej,

skulle behöva lite feedback gällande våra resplaner :)

Vi (familj på två vuxna, en 14-åring och en 11-åring) åker till Florida i slutet av oktober och siktar på att ha Miami och Orlando som "baser".

Vi landar i Miami och hade tänkt sova där en natt och sedan köra till Orlando.
Med Orlando som bas hade vi tänkt oss att besöka Universal Studios, Kennedy Space Center och Daytona International Speedway. Vi hade gärna velat klämma in Disneyworld där med... Frågan är nu om det blir för lite med 9 övernattningar i Orlando för att hinna med allt detta? Skulle det bli för stressigt så kommer vi troligtvis prioritera bort Disneyworld..

Efter Orlando tänker vi bege oss till Miami där vi kommer att spendera resterande 5 nätter. Det enda vi har planerat där är ett besök i Everglades. Vi hade gärna hunnit med ett besök i Key West med, men är lite oroliga för att vi kommer att "stressa" sönder resan...

Ni som har varit där förr, vad tycker ni om våra resplaner? Är det för optimistisk att hinna med allt detta?
Alla har såklart sin uppfattning om parkerna men mina söner. 10 och 13 stannar hellre hemma vid poolen än går på Disney, men älskar båda Universal parkerna. De åker i och för sig allt.
KSC är en självklarhet att upplevas ngn gång, liksom Miami Beach. Gärna lite fler dagar då deras totala utbud och strand är överlägset allt annat på östkusten. KW med barn....nja
Av Idwill
10 aug. 2015 21:15
Hoppar vi över Daytona och Universal så förstör vi barnens semester :)

Det vi SKA göra är:
Båda Universal-parkerna
Kennedy Space Center
Daytona International Raceway (detta hoppar jag och dottern över och shoppar ist.)
Everglades

Sedan så pratas det högt och vilt här hemma om både diverse butiker, badland och en MASSA restauranger som vill upplevas :)

Det känns skönt att vi har dagar "lediga" där vi helt enkelt känner efter OM vi vill hitta på något, eller bara tar det lungt och ligger vid poolen :)
Av Daytona
11 aug. 2015 06:56
Mina söner har varit på Disney vid åldern 5,7 och 11 år. Dom tyckte den var för "barnslig och prinsessig"

Vet ni om att det går att få åka ett par varv med Nascar bil på Daytona Speedway ? Richard Petty ride along eller driving experience. Min sambo och ena sonen har gjort det- dom var helt frälsta.

Ska ni shoppa i Daytona då eller? Finns ett stort mall en bit från racebanan- Volusia Mall med bla Victoria Secret, American Eagle, Hollister, Macys mm mm mm.
17 aug. 2015 15:02
Citerat från Eddievedder:

Enda attraktionerna expresspass inte gäller är de bägge Harry Potterattraktionerna i 4D.
Plus Hogwarts express plus ett par till utanför HP-världen.
17 aug. 2015 15:03
Citerat från Idwill:

Sedan så pratas det högt och vilt här hemma om både diverse butiker, badland och en MASSA restauranger som vill upplevas :)
Här blir jag nyfiken - exempel på restauranger som vill upplevas? :)
17 aug. 2015 16:01
Citerat från Nisse2ears:
Citerat från Eddievedder:

Enda attraktionerna expresspass inte gäller är de bägge Harry Potterattraktionerna i 4D.
Plus Hogwarts express plus ett par till utanför HP-världen.
Ja precis, här är listan på Universals hemsida över vad som "Express Pass" inte gäller på (som sagt de enda det var riktig kö på vid vårt besök men inte mycket där heller om vi tagit detta direkt på morgonen), Express Pass är inte alltid värt pengarna för oss men självklart är det individuellt hur man värderar sina slantar, hur mycket man åker, åker man mycket kanske man ska satsa på "Unlimited Pass".

NOT AVAILABLE ON THE FOLLOWING ATTRACTIONS:

Universal Studios Florida
Harry Potter and the Escape from Gringotts™
Hogwarts™ Express
Kang & Kodos' Twirl 'n' Hurl
Fievel's Playland

Universal's Islands of Adventure
Harry Potter and the Forbidden Journey™
Hogwarts™ Express
Pteranodon Flyers®
Av Idwill
19 aug. 2015 12:42
Citerat från Nisse2ears:
Citerat från Idwill:

Sedan så pratas det högt och vilt här hemma om både diverse butiker, badland och en MASSA restauranger som vill upplevas :)
Här blir jag nyfiken - exempel på restauranger som vill upplevas? :)
IHOP, Red Lobster, The Cheesecake Factory, Hard Rock Café t.ex. :)
21 aug. 2015 11:35
Citerat från Idwill:
Citerat från Nisse2ears:
Citerat från Idwill:

Sedan så pratas det högt och vilt här hemma om både diverse butiker, badland och en MASSA restauranger som vill upplevas :)
Här blir jag nyfiken - exempel på restauranger som vill upplevas? :)
IHOP, Red Lobster, The Cheesecake Factory, Hard Rock Café t.ex. :)
IHOP, Red Lobster hittar ni vid större vägar runt om i Florida. Där brukar man också hitta Longhorn, Olive garden m.fl.

På Miami Beach finns en IHOP, den ligger på Collins Avenue på North Beach, vid 69e gatan.
Cheesecake Factory finns på många köpcenter, t.ex. Aventura Mall, Sawgrass mills och Dolhin Mall. Deras portioner är gigantiska så man kan med fördel dela på ett rätt, speciellt om man har tankar på att avrunda med en cheesecake. Men man kan om man vill även köpa hem cheesecake.
Hard Rock Café finner du i Miami ute vid Bayside marketplace. Där finner man faktiskt även andra restaurangkedjor som t.ex. Chili´s, Bubba Gump Shrimp och Hooters. Hard rock finns också på Duval street på Key West, samt i Orlando m.fl.
Jag skulle rekommendera att man även passar på att testa Bubba Gump, Longhorn, Chili´s och Benihana.
När man ändå är igång och testar välkända restaurangkedjor. ;-)
Av Challen
22 aug. 2015 21:33
Älskade Kennedy Space Center! Premium Outlets i Orlando är också bra om ni vill shoppa :)