Florida dec16 - jan17, hur fördela tiden

31 jan. 2016 21:42
Visningar: 415
Hej på er!

Vi är en familj på sex personer, två större barn 17 och 19, samt tvillingar som är 8. Nu är siktet inställt på att åka till Florida ca mitten av december-16 och stanna till ca 9-10:e jan-17. Ung 3,5 vecka alltså. Vi har stor resvana och alla våra barn har varit med sedan späd ålder och vi är vana att ordna och fixa allt själva. Men, USA är helt nytt för oss...... mycket Europa och österut har det varit, men nu är det vår tur att äntligen upptäcka solskensstaten;-)

Nu funderar vi på hur vi ska dela upp tiden. Grova tankedrag:

-Vi hade tänkt oss västkusten i kanske en vecka, hyra hus med pool. Troligen som första anhalt, komma ner i varv och ha det skönt. Vi har kikat lite på Naples (Marco Island?) och Fort Myers. En av anledningarna till västkusten är fina stränder och som vi läst på ett par sidor mildare klimat. Men, nu tvekar jag på det, jag har på andra sidor läst att vattnet är kallare än det är på södra ostkusten men även kanske lite svalare i luften? Vi vill ha lite sol och bad, men det är inte jätteviktigt med havsbad i mängder. Men är det under typ 21-22 grader vill vi nog inte bada alls;-)

-Keys, vi måste dit några dagar. 2-3 nätter lagom eller mer?

-Orlando. Några nätter för att gå på några utvalda parker. Jag vet inte, kanske 4-5 nätter är lagom?

-Miami Beach
. Egentligen hade vi inte tänkt på där, eftersom siktet i första hand var på västkusten. Samt att det kanske är för hektiskt "stort", om ni förstår. Ju är jag osäker, är det fel tänkt? Dels med tanke på temperatur i luft och vatten? Eller ska man kanske vara på någon annan ort i närheten som är något lugnare?

-Någon annan plats vi inte tänkt på?

Som ni förstår är inte fokus på sol och bad i första hand, då hade vi åkt någon annanstans, eller till Florida när det är lite varmare. Men lite vill vi bada också;-)

Vi kommer såklart hyra bil hela tiden och vi gissar att det är lagom att inte bo på fler än tre ställen, kanske fyra, för att hinna landa lite mer på varje ställe.

Den största funderingen är var man ska vara när. Tex parkerna i Orlando, är det lämpligt att ta dom innan jul, alltså bland det första vi gör? Eller bland det sista efter nyår? Jag tänker främst på köer.
Tycker ni det finns ställen vi ska sikta in oss på att fira jul och/eller nyår av någon anledning? Eller ställen vi ska undvika?

Ytterst tacksam för alla tips och råd!
1 feb. 2016 07:37
Tack för det! Jag letade lite på forumet, men den tråden hittade jag inte.
Ska läsa den och återkommer med ytterligare funderingar. Vilka garanterat kommer dyka upp;-)

//D
1 feb. 2016 08:38
Citerat från Danielortega:
Hej på er!

Vi är en familj på sex personer, två större barn 17 och 19, samt tvillingar som är 8. Nu är siktet inställt på att åka till Florida ca mitten av december-16 och stanna till ca 9-10:e jan-17. Ung 3,5 vecka alltså. Vi har stor resvana och alla våra barn har varit med sedan späd ålder och vi är vana att ordna och fixa allt själva. Men, USA är helt nytt för oss...... mycket Europa och österut har det varit, men nu är det vår tur att äntligen upptäcka solskensstaten;-)

Nu funderar vi på hur vi ska dela upp tiden. Grova tankedrag:

-Vi hade tänkt oss västkusten i kanske en vecka, hyra hus med pool. Troligen som första anhalt, komma ner i varv och ha det skönt. Vi har kikat lite på Naples (Marco Island?) och Fort Myers. En av anledningarna till västkusten är fina stränder och som vi läst på ett par sidor mildare klimat. Men, nu tvekar jag på det, jag har på andra sidor läst att vattnet är kallare än det är på södra ostkusten men även kanske lite svalare i luften? Vi vill ha lite sol och bad, men det är inte jätteviktigt med havsbad i mängder. Men är det under typ 21-22 grader vill vi nog inte bada alls;-)

-Keys, vi måste dit några dagar. 2-3 nätter lagom eller mer?

-Orlando. Några nätter för att gå på några utvalda parker. Jag vet inte, kanske 4-5 nätter är lagom?

-Miami Beach. Egentligen hade vi inte tänkt på där, eftersom siktet i första hand var på västkusten. Samt att det kanske är för hektiskt "stort", om ni förstår. Ju är jag osäker, är det fel tänkt? Dels med tanke på temperatur i luft och vatten? Eller ska man kanske vara på någon annan ort i närheten som är något lugnare?

-Någon annan plats vi inte tänkt på?

Som ni förstår är inte fokus på sol och bad i första hand, då hade vi åkt någon annanstans, eller till Florida när det är lite varmare. Men lite vill vi bada också;-)

Vi kommer såklart hyra bil hela tiden och vi gissar att det är lagom att inte bo på fler än tre ställen, kanske fyra, för att hinna landa lite mer på varje ställe.

Den största funderingen är var man ska vara när. Tex parkerna i Orlando, är det lämpligt att ta dom innan jul, alltså bland det första vi gör? Eller bland det sista efter nyår? Jag tänker främst på köer.
Tycker ni det finns ställen vi ska sikta in oss på att fira jul och/eller nyår av någon anledning? Eller ställen vi ska undvika?

Ytterst tacksam för alla tips och råd!
Hej!

Ja, vill ni ha 21-22 grader i vattnet i Januari så är det bara Miamiområdet som gäller, ska ni hyra hus på Västkusten så se till att ha uppvärmd pool. (om man ser på statistiken, temperaturer kan ju variera en del)

I Key West är 3-4 nätter lagom om ni vill hinna se det viktigaste där nere.

Miami Beach är inte hektiskt eller för stort (kan det bli för "stort"?) allt beror på var man väljer att bo, det finns lugna villaområden, öde stränder, och det kan vara party på en gata men lugnt som en liten byhåla ett kvarter bort ;-) Kort sagt kan det vara så lugnt det kan bli, samtidigt så mycket motsatsen det kan bli beroende på vad man väljer.

Jag tycker personligen att två tre ställen (om ett av dem är Key West) är lagom på en tre veckor, då kan man komma till ro och man hinner se oerhört mycket, både där man bor och genom utfärder. Andra tycker bättre om att åka från det ena till det andra stället och ta ett par nätter på varje, kanske okej om man väljer ställen utan så mycket att se, även detta har ju sin charm men jag tycker att det går för mycket tid till hotellbyten om man far runt för mycket.

Var ni spenderar helgerna beror ju på vad ni vill göra och hur ni vill fira. Julen tycker jag knappast spelar någon roll förutom att undvika temaparkerna kanske. Nyår på Key West eller South Beach om man vill ha maximalt nyårsparty, nackdel är så klart att priser på hotell mm. sticker iväg då.

Denna kan vara nyttig vid planering av parkbesöken. https://www.undercovertourist.com/orlando/crowd-calendar/december-2016/#calendar
1 feb. 2016 21:51
Nyttig länk om parkerna och mycket intressant tråd, tack för de tipsen!!
Speciellt bra att se när det är förväntat mest folk. Om det inte vore för avståndet skulle det varit perfekt att ta ett par dagar veckan innan jul i Orlando och sedan avsluta med några dagar efter nyår. Dela lite på parkbesöken.....

Någon sa till mig att det är ganska mycket att tjäna om man kan köpa biljetter till parkerna hemifrån, jämför med att göra det på plats? Stämmer det?

Havsbad är inte prioriterat, men vi känner ändå att det kan vara skönt om det är möjligt att bada något, om man ändå bor nära en fin strand. Vilket ju då talar för att västkusten går bort. Temperaturen i havet kommer dock inte få vara avgörande, vi kommer ha uppvärmd pool så barna får bada som dom vill ändå.

Ni som har koll, var tycker ni att de södra orterna på västkustena har att erbjuda? Vi tänker oss som sagt områdena kring Naples eller Fort Myers. Det känns som vi nog får välja västkusten eller ostkusten, blir lite för mycket flytta runt annars.
Det funkade ju fint när man backpackade utan barn i sin ungdom, men nu är det andra förutsättningar;-)

Många skriver om SoBe, det låter som det är extra speciellt?

Någon som har erfarenhet av att hyra hus med privat pool? Det sättet har vi bott på vid Medelhavet några år nu på somrarna och tycker det är helt underbart. Vi gillar att kunna tända grillen på kvällen medans barnen badar i poolen.
Högst troligt blir det dock inte att bo så hela tiden, utan vi kommer nog även bo på typ resort / lägenhet. Priset kommer avgöra.....
2 feb. 2016 00:18
Citerat från Danielortega:
Nyttig länk om parkerna och mycket intressant tråd, tack för de tipsen!!
Speciellt bra att se när det är förväntat mest folk. Om det inte vore för avståndet skulle det varit perfekt att ta ett par dagar veckan innan jul i Orlando och sedan avsluta med några dagar efter nyår. Dela lite på parkbesöken.....

Någon sa till mig att det är ganska mycket att tjäna om man kan köpa biljetter till parkerna hemifrån, jämför med att göra det på plats? Stämmer det?

Havsbad är inte prioriterat, men vi känner ändå att det kan vara skönt om det är möjligt att bada något, om man ändå bor nära en fin strand. Vilket ju då talar för att västkusten går bort. Temperaturen i havet kommer dock inte få vara avgörande, vi kommer ha uppvärmd pool så barna får bada som dom vill ändå.

Ni som har koll, var tycker ni att de södra orterna på västkustena har att erbjuda? Vi tänker oss som sagt områdena kring Naples eller Fort Myers. Det känns som vi nog får välja västkusten eller ostkusten, blir lite för mycket flytta runt annars.
Det funkade ju fint när man backpackade utan barn i sin ungdom, men nu är det andra förutsättningar;-)

Många skriver om SoBe, det låter som det är extra speciellt?

Någon som har erfarenhet av att hyra hus med privat pool? Det sättet har vi bott på vid Medelhavet några år nu på somrarna och tycker det är helt underbart. Vi gillar att kunna tända grillen på kvällen medans barnen badar i poolen.
Högst troligt blir det dock inte att bo så hela tiden, utan vi kommer nog även bo på typ resort / lägenhet. Priset kommer avgöra.....
Det stämmer inte att man generellt tjänar på att köpa biljetterna hemifrån, hemma kan man beställa på nätet, det kan man på plats också, dessutom kan man på plats söka lokala erbjudanden. Själv ser jag inga jättepengar att spara alls utan lägger lite lagom tid på att kolla priserna och köper sen via t.ex. undercovertourist.com, det man tjänar på är att göra rätt kombinationer av parker, sen handlar ju inte allt om pengarna. I regel vill man ju se vissa parker och bekvämligheten när man handlar är värt en del. Att försöka jaga absolut lägsta priset kan ta mer tid än det är värt.

Själv hade jag hellre valt Ft. Myers Beach (ett hus att hyra nära havet där kan vara mysigt) än Naples (pensionärer och golfbanor säger fördomarna, mycket villaområden iallafall ;-), men det är en smaksak.

Sobe är speciellt men om det passar en får man själv avgöra, för vår del är det stället som passar bäst men det kanske inte passar alla lika bra, läs på om platser, kolla filmer på YouTube o.s.v.

Det verkar som ni tänker flytta några gånger, då finns inget hinder att ta en del på Västkusten, en del på Ostkusten (och ta Everglades på vägen däremellan) en del i Orlando, det är inga stora avstånd tvärs över Florida. Försök planera så praktiskt som möjligt även vad gäller era flygtider och så klart var ni flyger till/från.

Hyra hus har vi inte gjort, vi föredrar själv att bo på lägenhetshotell, lättare att hitta riktigt bra lägen vilket vi prioriterar men här finns andra som har mycket erfarenheter som kommer att tipsa, annars finns en hel del skrivet även om detta i forumet, testa en sökning, t.ex. "hyra hus florida".
Av Birgere
2 feb. 2016 00:32
Personligen tycker jag ni ska köra Orlando antingen i början eller på slutet för att undvika det värsta trycket i parkerna. Annars är det ju inga jätteavstånd (Miami-Orlando max 4hr) om ni vill mixa före/efter jul/nyår.

Säkraste badet har ni ju på sydöstkusten och stränderna är jättefina men personligen tycker jag västkusten har ännu finare stränder.
Fort Myers är en bra bas där ni når allt på västkusten med korta dagsutflykter. Naples...njaäää lite pensionärsstuk även om det är supermysigt.

Pool måste vara uppvärmd och kolla detta noga, hyr ni hus måste ni i regel betala kanske $25-40/natt extra för detta. Bor ni på hotell eller en lägenhets resort så kolla så att dom har uppvärmda pooler.

SoBe är som St Tropez på rivläran.. om du förstår vinklingen.. Jag älskar SoBe och St Tropez bara för att......:-)

Vi har hyrt hus många gånger på västkusten, jättebra men inte hittat det där lilla extra. Det har även skett ägarbyten så inget jag vill pusha för. Men kolla på VRBO/HomeAway eller TripAdvisor så finns det tusentals att välja från. Recensioner är nyckeln till att hitta något bra samt kolla priset för poolvärme.
I Orlando har vi även testat det mesta men fallit för och dom 3 senaste gångerna bott på Bahama Bay. Dom senaste två gångerna har vi hyrt av en svensk familj som du hittar på bahamabay.se.

Parkbiljetter köper man gärna i förväg för att tjäna några kronor, undercover tourist är ett ställe men det finns fler. Vill man ha riktigt maffiga paket ska man som jag förstår köpa dom i UK, du hittar säker mer info om detta på Orlandositen ovan, dom brukar ha koll på sådant utan att vara "köpta" genom reklam.
2 feb. 2016 12:52
I Key West kommer ni antagligen ha runt 25 grader och badvänligt hav. :)

Och som Floridasidan skriver - det är inte för stort på/i Miami Beach. I Florida är det inte miljonstäder. Det bor knappt en halv miljon i Miami/MB tillsammans. (varav max 100' på MB)

Marco Island - där är det hur lugnt som helst. Ön består i princip bara av stora semesterkåkar och hotell. Hotellen längst stranden och kåkarna mot fastlandet. Huruvida dessa kåkar är hyrbara vet jag dock inte.
2 feb. 2016 23:08
Igen, stort tack för era svar!! Det uppskattas verkligen!

Jag kollade faktiskt på Bahama Bay förra veckan och tyckte den verkade kanon. Och det måste ju vara samma antar jag, med svenska ägare.

Det kommer säkert dyka upp mer tankar och då lär jag sätta dom på pränt i detta fantasiska forum!:-)