Florida- boende och parkerna

Av Lyckaan
6 dec. 2013 12:25
Visningar: 907
Hej!

Först har jag frågor ang boende, vi kommer till Fort Lauderdale den 16e januari, sover där och den 17e åker vi vidare mot Orlando. Sedan ska vi besöka parkerna 18e och 19e, frågan är, ska vi stanna i orlando och sova där även den 20e? Eller åka mot Miami/Fort lauderdale? Vi kanske vill besöka någon park en dag till? Eller är det bättre att åka direkt den 20e?

Har ni tips på boende? Vi vill försöka bo ganska billigt men iallafall 3-stjärnigt, vi har hyrbil hela tiden, så vi måste inte bo jättenära parkerna. Är det bäst att vi tar den egna bilen till parkerna eller bussarna? Vi tänkte ta "hopper ticket" så vi eventuellt tänkte besöka Magical Kingdom och Epcot ena dagen och Universal parkerna den andra dagen. Är det smidigast att åka med deras bussar, kanske är smidigare än att ta egna bilen?

Vart bör vi sedan bo, i Miami eller fort Lauderdale? Vi vill gärna ha hyfsat bra läge och har ju hyrbilen, så det verkar inte så lätt att hitta ett prisvärt boende i Miami, kanske skulle man bo i Fort Lauderdale(eller i miami men inte nära lincoln) och ta bilen till Miami och parkera i något p-hus när vi tänkt vara där?

Angående parkerna, när är det "högsäsong" där? Hur är vädret i januari i Orlando? Om det är kyligt kanske vi borde åka mot Miami direkt den 20e?
Tänkte på en sak till, man har ju med sig kameror, mobil och väska med diverse prylar, finns det någonstans där man kan låsa in grejerna när man åker alla attraktioner? speciellt med vattenattraktioner kan man ju inte ha kameran med sig..

Angående hyrbil tänkte vi hyra bil med Sixt då vi är under 25 och de inte har extra avgifter som tillkommer. Räcker det med "loss damage waiver" som försäkring? Behöver man något mer? Någon som vet hur man tar sig från flygplatsen för att hämta bilen från de? Och när ska vi skriva att vi vill hämta bilen om planet ska landa 20.00?

Har googlat en hel del ang mina frågor men blir lite förvirrad då vi åker till USA första gången och känner att jag inte riktigt finner exakt de svaren jag söker, så jag hoppas att ni kan hjälpa mig med era tips!

Hälsningar, Julia
Av Birgere
6 dec. 2013 13:54
Hur vädret kommer vara just dom dagarna i Orlando resp Miami är ju omöjligt att svara på nu. Även om snitt temp är några grader högre i Miami än Orlando i Januari så växlar det mycket.
Att köra ner till Miami efter en heldag i parkerna är inget jag förordar.

betr boende Så har vi testat både hotell och att hyra lägenhet. Dom två senaste gångerna har det blivit lägenhet och det är enligt oss det absolut bästa. Senast (v44) bodde vi i Bahama Bay som ligger 15min från Disney i en jättestor o fin 4-rummare. Området hade allt man kunde önska sig med pooler och aktiviteter. Man kan hyra direkt av ägarna alt via hotellbokningssiterna, vi brukar boka direkt med ägarna så vet man exakt vad man får för lägenhet.
6 dec. 2013 15:23
Citerat från Lyckaan:
Hej!

Först har jag frågor ang boende, vi kommer till Fort Lauderdale den 16e januari, sover där och den 17e åker vi vidare mot Orlando. Sedan ska vi besöka parkerna 18e och 19e, frågan är, ska vi stanna i orlando och sova där även den 20e? Eller åka mot Miami/Fort lauderdale? Vi kanske vill besöka någon park en dag till? Eller är det bättre att åka direkt den 20e?
Om ni ska stanna en extra dag beror ju precis på det Du nämner, finns det något ni vill se eller göra där så stanna eller kör framåt kvällen kanske.
Har ni tips på boende? Vi vill försöka bo ganska billigt men iallafall 3-stjärnigt, vi har hyrbil hela tiden, så vi måste inte bo jättenära parkerna. Är det bäst att vi tar den egna bilen till parkerna eller bussarna? Vi tänkte ta "hopper ticket" så vi eventuellt tänkte besöka Magical Kingdom och Epcot ena dagen och Universal parkerna den andra dagen. Är det smidigast att åka med deras bussar, kanske är smidigare än att ta egna bilen?
Vi har denna gång bokat på Extended Stay America, ungefär som lägenhetshotell. Väldigt prisvärt och man kan ha lite självhushåll om man vill.
Vart bör vi sedan bo, i Miami eller fort Lauderdale? Vi vill gärna ha hyfsat bra läge och har ju hyrbilen, så det verkar inte så lätt att hitta ett prisvärt boende i Miami, kanske skulle man bo i Fort Lauderdale(eller i miami men inte nära lincoln) och ta bilen till Miami och parkera i något p-hus när vi tänkt vara där?
Själv säger jag Miami Beach, helst South Beach absolut trevligast tycker jag. Vi har bott på och även bokat nästa resa på Tradewinds precis utanför gränsen till South Beach. riktigt prisvärt för området och stora bra lägenheter.
Parkering i Sobe är det enda egentliga problemet med att bo där men lite norrut (där Tradewinds ligger) är det inte helt omöjligt att hitta parkeringar gratis längs gatorna, annars får man räkna i alla fall $20/dag för parkering.
Angående parkerna, när är det "högsäsong" där? Hur är vädret i januari i Orlando? Om det är kyligt kanske vi borde åka mot Miami direkt den 20e?
Tänkte på en sak till, man har ju med sig kameror, mobil och väska med diverse prylar, finns det någonstans där man kan låsa in grejerna när man åker alla attraktioner? speciellt med vattenattraktioner kan man ju inte ha kameran med sig..
Januari är inte högsäsong. Det kan vara riktigt kyligt i Orlando i Januari, i Miami är det betydligt varmare och jämnare temperaturer även om det vid enstaka tillfällen kan bli lite kyligt även där någon natt ibland.
Angående hyrbil tänkte vi hyra bil med Sixt då vi är under 25 och de inte har extra avgifter som tillkommer. Räcker det med "loss damage waiver" som försäkring? Behöver man något mer? Någon som vet hur man tar sig från flygplatsen för att hämta bilen från de? Och när ska vi skriva att vi vill hämta bilen om planet ska landa 20.00?
SLI och CDW är de försäkringar de flesta behöver. Vi fick detta och lite till i vår bokning vi gjort till nästa resa (se nedan)

incl. Rate includes all mls
Base Excess Waiver
Energy Surcharge
Loss Damage Waiver
SLI
Veh License Fee
Loss Damage Waiver with an excess of USD 0.00
Theft Protection with an excess of USD 0.00
All designated discounts have been included in the stated final price.

Sixt hämtar med buss, bara att ställa sig och vänta till det dyker upp en med deras namn på, sen är det likadant på hemvägen, de kör er till flygplatsen (se nedan). Man fick även en bra karta som visar hur man hittar Sixt, PMa mig om Du vill ha den så mejlar jag över den.

* Shuttle information:
At bus stop 7 our orange courtesy busses will pick you up and bring you to the
Sixt branch (3 minutes away). If you can not find our shuttle bus or to
order a pick up please call us at our toll free number: 1(888) 747- 7498.
Har googlat en hel del ang mina frågor men blir lite förvirrad då vi åker till USA första gången och känner att jag inte riktigt finner exakt de svaren jag söker, så jag hoppas att ni kan hjälpa mig med era tips!

Hälsningar, Julia
Av Lyckaan
6 dec. 2013 15:57
Birgere- Vi tänkte oavsett sova i Orlando 18e och 19e då vi besöker parkerna, i sånt fall påbörjar vi resan mot Miami på morgonen utvilade. Vi funderar på om det är bättre att ha ett tajtare schema och åka direkt den 20e, eller om vi ska sova i Orlando en dag till och istället åka mot Miami den 21a.
Vi vill gärna boka boende hemifrån så då måste vi ju bestämma nu innan vi bokar om vi vill bo där en natt extra eller inte.

Kollade på Bahama Bay, såg verkligen jättefint ut på bilderna, ska definitivt överväga det som ett alternativ :)

Floridasidan- det vi tänkte på är väl just om vi vill besöka en till Park, kan man då vara där och köra mot Miami på kvällen? Det är inget som vi föredrar men om det är rimligt så kanske man kan satsa på det?

Bokade ni alltså på hemsidan Extendedstayamerica.com , förslag på hotell? Skriv gärna namn på hotell så vi kan söka på det :)

I miami hade vi ju helst vela bo nära Lincoln road såklart, men det verkar vara dyrt om man inte vill ha för dålig standard, och så verkar det både svårt att dyrt att hitta parkering, så vi är kluvna till hur vi ska göra :(

Just därför vi funderar på om det är smartare att kanske bo utanför ( med billigare boende + gratis parkering erbjuds ofta) och istället åka och parkera där de dagar som vi ska vara där. Vi vill gärna besöka Everglades och Sawgrass, så man kanske hellre kan bo närmare tex Sawgrass, och spendera dagarna på Miami, gå omkring, kanske sola och bada om det är väder för det, och shoppa på kvällen om man bor nära något köpcentrer, kanske finns andra aktiviteter där också. Som sagt första gången vi åker dit så vi vet inte alls vad som skulle kännas okej..

Angående hyrbil finns dessa alternativ som tillägg hos Sixt:
Loss damage waiver per day US$ 1.57
Personal accident protection per day US$ 4.24
Supplemental Liability Insurance per day US$ 13.19

Vi vill såklart inte betala mer än nödvändigt, och loss damage waiver ska vi ta, och jag har läst att det är den man verkligen behöver, blir ju ändå en del eftersom vi ska ha bilen några dagar och priserna ovan gäller per dag.
6 dec. 2013 16:27
Citerat från Lyckaan:

Floridasidan- det vi tänkte på är väl just om vi vill besöka en till Park, kan man då vara där och köra mot Miami på kvällen? Det är inget som vi föredrar men om det är rimligt så kanske man kan satsa på det?
Det går bra, vi har kört många gånger efter parkbesök till Miami, det blir sent men annars inga problem alls.
Bokade ni alltså på hemsidan Extendedstayamerica.com , förslag på hotell? Skriv gärna namn på hotell så vi kan söka på det :)
Vi bokar nästan alla hotell på Hotels.com numera, hotellet är detta http://sv.hotels.com/hotel/details.html?hotelId=140126
I miami hade vi ju helst vela bo nära Lincoln road såklart, men det verkar vara dyrt om man inte vill ha för dålig standard, och så verkar det både svårt att dyrt att hitta parkering, så vi är kluvna till hur vi ska göra :(
Det går att bo ganska billigt om man tummar på lyxen, titta på San Juan Hotel t.ex.
Det är helt klart värt den extra kostnaden att bo i South Beach.
Just därför vi funderar på om det är smartare att kanske bo utanför ( med billigare boende + gratis parkering erbjuds ofta) och istället åka och parkera där de dagar som vi ska vara där. Vi vill gärna besöka Everglades och Sawgrass, så man kanske hellre kan bo närmare tex Sawgrass, och spendera dagarna på Miami, gå omkring, kanske sola och bada om det är väder för det, och shoppa på kvällen om man bor nära något köpcentrer, kanske finns andra aktiviteter där också. Som sagt första gången vi åker dit så vi vet inte alls vad som skulle kännas okej..
Det är absolut smidigare och trevligare att bo nära badet och där man vill röra sig på kvällstid, alltså i eller mycket nära South Beach och sen göra utfärder på dagarna än tvärtom. Det är två helt olika resor och jag skulle aldrig själv välja att bo på sämre läge för att spara några dollar ;-) Hotellet vi bokat i Miami Beach är detta http://sv.hotels.com/hotel/details.html?hotelId=370304
Angående hyrbil finns dessa alternativ som tillägg hos Sixt:
Loss damage waiver per day US$ 1.57
Personal accident protection per day US$ 4.24
Supplemental Liability Insurance per day US$ 13.19

Vi vill såklart inte betala mer än nödvändigt, och loss damage waiver ska vi ta, och jag har läst att det är den man verkligen behöver, blir ju ändå en del eftersom vi ska ha bilen några dagar och priserna ovan gäller per dag.
Gå in på http://www.sixt.co.uk/ så ingår det som i mitt exempel och ni behöver inte välja olika alternativ själv, går man in på en amerikansk sida utan att kunna ange att man bor i Sverige så får man en bilhyra som om man bodde i USA.
Ni är ju sent ute med bokningarna men om ni inte redan gjort det så bli medlemmar hos Sixt (gratis) och om ni inte redan är det så bli medlemmar i SAS Eurobonus, berätta sen för Sixt (mejla eller ring) att ni vill knyta er Eurobonus till Sixtkortet så får ni sen rabatt på hyror (upp till 10%) som medlem får ni också bättre service och smidigare upphämtning av bilen, specialerbjudanden mm.
Av Birgere
6 dec. 2013 16:48
Vi väljer alltid South Beach oceanfront i Miami. Lite dyrare men om man tex bokar via hotwire.com så blir det inte så dyrt.
När ni landar så är mitt tips att boka ett flygplatshotell första natten istf att åka o hämta bilen direkt (man vill kanske ta sig en drink på planet...). Sedan på morgonen efter åker en av er tillbaka med hotellets shuttlebus och sedan haka på till hyrbilsfirman från flygplatsen. Chaffisen åker sedan tillbaka till hotellet o hämtar övriga.
Även flygplatshotell hittar ni riktigt billigt på Hotwire.
Av Lyckaan
6 dec. 2013 17:21
Okej, då kan vi bo färre dagar i Orlando och istället köra hem på eftermiddagen om vi absolut vill in i en park till :)

Hotellet på hotel.com var ett bra tips, bra pris och verkar helt okej!

Kollade på San Juan Hotel, absolut kan man skippa på lyxen, men 2-stjärnigt för ett snittpris på 1237kr + nästan 173kr i parkering per dag känns ganska dyrt när man har sett andra hotell mycket billigare med fler stjärnor.

Som vi tänker nu kan man gå på de stora köpcentren, typ Sawgrass kvällstid, därför jag tänkte att man kanske kan bo närmare något sådant istället, men när man väl är på plats så kanske man faktiskt föredrar south beach :)

Ska definitivt bli medlem, tack för tipset!

Hotellet Ocean front verkar tyvärr vara fullbokat de datumen som vi åker :(
Av Birgere
6 dec. 2013 17:46
Citerat från Lyckaan:

Hotellet Ocean front verkar tyvärr vara fullbokat de datumen som vi åker :(
Hehe, var nog lite otydlig där, med Oceanfront menade jag hotell som ligger mot havet till, eg Ocean drive eller längre norrut på Collins. Men som sagt, kolla gärna in hotwire om ni vill bo bättre för billigt
Av Lyckaan
6 dec. 2013 19:06
Haha jaha okej! Det var nämligen ett hotell som hette så ;)
Förslag på några speciella hotell?

Innan jag kollade prisläget så hade vi iaf som mål att betala runt 1000kr per natt, kanske ska tillägga att jag är student, så man försöker snåla med det man kan för att ha råd med annat :)
Men det gäller att kolla upp vad det är som gäller, om man måste betala mer för en bättre resa och det är prisvärt så får man göra det ändå :)
6 dec. 2013 21:11
Citerat från Lyckaan:
Okej, då kan vi bo färre dagar i Orlando och istället köra hem på eftermiddagen om vi absolut vill in i en park till :)

Hotellet på hotel.com var ett bra tips, bra pris och verkar helt okej!

Kollade på San Juan Hotel, absolut kan man skippa på lyxen, men 2-stjärnigt för ett snittpris på 1237kr + nästan 173kr i parkering per dag känns ganska dyrt när man har sett andra hotell mycket billigare med fler stjärnor.
Man kan inte jämföra hotellpriser på olika lägen, South Beach är mest populärt, ligger på en begränsad yta och blir därför dyrare. San Juan är billigt för området. Tradewinds ligger en kort promenad från Lincoln Road och är mycket bra. Priserna varierar också mycket, vi reser i Mars April och Tradewinds är halva priset i April jämfört med Mars.... Bäst bor man på havssidan av Collins Ave. i höjd med Lincoln Rd. så hittar man något till rätt pris där så är det ett bra val.
Parkeringar finns i P-hus för upp till $20 per dygn. Hotellen tar ofta hutlöst betalt för parkering, återigen tillgång och efterfrågan.
Som vi tänker nu kan man gå på de stora köpcentren, typ Sawgrass kvällstid, därför jag tänkte att man kanske kan bo närmare något sådant istället, men när man väl är på plats så kanske man faktiskt föredrar south beach :)
Sawgrass tar minst en hel dag om man ska gå igenom allt men att bo där istället för vid havet är inget jag någonsin skulle välja.
Själv har vi nu lagt upp vår resa så här i korta drag. Landar på kvällen i Ft. Lauderdale, hämtar bilen hos Sixt, övernattar på http://sv.hotels.com/hotel/details.html?hotelId=188400. Andra dagen köper vi telefonkort på Walmart sen antingen tar vi en stund på Sawgrass Mills eller kör direkt till Orlando. 4 nätter i Orlando, Sen till Miami Beach för att avsluta med 18 nätter på Tradewinds. Därifrån kommer vi göra massor med utfärder till Sawgrass Mills, Dolphin Mall, Miami international Mall, Everglades, Miami, o.s.v. o.s.v.
Ska definitivt bli medlem, tack för tipset!

Hotellet Ocean front verkar tyvärr vara fullbokat de datumen som vi åker :(
Av Lyckaan
6 dec. 2013 21:42
Ja det verkar vara riktigt fint när man kollar på alla bilder!
Åh tradewinds såg otroligt fint ut..!! Verkar tyvärr som att det är fullbokat de datumen som vi vill bo där :(

Tycker att det är så svårt att leta, men där det står att det är nära Lincoln road mall är alltså ett bra läge?
Hur verkar detta hotell ligga till: http://sv.hotels.com/hotel/details.html?pa=1&pn=1&ps=1&tab=description&destinationId=1447930&searchDestination=Miami+Beach&hotelId=215547&arrivalDate=20-1-2014&departureDate=25-1-2014&rooms[0].numberOfAdults=2&roomno=1&validate=false&previousDateful=false&reviewOrder=date_newest_first
Angående depositionen, får man tillbaka den avgiften?

Okej, då får man parkera i p-hus alltså! Får bara hoppas att det finns plats :)

Låter som en jättebra resa!! Hade gärna stannat i 18 dagar jag med :)

Vi har tänkt såhär nu: först kommer vi med flyget kl 20.00 ( när bör man då skriva att man kan hämta bilen, 21.00 eller 21.30 kanske??), sedan övernattar vi i närheten. Dagen efter tänkte vi åka till tex Walmart för att köpa en gps, känner att det är tryggt att ha det och sen åker vi mot Orlando! Stannar där 17-20, 3 nätter och åker sedan mot Miami där vi sover 5 nätter. :)
6 dec. 2013 23:39
Citerat från Lyckaan:
Hej!

Först har jag frågor ang boende, vi kommer till Fort Lauderdale den 16e januari, sover där och den 17e åker vi vidare mot Orlando. Sedan ska vi besöka parkerna 18e och 19e, frågan är, ska vi stanna i orlando och sova där även den 20e? Eller åka mot Miami/Fort lauderdale? Vi kanske vill besöka någon park en dag till? Eller är det bättre att åka direkt den 20e?

Har ni tips på boende? Vi vill försöka bo ganska billigt men iallafall 3-stjärnigt, vi har hyrbil hela tiden, så vi måste inte bo jättenära parkerna. Är det bäst att vi tar den egna bilen till parkerna eller bussarna? Vi tänkte ta "hopper ticket" så vi eventuellt tänkte besöka Magical Kingdom och Epcot ena dagen och Universal parkerna den andra dagen. Är det smidigast att åka med deras bussar, kanske är smidigare än att ta egna bilen?

Vart bör vi sedan bo, i Miami eller fort Lauderdale? Vi vill gärna ha hyfsat bra läge och har ju hyrbilen, så det verkar inte så lätt att hitta ett prisvärt boende i Miami, kanske skulle man bo i Fort Lauderdale(eller i miami men inte nära lincoln) och ta bilen till Miami och parkera i något p-hus när vi tänkt vara där?

Angående parkerna, när är det "högsäsong" där? Hur är vädret i januari i Orlando? Om det är kyligt kanske vi borde åka mot Miami direkt den 20e?
Tänkte på en sak till, man har ju med sig kameror, mobil och väska med diverse prylar, finns det någonstans där man kan låsa in grejerna när man åker alla attraktioner? speciellt med vattenattraktioner kan man ju inte ha kameran med sig..

Hälsningar, Julia
I anslutning till attraktionerna finns skåp att låsa in väskor och dylikt. man får inte ta med sig några bagar eller annat. det är gratis för viss tid, komer inte ihåg men tror det var 30 min.
Av Birgere
7 dec. 2013 00:42
Bara några råd till:

- Plocka ut bilen dagen efter ankomsten
- boka airport hotel som alltid har shuttle service
- jag rekommenderar att köpa en GPS app till smartphonen, viktigt att den lagrar kartorna i telefonen. själv kör jag med Navigon till Iphone (navigon har 30% rabatt denna vecka på nedladdningsbara produkter). Den GPSen är mycket bättre och billigare än hyrbilsvarianterna eller wallmarts lågprisare.
8 dec. 2013 10:56
Har ingen erfarenhet av dessa hotel, rekommenderar att läsa på Tripadvisor, läs och försök tolka vad folk skriver, man får läsa lite mellan raderna för att bli klok på varför folk ger ett visst betyg. Enligt vår erfarenhet är 3 i betyg på TA ett gränsfall för att det kan vara ganska skabbigt på något sätt. Man ska tänka på att FLorida har ett klimat som går hårt åt byggnaderna, man har inte direkt svensk byggstandard och smådjur trivs väldigt bra i den fuktiga värmen, hotell kan vara betydligt risigare än man någonsin kan föreställa sig.

Vi försöker alltid hitta hotell med kök eller i alla fall kyl och micro så man kan fixa lite frukost och lunsch själv, det spar både pengar och det är väldigt kul att utforska de amerikanska livsmedelsaffärerna.

Gällande parkering i South Beach så kan man vara nöjd om man får parkering för runt $20 på hotellet, det kan dock ofta vara så att de har begränsat med platser, och man får ta vad som finns, är det fullt så är det, ofta får man också lämna nycklarna och personalen flyttar sen runt bilarna, det kan ta tid att få ut bilen om den står instängd bakom fem andra bilar :-(

Här är en förteckning över allmänna parkeringar i Sobe. http://lincolnroadmall.com/where-to-park/ Ett alternativ är att parkera på något gratis ställe lite längre norrut och sen ta en promenad eller bussen för att hämta bilen, bökigt och lite större risk men man spar ju en del pengar.