Florida & Bahamas tips

Av Mie81
18 aug. 2011 14:17
Visningar: 7676
Hej,

Nu börjar det närma sig Florida resan.
Upplägget är detta:

1. Miami ( South Beach) 2 nätter

2. Kryssning med Royal C. 4 nätter
Besöka Bahamas (Nassau)
Cococay
Key West

Tar gärna emot tips på vad man ska se och göra över en dag på öarna.
Förstår att det är mycket sol och bad men vore trist att missa något bra.

3. Fort Lauderdale 1 vecka
(Har tänkt få båt tur tex jungel queen)

4. Fort Myers 3 nätter

5. Naples 1 natt

6. Fort Lauderdale 1 natt
(Sawgrass och shopping)

Detta är vad vi tänkt spendera vår tid.
Tar gärna emot tips om att se och göra.
Har tidigare varit i Fort Lauderdale och då besökte jag Sawgrass Mills och även åkte en tur med jungle queen (dagsutflykt 3 timmar)

På västsidan har jag tankar på att besöka sanibel island och captiva island. Är det bra? Tar man bilen med sig ut på öarna? Är det någon kostnad att ta sig över? Eller är det broar som är gratis?
Några mer tips på vad man ska besöka när man är kring Fort Myers och Naples? Vi kommer att vara där över jul så vet inte om många attraktioner är öppna och restauranger. Har funderingar på att besöka Marco island eller om man ska hålla sig till att upptäcka Naples?

Sedan tar jag gärna tips om Bahamas och Key west. Om det är något man inte bör missa. Vi kommer ju dock bara vara där över en dag.
Av Katrinl
18 aug. 2011 18:31
Hej,
Jag var i Florida tre veckor i somras. Du tar bilen ut till Sanibel och Captiva, det kostar ingenting. Man kommer inte ner till havet överallt men det finns några ställen som är för allmänheten, leta efter beach acess. På Sanibel är stranden täckt av snäckskal och min familj såg vilda delfiner från stranden. På den stora stranden för allmänheten på Sanibel så finns inga hus eller hotell i sikte, underbar natur och man ser många fåglar. Min son såg även en Manatee.
Vi var en dag i Key West och tyckte att vi han med det vi ville. Ät Key Lime paj, se den sydligaste udden i hela Usa, upplev folkvimlet och gatukonstnärerna på Mallory Square i solnedgång och strosa längs med Duval street.
Av Mie81
18 aug. 2011 21:56
Tack för tipsen Katrin :-) Tror vi ska hinna med detta.. Låter bra
19 aug. 2011 23:39
Bron till Sanibel Island kostar och parkeringen på stränderna kostar. Har för mig att det var två dollar i timmen. Det var fint där men inte så fint som jag förväntat mig.

Key West är mysigt att bara strosa runt i under dagen. Har inga speciella tips.
Nassau var inte mycket att se. Jag tog en båt till Paradise Island och låg på stranden, som var jättefin. Kom aldrig i land på Coco Key pga dåligt väder så den kan jag inte skriva nåt om.

Hade jag varit ni hade jag lagt fler nätter i Naples och färre i Fort Myers. Naples är verkligen underbart och stränderna fina. Fort Myers är en utspridd stad som inte är så mycket att se. Fort Myers Beach är lite mysigt och stranden är fin, men det är litet och det händer inte så mycket där.
Jag var på Marco Island för att åka på en seglingstur som utgick därifrån, men annars tycker jag inte att det är värt att åka dit.
Av Annl
20 aug. 2011 11:38
Hej,

I Key West måste du förstås besöka Sothermostpoint, dvs. där USA tar slut och där det bara är 13 mil till Cuba. En riktig turistmagnet men ändå kul att ha sett tyckte jag.

Sen är det ju kvarteren runt Duval Street, Hemingways pub och hans hus och kyrkogården och Mallory Square. Dock är det mest kommers runt Mallory Square på kvällen runt solnedgången då alla gycklare och clowner m.m. kommer fram.

Det finns inget direkt att handla i Key West - det är mest krimskramsbutiker med t-shirts och liknande.

Det finns en riktigt bra cubansk restaurang precis vid Mallory Square (ligger i en gammal röd förrådsbyggnad) och de har riktigt god mojito och det kubanska kaffet slår allt annat kaffe jag druckit.
Av Pelle77
20 aug. 2011 19:05
Jag gillade Marco Island riktigt bra. En fin vit korallstrand och ett bra hotell (Hilton). Bodde där 3 nätter tror jag och tyckte om den ön ordentligt.

6 ställen att bo på låter stressigt. Kanske slå ihop västkusten och bo på samma hotell där för att slipa förflyttningar. 1 natt är oftast värdelöst då man kommer en dag o åker nästa, då hinner man inte se något.
På 18 nätter skulle jag nog dela lite annorlunda. I Miami så måste ni bo på south beach. Vi bodde på Conrad som inte var samma sak då det inte låg på stranden. Jag gillade Ft Lauderdale så stanna där, men ska ni till västkusten kan ni kapa några nätter. Missa inte Cheesecake Factory, riktigt bra. Testat det på flera platser och lika bra överallt.

Sedan skulle jag lägga mina västkusthotell på samma destination. St Pete eller Naples och därifrån göra dagsutflykter.
Av Annl
23 aug. 2011 16:16
Hej igen,

Glömde ett riktigt bra tips i mitt tidigare svar och det är att ni förstås måste åka airboat i Everglades och kolla på alligatorer - det är riktigt häftigt.

Vi har gjort det flera gånger men nu senast åkte vi med en firma som inte ligger så långt från Miami och den heter Coopers Town vill jag minnas och den har funnits där sen mitteb av 50/60-talet.

Och efter turen kunde man få hålla en alligator (en inte alltför stor förstås, men ändå) och det var ju spänannde.
Av Mie81
25 aug. 2011 11:17
Tack för alla bra tips! :-)
Av Mie81
7 feb. 2012 21:51
Hej,

Tänkte att jag skulle återkoppla nu efter min resa. Om någon behöver tips så är det bara att höra av sig.
Vi spenderade vår Florida resa med först 2 nätter i Miami (south beach). Vi bodde på ett mellanklass hotell som låg perfekt som heter Royal Palm. Hotellet var fint men vi bodde i en annan del av hotellet där det kändes som klassen på rummen ej var lika bra som i huvudbyggnaden. Poolen var varm och vädret var förhållandevis bra men lite blåsigt och det regnade en skur varje dag. Men annars var det i stort sett sol under hela vistelsen.

Vi tog en kryssning ut från Miami till Bahamas och även Key West med Royal C.. Det var rätt mycket blåsigt i december vilket man kände av då man låg ute på havet och det gjorde även att vi inte hade möjlighet att gå i land på en ö. Men vi fick besöka nassau och även key west. I Key West åkte vi ett turist tåg men det var rätt så dyrt sedan strosade vi runt på egen hand vilket vi uppskattade mer. Det är inte så långa avstånd att promenera.

Vi spenderade sedan 7 nätter i Fort Lauderdale (Fort Lauderdale beach hotel) på ett mycket fint lägenhets hotell och jag gillar stämningen i Fort Lauderdale. Vi åkte jungel queen som jag tycker är en trevlig tur och sedan besökte vi även sawgrass och var och såg NHL hockey när Florida Panters spelade. Jag hade bokat hyrbilen tidigare via Holiday autos vilket fungerar perfekt de har bra priser och bra försäkringar.

Efter en vecka i Fort Lauderdale drog vi vidare mot Fort Myers på den andra kusten och jag måste säga att det var en mycket positiv upplevelse som väntade där. Billigare hotell, finare stränder, varmare vatten.. Vi tog en biltur till Sanibel och captiva island och plockade snäckor. Tyckte dock att stranden var minst lika fin och bra vid vårt hotell vid Fort Myers Beach. Det är dock inget håll i gång stället utan perfekt för barnfamiljer och de som vill komma i väg och verkligen ha semester.

Sedan så finns det bra outlet butiker även på den sidan av Florida. Jag föredrog deras shopping outlet framför Sawgrass Mills. Vi var två dagar och gick i Sawgrass Mills och jag hittade knappast något det blev för mycket spring och för mycket folk. Mycket skönare att strosa runt på andra sidan och priserna var desamma.

Näst sista natten spenderade vi i Naples som var en fin liten stad. Dock han jag inte få så mycket uppfattning om den. Vi bodde där på vårt första motorvägs hotell Ramada. Men jag tyckte det var ett mycket trevligt hotell. Sista natten spenderades i Fort Lauderdale nära Sawgrass vilket vi bestämt innan resan. Hade jag bokat hotell längst vägen kanske det blivit något annat. Men det var helt ok.

Jag måste säga att jag var väldigt nöjd med hela resan. Rutten var perfekt planerad och mina föräldrar som är 55+ tyckte det var otroligt bra. Men deras favorit blev Fort Myers Beach.
Florida är ett otroligt bra resmål med så mycket att erbjuda. Det enda negativa med USA och hotell när det ingår frukost är att det känns onyttigt och de har socker på allt :-) Därför var det ett väldigt bra alternativ att som vi ha lägenhet och handla i stora butiker och laga lite egen mat, frukost, grillning (då det finns grill på flera lägenhetshotell) med mera.