Florida

Av Janet2
9 jan. 2015 13:33
Visningar: 881
Hej! J ag har skrivit här förut. Men behöver tips. Flyg är bokat och sammanlagt ärvt borta i 16 dagar. Så 14 dagar är de dagar vi kan hitta på saker. Vi landar i Orlando och kör alla parker vi vill se. Det blir mc kringdom, seaworld, universal och sedan Kennedy spade center. Sedan bilar vi till St: Petersburg i några dagar och sedan tänkte vi ta fort myers och jag vill gärna åka ut till ön sanibel island. Åka till everglades hade vi tänkt göra. Så i fort myers tänkte vi stanna i några dagar. Sedan mellanlanda i fl lauderdale och shoppa lite. Hade gärna vilja till Keywest påvägen och sova nån natt. Men med tanke på resplanen så kommer vi missa 2 dagar i bilresa. Sedan tänkte vi avsluta i Miami där flyget går. Var först inne på östkusten först. Men efter tips här, så är västkusten finare. Vad vi vill göra? Leka, shoppa, snorkla och bada och kolla på saker. Skulle vilja ta en enkel biljett dit och aldrig komma hem igen... :) Plocka fina snäckor osv...
Av Birgere
9 jan. 2015 15:01
Förstår nog inte vad för tips du vill ha men ang resplanen är det för många stopp.
Välj antingen St Pete eller Ft M samt skippa Ft L och lägg tiden i Miami Beach istället.
När på året åker ni?
9 jan. 2015 15:52
Västkusten är inte finare, det är stora variationer på båda (eller alla tre kusterna om vi räknar sydkusten i nordvästra Florida) och det beror också på vad man menar med fint och vad man är ute efter, jag har inget emot västkusten men stränderna är finare i nordväst och i övrigt är det "finare" på ostkusten tycker jag personligen.
I övrigt har jag samma frågeställning som Birgere så återkom gärna med mer detaljer ;-)
9 jan. 2015 17:02
Hej,

Med tanke på att västkustens flera pärlor frekvent förekommer bland US top beaches och östkustens strandremsor aldrig gör det är det rimligt att anta att de bästa stränderna finns här så nog har ni gjort ett klokt val.

Om ni är ute efter avslappnat strandliv gör ni kanske bättre i att slå samman er tid i StP med Ft Myers beach för att slippa flacka runt. Samma ide gäller för Miami Beach och Ft L.

Snorkling med mening finns egentligen bara utmed the Keys. Shelling på Sanibel/Captiva. Outletshopping på Premium i Orlando och Aventura Mall för normalt utbud i Miami. Everglades på vägen (us41) mellan FtM och Mia.

Tänk på att vattentemperaturen de närmaste två månaderna inte inbjuder till speciellt varma härliga bad någonstans i Florida egentligen men det är en högt personlig referens. (18-22 gr, kallast i StP)
10 jan. 2015 00:29
Citerat från Janet2:
Hej! Vi åker i juni.
Kan du inte ge lite mer info än så? Intressen, vad vill ni ha ut av resan, vilken typ av ställen, storstad, mycket att göra, liten håla?
När det gäller stränder så är det så klart inte så att de finaste stränderna ligger på västkusten, bara att googla och läsa så ser du att det är ganska jämt fördelat, själva stränderna finns superfina runt hela kusten (alla inte lika fina på någon kust) man ska mer se på vad man vill ha utöver stranden som sagt, det är helheten som gör om det är en bra strand att bo vid eller inte (rättare sagt mer eller mindre bra för just en själv). https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=florida%20best%20beaches
10 jan. 2015 08:35
Vi var i Florida i juni (Miami Beach, Fort Lauderdale, Key West och Naples) men hade oturen att det var mycket sjögräs på stränderna i MB och KW. Man fick gå igenom det för att kunna bada förutom i KW där gick det inte att bada överhuvudtaget för det var så mycket sjögräs. Det var tydligen extra mycket nu i somras när vi var där.

Ni får även räkna med att man inte kan ligga på stranden hela dagarna för det kommer ofta åskoväder på eftermiddagarna.
Värmen var det inget att klaga på den låg på mellan 30-35 grader och det var hög luftfuktighet.
Av Janet2
10 jan. 2015 18:34
Vi tycker om att sola och bada, leta snäckor och hajtänder om man kan lyckas fånga några. Jag är ingen som kan ligga i solstol hela dan, utan blir rätt rastlös. Vi tycker om att snorkla, kolla på vackra solnedgångar, gå på zoo. Kolla på vilda djur. Så everglades är iallafall fall spikat. Gamla byggnader, städer osv.. Vi är lättroade. Tycker om att kolla på fin natur osv..Tycker om att shoppa också. Så sagrass miles ska få sig ett besök.
11 jan. 2015 03:37
Citerat från Janet2:
Vi tycker om att sola och bada, leta snäckor och hajtänder om man kan lyckas fånga några. Jag är ingen som kan ligga i solstol hela dan, utan blir rätt rastlös. Vi tycker om att snorkla, kolla på vackra solnedgångar, gå på zoo. Kolla på vilda djur. Så everglades är iallafall fall spikat. Gamla byggnader, städer osv.. Vi är lättroade. Tycker om att kolla på fin natur osv..Tycker om att shoppa också. Så sagrass miles ska få sig ett besök.
Sannibel och Caladesi Island http://www.floridastateparks.org/caladesiisland/ är de klassiska snäckletarstränderna, om jag minns rätt är Caladesi "större" när det gäller hajtänder, denna ö ligger i anslutning till Clearwater Beach så kanske att bo där är bättre än St. Pete?

Pinewood Cultural Park låter som ett passande utflyktsmål för er http://www.pinewoodculturalpark.org/

Zoo Miami är ett av de bästa Zoo jag varit på http://www.zoomiami.org/

För arkitektur är Miami och Miami Beach självklara resmål.

Tycker att ni gapar över lite väl mycket med så många stopp på dessa dagar men det är så klart en smaksak :-)
Av Birgere
11 jan. 2015 11:05
För Floridas vilda djurliv använd www.wildflorida.com som utgångspunkt.
Gamla städer....ta en dagstrip till St Augustine, USA's äldsta stad, när ni är i Orlando.
11 jan. 2015 11:49
Hej!
Är det bara vuxna eller är det barn med på resan?
Hur har ni tänkt när det gäller parkerna? Magic Kingdom skulle jag skippa om det bara är vuxna och hellre ta båda Universals parker. Sea World är ok. Jag tyckte att Discovery Cove var fantastiskt, låter kanske dyrt men om man räknar in vad som ingår så är det absolut prisvärt, man får även gratis inträde till SeaWorld.
Om ni ska åka ut till Clearwater Beach, eller St Pete så kolla upp Busch Garden som ligger i Tampa, det är en bra park som har både djur och åkattraktioner.

Caladesi är fint och Sanibel och Capita Island tycker jag ni ska avsätta tid till att spendera en dag på, Anna Maria Island är toppenfint. Om jag måste välja så tycker jag att Västkusten är finare men jag gillar östkusten också, just för att det är skillnad. Daytona Beach är lite kul eftersom man kan ta med bilen och köra längs med stranden. Alltså ute på själva stranden finns det en bilväg ( ej asfalt utan sand) där många cruisar med fina bilar fram och tillbaka.

Håller med Birgere, om ni tycker om gamla städer så är St Augustine något ni kanske skulle tycka om, Jag gillar att vara där och bara gå omkring och titta på de gamla spanska husen, kanske gå en stadsvandring på kvällen.
Key West och Miami ska ni inte missa, solnedgången på Key West är spektakulär och magisk.

Mitt råd är att inte fara runt som galningar och försöka hinna med så mycket som möjligt utan gör lagom med saker, ni kommer att vilja åka tillbaka snart igen, Florida har så otroligt mycket se och göra och man upptäcker nya saker varje gång.

Googla, gå in på olika städers/parkers hemsidor och kolla vad som är aktuellt just de veckorna ni är där, det är mycket konserter, utställningar , bil och båtrace och annat på gång hela tiden. Kolla gamla trådar här, det finns hur mycket som helst skrivet om FL. Trevlig resa!
11 jan. 2015 14:15
Shark tooth capital of the world är Caspersen Beach i Venice, där merparten av besökare ägnar sig åt att leta tänder med olika metoder. En i övrigt ganska tråkig plats oc strand.

Floridas högsta koncentration av alligatorer anses finnas i Myakka State River Park, precis öster om Sarasota.

Crystal River har förutom, som namnet antyder kristallklart vatten möjlighet att se/interagera med Manatees.

På södra delen av Lido Key kan ni bege er ut i ocean kajak i det bräckta mangrove-träsken och med stor sannolikhet även där stöta på sjökor.

Anna Maria har ständigt besök av delfiner och rockor utmed deras södra fishing pier. Riktigt bra fiskeplats dessutom som tillägg till deras fantastiska bad på nordvästra delen av ön. Välj bad här före Holmes el Bradenton.

På tredje plats i årets Dr Beach tävling kom Barefoot Beach, söder om Ft Myers. Jättefin. Honeymoon Island, Ft De Soto, Marco Island och Siesta Key är andra fantastiska stränder/platser att ha med sig i planeringen.

Som nägon påtalat förekommer frekventa regn i Juni och har ni otur kan dessa vara ihållande, speciellt vid långvarig tropical depressions/storms. Men Juni kan såklart också vara helt underbart med 32 grader, varma bad och rejäl luftfuktighet.