Florida

Av Janet2
17 nov. 2014 16:23
Visningar: 554
Nu äntligen börjar det klarna upp lite. Tror jag..
Min familj, sambo och jag våra barn då 9 och 12 år kommer åka till Florida nästa år i juni. Vi tänkte besöka Orlando först och se lite parker. Tänkte även besöka Kennedy space center. Sedan tänkte vi bila ner till key west. Sova där antingen 1 el 2 nätter. Sedan avsluta med Fort Lauderdale med shopping.. Vi tänkte vara borta i lite mer än 2 veckor. Hur tror ni vana resenärer att detta upplägg ser ut? Ingen av oss har varit i Florida. Tänkte även klämma in everglades när vi är där också.
Av Birgere
17 nov. 2014 16:35
Orlando är ju ett självklart val och här tror jag ni även kan klara av den största delen av shoppingen för att sedan komplettera innan ni åker hem igen.
Fundera på om ni verkligen vill åka till Key West.
Är det sol o bad i havet ni letar så tycker jag ett antal dagar på västkusten är mer lockande för att sedan avsluta med några nätter i Miami Beach innan hemresan.
Hade ni stannat längre så kunde KW varit ett självklart val men det kan ni ju ta nästa gång när barnen är äldre och att dom kan få ut något speciellt av den långa turen.
Av Janet2
17 nov. 2014 16:57
Fast bilturen ner dit är inget problem. Tänkte mer att folk säger att man ska ha sett det. Ja vi har inte spikat helt klart än. Vi får diskutera. Tack för svar.
Av Birgere
17 nov. 2014 17:06
Läs gärna på lite på forumet och skaffa dig en uppfattning. Då ni i vilket fall inte kommer att hinna med allt ni vill/ska se på 2 veckor så är det bara att börja prioritera vad som passar bäst för just denna gång. Nästa gång ni åker, ja ni kommer vilja åka tillbaka, så betar ni av ytterligare saker och så kan det pågå under många resor i framtiden.
Förstår inte vad du menar att bilturen inte är något problem...att köra är ju inte svårt men ni tappar i princip en hel resdag av dom 14 ni ska vara borta.
Av Janet2
17 nov. 2014 17:42
Jo det är ju sant. Tänkte mer på att från orlando tar det 3-4 timmar att köra bilen till Key West. Tänkte mer på det.
Av Zara73
17 nov. 2014 18:12
Tar nog längre tid än 3-4 timmar Orlando-Key West. Håller med om bad och sol på västkusten samt parkerna i Orlando. Schopping i Orlando, premium outlets, är också ett alternativ
Av Birgere
17 nov. 2014 18:53
Citerat från Janet2:
Jo det är ju sant. Tänkte mer på att från orlando tar det 3-4 timmar att köra bilen till Key West. Tänkte mer på det.
Orlando-KW tar 10h med raster att köra, Miami-KW tar 5h om man inte gör något längre matstopp.
17 nov. 2014 19:18
Oj! Vet inte vad du fått informationen om restiden ifrån, men nej, nej, det tar inga 3-4 timmar till Key West från Orlando. Ni kommer ner till Miami från Orlando på den tiden. Därifrån har ni ytterligare ett antal timmar, säg mellan 4-6 timmar för att komma ut till Key West. Ni har barn med i bilen så räkna med att stanna lite på vägen, kanske bada en stund eller äta. Så räkna med en resdag, och så ska ni tillbaka också...

Jag håller med Birgere, skippa K W på denna semester, ni kommer att åka tillbaka till Florida.
Jag skulle alla gånger satsa på västkusten, Clearwater är otroligt fint i juni, där skulle jag stanna i minst 4-5 dagar. I Orlando har ni bra Outlets, ni får tid till både bad, parker och shopping på ok avstånd.

Två veckor i FL är inte mycket, det finns så väldigt mycket att se och göra, boka in lagom med aktiviteter och unna er lite "semester"i stället för att ha ett späckat schema.
Av Janet2
17 nov. 2014 19:41
Tack! Jag får tänka över det. En fråga till. Har ni varit till Kennedy space center och vad får man uppleva där? Har sett att de kommer skjuta upp en raket nu i december, så det lär vi inte få se. Kommer man kunna se nån raket? Får man se någon rymdgubbe? Läste att man kunde få se och känna på en månsten. Kan nån skriva lite mer utförligt om stället. Min son är nämligen intresserad av rymden.

Så Orlando och Fort lauderdal kanske blir bra...
Av Birgere
17 nov. 2014 20:23
Som jag skrev och alla andra skriver, satsa på västkusten istället för FtL. Spara södra Florida till er vinterresa istället.

KSC har ju en massa olika aktiviteter och vad man fokuserar på vad som man är intresserad av.
En bra start är att titta på deras hemsida plus att titta på vad vanligt folk tycker på Tripadvisor.
http://www.tripadvisor.com/Attractions-g34117-Activities-Cape_Canaveral_Florida.html
Alla tycker olika så här kan du lätt skapa dig en egen uppfattning.

Uppskjutningar och special events, typ träffa en Astronaut hittar du på https://www.kennedyspacecenter.com/events.aspx
18 nov. 2014 06:49
Vi var i Key West i juni och hade oturen att det var massor med sjögräs på stränderna. Det var även sjögräs i Miami beach men inte lika mycket som i Key West. Det är visst vanligt att det är sjögrässäsong den här tiden.

Vi var även i Naples, på västkusten, där var det mycket bra. Fina stränder och klart vatten. Så jag håller med övriga som säger att ni ska satsa på västkusten i stället.
18 nov. 2014 09:35
Håller med om att bästkusten är ett bättre val för en familj med barn. Ta en vecka på fantastiska Anna Maria Island, Siesta Key eller Marco Island. Om ni vill se Key West kan ni ta katamaran dit från Marco eller Ft Myers och en natt räcker mer än väl men som många varit inne på blir det nog lite stressigt.

Miami har en hel del att erbjuda i form av sevärdheter, men är inte USA för oss med en majoritet spansktalande och stranden fylld av plastpattar. Ingen avkoppling direkt utan intensivt och ganska tröttande efter några dagar men ska såklart upplevas. Floridasidan och Birgere lär tycka annorlunda men där är det å andra sidan bara Miami som gäller:)

Räkna med mycket regn i juni men uppblandat med härligt solsken och riktigt varmt.

Kennedy Space är bra för intresserade med "ny" utställning om Atlantis.
18 nov. 2014 10:05
Vi är också en familj på 4 med två barn 12 år och 10 år som åker till Florida i juni. Vi kommer att vara där i tre veckor och har fördelat vårat boende med en vecka på Miami Beach i lägenhet, en vecka i Orlando i lägenhet vid Bahama Bay Resort och sista veckan i ett hus med pool på västkusten nära Barefoot Beach.

I Miami Beach bor vi lite väl långt norr ut om man går efter vad de flesta på detta forum tipsar om, men jag inbillar mig att det kommer att passa oss bra.

Vi tänkte att de första dagarna kommer vi vara jetlaggade, så det blir skönt att dels ha kort resa från flygplatsen (Miami Intl) samt avslappnat boende på stranden med både pool och hav. Nära Fort Lauderdale och shopping som vi kan utforska när vi känner oss sugna på det.

Andra veckan i Orlando blir det fullt fokus på parker samt shopping där emellan. Vi har dock stor respekt för värmen samt att det kommer bli jobbigt att gå i parker hela dagarna. Därför kommer vi inte att boka alla parkbiljetter på förhand. Vi kommer bara att köpa till de bägge Universalparkerna (inträde + unlimited express) hemifråm, resten tar vi på plats beroende på hur vi känner oss. Vi vill göra Bush Gardens och Sea World och möjligen en vattenpark, men jag tror inte att vi kommer orka allt som vi tänkt.

Den sista veckan har vi hus med egen pool och 5 min bilväg till fina stränder. Orten heter Bonita Springs och ligger mellan Fort Meyers och Naples. Kanske är det lite väl "lite action" där, men vi fastnade för huset och vill vi åka till någon av grannorterna så är det inte så långt. Vi är här den 4:e juli och då är det full fest på stränderna :)

Vi kommer givetvis ha hyrbil hela vistelsen.

Vi är som sagt förstagångsresenärer till Florida. Vi har inhämtat många tips här på forumet från grabbarna som svarat i denna tråden. Men vi har såklart vägt in vad vi själva tror kommer passa oss, framförallt våra barn. Vi valde bort Key West mest beroende på att de boenden vi bokat endast hyr ut veckovis, vi hyr privat, men också för att vi inte tror att barnen kommer uppskatta det så mycket.

Hoppas att ni kan finna något tips i våran planering.
18 nov. 2014 10:10
Citerat från Janet2:
Nu äntligen börjar det klarna upp lite. Tror jag..
Min familj, sambo och jag våra barn då 9 och 12 år kommer åka till Florida nästa år i juni. Vi tänkte besöka Orlando först och se lite parker. Tänkte även besöka Kennedy space center. Sedan tänkte vi bila ner till key west. Sova där antingen 1 el 2 nätter. Sedan avsluta med Fort Lauderdale med shopping.. Vi tänkte vara borta i lite mer än 2 veckor. Hur tror ni vana resenärer att detta upplägg ser ut? Ingen av oss har varit i Florida. Tänkte även klämma in everglades när vi är där också.
Det är fint i stort sett överallt och vill ni gärna se Key West så går det att köra ner från Orlando i ett sträck men det är ganska drygt så lägg in några rejäla pauser på vägen i så fall Två veckor i Florida är kort tid så gapa inte efter för mycket. South Beach är mycket riktigt trevligast och man kopplar av lika bra där som någon annanstans, skillnaden är att man har mer valmöjligheter att även göra annat ;-) området har mest att erbjuda om man sett till helheten, Marcus_ps kommentar om att det bara skulle vara Miami Beach som gäller för oss är dock rena dumheter ;-) vi har varit runt från Key West i söder till Tallahassee i norr och South Beach är helt enkelt det vi gillar bäst än så länge.

Kennedy Space Center är oerhört intressant och ett måste om man är det minsta teknikintresserad. Titta på länkarna angående vad som händer men uppskjutningar är oberäkneliga och flyttas ganska ofta fram beroende på vädret och annat så man ska ha lite tur för att pricka in och få se någon.

Man ska välja det som passar en själv så läs på så mycket ni kan om olika ställen för att se vad som verkar passa just er.

Ert upplägg är alltså inte alls dumt, och allt beror på vad man vill se och hur man vill ha det på resan.
Av Totopez
18 nov. 2014 17:40
Citerat från Eddievedder:

Andra veckan i Orlando blir det fullt fokus på parker samt shopping där emellan. Vi har dock stor respekt för värmen samt att det kommer bli jobbigt att gå i parker hela dagarna. Därför kommer vi inte att boka alla parkbiljetter på förhand. Vi kommer bara att köpa till de bägge Universalparkerna (inträde + unlimited express) hemifråm, resten tar vi på plats beroende på hur vi känner oss. Vi vill göra Bush Gardens och Sea World och möjligen en vattenpark, men jag tror inte att vi kommer orka allt som vi tänkt.
Mitt vanliga tips är att boka en natt på ett av Universals hotel. Lämpligtvis Royal Pacific Resort.
Då ingår Unlimited express pass för alla fyra i två dagar (den dag man checkar in, gör det tidigt, och nästa dag). Blir mycket billigare än att köpa expresspass löst, och nu får dessutom tidigt tillträde till Harry Potter.

Och så är det rätt skönt att kunna ta en paus och slappa vid poolen eller ta en lur på rummet på eftermiddagen... Ni behöver självklart inte sova i rummet, det räcker att checka in.

Vi är där 18-20 juni.

Övriga parker: Sea World är ett måste, tycker jag. Busch Gardens är kul, om än inte lika spektakulärt som parkerna i Orlando. Ofta kan man köpa en kombibiljett hos SeaWorld som gäller även på Busch och vattenparken Aquatica bredvid SeaWorld, som jag tycker är den bästa vattenparken i Orlando.

Ha det så kul!
Av Birgere
18 nov. 2014 19:34
marcus_p:
nu är du väl lite orättvis om att jag bara promotar Miami Beach. Visst promotar jag SoBe om man vill till Miami området och speciellt under vinterhalvåret. Men sommaren o sol o bad så tycker jag att "västkusten" som du skrev är bättre. Hade du däremot sagt att jag promotar Orlando så hade jag inte sagt emot dig ;-)

eddievedder:
kul att ni valt vårt favoritställe i Orlando, Bahama Bay..Har ni också hyrt av den svenska familjen som jag tipsat om tidigare här på forumet? Stället är helt underbart så ni har i vilket fall gjort ett bra val.

Totopez:
att påstå att expresspassen är gratis när man bor på ett universalhotell är väl en sanning med viss modifikation.
Visst kan man bo på ett universal hotel och det ingår expresspass MEN dels så är hotellnätterna ganska dyra och dels så får man betala ett påslag på runt $25/pers för extrapersoner i rummet, normalt sett så är det ett enhetspris på rummen i Orlando oberoende av hur många som bor där.
Så mer rättvist är att säga tt man får rabatt på expresspassen och rabatten varierar med säsongen. Under högsäsongen blir rabatten större men o andra sidan skjuter hotellrummet i höjden samtidigt.
Men ska man bara göra ett stop-and-run i Orlando o bara gå till en eller 2 Universalparker så är ett Universalhotell ett alternativ.
18 nov. 2014 19:47
Birgere:
Vi skulle boka av den svenska familjen, men eftersom de är på plats själva just då hjälpte de oss att hitta en liknande lägenhet som ägs av en engelsk familj.

Totopez:
Jag tittade på hotellet du tipsade om, men alla alternativ var "Theme park tickets not included".
Kanske är det för tidigt att boka redan?
18 nov. 2014 19:47
Haha...ni borde få frinätter på Tradewinds och Bahama Bay! Eller sälja exakt likadana paketresor till alla RG besökare! Miami Beach 16 dagar och Orlando 5 dagar.

Skämt åsido. Var och en har såklart rätt till sina favoriter och alla kan väl bilda sig en egen uppfattning.

3 veckor kvar till nästa vända på 6 veckor vid bästkusten!
18 nov. 2014 19:51
eddievedder

er resa ser perfekt ut. gällande universal hotellen ingår inte inträdet i övernattningen, det gör däremot expresspassen (värde 50-80 usd per pers) samt tillträde till parken innan öppning.

oavsett vilket hotell ni väljer rekommenderar jag expresspass för en förbättrad upplevelse utan kötider.
Av Totopez
18 nov. 2014 20:43
Citerat från Eddievedder:
Birgere:
Vi skulle boka av den svenska familjen, men eftersom de är på plats själva just då hjälpte de oss att hitta en liknande lägenhet som ägs av en engelsk familj.

Totopez:
Jag tittade på hotellet du tipsade om, men alla alternativ var "Theme park tickets not included".
Kanske är det för tidigt att boka redan?
Theme park tickets måste du köpa separat, men expresspassen ingår. Välj ett rum med 2 Queen beds så får man vara fyra personer i rummet.
Av Totopez
18 nov. 2014 20:53
Citerat från Birgere:
.
Totopez:
att påstå att expresspassen är gratis när man bor på ett universalhotell är väl en sanning med viss modifikation.
Visst kan man bo på ett universal hotel och det ingår expresspass MEN dels så är hotellnätterna ganska dyra och dels så får man betala ett påslag på runt $25/pers för extrapersoner i rummet, normalt sett så är det ett enhetspris på rummen i Orlando oberoende av hur många som bor där.
Så mer rättvist är att säga tt man får rabatt på expresspassen och rabatten varierar med säsongen. Under högsäsongen blir rabatten större men o andra sidan skjuter hotellrummet i höjden samtidigt.
Men ska man bara göra ett stop-and-run i Orlando o bara gå till en eller 2 Universalparker så är ett Universalhotell ett alternativ.
Jovisst, det finns inga gratis luncher. Men om man jämför kostnaden för ett rum med kostnaden för två dagars Unlimited express för fyra personer så kostar ett rum i högsäsong $300, och fyra expresspass $800. Så en ganska rejäl besparing.

Och vad gäller extra personer i rummen, det är för den femte personen i ett 2 Queen-rum eller den tredje i ett 1king. Så för en vanlig familj på fyra personer blir det inget extra.

Jag brukar boka en natt på RPR om jag är där under högsäsong. Inte annars,
18 nov. 2014 21:42
Nu råkar det vara så att vi bott på ett hotell två gånger och som vi gärna rekommenderar om man står ut med nackdelarna som jag även berättar om då vi tycker att det är prisvärt och bra. Vi råkar dessutom tycka att South Beach är det bästa resmålet av de vi varit på, det gör inte alla men eftersom vi gör det så berättar jag om det återigen för att andra ska kunna välja det som passar dem. Jag rekommenderar även andra ställen i lagom portioner.
Jag har heller aldrig påstått att det är dåligt på andra ställen så var snäll och tillskriv inte mig åsikter och uttalanden som jag inte har eller har gjort.

Vi har alla här vår fulla rätt att rekommendera saker för att hjälpa andra att få en lyckad semester, det behövs inga sarkastiska kommentarer från någon om detta. Skämta men gör det på ett trevligt sätt eller på din egna bekostnad. Alla kan framföra vad de tycker utan några ironiska och hånfulla kommentarer från mig, så visa gärna samma respekt själv!

Själv tycker jag att om man har två eller tre veckor i Florida och kanske aldrig kommer dit igen så gör man ett gigantiskt misstag om man väljer att sitta på västra kusten i en liten håla hela tiden, även om det inte är direkt obehagligt istället för att uppleva olika sidor av delstaten, däribland de trevligaste med mest att göra. Andra tycker att det är det absolut bästa sättet att spendera sin semester.
18 nov. 2014 23:02
Citerat från Totopez:
Citerat från Eddievedder:
Birgere:
Vi skulle boka av den svenska familjen, men eftersom de är på plats själva just då hjälpte de oss att hitta en liknande lägenhet som ägs av en engelsk familj.

Totopez:
Jag tittade på hotellet du tipsade om, men alla alternativ var "Theme park tickets not included".
Kanske är det för tidigt att boka redan?
Theme park tickets måste du köpa separat, men expresspassen ingår. Välj ett rum med 2 Queen beds så får man vara fyra personer i rummet.
OK, thanx!
18 nov. 2014 23:04
Citerat från Marcus_p:
eddievedder

er resa ser perfekt ut. gällande universal hotellen ingår inte inträdet i övernattningen, det gör däremot expresspassen (värde 50-80 usd per pers) samt tillträde till parken innan öppning.

oavsett vilket hotell ni väljer rekommenderar jag expresspass för en förbättrad upplevelse utan kötider.
Tack!
18 nov. 2014 23:09
Hmmm, många olika tips från "vana resenärer" och ingen har fel, vi tycker bara lite olika. Så klart att man vill ge sina tips på saker och ställen som man upplevt under sina vistelser där.

Jag gillar Orlando för alla bra parker och för shoppingen, jag gillar Miami för att det är något som man ska se och uppleva, om än bara för några dagar. Tampa, med dess närhet till Clearwater och St Pete är fantastiskt tycker jag. Key West är, ja hela vägen ut med alla broar är också fantastiskt, och dessutom är stämningen där framåt kvällen magisk med sin solnedgång som fördelaktigt avnjutes med en drink längs med kajen.

Men Florida är också Daytona Beach, ta med bilen ut på stranden, kör en bit och parkera bilen, sola en stund och titta på alla fina bilar som glider fram och tillbaka längs stranden, åk in på Daytona raceway och se på när de tränar, ni lär inte bli besvikna. Längre upp finns som sagt St Augustine, en mycket fin stad med sina spanska hus och många sevärdheter, missa inte att åka häst och vagn, inte heller stadsvandringen (spökvandring) Eller åk till Panama City, högt upp i Fl, med sina fina stränder. Jag skulle kunna fortsätta att berätta om olika ställen hur länge som helst men det här är minnen från många resor dit Ni ska på er första tripp, satsa på lagom med aktiviteter,ni får se och göra mer nästa gång. Men en sak skulle jag inte göra avkall på, att bo på Universals egna hotell och därmed unlimited expresspass, de är guld värda tycker jag. Ni kan bo 4 personer i ett rum med 2 queenbeds utan att betala extra för det. Ni hinner med ssååå mycket mer på parkerna då.

Tanken med det här forumet är ju att vi ska hjälpa till med att tipsa om olika saker, inte börja kritisera någon annas val av städer, hotell stränder mm. Nu får alla som vill ha tips massor av funderingar som kommer resultera i att resan blir så mycket bättre efter alla förslag, så vi kommer fortsätta att hjälpa och tipsa och ni kommer fortsätta att grubbla och fundera ett tag till, men tillsammans har vi nog gjort det lite lättare att planera er första, men inte sista Floridaresa. Jag har tagit till mig mycket tips från Birgere, Floridasidan ,marcus och många andra. Tack! Sen finns det andra som kommer in då och då som faktiskt får provision för att rekommendera något hotell mm, och som skulle kunna sy i hop en hel resa åt er med hänvisningar till olika saker, det känns inte lika seriöst tycker jag, eftersom de får betalt för det. Och tro mig, Ni kommer att märka att ni inte behöver boka allt hemifrån, var flexibla, titta på väderkartan och vänd näsan och bilen mot solen så ska ni se att det går bra.
Av Birgere
18 nov. 2014 23:28
Var just inne o kollade på Universal hotell, $50 dollar mer kostar det för 4 istf 2 vuxna i en litet dubbel Queen rum.
19 nov. 2014 18:10
Fast Birgere, de var inte 4 vuxna utan 2 vuxna och 2 barn som skulle åka! Och när vi har haft dubbel Queen där på Universals on site hotel så har rummen varit stora.

Totopez! Jag tror inte att man kan köpa Unlimited Expresspass hemifrån, men jag kan ha fel. Det är stor skillnad på dessa och vanliga Expresspass.
Av Janet2
19 nov. 2014 20:13
Har funderat lite.. Det blir den resan, fast vi kommer inte köra nonstop Orlando till Key west. Utan kommer mellanlanda någonstans. Förstår enligt era kommentarer att det är finare strand på andra sidan. Men vill göra annat än att sola och bada. Vi är annars en mycket resande familj som är vana att sitta i bil och fara hit och dit. Fast i Sverige. :) Tänkte 5 nätter i Orlando Nån övernattning tex Miami och sedan 1-2 nätter i Keywest. 8 nätter i Fort Lauderdale. Se bla Everglades. m.m.. :)
Av Totopez
20 nov. 2014 12:22
Citerat från Dalton17:
Fast Birgere, de var inte 4 vuxna utan 2 vuxna och 2 barn som skulle åka! Och när vi har haft dubbel Queen där på Universals on site hotel så har rummen varit stora.

Totopez! Jag tror inte att man kan köpa Unlimited Expresspass hemifrån, men jag kan ha fel. Det är stor skillnad på dessa och vanliga Expresspass.
Tidigare såldes Unlimited Express Pass endast i parkerna, men numera kan de köpas online i förväg, men det är bara några veckor sedan man började med det.

Och det är riktigt som du säger, för 2 vuxna och 2 barn är det inga tillägg, men om man är fler än 2 vuxna är det som Birgere säger.