Florida

31 juli 2014 19:52
Visningar: 261
Hur är det att resa till Florida i april månad kan det vara risk för oväder eller är det sol och badvänligt? Vi har funderingar på att först vara i Orlando i 3 dagar och sen åka vidare. Vi vill se Miami och Fort lauderdale och något annat trevligt ställe någon som har förlag? Vi funderar på att hyra ett hus någonstans vid en fin strand enligt gamla inlägg verkar det vara finast på väst kusten?
Vår resa kommer att vara på ca 17 dagar så vill både hinna med att se saker och att njuta.
Mvh
Annette
31 juli 2014 20:03
Jag har varit där i april och det var jättebra väder, men det kan ju också bli en sval och regnig vår om man har otur. Ska ni till Miami kan ni ta er till Naples på västkusten. Där är jättefint och stränderna vackra. Annars kan jag också rekommendera Sarasora-området och St Pete Beach (särskilt Pass-A-Grille).
31 juli 2014 20:08
Vi åker oftast i Mars April och tycker vädret är perfekt då, det finns dock inga garantier, det blåser en del (skönt om det är riktigt varmt) och det kan regna även om det inte är de blötare månaderna. I April är vattnet dessutom varmt ända upp i norra Florida (Pensacol, Destin o.s.v.).
Man kan ha otur men i regel mycket bra väder.
Ni har alltså 14 dagar utöver Orlando, Om ni vill dela upp så kan ni ta en vecka på västkusten (t.ex. St. Pete Beach. Clearwater Beach), och en på Ostkusten (t.ex. Miami Beach). Personligen tycker jag inte orterna på Västkusten har tillräckligt att erbjuda för 14 dagars vistelse om man inte mest är ute efter att slappa, det har däremot Miami Beach om ni vill hålla er på ett ställe. Det är dock lättare att hitta hus på skapligt läge på västkusten än på bra läge i Miami Beach.
Stränder finns det superfina på båda kusterna, på vissa sätt finare på väst på andra sätt finare på ostkusten, t.ex. är vattnet ofta lugnare på Västkusten.

Är det er första Floridatur skulle jag nog rekommendera ca. 5 nätter i t.ex. Clearwater Beach och resten i Miami Beach (South Beach), vill ni köra lite mer kan ni ta ett par nätter i Key West, annorlunda och trevlig stad.

Det finns massor av ställen och mycket beror på vad just ni gillar men generellt finns det mest att fördriva tiden med i Orlando (temaparker och utfärder) och Miami Beach, trevligt område med massor av shopping, restauranger mm. plus helra storstadsområdet Miami/Ft. Lauderdale att utforska. Du hittar en del nyttigt på www.floridasidan.se annars fråga på, här finns många som gillar Florida på olika sätt och gärna svarar :-)
31 juli 2014 20:22
Naples ser trevligt ut ska titta lite närmare på det, tack.>Citerat från Marie78:
Jag har varit där i april och det var jättebra väder, men det kan ju också bli en sval och regnig vår om man har otur. Ska ni till Miami kan ni ta er till Naples på västkusten. Där är jättefint och stränderna vackra. Annars kan jag också rekommendera Sarasora-området och St Pete Beach (särskilt Pass-A-Grille).
Av Birgere
31 juli 2014 20:29
var man lägger tiden beror ju väldigt mycket på intressen och hur ressällskapet ser ut.
Så om du svarar på vem "vi" är så kan du få riktigt skarpa tips, även om nog det mesta redan finns i alla andra Floridatrådar :-)
31 juli 2014 20:34
Ja vi har aldrig varit i Florida och vi är 2 familjer som ska åka tillsammans. Min man och son är väldigt fiske intresserad och vill försöka leta upp någon seriös fiske guide vet ni vart det kan vara lämpligt? Någon dags shopping kommer vi oss att vilja åka på då våra barn är 11 och 16 år. Vi har haft funderingar på rymnd statioen men barnen verkar mest intresserade att åka dit och dom skulle ha uppskjutning så jag vet inte om det är något att satsa på kanske hellre Everglades. Tack för info ska gå in på er sida och titta. >Citerat från Floridasidan:
Vi åker oftast i Mars April och tycker vädret är perfekt då, det finns dock inga garantier, det blåser en del (skönt om det är riktigt varmt) och det kan regna även om det inte är de blötare månaderna. I April är vattnet dessutom varmt ända upp i norra Florida (Pensacol, D estin o.s.v.).
Man kan ha otur men i regel mycket bra väder.
Ni har alltså 14 dagar utöver Orlando, Om ni vill dela upp så kan ni ta en vecka på västkusten (t.ex. St. Pete Beach. Clearwater Beach), och en på Ostkusten (t.ex. Miami Beach). Personligen tycker jag inte orterna på Västkusten har tillräckligt att erbjuda för 14 dagars vistelse om man inte mest är ute efter att slappa, det har däremot Miami Beach om ni vill hålla er på ett ställe. Det är dock lättare att hitta hus på skapligt läge på västkusten än på bra läge i Miami Beach.
Stränder finns det superfina på båda kusterna, på vissa sätt finare på väst på andra sätt finare på ostkusten, t.ex. är vattnet ofta lugnare på Västkusten.

Är det er första Floridatur skulle jag nog rekommendera ca. 5 nätter i t.ex. Clearwater Beach och resten i Miami Beach (South Beach), vill ni köra lite mer kan ni ta ett par nätter i Key West, annorlunda och trevlig stad.

Det finns massor av ställen och mycket beror på vad just ni gillar men generellt finns det mest att fördriva tiden med i Orlando (temaparker och utfärder) och Miami Beach, trevligt område med massor av shopping, restauranger mm. plus helra storstadsområdet Miami/Ft. Lauderdale att utforska. Du hittar en del nyttigt på www.floridasidan.se annars fråga på, här finns många som gillar Florida på olika sätt och gärna svarar :-)
Av Birgere
31 juli 2014 21:02
Mitt råd skulle vara:
- 1 vecka i Orlando med Parker, shopping och Kennedy Space center.
- 5-6 dagar slappande på västkusten, typ Ft Myers Beach, St Pete eller liknande (ni är för unga för Naples).Räkna dock inte med att hitta hus vid strandkanten för rimliga pengar. Här kan dom som vill åka ut på en endags fisketur
- 4-5 dagar South Beach, lite dyrare men underbar känsla o puls. På resan mellan väst o östkusten så tar ni Everglades.

Det kommer att bli båda familjernas bästa semester någonsin.

Jag hade valt the Keys till nästa resa.

Hur ser den andra familjen ut med åldrar på barn tex?
31 juli 2014 21:54
Birgere,
Deras barn är i samma ålder 11 och 16 år men det är 2 tjejer men barnen har nästan samma intressen.
31 juli 2014 21:55
Fiskar inte själv men kan bjuda på några bra länkar att börja med.
http://floridafishing.com/
http://www.fishing-florida.com/
http://www.worldwidefishing.com/

Shopping brukar vara självklart i USA, det finns bra shopping överallt, i Orlando massor av outlet affärer, turistaffärer och några stora köpcentra, bäst av dessa tycker jag att Premium Outlet International Drive är, lite nackdel kan det vara att det är utomhus, om det är varmt så svettas man, in i en kall butik, ut och svettas, o.s.v. Bäst av alla köpcentras i Florida tycker jag att Sawgrass Mills utanför Ft. Lauderdale är (bl.a. för att det finns så mycket i området att hinna med tycker jag att man hellre ska lägga mer tid där än i Orlando), på andra plats rankar jag Dolphin Mall i Miami sen Premium i Orlando efter det det största av dem alla Aventura Mall mellan Miami Beach och Ft. Lauderdale sen finns det massor av andra som också är bra så shoppingmöjligheter är inget man behöver leta efter direkt.

Kennedy Space Center är oerhört intressant, gillar man teknik så är det en fantastisk upplevelse, Ni kan hålla koll på om det är någon uppskjutning på denna sidan https://www.kennedyspacecenter.com/events.aspx.

Orlando tycker jag iallafall vid första besöket att man kan begränsa antalet dagar till hur många parker man vill gå i, sen kan man gärna lägga in någon eller ett par mellandagar för utfärder (St augustine är en riktigt trevlig stad att besöka, Daytona Beach om man vill köra bil ner på stranden eller är allmänt motorintresserad och så nämnda KSC så klart) eller shopping.

Håller med om att Naples nog inte är idealiskt för er, lite väl pensionärstätt.

Själv väljer vi boende på lägenhetshotell just eftersom det inte är lätt att hitta hus på allra bästa läge, helt en smaksak men vi föredrar läge framför lyxen av eget hus. i Orlando där man inte behöver tänka på strandläge o.s.v. kan det kanske vara bäst tillfälle att prova på att hyra hus.

Det finns massor av sätt att lägga upp resan beroende på vad ni väljer att se, så ju mer kött på benen ju bättre tips lär ni få :-)

Everglades får ni inte hoppa över, både kul att åka airboat, se alligatorbrottning och intressant att besöka nationalparken där man får en riktigt bra inblick och får lära sig massor om naturen och djurlivet.
31 juli 2014 22:38
Floridasidan tack för info, några säger att det lönar sig att bo på hotellen som ligger i anslutning till parkerna och att entrén kan ingå vet ni om detta stämmer? Ska man skjuta fram resan till juni för att vara säker på vädret?
Tack på förhand
Av Birgere
1 aug. 2014 00:17
Vi har nog varit i Florida 10ggr och testat mycket.

- jag o min fru älskar South Beach men det gör inte barnen, man bör vara 21 för att riktigt kunna uppleva detta.

- Orlando menar vi och tex Forbes är USAs bästa shoppingstad. Miami finns inte ens på kartan men Sawgrass är ett bra nödställe om man inte hinner åka till Orlando

- Endast en gång har vi hittat ekonomi i att bo inne på ett parkområde, det var vid ett kort en-nattsbesök som jag och en av sönerna gjorde. Annars om man vill dra nytta av Orlando med omgivning samt vill bo riktigt bra så är det ung 10-15ggr dyrare per natt(!) inne i parkområdena. Vi har efter alla dessa besök hittat det ställe som passar vår familj allra bäst när det kommer till pris, utrymme o komfort. Där har vi nu varit 3ggr och kommer att återvända.

- Om familjerna ska bo ihop så antar jag att ni behöver 5-6 kanske 7 sovrum. Ska ni hitta detta både i Orlando o på västkusten måste ni snabba på o boka. Kolla även på bostäder där ni delar familjerna, kan faktiskt vara ganska skönt. Även vi föredrar efter ett antal tester lägenhet då man ofta får med all comfort som ett lyxigt hotell ger. Ett hus i en förort är inte det ideala enligt vår erfarenhet.

Vädret är "sämre" i juni än april. Både varmare o regnigare. Däremot är tex början av juni lugnare och ofta billigare än april.
1 aug. 2014 09:21
Citerat från Annette72:
Floridasidan tack för info, några säger att det lönar sig att bo på hotellen som ligger i anslutning till parkerna och att entrén kan ingå vet ni om detta stämmer? Ska man skjuta fram resan till juni för att vara säker på vädret?
Tack på förhand
Kan inte säga det generellt, man kan bo otroligt billigt i Orlandoområdet, man får jämföra priser och vad som ingår jämfört med vad man tänkt utnyttja helt enkelt, det sker också förändringar just gällande vad som ingår så det är nästan oöjligt att hålla koll på detta.

Juni tycker jag är ett mycket sämre val än April, vi har haft otur i April en gång (ostadigt väder och mycket regn och blåst, badade nog bara ett par gånger på två veckor) men annars väldigt varmt och fint. Senast i år åkte vi i Mars April och hade det bästa vädret vi någonsin haft, det kom ett par kvälls och nattskurar men annars väldigt varmt och soligt både i Miami och Orlando som vi var i denna gången, Du kan nog få en ganska bra uppfattning av vädret i April genom vårt fotoalbum där en hel del är från just Mars April http://foto.floridasidan.se/#!home .

Vi har för övrigt varit i South Beach många gånger, första gången 1992 och med allt från små små barn till 70+ och alla har tyckt om det, som vanligt är det ju individuellt vad man gillar men i våra ögon är det det bästa resmål vi någonsin besökt ;-)
Vilken stad som har bäst shopping totalt är totalt ointressant, tror inte att någon hinner besöka alla köpcentras och affärer i någon av städerna utan man får bedöma på enskilda ställen men av egen erfarenhet är min bedömning att Miami Ft. Lauderdale området är bättre ur den synvinkeln men som sagt det finns fantastisk shopping överallt så jag skulle aldrig välja fler nätter i Orlando för shoppingens skull.

Som Birgere skriver, börja leta boende, (ni bör alltså bestämma datum, flyg o.s.v. så fort som möjligt) så snart ni bara kan om ni tänker hyra hus, jag låter ju skandinaviska uthyrare lägga ut sina hus och lägenheter på sidan och har märkt att dessa ofta bokas upp väldigt långt i förväg.