Florida 2015 för familj på fyra!

23 juli 2014 23:09
Visningar: 1539
Hej!

Har så smått börjat planera en resa till Florida i Maj 2015. Maj känns som en bra månad att åka om man kollar priser på flyg och hotell då Spring Break är över och sommarsäsongen inte har börjat.

Planen är att flyga till Miami, bila upp längs östkusten till Orlando för att stanna där i 7-8 nätter med nöjesparker och shopping som mål.

Hela resan kommer vara 16 dagar så jag behöver lite tips på hur vi spenderar resterande tid i Florida. Våra barn är 12 och 9 år.

Vi flyger även hem från Miami så resan måste avslutas där igen.

1. Har haft lite tankar på att ta några dagar på västkusten mellan Orlando och Miami, men finns där egentligen något annat att göra än att sola och bada?

2. Finns flera ställen i Everglades med airboats och Gator shows, någon som rekommenderas?

3. Har tänkt bo på ett lägenhetshotell i Ft. Lauderdale som heter Tranquilo, verkar fräscht och har rimligt pris. Någon som har erfarenheter från det?

4. Slutligen så tar jag gärna emot tips på aktiviteter och sevärdheter i Miami stad med omnejd. Gärna något otippat som inte dyker upp i de vanliga reseguiderna ;)

Tack på förhand för era svar!

/Kim
23 juli 2014 23:35
Citerat från Kimblom72:
Hej!

Har så smått börjat planera en resa till Florida i Maj 2015. Maj känns som en bra månad att åka om man kollar priser på flyg och hotell då Spring Break är över och sommarsäsongen inte har börjat.

Planen är att flyga till Miami, bila upp längs östkusten till Orlando för att stanna där i 7-8 nätter med nöjesparker och shopping som mål.

Hela resan kommer vara 16 dagar så jag behöver lite tips på hur vi spenderar resterande tid i Florida. Våra barn är 12 och 9 år.

Vi flyger även hem från Miami så resan måste avslutas där igen.

1. Har haft lite tankar på att ta några dagar på västkusten mellan Orlando och Miami, men finns där egentligen något annat att göra än att sola och bada?

2. Finns flera ställen i Everglades med airboats och Gator shows, någon som rekommenderas?

3. Har tänkt bo på ett lägenhetshotell i Ft. Lauderdale som heter Tranquilo, verkar fräscht och har rimligt pris. Någon som har erfarenheter från det?

4. Slutligen så tar jag gärna emot tips på aktiviteter och sevärdheter i Miami stad med omnejd. Gärna något otippat som inte dyker upp i de vanliga reseguiderna ;)

Tack på förhand för era svar!

/Kim
April-Maj är generellt billigare än vintermånaderna.

1. Ni har kort om tid, jag skulle inte dela upp resan så mycket, satsa istället på två ställen. Förslagsvis Miami Beach (även om ni flyger till och från Miami så bo inte där om ni inte har speciella skäl till det, det är Miami Beach (South Beach som gäller) och Orlando. Ft Lauderdale möjligtvis om ni vill kompromissa för att spara pengar.

Shoppingen är bättre i Miami Ft. Lauderdale-området än i Orlando tycker jag även om den är mycket bra även där, jag skulle inte lägga extra tid i Orlando för just shoppingens skull.

2. Titta på Tripadvisor och läs de senare recensionerna, sådant kan ändra sig på kort tid så ingen kan hålla koll på hur alla olika attraktioner är och vilken som är bäst för tillfället, detta gäller ju även hotell och restauranger som kan förändras mycket snabbt.

3. Har inte bott där men har för mig att det får bra recensioner, jag skulle som sagt rekomendera Miami Beach framför Ft. Lauderdale varje dag i veckan, titta t.ex. på vårt favoritställe, Tradewinds Apartment Hotel.

4. Sök på Miami, Miami Beach, Ft. Lauderdale, Everglades o.s.v. i forumet, det har skrivits väldigt mycket om detta ;-)
Av Birgere
24 juli 2014 00:49
Maj och September är riktig lågsäsong i Florida trots att vädret är perfekt. Enda nackdelen är att det är love-bug säsong vilket kan vara lite irriterande både när man kör och badar.

Med 2 barn i den åldern så måste Orlando vara huvudspåret, dessutom menar jag och och nyligen även lärt mig att även Forbes tycker att Orlando även är USA och därmed kanske världens bästa shoppingstad när det kommer till bargin shopping.
http://www.forbes.com/pictures/lml45hjlg/no-1-orlando-florida/
http://www.forbes.com/sites/meghancasserly/2012/01/20/best-us-cities-for-bargain-shopping-orlando-austin-phoenix/

Sant eller inte, men Samsonite ska visst ha sin relativt största försäljning av resväskor i Orlando pga av att folk inte får plats med sina köp i sina medhavda resväskor. Jag tror nog på detta när man ser hur folk handlar där (inklusive vi själva) och trängseln i resväskebutikerna.

Bada i havet gör man helst på västkusten, helt fantastiskt faktiskt och förutom Dec/Jan helt överlägset jämfört med Atlantkusten.

Miami Beach gillar jag skarpt.....men inte ungarna. Men att leva vuxenliv där är lite av Cannes/St Tropez och kan man parkera ungarna på hotellet så är det kanon. Key West lite samma sak, vuxenställe med en lååååång bilresa.

Airboats upplever man bäst i Everglades men vill man titta på Pansartaxar så finns Gatorland i Orlando som mättar Alligator behovet.

Från Orlando så besöker ni även Kennedy Space Center och ev även klipper St. Augistine. Gillar ni inte strandhäng så tar ni dagsturer från Orlando ner till västkusten.

Boendet i Orlando är ruskigt prisvärt med övriga Florida, speciellt jämfört med Miami Beach, mycket tack vare att det finns så mycket att hyra privat. Själva har vi dom senaste 3 gångerna hyrt av en svensk familj som vi även fick möjligheten att träffa på plats i Juni. Du hittar dom på www.bahamabay.se men dom brukar ha ganska fullbokat om man inte är ute i god tid.

Lycka till med planeringen!
24 juli 2014 01:33
Hej igen!

Tack för era svar båda två!

Miami Beach känns ju ifs lite lockande, men det känns samtidigt som det är väldigt mycket par/ungdomar som åker dit och vi är inte riktigt sugna på partyröjande :) Har läst lite om att det är fint norr om Miami Beach, tex. Hollywood Beach eller Ft. Lauderdale. Kollar runt på både Hotels.com och AirBnB för att hitta boende när vi är i Miami området.

@Birgere, har du något speciellt ställe på västkusten där man kan få både härligt bad, men även möjlighet till lite stadsliv, iaf att där finns lite restauranger och annat att gå till på kvällarna.

Jag antar att Clearwater Beach är mest känt, men kanske inte bäst? Naples kanske?

Ang. Love Bugs...... Låter lite otrevligt och var inget jag visste om, hur stort problem är det egentligen, är det ett konstant irritationsmoment? Googlade lite och fick se några skräckbilder på bilar fulla med dem :)
24 juli 2014 07:16
Hej

Partylivet kan man ju inte komma ifrån men man behöver ju inte vara ute på kvällen. Vi bodde på ett lägenhetshotell som låg mellan 2nd och 3rd street, där var det lugnt på kvällarna.

Vi var även i Naples och där var det jättefint, härlig strand och inte något sjögräs som det var på Atlantsidan (vi var där i juni). Någon annan erfarenhet av västkusten har vi inte.
24 juli 2014 07:57
Citerat från Kimblom72:
Hej igen!

Tack för era svar båda två!

Miami Beach känns ju ifs lite lockande, men det känns samtidigt som det är väldigt mycket par/ungdomar som åker dit och vi är inte riktigt sugna på partyröjande :) Har läst lite om att det är fint norr om Miami Beach, tex. Hollywood Beach eller Ft. Lauderdale. Kollar runt på både Hotels.com och AirBnB för att hitta boende när vi är i Miami området.

@Birgere, har du något speciellt ställe på västkusten där man kan få både härligt bad, men även möjlighet till lite stadsliv, iaf att där finns lite restauranger och annat att gå till på kvällarna.

Jag antar att Clearwater Beach är mest känt, men kanske inte bäst? Naples kanske?

Ang. Love Bugs...... Låter lite otrevligt och var inget jag visste om, hur stort problem är det egentligen, är det ett konstant irritationsmoment? Googlade lite och fick se några skräckbilder på bilar fulla med dem :)
Hoppar in i tråden lite :)
Om man vill ha strand med lite liv och rörelse men kanske inget röj föreslår jag Fort Myers beach. 2,5 timmar från Fort L. Vill man kan åka till Sanibel Island därifrån. Finns även bra shopping som ligger ca 30 min därifrån som heter Miromar Outlets. Tror det är en f.d Premium Outlets. Jag hade siktat på shopping i Orlando. Perfekt efter en dag i parkerna att bege sig ut och handla kläder.
24 juli 2014 08:02
Citerat från Kimblom72:
Hej igen!

Tack för era svar båda två!

Miami Beach känns ju ifs lite lockande, men det känns samtidigt som det är väldigt mycket par/ungdomar som åker dit och vi är inte riktigt sugna på partyröjande :) Har läst lite om att det är fint norr om Miami Beach, tex. Hollywood Beach eller Ft. Lauderdale. Kollar runt på både Hotels.com och AirBnB för att hitta boende när vi är i Miami området.

@Birgere, har du något speciellt ställe på västkusten där man kan få både härligt bad, men även möjlighet till lite stadsliv, iaf att där finns lite restauranger och annat att gå till på kvällarna.

Jag antar att Clearwater Beach är mest känt, men kanske inte bäst? Naples kanske?

Ang. Love Bugs...... Låter lite otrevligt och var inget jag visste om, hur stort problem är det egentligen, är det ett konstant irritationsmoment? Googlade lite och fick se några skräckbilder på bilar fulla med dem :)
Hoppar in lite i tråden :)
Om man vill ha strand med liv och rörelse men kanske inget röj vill jag nog föreslå Fort Myers beach. Vi var där vid nyår (bodde i Cape coral) och gillade det helskarpt. Tar ca 2,5 timmar från Fort L. Nära till Miromar outlet (30 min). Vill man kan man åka till sanibel island även om jag tyckte att det var överskattat.
Shoppingen räcker alldeles utmärkt i Orlando! Efter en dag i parken är det perfekt att avsluta på Premium Outlet.
24 juli 2014 08:10
Citerat från Kimblom72:
Hej igen!

Tack för era svar båda två!

Miami Beach känns ju ifs lite lockande, men det känns samtidigt som det är väldigt mycket par/ungdomar som åker dit och vi är inte riktigt sugna på partyröjande :) Har läst lite om att det är fint norr om Miami Beach, tex. Hollywood Beach eller Ft. Lauderdale. Kollar runt på både Hotels.com och AirBnB för att hitta boende när vi är i Miami området.

@Birgere, har du något speciellt ställe på västkusten där man kan få både härligt bad, men även möjlighet till lite stadsliv, iaf att där finns lite restauranger och annat att gå till på kvällarna.

Jag antar att Clearwater Beach är mest känt, men kanske inte bäst? Naples kanske?

Ang. Love Bugs...... Låter lite otrevligt och var inget jag visste om, hur stort problem är det egentligen, är det ett konstant irritationsmoment? Googlade lite och fick se några skräckbilder på bilar fulla med dem :)
Som Helene63 skriver så är det lika lugnt i South Beach som någon annanstans, skillnaden är att det finns även party, obegränsad shopping, otroligt mycket restauranger, kaféer o.s.v. om man vill det, går man ett kvarter bort så slipper man det, man har het enkelt allt att välja på där, stranden ligger inte efter de på västkusten (hur rankar man egentligen stränder, vitast sand, bredast, bäst service o.s.v.) ingen annan ort kommer i närheten av utbud. Ft. Lauderdale, 'Hollywood Beach o.s.v. är fina och gör er nog inte besvikna men kommer ändå inte i närheten sen kvittar det om man är 7 eller 70.
Sen beror det ju alltid på vad man är ute efter men är det kombon strand och stadsliv på samma ställeså finns det bara South Beach att välja på och barn trivs minst lika bra på stranden där som någon annanstans.

Shoppingen är fantastisk i Orlando men jag tror ingen hinner besöka alla dessa outletbutiker och köpcentran, då är det trots allt bättre i Miamiområdet enligt mig då de bästa köpcentren enligt vår uppfattning Sawgrass Mills, Dolphin Mall och Aventura Mall ligger där. I Orlando tycker vi bäst om Premium Outlets international Dr. det är inga stora skillnader men som sagt, jag skulle aldrig välja var jag lade tiden baserat på shoppingen, det är det som är det viktiga inte var shoppingen är allra bäst.

Det finns butiker och restauranger på alla turistorter, även på västkusten. Naples ses väl som pensionärsorten nr. ett, Clearwater Beach är fint med en del restauranger, St Pete Beach kanske snäppet finare, men stadsliv kan man knappast kalla det på någon av orterna. i min bok så är alla dessa mindre orter utmärkta för ett par tre kanske fyra dagar sen börjar man tröttna på att gå förbi samma affärer och restauranger varje gång man går ut. Det viktigaste av allt är att man väljer boende på ett ställe som passar en själv oavsett ort, vill man ha hålligång så väljer man ett innehotell mitt bland barer och restauranger, vill man ha lugnare väljer man ett par kvarter bort.
Väljer man fel kan man t.ex. hamna på ett tråkigt ställe där man måste ta bilen eller åka taxi/buss för att komma till närmsta affär eller restaurang.

När det gäller Everglades så är det ju kul att prova att åka Airboat och kanske se Alligatorbrottning men det riktigt intressanta är naturupplevelsen och att lära sig lite om naturen så prioritera att besöka det riktiga Everglades vid något av de besökscentran som finns i Nationalparken.
24 juli 2014 08:30
Citerat från Nisse524:

Hoppar in lite i tråden :)
Om man vill ha strand med liv och rörelse men kanske inget röj vill jag nog föreslå Fort Myers beach. Vi var där vid nyår (bodde i Cape coral) och gillade det helskarpt. Tar ca 2,5 timmar från Fort L. Nära till Miromar outlet (30 min). Vill man kan man åka till sanibel island även om jag tyckte att det var överskattat.
Shoppingen räcker alldeles utmärkt i Orlando! Efter en dag i parken är det perfekt att avsluta på Premium Outlet.
Måste invända lite där ;-) Ft. Myers Beach är fint (stranden är kanske inte lika "fin" (beroende på vad man menar med fin) som på andra ställen dock) men party och "röj" är det ju verkligen där och dessutom riktigt trafikkaos ibland (beror ju även på vilka dagar, på helgerna strömmar ju lokalbefolkningen till stranden), men som sagt beror det helt på var man väljer att bo, ett par kvarter från "partyt" är det hur lugnt som helst, något stadsliv är det förstås inte frågan om där heller.

Sanibel och Captiva tycker jag också är väldigt överskattade, att köra ut där är nog det enda vi blivit riktigt besvikna på i Florida, timmar av bilköer var det bestående minnet av den dagen :-( Då bör man nog välja att bo där några dagar istället.
24 juli 2014 08:42
Inte meningen att skriva två ggr men mitt första inlägg syntes inte alls.
Av Birgere
24 juli 2014 09:29
Citerat från Kimblom72:
Hej igen!

Tack för era svar båda två!

Miami Beach känns ju ifs lite lockande, men det känns samtidigt som det är väldigt mycket par/ungdomar som åker dit och vi är inte riktigt sugna på partyröjande :) Har läst lite om att det är fint norr om Miami Beach, tex. Hollywood Beach eller Ft. Lauderdale. Kollar runt på både Hotels.com och AirBnB för att hitta boende när vi är i Miami området.

@Birgere, har du något speciellt ställe på västkusten där man kan få både härligt bad, men även möjlighet till lite stadsliv, iaf att där finns lite restauranger och annat att gå till på kvällarna.

Jag antar att Clearwater Beach är mest känt, men kanske inte bäst? Naples kanske?

Ang. Love Bugs...... Låter lite otrevligt och var inget jag visste om, hur stort problem är det egentligen, är det ett konstant irritationsmoment? Googlade lite och fick se några skräckbilder på bilar fulla med dem :)
Jag skulle inte vilja påstå att det är PartyRöj på SoBe och som Floridasidan säger, mixen strand-stadsliv är detta stället att vara på. Men jag står fortfarande på mig att det är mer ett vuxen ställe än ett barnställe.
Tipsen för västkusten har du fått av andra redan, finns fler likvärdiga orter. Tempot är mer relaxed och restaurangerna är mer inriktade mot semesterfirande familjer, det finns restauranger så det räcker på varje ort. Sedan upplever jag det som att den vita sanden på västkusten ligger kvar bättre på marken än sanden på Atlantkusten när det blåser (vilket det ofta gör speciellt på eftermiddagarna). Mao man blir mer sandblästrad på öst än västkusten. Kanske inbillning och fenomenet är ändå mindre förekommande än på Svenska stränder tex.

Love bugs är bara ett irritationsmoment och dom parande insekterna kan upplevas som lite närgångna men helt harmlösa när dom landar på dig o tar en liten paus. Det är ju inte alls som mygg, knott, bromsar, getingar osv.
Vi har bara stött på dom en gång och det var när vi var i Florida i början på Maj ett år.

Men lite som Floridasidan var inne på, har ni inte tålamod att bara sola o bada så koncentrera er på Miami Beach och Orlando. Ta någon dagsutflykt till tex Clearwater beach från Orlando. Har ni råd så bo på South Beach.
Slösa inte bort dyrbar tid, Hotell, Parkering o Bil om ni är i SoBe på Mall-shopping utan spara det till Orlando, Sawgrass må vara stort men ack så jobbigt. Bättre med fler o kortare besök tex på kvällarna (vissa har öppet till 23) i butikerna i Orlando. Just fler o kortare besök gör att man inte panikhandlar pga stress och chocken av hur billigt det är utan man kan sova på saken först innan man slår till. Glöm heller inte bort dom stora varuhusen, typ Macy's, Bloomingdales etc där man kan shoppa i en lugnare miljö och ofta till Outletpriser.
24 juli 2014 10:34
Ganska kul att se hur olika man ser på saker, det stödjer ju min tes att det mesta (allt) beror på personliga preferenser och intressen :-)
Det finns helt enkelt inga definitiva svar på frågor som gäller resor, inga rätt eller fel bara olika tycke och smak.....

När det gäller Shopping i Orlando så har Temaparkerna öppet till 21.00 22.00 ibland midnatt och ännu senare och Premium Outlets 21 eller 23.00. Vi stannar i princip tills de stänger i parkerna (andra klarar av en park på några timmar) och att besöka ett köpcentra på natten när man redan är ganska mör skulle vi inte ens få en tanke på. möjligtvis att man går in i någon enstaka butik om man tar en promenad på kvällskvisten eller stannar vid någon "Ross Dress For Less" när man kör hem ;-)

Dessa köpcentra är ganska enorma men tycker inte att de är jobbiga (Sawgrass Mills är absolut inte jobbigare än något annat) om man inte väljer att stressa. Man får ta de butiker man känner för, hinner man inte allt på en dag (det gör man inte om man ska se allt) så tar man ett besök till eller ett annat köpcentra, utbudet av butiker är relativt likartat på de flesta.
Man stannar så länge man orkar eller tills de bär ut en, stressigt skulle det däremot verkligen vara för oss att komma en eller två timmar innan stängning och se dessa hundratals butiker framför sig, kan höra diskussionen med frugan om vilken butik vi skulle välja först....

Så nej vi funderar inte ens på shoppingen i Orlando när vi planerar resan, den tar vi på "lediga dagar" då vi knappast orkar med parker varje dag. Man är ju i regel ganska mör första dagarna efter resan över Atlanten, då kanske man inte orkar ge sig ut på äventyr utan kan då välja att fylla på garderoben lite, när ögonlocken börjar bli för tunga får det sätta stopp för den aktiviteten.

Har man inte gjort det innan så skulle jag dock hellre rekommendera att prioritera utfärder bortom Orlando framför köpcentras. Turer till Kennedy Space Center, St. Augustine (mycket trevlig stad), Daytona Beach o.s.v. Samma sak egentligen i övrigt, inte bara i Orlando, blir det mulet en dag kanske ett köpcentra lockar men det finns samtidigt så mycket annat att uppleva på denna korta tid så det är just den där individuella prioriteringen och intresset som får avgöra hur mycket tid och energi man vill lägga på olika saker, man kan dessutom shoppa lika billigt utan att besöka ett enda köpcentra så det är ju inget måste :-)
Glöm förresten inte loppmarknaderna, riktigt kul upplevelse......
Av Birgere
24 juli 2014 12:27
Håller med fullständigt, det finns inget som är rätt eller fel men sättet att besöka Florida varierar som sagt beroende på intressen o preferenser. En stor bidragande faktor är sammanställningen av ressällskapet.
Man lägger upp sin resa och dagar helt olika beroende på om man har mindre barn, tonåringar eller enbart alla är över 21.

Detta är lite av charmen med Florida då delstaten kan erbjuda helt olika semesterupplevelser beroende på vilka som åker.

Undantaget kan vara första resan då man ofta försöker stressa igenom allt på någon vecka och det kan antingen sluta med att man återkommer snarast för att fördjupa sig eller så blir man helt slutkörd o säger aldrig mer. Min erfarenhet är att dom flesta börjar planera nästa resa redan på flyget hem :-)
24 juli 2014 12:50
Ja en resa kan man bara planera själv men att få många tips från andra är jättebra, speciellt de som varit på de platser man vill besöka. Vi hann bara med en bråkdel av det vi hade tänkt göra men resan blev lyckad ändå och avskräckt blev vi definitivt inte : )

Vi har tänkt att återvända till Florida men först ska vi göra en annan av våra drömresor, Kalifornien och bila runt lite grann där. Resan bokad och planering pågår för fullt : )
Av Birgere
24 juli 2014 13:11
Citerat från Helene63:
Ja en resa kan man bara planera själv men att få många tips från andra är jättebra, speciellt de som varit på de platser man vill besöka. Vi hann bara med en bråkdel av det vi hade tänkt göra men resan blev lyckad ändå och avskräckt blev vi definitivt inte : )

Vi har tänkt att återvända till Florida men först ska vi göra en annan av våra drömresor, Kalifornien och bila runt lite grann där. Resan bokad och planering pågår för fullt : )
Den resan får du inte missa!
Ska själv en dag återkomma och ta norra delen. Däremot är det inte ett ställe man återkommer till hela tiden, har man sett Grand Canyon så har man liksom sett det....det förändras inte så mycket över tiden.
24 juli 2014 13:11
Citerat från Birgere:
Håller med fullständigt, det finns inget som är rätt eller fel men sättet att besöka Florida varierar som sagt beroende på intressen o preferenser. En stor bidragande faktor är sammanställningen av ressällskapet.
Man lägger upp sin resa och dagar helt olika beroende på om man har mindre barn, tonåringar eller enbart alla är över 21.

Detta är lite av charmen med Florida då delstaten kan erbjuda helt olika semesterupplevelser beroende på vilka som åker.

Undantaget kan vara första resan då man ofta försöker stressa igenom allt på någon vecka och det kan antingen sluta med att man återkommer snarast för att fördjupa sig eller så blir man helt slutkörd o säger aldrig mer. Min erfarenhet är att dom flesta börjar planera nästa resa redan på flyget hem :-)
Min erfarenhet är att man redan där säger, varför tog vi inte fler dagar, hit måste vi igen omedelbums!

Har hört ett par släktingar för många år sen som var totalbesvikna på Florida och Miami Beach, vad de hade gjort på resan? Suttit på hotellet för "det är ju så farligt så man kan inte gå ut......." Annars är det just precis det att det finns något för alla och vad man än är ute efter utom som Du skrev någon gång typ om man är ute efter bergsbestigning, pudersnö och liknande :-)
Av Birgere
24 juli 2014 13:21
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Birgere:
Håller med fullständigt, det finns inget som är rätt eller fel men sättet att besöka Florida varierar som sagt beroende på intressen o preferenser. En stor bidragande faktor är sammanställningen av ressällskapet.
Man lägger upp sin resa och dagar helt olika beroende på om man har mindre barn, tonåringar eller enbart alla är över 21.

Detta är lite av charmen med Florida då delstaten kan erbjuda helt olika semesterupplevelser beroende på vilka som åker.

Undantaget kan vara första resan då man ofta försöker stressa igenom allt på någon vecka och det kan antingen sluta med att man återkommer snarast för att fördjupa sig eller så blir man helt slutkörd o säger aldrig mer. Min erfarenhet är att dom flesta börjar planera nästa resa redan på flyget hem :-)
Min erfarenhet är att man redan där säger, varför tog vi inte fler dagar, hit måste vi igen omedelbums!

Har hört ett par släktingar för många år sen som var totalbesvikna på Florida och Miami Beach, vad de hade gjort på resan? Suttit på hotellet för "det är ju så farligt så man kan inte gå ut......." Annars är det just precis det att det finns något för alla och vad man än är ute efter utom som Du skrev någon gång typ om man är ute efter bergsbestigning, pudersnö och liknande :-)
Jadu Floridasidan, vi får väl träffas en dag på ett hak på Ocean Drive o smida planer på hur vi kan bygga en skidanläggning i Florida så är sista pusselbiten på plats. :-D
24 juli 2014 13:21
Citerat från Helene63:
Ja en resa kan man bara planera själv men att få många tips från andra är jättebra, speciellt de som varit på de platser man vill besöka. Vi hann bara med en bråkdel av det vi hade tänkt göra men resan blev lyckad ändå och avskräckt blev vi definitivt inte : )

Vi har tänkt att återvända till Florida men först ska vi göra en annan av våra drömresor, Kalifornien och bila runt lite grann där. Resan bokad och planering pågår för fullt : )
Underbart! Västkusten är en otrolig upplevelse, minst lika bra som Florida i många delar, naturupplevelserna överlägsna, det man saknar mest är de fina varma baden men det finns annat att göra så det räcker. Ni kan ju sen även fundera på Norra Florida (där snackar vi fina stränder med puderaktig vit sand (inte snö även om det såg ut som snödrivor på vägarna http://foto.floridasidan.se/#!album-55-10 ), kanske Alabama, Mississippi, Tennessee, också härligt! Själv lockas vi nu av Svenskbyggderna i Norr som vi nog kommer försöka komma till någon gång de närmsta åren... Så mycket att se, så lite tid...... men detta är det väl andra trådar som får handla om.....
24 juli 2014 13:23
Citerat från Birgere:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Birgere:
Håller med fullständigt, det finns inget som är rätt eller fel men sättet att besöka Florida varierar som sagt beroende på intressen o preferenser. En stor bidragande faktor är sammanställningen av ressällskapet.
Man lägger upp sin resa och dagar helt olika beroende på om man har mindre barn, tonåringar eller enbart alla är över 21.

Detta är lite av charmen med Florida då delstaten kan erbjuda helt olika semesterupplevelser beroende på vilka som åker.

Undantaget kan vara första resan då man ofta försöker stressa igenom allt på någon vecka och det kan antingen sluta med att man återkommer snarast för att fördjupa sig eller så blir man helt slutkörd o säger aldrig mer. Min erfarenhet är att dom flesta börjar planera nästa resa redan på flyget hem :-)
Min erfarenhet är att man redan där säger, varför tog vi inte fler dagar, hit måste vi igen omedelbums!

Har hört ett par släktingar för många år sen som var totalbesvikna på Florida och Miami Beach, vad de hade gjort på resan? Suttit på hotellet för "det är ju så farligt så man kan inte gå ut......." Annars är det just precis det att det finns något för alla och vad man än är ute efter utom som Du skrev någon gång typ om man är ute efter bergsbestigning, pudersnö och liknande :-)
Jadu Floridasidan, vi får väl träffas en dag på ett hak på Ocean Drive o smida planer på hur vi kan bygga en skidanläggning i Florida så är sista pusselbiten på plats. :-D
Vi ringer Disney, kan Dubai så ska väl Florida kunna!
Av Birgere
24 juli 2014 13:25
Citerat från Floridasidan:

Min erfarenhet är att man redan där säger, varför tog vi inte fler dagar
Ligger något i detta, har aldrig hört någon säga typ en vecka eller kanske två var precis lagom för denna semester.
Av Birgere
24 juli 2014 13:28
Citerat från Floridasidan:
Vi ringer Disney, kan Dubai så ska väl Florida kunna!
Har numret i mobilen:
+1-(818) 560-1000
Av Redneck
24 juli 2014 13:29
Har ni möjlighet så flyg in på Fort Lauderdale , mycket lugnare flygplats än Miami's.
Åk hem från Orlando så slipper ni ca: 35 mil tillbaka till Fort Lauderdale.

Miami med omnejd är ingen höjdare, ta ett par dagar i Key West och sedan norrut mot Ft. Lauderdale (ni hinner med Everglades på vägen) ,, Cocoa Beach, Melbourne beach, Cape Kennedy Space Center och sen ca: 1 timme till Orlando.

Bar ett förslag men det har funkat för mig.
24 juli 2014 13:31
Citerat från Birgere:
Den resan får du inte missa!
Ska själv en dag återkomma och ta norra delen. Däremot är det inte ett ställe man återkommer till hela tiden, har man sett Grand Canyon så har man liksom sett det....det förändras inte så mycket över tiden.
Nej förstår att man inte vill se Grand Canyon mer än en gång, men det finns mycket att se i Kalifornien. Vi får se hur vi lägger upp vår resa, men GC ska vi i alla fall hinna med :
24 juli 2014 13:38
Citerat från Floridasidan:

Underbart! Västkusten är en otrolig upplevelse, minst lika bra som Florida i många delar, naturupplevelserna överlägsna, det man saknar mest är de fina varma baden men det finns annat att göra så det räcker. Ni kan ju sen även fundera på Norra Florida (där snackar vi fina stränder med puderaktig vit sand (inte snö även om det såg ut som snödrivor på vägarna http://foto.floridasidan.se/#!album-55-10 ), kanske Alabama, Mississippi, Tennessee, också härligt! Själv lockas vi nu av Svenskbyggderna i Norr som vi nog kommer försöka komma till någon gång de närmsta åren... Så mycket att se, så lite tid...... men detta är det väl andra trådar som får handla om.....
Ja vi har något att se fram emot, bada kan vi stå över ... finns ju alltid pool på hotellen. Norra Florida finns faktiskt med som resmål och även de delstater du nämner.Svenskbyggderna lät spännande... hoppas ni hinner med en resa dit : )

Jag har faktiskt kikat på dina bilder som du har lagt ut på din sida... många fina bilder och många bra tips!
24 juli 2014 13:42
Citerat från Redneck:
Har ni möjlighet så flyg in på Fort Lauderdale , mycket lugnare flygplats än Miami's.
Åk hem från Orlando så slipper ni ca: 35 mil tillbaka till Fort Lauderdale.

Miami med omnejd är ingen höjdare, ta ett par dagar i Key West och sedan norrut mot Ft. Lauderdale (ni hinner med Everglades på vägen) ,, Cocoa Beach, Melbourne beach, Cape Kennedy Space Center och sen ca: 1 timme till Orlando.

Bar ett förslag men det har funkat för mig.
Motivera gärna dessa påståenden :-) Har upplägget Du beskriver funkat för dig så har Du väl inte mycket erfarenhet av Miami med omnejd? Vore kul att höra en närmre förklaring till varför ett av de populäraster resmålen inte är en höjdare, vad är det alla inklusive jag har missat?
24 juli 2014 13:54
Citerat från Helene63:
Citerat från Floridasidan:

Underbart! Västkusten är en otrolig upplevelse, minst lika bra som Florida i många delar, naturupplevelserna överlägsna, det man saknar mest är de fina varma baden men det finns annat att göra så det räcker. Ni kan ju sen även fundera på Norra Florida (där snackar vi fina stränder med puderaktig vit sand (inte snö även om det såg ut som snödrivor på vägarna http://foto.floridasidan.se/#!album-55-10 ), kanske Alabama, Mississippi, Tennessee, också härligt! Själv lockas vi nu av Svenskbyggderna i Norr som vi nog kommer försöka komma till någon gång de närmsta åren... Så mycket att se, så lite tid...... men detta är det väl andra trådar som får handla om.....
Ja vi har något att se fram emot, bada kan vi stå över ... finns ju alltid pool på hotellen. Norra Florida finns faktiskt med som resmål och även de delstater du nämner.Svenskbyggderna lät spännande... hoppas ni hinner med en resa dit : )

Jag har faktiskt kikat på dina bilder som du har lagt ut på din sida... många fina bilder och många bra tips!
Vi badade faktiskt en gång på vår västkustresa på 3 1/2 vecka, i poolen på Mandalay Bay i Vegas, en dag tänkte vi bada i Santa Monica men givetvis blev det blåsigt och regnigt den dagen :-(
Av Redneck
24 juli 2014 17:22
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Redneck:
Har ni möjlighet så flyg in på Fort Lauderdale , mycket lugnare flygplats än Miami's.
Åk hem från Orlando så slipper ni ca: 35 mil tillbaka till Fort Lauderdale.

Miami med omnejd är ingen höjdare, ta ett par dagar i Key West och sedan norrut mot Ft. Lauderdale (ni hinner med Everglades på vägen) ,, Cocoa Beach, Melbourne beach, Cape Kennedy Space Center och sen ca: 1 timme till Orlando.

Bar ett förslag men det har funkat för mig.
Motivera gärna dessa påståenden :-) Har upplägget Du beskriver funkat för dig så har Du väl inte mycket erfarenhet av Miami med omnejd? Vore kul att höra en närmre förklaring till varför ett av de populäraster resmålen inte är en höjdare, vad är det alla inklusive jag har missat?
Ok! här kommer min motivering.
Själva Miami är ett ställe med hög kriminalitet och noll sevärdheter. Om ni till varje pris måste till Miami området ta då ett par dagar i Miami Beach och sedan flytta på er. Fort Lauderdale är överlägset när ni åker med två barn. Kläm in ett par dagar i Key West som lätt toppar listan.

Miami Beach är framtaget av b.l.a svenska journalister som bestämt att staden bara ska vara ett inneställe. Fint för ungdomar, men två barn är det inte någon höjdare. Dyrt område.

Jag har släkt runt i USA, bl.a Naples, Florida och har under 36 års tid haft klippkort på USA och Florida. Har säkert tillbringat nästan ett år i Florida så den staten kan jag utan & innan.

Västkusten, Clearwater Beach är inget annat än sol & bad.
Alla sevärdheter värt namnet i mellersta Florida ligger i och omkring Orlando området.

Läs på och bry er inte om vad journalister skriver
Av Birgere
24 juli 2014 18:33
Citerat från Redneck:
Läs på och bry er inte om vad journalister skriver
Vad fick du journalister ifrån... tror du ett enda inlägg här är baserat på vad någon journalist har skrivit?
Den samlade kompetensen runt Florida är vida överlägsen ditt enstaka år i denna tråd.

Sedan håller jag med dig i sak i mycket vilket du tydligen har sett, då du upprepar vad som tidigare skrivits.

Så istället för att förolämpa folk, bidra med något nytt o vettigt istället, något måste du väl iaf skrapat på dig under dina resor.
24 juli 2014 18:41
Citerat från Redneck:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Redneck:
Har ni möjlighet så flyg in på Fort Lauderdale , mycket lugnare flygplats än Miami's.
Åk hem från Orlando så slipper ni ca: 35 mil tillbaka till Fort Lauderdale.

Miami med omnejd är ingen höjdare, ta ett par dagar i Key West och sedan norrut mot Ft. Lauderdale (ni hinner med Everglades på vägen) ,, Cocoa Beach, Melbourne beach, Cape Kennedy Space Center och sen ca: 1 timme till Orlando.

Bar ett förslag men det har funkat för mig.
Motivera gärna dessa påståenden :-) Har upplägget Du beskriver funkat för dig så har Du väl inte mycket erfarenhet av Miami med omnejd? Vore kul att höra en närmre förklaring till varför ett av de populäraster resmålen inte är en höjdare, vad är det alla inklusive jag har missat?
Ok! här kommer min motivering.
Själva Miami är ett ställe med hög kriminalitet och noll sevärdheter. Om ni till varje pris måste till Miami området ta då ett par dagar i Miami Beach och sedan flytta på er. Fort Lauderdale är överlägset när ni åker med två barn. Kläm in ett par dagar i Key West som lätt toppar listan.

Miami Beach är framtaget av b.l.a svenska journalister som bestämt att staden bara ska vara ett inneställe. Fint för ungdomar, men två barn är det inte någon höjdare. Dyrt område.

Jag har släkt runt i USA, bl.a Naples, Florida och har under 36 års tid haft klippkort på USA och Florida. Har säkert tillbringat nästan ett år i Florida så den staten kan jag utan & innan.

Västkusten, Clearwater Beach är inget annat än sol & bad.
Alla sevärdheter värt namnet i mellersta Florida ligger i och omkring Orlando området.

Läs på och bry er inte om vad journalister skriver
Tack, kan bara konstatera att vi har helt olika åsikter och måste ha varit i två olika Miami, två helt olika Miami Beach och två helt olika Clearwater Beach, jag förstår helt enkelt inte någonting av denna motivering. men det är ju ändå bra för alla att veta vad Du bygger dina utlåtanden på.
24 juli 2014 21:41
Som ren upplysning för de som råkar läsa tråden kan man ju även berätta att Orlando har en mycket högre brottslighet än både Miami och Miami Beach. Tråkigt när folk kastar ur sig helt grundlösa påståenden utan minsta stöd.
Att turister råkar ut för dessa brott är ju så klart mindre vanligt, dels rör turister sig inte i de farligaste områdena, och dels tar man mycket allvarligt på brottslighet mot just turister då det drabbar hela samhället hårt, just sådana här rykten om "att det är farligt" vill man inte ha och man har jobbat hårt mot t.ex. vägrånen som graserade på 90-talet.
Brott som stölder, ficktjuvar, bedrägerier, och liknande förekommer överallt och turister är ofta lätta mål. Man måste alltid tänka på hur man beter sig, var man rör sig o.s.v. det gäller i Miami, Orlando, Key West, Ft. Lauderdale likväl som i Stockholm Göteborg, Malmö och alla andra städer i världen.
Lite tips om inte heltäckande finns här,http://www.floridasidan.se/FlOvr.php#Säkerhet:
Av Hkn
24 juli 2014 22:28
Citerat från Redneck:

Ok! här kommer min motivering.
Själva Miami är ett ställe med hög kriminalitet och noll sevärdheter. Om ni till varje pris måste till Miami området ta då ett par dagar i Miami Beach och sedan flytta på er. Fort Lauderdale är överlägset när ni åker med två barn. Kläm in ett par dagar i Key West som lätt toppar listan.

Miami Beach är framtaget av b.l.a svenska journalister som bestämt att staden bara ska vara ett inneställe. Fint för ungdomar, men två barn är det inte någon höjdare. Dyrt område.
Läser din motivering. Håller med dig om att Miami Beach är dyrt – området håller på att utvecklas till en lyxdestination. I övrigt konstaterar jag bara att du helt är ute och reser.

- Det land som levererar de flesta turisterna till Miami är Brasilien.
- Största ökningen av turister är från Indien och Mellanöstern (Qatar Airlines flyger in fyra gånger i veckan).
- Totalt hade man 14,2 miljoner turistbesök 2013 (siffran är för Miami-Dade county – vilket är i princip hela stan, men ändå...).

Att Miami blivit hett igen har väldigt lite att göra med vad några svenska journalister tycker.

Grüß Gott,

:: hkn ::
Av Birgere
25 juli 2014 00:35
Citerat från Floridasidan:
Som ren upplysning för de som råkar läsa tråden kan man ju även berätta att Orlando har en mycket högre brottslighet än både Miami och Miami Beach. Tråkigt när folk kastar ur sig helt grundlösa påståenden utan minsta stöd.
Att turister råkar ut för dessa brott är ju så klart mindre vanligt, dels rör turister sig inte i de farligaste områdena, och dels tar man mycket allvarligt på brottslighet mot just turister då det drabbar hela samhället hårt, just sådana här rykten om "att det är farligt" vill man inte ha och man har jobbat hårt mot t.ex. vägrånen som graserade på 90-talet.
Brott som stölder, ficktjuvar, bedrägerier, och liknande förekommer överallt och turister är ofta lätta mål. Man måste alltid tänka på hur man beter sig, var man rör sig o.s.v. det gäller i Miami, Orlando, Key West, Ft. Lauderdale likväl som i Stockholm Göteborg, Malmö och alla andra städer i världen.
Lite tips om inte heltäckande finns här,http://www.floridasidan.se/FlOvr.php#Säkerhet:
Nja, nu är du väl ute o cyklar lite.
Miami Beach och Orlando har i stort sätt samma crime rate, skillnaden är att turister i princip ALDRIG besöker det område som klassas som Orlando, dom håller sig framförallt i den sydvästra delen av Orlando området typ Occoe, Kissimmee, Davenport osv där med undantag för Kissimmee alla ligger under 100 på rankingen i Florida. Däremot så är crime raten generell högre i södra Florida men förutom Key West o Miami Beach så ligger dessa områden utanför turiststråken.
Detta betyder absolut inte att man ska vara orolig för att åka till Miami Beach eller Key West så länge man använder sunt förnuft, på samma sätt som man gör i vilken svensk stad som helst.
Källa: http://www.usa.com/rank/florida-state--crime-index--city-rank.htm?sb=DESC&tag=Worst+Cities+by+Crime+Rate+in+FL

Det har ju gjorts ofantliga insatser mot kriminalitet över hela USA där NYC och Florida är bara några exempel på hur det har förbättrats. För mig har det aldrig varit någon issue då nästan all kriminalitet är kopplad till knark, gäng och interna relationer framförallt i dom "sämre områdena" som tyvärr fortfarande existerar.
Av Birgere
25 juli 2014 00:45
Citerat från Hkn:

Läser din motivering. Håller med dig om att Miami Beach är dyrt – området håller på att utvecklas till en lyxdestination. I övrigt konstaterar jag bara att du helt är ute och reser.

- Det land som levererar de flesta turisterna till Miami är Brasilien.
- Största ökningen av turister är från Indien och Mellanöstern (Qatar Airlines flyger in fyra gånger i veckan).
- Totalt hade man 14,2 miljoner turistbesök 2013 (siffran är för Miami-Dade county – vilket är i princip hela stan, men ändå...).

Att Miami blivit hett igen har väldigt lite att göra med vad några svenska journalister tycker.

Grüß Gott,

:: hkn ::
Brasilianarna är inte bara en stor turistgrupp, dom investerar även väldigt mycket just nu i fastigheter i Florida bla i Orlando. I Orlando är fortfarande Britterna o Canadensarna den största turistgruppen. Orlando själva påstår att dom har 50 miljoner turister per år, varav 5 är utlänningar, en siffra som jag har svårt att tro på då Paris har typ 12.
25 juli 2014 08:50
Citerat från Birgere:

Nja, nu är du väl ute o cyklar lite.
Miami Beach och Orlando har i stort sätt samma crime rate, skillnaden är att turister i princip ALDRIG besöker det område som klassas som Orlando, dom håller sig framförallt i den sydvästra delen av Orlando området typ Occoe, Kissimmee, Davenport osv där med undantag för Kissimmee alla ligger under 100 på rankingen i Florida. Däremot så är crime raten generell högre i södra Florida men förutom Key West o Miami Beach så ligger dessa områden utanför turiststråken.
Detta betyder absolut inte att man ska vara orolig för att åka till Miami Beach eller Key West så länge man använder sunt förnuft, på samma sätt som man gör i vilken svensk stad som helst.
Källa: http://www.usa.com/rank/florida-state--crime-index--city-rank.htm?sb=DESC&tag=Worst+Cities+by+Crime+Rate+in+FL

Det har ju gjorts ofantliga insatser mot kriminalitet över hela USA där NYC och Florida är bara några exempel på hur det har förbättrats. För mig har det aldrig varit någon issue då nästan all kriminalitet är kopplad till knark, gäng och interna relationer framförallt i dom "sämre områdena" som tyvärr fortfarande existerar.
Nej jag är inte ute och cyklar (jag cyklar för övrigt väldigt sällan)

Precis som Du säger är det enorm skillnad mellan olika områden, det finns områden i både Orlando och Miami, ja i stort sett i alla städer där man inte bör sätta sin fot, likväl finns det områden som är mycket säkra. Ibland kan det dessutom bara vara en gata som skiljer ett bra från ett dåligt område, vilken tid på dygnet har ju så klart också betydelse, Miami Downtown är t.ex. inget som lockar oss efter stängning. Man kan inte bara häva ur sig t.ex. Malmö är livsfarligt, åk inte dit.

Du förstod säkert att inlägget är ett bemötande av det helt omotiverade påståendet att Miami är kriminellt så man inte ska åka dit, verkligheten jag sett är att det är väldigt säkert i alla Floridas städer om man rör sig på normala platser.

Vi har aldrig sett något brott som typ väskryckningar, överfall eller liknande och aldrig känt oss det minsta osäkra, det värsta vi sett är när några överförfriskade hemlösa rykt ihop lite över den sista pilsnern eller vad det nu kan ha varit. Vi har också sett en kille som blev bortjagad av allmänheten från stranden efter att han verkade snoka efter folks ägodelar, kanske mer civilkurage där än här hemma? Närvaron av polis och vakter upplever vi också mycket högre än hemma, vilket känns ganska tryggt.
Vanligaste brotten bland turister torde ju vara när de själva eller andra just nyttjar för mycket starkdrycker och inte kan hålla sams utan tar till knytnävarna, stölder ur hotellrum och bilar samt fickor, personrån förekommer också på de flesta platser i världen liksom mer ekonomiskt betingade brott som bedrägerier i elektronikbutiker och liknande, saker som man oftast kan påverka lite själv.

Vi blandar oss inte heller med knarklangare, underjordisk spelverksamhet, gängkrig och liknande så vi ser oss också som minimalt benägna att råka ut för någon tyngre brottslighet oavsett vilken stad i Florida vi besöker, det är liksom inte med på kartan när vi planerar en resa som ska handla om nöjen, sol, bad, god mat och avkoppling.
25 juli 2014 10:54
Har följt denna diskussion om Floridaresa 2015.
Har aldrig varit med om sånt tjafs bara för en semesterresa.

Mitt förslag till denna familj som måste blivit snurriga av allt trams är att bry er inte om vad alla dessa självutnämnda "experter" här på forum säger utan bilda er en egen uppfattning genom att läsa på vad ni vill se och göra.

Information finns som alla vet i överflöd. Floridas kriminalitet (den är stor) är inga problem att handskas med, åk inte in i dessa områden. Så enkelt är det. Turisttips kan man ta åt sig, resten fixar ni själva.

Ha det gött på er kommande resa och lycka till.
/Whitetrash
Av Helekl
25 juli 2014 14:08
Vi har precis kommit hem från en liknande resa. Vårt upplägg blev så här och vi är fantastiskt nöjda med det, men då är vi lite rastlösa och vill dessutom se så mycket som möjligt när vi väl är på plats. Våra två barn på 11 och 13 år var givetvis med och även de gillade upplägget men det är som sagt väldigt olika.

Vi flög tor Miami och bodde första natten i Palm Beach. Därifrån bilade vi till Orlando där vi tillbringade 5 nätter på Fairfield Inn and Suites Lake Buena Vista. Vi hade biljetter till Universal och Sea World och kunde gå ut och in hur vi ville vilket passade oss perfekt. Vi bröt av med shopping vilket också var jättebra.

Sedan åkte vi till Fort Myers Beach och bodde på Silver Sands Villas 3 nätter och där badade och solade vi samt shoppade lite mer. Jättefin strand och lagom röj! Lite fart och fläkt men definitivt inte stökigt. Här trivdes vi också jättebra!

Vi åkte sedan ner till Miami och stannade på Everglades City Tour vilket var jätteroligt och mycket bättre än förväntat! I Miami bodde vi 4 nätter på Surfcomber och det var jättefint men lite väl mycket party för oss. Hade vi gjort om resan hade jag valt att bo lite längre norrut och ta taxi till Art Deco kvarteren. Missa inte Holocaust Memorial vilket var ett jättevackert och känslosamt monument om Förintelsen.

Sedan åkte vi ned till Key Largo och bodde 3 nätter på Coconut Bay Resort. Jättetrevligt hotell och här trivdes vi jättebra med fin strand och många utflykter att göra. Vi snorklade och simmade med delfiner bla.Därifrån åkte vi direkt till Miami och hemåt.

Totalt sett är vi supernöjda och skulle jättegärna åka tillbaka igen!
27 juli 2014 14:54
Hej alla,

Tack för många bra och innehållsrika svar, samt en del livliga diskussioner. Uppenbarligen är Florida ett resmål som väcker en del känslor!

Speciellt tack för de av er som tipsat om boende som ni själva använt, det finns så många att välja så alla tips är värdefulla.

@Helekl: Vilken delfinpark var ni hos när ni simmade med delfiner?

Nu har jag gett mig in i hyrbilsdjungeln också och frågar er som har erfarenheter av detta!

Tänker hyra en midsize SUV från Hertz då de har bra priser på den samt även gå med i deras medlemsklubb för bättre service. Men det här med försäkringarna...

Det ingår ju ett baspaket av försäkringar, tex. LIS Självriskeliminering och Stöldförsäkring. Men sedan finns det något som heter PAI/PEC, behöver man detta?

Det jag tänker på är så klart vilka otroliga skadeståndsummor som brukar finnas i USA om man råkar orsaka en olycka med stämningar och allt... :)
27 juli 2014 22:36
Citerat från Kimblom72:
Hej alla,

Tack för många bra och innehållsrika svar, samt en del livliga diskussioner. Uppenbarligen är Florida ett resmål som väcker en del känslor!

Speciellt tack för de av er som tipsat om boende som ni själva använt, det finns så många att välja så alla tips är värdefulla.

@Helekl: Vilken delfinpark var ni hos när ni simmade med delfiner?

Nu har jag gett mig in i hyrbilsdjungeln också och frågar er som har erfarenheter av detta!

Tänker hyra en midsize SUV från Hertz då de har bra priser på den samt även gå med i deras medlemsklubb för bättre service. Men det här med försäkringarna...

Det ingår ju ett baspaket av försäkringar, tex. LIS Självriskeliminering och Stöldförsäkring. Men sedan finns det något som heter PAI/PEC, behöver man detta?

Det jag tänker på är så klart vilka otroliga skadeståndsummor som brukar finnas i USA om man råkar orsaka en olycka med stämningar och allt... :)
Hej på er. En midsize SUV kan bli i minsta laget om ni alla har varsin resväska plus handbagage. Är övertygad om uthyraren vid Hertz kommer försöka få er att uppgradera till en Full-size. När vi varit där (samt andra resor) har jag benchmarkat olika bilar/uthyrare via Autoeurope. Får man en bra uppfattning av vad det kostar.
PAI/PEC är försäkringar för personskador på olika sätt. Läs mer här
http://www.gsbil.se/hyrbil/hertz_forsakringsskydd_id1041.pdf
Kan inte påminna mig att vi tagit dessa ngn gång. Om så har de ingått.
Kan det ha ngt att göra om man skulle ta upp en liftare eller annan passagerare och det skulle hända ngt så är man försäkrad ifall denne skulle stämma föraren? vad vet jag
Av Birgere
28 juli 2014 00:13
Man kan ju bli knäpp på alla benämningar hyresbolagen har på sina bilar.
Men om vi tar det lite enklare:
Liten SUV typ Ford Escape tar 3 resväskor. Bilen lagom för 2-3 pers
Mellan SUV typ Ford Edge/Toyota 4-runner tar 4 resväskor. Lagom för 3-4 pers
Stor SUV tar 6 resväskor om man fäller ett baksäte i bakre raden. Lagom för 5-6 pers.

Finns ingen anledning att boka bil redan nu. Ligg lågt o vänta på specialerbjudanden.
Tänk även på att om ni är fler som ska köra så är avgiften för extra förare tex frugan väldigt olika, från 0 till $70.

Det är bra att se till att boka med självrisk eliminering då slipper man nitiska hyrbilsmottagare som hittar repor både här o där.
28 juli 2014 08:38
Citerat från Kimblom72:
Hej alla,

Tack för många bra och innehållsrika svar, samt en del livliga diskussioner. Uppenbarligen är Florida ett resmål som väcker en del känslor!

Speciellt tack för de av er som tipsat om boende som ni själva använt, det finns så många att välja så alla tips är värdefulla.

@Helekl: Vilken delfinpark var ni hos när ni simmade med delfiner?

Nu har jag gett mig in i hyrbilsdjungeln också och frågar er som har erfarenheter av detta!

Tänker hyra en midsize SUV från Hertz då de har bra priser på den samt även gå med i deras medlemsklubb för bättre service. Men det här med försäkringarna...

Det ingår ju ett baspaket av försäkringar, tex. LIS Självriskeliminering och Stöldförsäkring. Men sedan finns det något som heter PAI/PEC, behöver man detta?

Det jag tänker på är så klart vilka otroliga skadeståndsummor som brukar finnas i USA om man råkar orsaka en olycka med stämningar och allt... :)
Som sagts, fundera på storleken och hur mycket bagage ni kommer ha, en större bil kanske passar bättre men blir ju också dyrare både att hyra och bensinförbrukning. Bagaget brukar växa påtagligt under resans gång. En bil typ Ford Explorer tror jag bör räcka.....

Som Du skriver ingår oftast de nödvändiga försäkringarna (CDW, SLI/LIS) om man hyr som Svensk (glöm inte att ange det när ni kollar priser). PAI är mycket riktigt en personförsäkring om man skjutsar någon oförsäkrad i bilen (t.ex. liftare) skadar man en sådan i bilen så blir man skyldig att betala denna persons kostnader som kan bli enorma, avstå istället att skjutsa folk ;-)

Självrikselliminering är som sagts bra att ha så man slipper oroa sig för problem med krav från uthyraren, ibland ingår detta (hos t.ex. Sixt ingår det oftast) man bör ju ta med sådant när man jämför priser, en billig hyra där man sen ska lägga till för olika saker blir kanske dyr i slutändan.

Jag skulle nog säga att det är bäst att hyra en bil så tidigt man bara kan, hittar ni en bil med bra villkor till bra pris hos en bra uthyrare som Sixt, Avis, Hertz..... (bli medlem hos dessa och kolla upp rabatter via t.ex. SAS Eurobonus) så boka! Men boka inte med förskottsbetalning utan med betalning på plats. då kan ni i regel avboka och ändra bokningen hur ni vill ända fram till sista dagen (läs bara alla villkor noga så ni vet vad som gäller, villkoren varierar mellan uthyrare och olika bilar). Hittar ni sen något riktigt bra erbjudande som ni vill låsa er till eller vill ändra till förskottsbetalning så kan ni ta det och avboka den första bokningen.
Av Birgere
28 juli 2014 10:43
Min erfarenhet ang hyrbilspriser i Florida är att dom är som lägst 3-4v innan hyrestillfället om man åker under låg/mellansäsong. Åker man högsäsong så bör man reservera bil så tidigt som möjligt när ett erbjudande dyker upp.

En bra uppfattning om prisläget får man som sagt om man kollar autoeurope eller rentalcars.
Men var vaksam med lågprisfirmorna Dollar o Alamo som ofta tar ruskigt bra betalt för tilläggen men har ett lågt grundpris.
SAS Eurobonus är en bra rabattkälla, man kan även googla efter rabattkoder eller använda vissa kreditkort som har rabatter säsongmässigt kopplade till sig.
Prenumerera på nyhetsbrev från siterna ovan samt kolla även Hotwire som ibland pushar ut riktigt bra priser även på hyrbilar o inte bara hotell.

Personligen är jag lite skeptisk till Sixt i USA, dom är helt nyetablerade och finns bara på några få ställen.
Inte för att dom är dåliga, använder dom gärna i Europa, men att skulle man få strul med bilen på något sätt så skulle jag tro att deras servicenät är begränsat.
Jämför detta med Avis, Hertz osv som finns i var o vartannat gathörn samt även på vissa hotell.
28 juli 2014 11:16
Min erfarenhet är att priserna ändras förvånansvärt lite över tid men det varierar från gång till gång, just tillfälliga specialerbjudanden är det som ibland påverkar priset en hel del. Men som sagt bokar man tidigt med fri avbokning som jag beskrev innan så kan man aldrig förlora på det men har en bokning som man är nöjd med även om priserna skulle gå upp.
Vilken uthyrare man väljer är en smaksak men Sixt är den som gett bäst service (och bäst bilar) när vi hyrt både i Europa och USA. Tror säkert att de klarar av att ta hand om en lika bra, eller lika dåligt kanske, som de andra företagen om något skulle hända med bilen. Sen har jag inga direkt dåliga erfarenheter av Avis, Dollar eller Budget (inte i USA iallafall) heller. Däremot undviker jag att hyra genom agenter då det varje gång vi gjort det varit något som irriterar och sämre service när man hämtar bilen.
Av Birgere
28 juli 2014 11:46
Det är ju ytterst sällan sällan man får problem.
Själv har jag bara råkat ut för det 2 ggr. En gång ute på the Keys, en röd varningslampa som indikerade motorfel lyste i ansiktet när vi kom till hotellet på kvällen. Ringde Budget och efter 40min så kom dom med en fulltankad o uppgraderad bil o bytte (stod förvisso Avis på bilen men det är ju samma koncern).

Den andra gången hade vi hyrt bil från Sixt i CPH öven en julhelg. Sen ankomst, snöstorm o alla trötta så insåg jag inte att det bara satt åretruntdäck på bilen. Helt livsfarligt o naturligtvis körde vi fast straxt innan vi var framme. Bilen fick stå över natten och vi lyckades få loss den på morgonen. Ringde Sixt och dom gick med på att byta bil (även här uppgraderad) o få vinterdäck men var tvungen själv att slira ner till Malmö i 10 mil typ för att göra bytet, dom hade en person som körde upp den nya bilen från Kastrup.

Kanske dessa två tillfällen som har satt sina spår i vad jag kan förvänta mig.