Florida 2015

27 aug. 2014 12:58
Visningar: 1042
Har bokat flyg till Florida i mars 2015. Undrar bara om man behöver internationellt körkort där, kostar bara 250 kr men onödigt att lägga ut om det ej behövs. :)

Sunpass???? Betalvägar????
Vår resa kommer köras enligt följande:
Fort Lauderdale-Orlando-Clearwater Beach-Fort Mayers-Miami-Key West- Fort Lauderdale.

Är det smart att betala på Tele2 en summa för att ha samtal och internet i Usa eller kan man köpa kort där som man kan surfa på?
Ringa lär vi inte göra utan vill bara åt internet. Kan ju köra på wifi men smidigare om man kan komma åt nätet överallt. :)

// Esa
27 aug. 2014 13:18
Citerat från Esa_finnen:
Har bokat flyg till Florida i mars 2015. Undrar bara om man behöver internationellt körkort där, kostar bara 250 kr men onödigt att lägga ut om det ej behövs. :)

Sunpass???? Betalvägar????
Vår resa kommer köras enligt följande:
Fort Lauderdale-Orlando-Clearwater Beach-Fort Mayers-Miami-Key West- Fort Lauderdale.

Är det smart att betala på Tele2 en summa för att ha samtal och internet i Usa eller kan man köpa kort där som man kan surfa på?
Ringa lär vi inte göra utan vill bara åt internet. Kan ju köra på wifi men smidigare om man kan komma åt nätet överallt. :)

// Esa
Bra val! Mars är perfekt, det enda negativa är väl att priserna på boende ofta är dyrare under Mars än om man väntar till April, annars är Mars min favorittid att vara i södra delen av Florida.

Internationellt körkort behövs inte, vissa anser att det kan underlätta om man skulle bli stoppad av polis men jag anser inte det, hursomhelst finns inga krav på det någonstans i USA.

Betalvägar, Sunpass, ett komplext ämne! Ska ni inte köra extremt mycket så tycker jag att det bästa är att köpa tjänsten av hyrbilsföretaget (ta dock med detta när ni jämför bilar då vissa har dyrare lösnaingar andra billigare för detta). Man kan klara sig helt utan Sunpass eller liknande om man undviker vägar där man inte kan betala kontant, dessa vägar blir dock fler och fler, det är dock så pass lite extrakostnad för denna tjänst så jag tycker nog det är värt det ändå. Jag har försökt reda ut lite om sunpass och vägtullar mm. här, (det är för mycket för att tas allt i forumet).http://www.floridasidan.se/FlTra.php

Det blir mycket dyrt att ringa med svenskt abonnemang och ännu dyrare om man använder datatrafik. Ska man ringa ett par korta samtal hem funkar det men i alla andra fall är det bättre att köpa ett kontantkort på AT&T, T-Mobile (andra operatörer som använder dessa nät går lika bra) man kan köpa direkt hos operatörerna elle på valfri affär, BestBuy, Walmart, Radio Shack o.s.v. Vi köpte senast ett kontantkort på "Best Buy Mobile" (detta är Best Buys mindre butiker som bara säljer mobiler, bra om man inte vet exakt vad man vill ha själv, bara berätta vad Du behöver så plockar de fram något bra), blev knappt $60 för 30 dagar med data och samtal sen kunde man köpa till internationella samtal för om jag minns rätt $10 Har för mig att just det vi köpte var "Simple Mobile" som körde på T-mobiles nät, kan kolla och återkomma om Du vill veta exakt vad det hette.
Även detta har jag försökt reda ut lite här http://www.floridasidan.se/FlOvr.php#Telefon: Även på denna sida står en del om Sunpass och telefoni som kanske kan ge något. http://www.floridasidan.se/TestArra.php

Edit: det var detta vi köpte och det fungerade bra men det finns andra liknande http://www.bestbuy.com/site/simple-mobile-40-prepaid-airtime-card-and-sim-card/1669128.p?id=1219059637232&skuId=1669128&st=simple%20mobile&cp=1&lp=3
27 aug. 2014 14:14
Tack för ditt detaljerade svar.
Ser man när man åker in på betalvägen om det finns möjlighet att betala eller hur funkar det? Kommer man ens in på dom vägar där det är inte går att betala cash?
27 aug. 2014 14:55
Citerat från Esa_finnen:
Tack för ditt detaljerade svar.
Ser man när man åker in på betalvägen om det finns möjlighet att betala eller hur funkar det? Kommer man ens in på dom vägar där det är inte går att betala cash?
Jag kan inte svära på detta men vi såg i alla fall skyltar vid vissa avfarter där det stod typ, ingen kontant betalning på denna avfart. Man kan mycket väl köra på en väg och jag vet inte om det fanns skylltar överallt men t.ex. Floridas Turnpike kan man köra på ett bra tag innan man kommer till en betalstation, i den södra delen av denna väg finns inga betalstationer med kontant betalning. blir man då tvungen att köra genom utan att betala så används "toll by plate" de debiterar altså på bilens registreringsnummer. denna faktura går sen till uthyraren som i sin tur antagligen kommer dra pengarna från ditt kort med en inte obetydlig avgift för att de gjort jobbet.

Det finns även ställen där man måste betala kontant, främst är det på broar.
Vi hade själv lite problem senast då vi körde ut till Miami Beach, vi körde ett par gånger på en bro där vi inte brukar köra. Där fanns fil för elektronisk betalning men när jag körde där så blev jag konfunderad över att inte se de vanliga "sunpass-skyltarna" och det går ju på ett ögonblick att man passerar, trafik runt om o.s.v.. Googlade iallafall på kvällen och upptäckte då att just denna bro hade ett annat, lokalt system för betalningen och att Sunpass inte fungerade där men att det skulle ändras just samma månad (typiskt). Nu är det fem månader sen och ingen debitering har dykt upp så som tur är verkar de ha lite överseende (ganska mycket förvirrade turister i Florida) med "fuskare".

Som sagt, komplext ämne och man ska se upp med vad som gäller på olika vägar.
En annan sak att se upp med är red (Light Cameras) dessa finns speciellt i Miami och är skoningslösa, inget överseende där inte, de filmar bilarna i korsningarna och står man inte still när det är rött (speciellt svårt att hålla vid högersväng mot rött) så kommer böterna bokstavligen som ett brev på posten :-( Det skyltas vid dessa korsningar och de är inte jättevanliga men värt att känna till.
27 aug. 2014 15:16
Citerat från Esa_finnen:
Har bokat flyg till Florida i mars 2015. Undrar bara om man behöver internationellt körkort där, kostar bara 250 kr men onödigt att lägga ut om det ej behövs. :)

Sunpass???? Betalvägar????
Vår resa kommer köras enligt följande:
Fort Lauderdale-Orlando-Clearwater Beach-Fort Mayers-Miami-Key West- Fort Lauderdale.

Är det smart att betala på Tele2 en summa för att ha samtal och internet i Usa eller kan man köpa kort där som man kan surfa på?
Ringa lär vi inte göra utan vill bara åt internet. Kan ju köra på wifi men smidigare om man kan komma åt nätet överallt. :)

// Esa
Kan hålla med om det där med att det är mkt dyrt att använda sig av svenskt abonnemang (hur det nu stavas). Vi betalade 10 kr per sms samt 16,95 i startavgft på samtal (ex moms). 10 sms och 10 samtal har du en kostnad på minst 300 kr. Vi hade Telia. Köp ett kontantkort på Walmart eller Best Buy, be personalen hjälpa er att aktivera det.
Av Zodezo
27 aug. 2014 20:53
Hej!

Det är väldigt mycket köpcentrum och restauranger/caféer som har gratis wifi och tänker ni sedan på att boka hotell med gratis wifi så tycker jag personligen att det räcker, så har vi tänkt att vi varit iväg.

Ang. betalvägar så var det två, tre gånger som vi kom till avfarter där vi inte kunde betala och vi hade inget sunpass så vi fick hem en räkning sen men den var på max 200 kr så jag tyckte inte det gjorde så mycket.
28 aug. 2014 08:52
(Det är väldigt mycket köpcentrum och restauranger/caféer som har gratis wifi och tänker ni sedan på att boka hotell med gratis wifi så tycker jag personligen att det räcker, så har vi tänkt att vi varit iväg.)

Stämmer nog men vi fick lära oss den hårda vägen (sjukhusbesök) då vi blev tvungna att kommunicera via mobilen beroende på att var vi två sällskap som inte bodde på samma ställe. Försäkringsbolaget täckte bara upp till 500 SEK i telefonkostnader så de 40 USD som ett kort kostar blev ett billigt alternativ.
28 aug. 2014 12:28
Kommer skaffa kort där. Jag vill inte så gärna ha "våra" kort i om något ligger uppkopplat. Har en tonåring som surfar 23 timmar på dygnet så ett kort till henne är ett måste. :) :) :)
Av Zara73
1 sep. 2014 20:29
Hej, det har räckt med wifi på hotell och restauranger, inga kort har behövts på våra USA-resor.
Med tonåringar så stänger man av mobildata och de får använda wifi, det är ju bara nyttigt att de får anpassa sig. Har då funkat bra med våra tonåringar.
2 sep. 2014 05:42
Citerat från Zara73:
Hej, det har räckt med wifi på hotell och restauranger, inga kort har behövts på våra USA-resor.
Med tonåringar så stänger man av mobildata och de får använda wifi, det är ju bara nyttigt att de får anpassa sig. Har då funkat bra med våra tonåringar.
Handlar inte om det. Klart hon kan anpassa sig men att hon kan surfa och chatta med kompisarna när vi sitter i bilen är ju guld värt. $40 är inga pengar att prata om. Sen att hon kan koppla upp sin surfplatta och göra lite läxor medans vi kör till nästa stopp är ju fantastiskt.
14 sep. 2014 13:13
Numera sköts betalningen på alla betalvägar med hjälp av registreringsskylten. Så det är bara att köra på. Dock finns det lite broavgifter som man betalar kontant som t.ex. bron mellan Bal Harbor och Miami, samt bron ut till Key Biscayne, Men de kostar typ 1 dollar för en bil.
14 sep. 2014 18:17
Citerat från Florida70:
Numera sköts betalningen på alla betalvägar med hjälp av registreringsskylten. Så det är bara att köra på. Dock finns det lite broavgifter som man betalar kontant som t.ex. bron mellan Bal Harbor och Miami, samt bron ut till Key Biscayne, Men de kostar typ 1 dollar för en bil.
Vadå? Regskylten? Behöver man inget sunpass då eller vad menar du?
14 sep. 2014 21:07
Hej igen, De har gått ifrån Sunpass (även om det fortfarande finns de som kör med det), och man kör numera med kameror som ser registreringsnumret på bilen och avgifterna faktureras ägaren, precis man t.ex. även gör med trängselavgifterna i Göteborg.
Det betyder att det dras från ditt kort i efterhand.

Jag har köpt ett kontantkort på T-mobile, där jag surfar och ringer för. Jag har det inställt på att betala per samtal/surf, men när jag kommer till USA, så ändrar jag det till 3 dollar om dagen. För det får jag surfa hur mycket jag vill och SMSa och ringa inom USA hur mycket jag vill varje dag. Det är framförallt surfen jag är ute efter. OBS om du har för avsikt att även skicka sms, så måste du meddela detta när du skaffar kortet, de har kontantkort som inte har SMS tjänst också (fråga mig inte varför).
14 sep. 2014 21:27
Citerat från Esa_finnen:
Citerat från Florida70:
Numera sköts betalningen på alla betalvägar med hjälp av registreringsskylten. Så det är bara att köra på. Dock finns det lite broavgifter som man betalar kontant som t.ex. bron mellan Bal Harbor och Miami, samt bron ut till Key Biscayne, Men de kostar typ 1 dollar för en bil.
Vadå? Regskylten? Behöver man inget sunpass då eller vad menar du?
Det är olika tekniska lösningar och man behöver inte bry sig om vilken som används om man köper tjänsten genom hyrbilsfirman.
Man kan utgå från att det blir dyrare att köra på Toll By Plate utan att ha köpt tjänsten av uthyraren då de i regel förutom tullarna då debiterar en administrationsavgift (Toll By Plate kostar tullarna plus en avgift som faktureras till uthyraren som sen lägger på sin avgift och fakturerar kunden).
Valet står i princip mellan att köpa egen dosa/etikett eller att köpa tjänsten av uthyraren.
En Sunpass ger rabatt på tullarna vilket inte kontantbetalning eller Toll By Plate gör, å andra sidan måste man investera 25 eller 5 dollar om man vill ha en egen dosa eller etikett.

Följaktligen stämmer det inte alls att SunPass används mindre, tvärtom då alla vill ha rabatt på tullarna.
https://www.sunpass.com/pdf/Toll_By_Plate_guide.pdf
23 sep. 2014 21:46
Jag menade att biluthyrarna oftast inte erbjuder Sunpass längre. Jag har varit i Florida 3 gånger i år och hyrt bil och alla tre gånger så har de inte haft Sunpass, utan bara tjänsten Toll by plate. Har varit där i typ 10-14 dagar varje gång, och kört en hel del på motorvägarna och som dyrast blev det 28 dollar, de andra två gångerna så låg det på cirka 20 dollar.
24 sep. 2014 07:55
För att undvika ännu mer förvirring kring vägtullarna.
Jo alla uthyrare jag känner till erbjuder lösningar för detta!
Vad sen uthyraren väljer för lösning (någon sorts dosa eller debitering på reg-nummer) för betalningen har ingen betydelse för den som hyr. Priserna kan dock skilja en hel del så det kan vara värt att ta med i beräkningen när man jämför uthyrare.
(SunPass heter det dominerande systemet i Florida men sen funkar t.ex. även eToll som Avis m.fl. använder, PlatePass, Pass24 och TollPass också, men som sagt spelar det ingen roll, man kallar alltihop lite slarvigt för SunPass)

https://www.sunpass.com/rentalcar
http://www.floridasidan.se/FlTra.php#Vägavgifter: