Flores, Indonesien

Av Hannahl
8 okt. 2009 13:07
Visningar: 3016
Hej, är det någon som besökt Flores i Indonesien? Vi tänkte åka dit i vinter, hittar inte så mycket information på nätet. Boende, rund turer, vandringar och framförallt dykning. Alla tips är välkomna, tack på förhand
Av Mariat
31 jan. 2010 15:19
Hej Hannahl

Vi ska till Flores i september och har också efterlyst tips här utan lycka (http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/indonesien-bali-och-osterut-10769).

Om ni kommer iväg får du väldigt gärna återkomma med tips och smultronställen! Har varit i Indonesien förr och är förälskad, men har hört att Flores ska vara den vackraste av alla Indonesiens öar så det ser vi verkligen fram emot.

// Maria
Av Begesk
31 jan. 2010 18:28
Resan gjordes december 2007

Min resa startade på Bali. Flyg till Mataram på ön Lombok och sedan med buss över till ost sidan. Därifrån med en motorseglare längst Sumbawas kust. Strandhugg och dykning vid fantastiska korallrev. Klart vatten och mycket vackert att studera. Alla tänkbara fiskar och färgssprakande koraller. Har själv aldrig dykt i bättre vatten. En del besök i fiskebyar och sjözigenares boplatser ingick. Många flygande hundar hovrade över oss och vi seglade och badade i paradiset. Helt obebodda öar med en vit finkornig sand. Kristallklart vatten.

Uppvisande av en annan kultur som fångade mig. På ön Rinca vandrade jag med en parkvakt och såg de blodtörstiga komodovaranerna. Kan bli 4 meter långa och har 16 farliga bakterier i tänderna. Varje bakterie gör en levande varelse svag, även de vilda hundarna och vattenbufflarna som finns på ön. Ibland även en människa. Byinvånarna lever i symbios med dem och får ibland offra ett får. Kvinnor med mens får inte besöka ön. Inte heller någon annan med blodlukt!!

Flores. 375 km lång och ingår i Sundaöarna.
Vi seglade vidare till Flores och den västra staden Labuhan Bajo. Ligger i en skön belägen bukt. Har en stor marknad, som har en lerig markyta och mycket varor. Bodde i byn på hotel Gardena Cottages (+62) 0385-41258. Ligger högt uppe på bergssluttningen med en bra utsikt över bukten. Fiskeby med många båtar och en god puls. Många dykningsföretag erbjuder sina tjänster. Fick också kontakt med en familj som bjöd hem för lunch. Trevligt möte!

Resan fortsatte till Bajawa, som ligger på södra delen av ön och på 1100 meters höjd. Har en färgstark marknad och här bor ngada, en av öns ursprungliga folkgrupper. Utanför Bajawa finns varma källor som är ett måste att besöka. Hotell: Hotel Bintang Wisata (+62) 0384-21 744, Bajawa.

Vi vandrade 5-6 timmar till en by vid foten av Inerie-vulkanen. Denna vandring leddes av en guide. Den gör man inte själv. Otroligt spännande och fantastisk natur med många frodiga växter. Även blodsugande djur. Vi övernattade hos en familj som bodde i hyddor. Ett minne för livet. Byn tillhörde ett hövdingadöme, som håller hårt på sina traditioner. Fest och begravning firas med stora ceremonier. När vi var där hade en man stupat ner för branten och omkommit. Alla i byn bar typ "sand" för att fylla graven. I byn livnärde man sig på kakao, vanilj, kaffe, och nötter. Mycket intressant att tillsammans med hövdingen guidas runt i "skogen", som var mer "vild" än uppodlad.

Buss till Moni vid den unika vulkanen Keli Mutus. Den har tre kratersjöar vars vatten har olika färg. En upplevelse. Man vandrar på natten och kommer upp när solen går upp. Vulkanen växlar färg också beroende på hur ex. skuggorna faller.
I by väver kvinnorna ett speciellt tyg, ikat-tyget, i intrikata mönster. Köp det!

Sista stoppet på ön var Maumera, som är en sliten stad. Därefter fortsatte färden till annan plats på jorden. Hotell: Flores Sara Hotel. Ett slitet hotell, men ok.

Detta är en kort berättelse om ön. Vi färdades i lokalbuss. Vägarna var krokiga och var byggda intrappade i slänterna och på höga höjder. Kraftig bevuxna slänter och höga berg kantade vår busstur. Många gånger krökte vägarna så bussen slog en knut på sig. :=) (Skojade lie, men krokigt var det) Naturen var frodig och mycket intressant, men inte alltid det mest vackra som jag upplevt. Befolkningen var arbetslösa och skuldsatta. Ett kvarnhjul om halsen var mopeden, som var ett måste. Den skulden var enligt uppgift livslång. ...men jag vet inte.

Av 1963asa
25 jan. 2015 07:42
Jag har precis varit 11 dagar på Flores, en ö väl värd ett besök. Vi flög från Bali till Labuan Bajo för dykning. Hade superfint väder och mycket fina och spännande dykupplevelser. Jag dök med Blue Merlin 750 USD per natt med liveaboard. Finns billigare dykarrangörer, missa inte utkanterna av Komodos dykplatser. Nu är visibiliteten bäst i söder och på sommaren tvärt om. Som jag förstod det görs inga dyk alls på de norra dykplatserna under jan, feb. Jag åkte sedan hyrd bil med chaufför under 3 dagar över Flores 2,8 milj IDR. Han kunde mkt dålig engelska men tog med mig på spännande ställen och körde säkert. flores är som att åka berg o dalbana, krokiga vägar upp, ner och sedan upp igen. Vackert med otrolig artrikedom. Vägarna kantades av mango, kakao, ananas, kaffe, kasawa, papaya och stora träd med nötter. Jag blev informerad att det va macadamianötter men de visade sig senare vara kemirinötter vilket inte alls är nyttigt att äta.

Flores har gott om ATM maskiner, vin eller breezer bara i Labuan Bajo. Gott om wi-fi i Labuan bajo och även i Bajawa. Ha sedlar av mindre valör än 100000 IDR då många har svårt att ge växel. Vi besökte varma källor 5000 IDR, (bara jag och guiden där) utanför Bajawa som var helt fantastiska, kallt och varmt vatten kom i två forsar och möttes. Jag hade mer än gärna vandrat runt Bajawa i ursprungsfolksbyar om jag haft mer tid.
Finns grottor utanför Labuan bajo 30000 IDR att besöka inkl guide. Spindelnätsrisfälten 6000 IDR är fina och många fantastiska risfältsodlingar längs vägarna. Vägen från Bajawa ner mot kusten med svarta stränder och staden Ende är vacker. Många byar med hus längs vägen och små söta trädgårdar framför.
Kelimutu 150000 IDR är en turistanpassad vulkan med 3 sjöar som alla var gröna den dagen jag var där. Byn Moni var gullig med många arbetssökande guider och rumsuthyrare. Jag är glad att jag stannade 3 dagar extra och åkte över Flores.
25 jan. 2015 09:47
Flores står på min lista över platser jag vill besöka.
Intressant att läsa om era resor dit!