Fiska svärdfisk

Av Wp
19 aug. 2015 12:25
Visningar: 2753
Pappa fyller jämnt nästa år så vi ska åka på en resa, han vill fiska svärdfisk gärna stora och många.
Han vill egentligen inte åka på "dagstur fiske charter special" utan vill hyra en båt alt, följa andra fiskare från landet. Och fiska flera dagar så alltså inte för flera tusen kronor per gång.
Vi andra vill shoppa sola bada och ev se något fint landskap eller gammal byggnad.
Vilket land ska vi åka till?
19 aug. 2015 15:06
svaret är Dubai, persiska viken har ett hav som innehåller bra med svärdfisk!
Av Birgere
19 aug. 2015 16:47
Mig veterligen finns Svärdfisk enbart i Atlanten och Stilla havet.
Du kanske blandar ihop det med kusinerna Marlin.

För TS del så kanske det inte spelar så stor roll om det är Marlin, Svärdfisk eller Segelfisk som ska fångas.

Att tro att man själv kan hyra en båt alt få åka med gratis är nog lite naivt. Denna typ av fiske är big biz och man får betala för sig.
Madeira ligger ju ganska nära och ska vara bra, men googla runt lite.
19 aug. 2015 16:52
Citerat från Birgere:
Mig veterligen finns Svärdfisk enbart i Atlanten och Stilla havet.
Du kanske blandar ihop det med kusinerna Marlin.

För TS del så kanske det inte spelar så stor roll om det är Marlin, Svärdfisk eller Segelfisk som ska fångas.

Att tro att man själv kan hyra en båt alt få åka med gratis är nog lite naivt. Denna typ av fiske är big biz och man får betala för sig.
Madeira ligger ju ganska nära och ska vara bra, men googla runt lite.
Nej då, det finns svärdfisk I Medelhavet. Popular fisk på Sicilien ("spada") så det hade jag rekommenderat. Snacka med fiskare i Trapani eller liknande och hänga med dem ut (för egen båt lär man inte få ha - big business som sagt). Sicilien är fullt av fina landskap och gamla byggnader i massor dessutom.

Egentligen rekommenderar jag dock inte att fiska svärdfisk alls eftersom de är utrotningshotade.
Av Birgere
19 aug. 2015 17:17
Citerat från Barabrittiskt:
Citerat från Birgere:
Mig veterligen finns Svärdfisk enbart i Atlanten och Stilla havet.
Du kanske blandar ihop det med kusinerna Marlin.

För TS del så kanske det inte spelar så stor roll om det är Marlin, Svärdfisk eller Segelfisk som ska fångas.

Att tro att man själv kan hyra en båt alt få åka med gratis är nog lite naivt. Denna typ av fiske är big biz och man får betala för sig.
Madeira ligger ju ganska nära och ska vara bra, men googla runt lite.
Nej då, det finns svärdfisk I Medelhavet. Popular fisk på Sicilien ("spada") så det hade jag rekommenderat. Snacka med fiskare i Trapani eller liknande och hänga med dem ut (för egen båt lär man inte få ha - big business som sagt). Sicilien är fullt av fina landskap och gamla byggnader i massor dessutom.

Egentligen rekommenderar jag dock inte att fiska svärdfisk alls eftersom de är utrotningshotade.
Naturligtvis har du rätt om medelhavet, jag var mer inne i dom stora oceanerna.
Däremot tror jag inte att svärdfisken är utrotningshotad. Vad jag kommer ihåg så fördes det en kampanj typ för 15-20 år sedan i syfte att rädda Svärdfisken i Atlanten. Som jag förstår blev det riktigt lyckat och att beståndet ligger på en hälsosam nivå idag igen.
Av Tubbe
20 aug. 2015 12:34
Alltid roligt att få fisk när man är ute och Marlin och svärdfisk är inte helt lätt att få på kroken. Sen är det oftast lite större vikter vilket innebär att man tappar en del.
Sailfish däremot brukar en bra vikt ligga på runt 100 kg och är mer lätt att få upp. Kuala Rompin är just nu väldigt hett i oktober och november

Det viktiga är vilken tidpunkt du ska fiska eftersom de vandrar långa sträcker.

Att ordna fisket själv är bara dumt och ger ingen fisk.
De seriösa aktörerna är ute mer en dag och det billigast länderna ligger på ca 1000 kr per dag.
Många är ute flera dagar i följd.

Mitt förslag ( ur fiske synpunkt) är Burma banks skulle öppna upp i år några månader.
Finns så mycket annan rolig och spännande fisk så varför välja att fiska efter något som är svårt att fiska.

Googla guldmakrill som är ett exempel på fisk som ger bra motstånd men relativt lätt fångad som ett exempel.

Sen är det en självklarhet att Ni väljer put and take fiske. De seriösa båtarna har även krokar som
Förmultnar inom några dagar så inte fisk dör som har slitit av linan.
/ R
21 aug. 2015 21:28
Många som inte vet vad de pratar om här märker jag...

1. Med Svärdfisk antar jag att du menar Marlin och/eller Sailfish då det är dessa man sportfiskar efter.

2. Ska detta göras så ska det göra ordentligt. Annars kan ni lika gärna strunta i det.
Jag har fiskat Marlin och Sailfish på ett flertal platser och världens bästa ställe för detta ligger i Guatemala.
Dessa hjälper er: http://www.greatsailfishing.com/

För ett lite billigare alternativ skulle jag rekomendera Pemba channel utanför Kenyas kust:
http://www.pembachannellodge.com/html/thelodge.html

På båda dessa platser är din far garanterad att få antingen Sailfish eller Marlin. Kanske båda delarna. Under rätt period på året.

Jag fick själv 12st Sailfish under en och samma dag i Guatemala exempelvis.

Men det kostar såklart men som jag sa. Ska det göras så gör det ordentligt för en upplevelse. Annars så skit i det.
Att börja leta gratis båtar i dåliga vatten kommer inte ge någonting.
Din far är värd bättre än så!!

Medelhavet, Madeira och nära platser är tyvärr alldeles för svårfiskat. Där är det stor risk att dyra pengar läggs trots utebliven fisk.

Kolla även upp Mexico som har BRA vatten för Sailfish/Marlin men jag har ingen erfarenhet av detta själv.
Av Birgere
22 aug. 2015 10:26
Citerat från Around_the_globe:
Många som inte vet vad de pratar om här märker jag...

1. Med Svärdfisk antar jag att du menar Marlin och/eller Sailfish då det är dessa man sportfiskar efter.

2. Ska detta göras så ska det göra ordentligt. Annars kan ni lika gärna strunta i det.
Jag har fiskat Marlin och Sailfish på ett flertal platser och världens bästa ställe för detta ligger i Guatemala.
Dessa hjälper er: http://www.greatsailfishing.com/

För ett lite billigare alternativ skulle jag rekomendera Pemba channel utanför Kenyas kust:
http://www.pembachannellodge.com/html/thelodge.html

På båda dessa platser är din far garanterad att få antingen Sailfish eller Marlin. Kanske båda delarna. Under rätt period på året.

Jag fick själv 12st Sailfish under en och samma dag i Guatemala exempelvis.

Men det kostar såklart men som jag sa. Ska det göras så gör det ordentligt för en upplevelse. Annars så skit i det.
Att börja leta gratis båtar i dåliga vatten kommer inte ge någonting.
Din far är värd bättre än så!!

Medelhavet, Madeira och nära platser är tyvärr alldeles för svårfiskat. Där är det stor risk att dyra pengar läggs trots utebliven fisk.

Kolla även upp Mexico som har BRA vatten för Sailfish/Marlin men jag har ingen erfarenhet av detta själv.
Att det finns olika fiskar med ett svärd i trynet har väl redan konstaterats, men tycker du verkligen att Kenya o Guatemala är det optimala stället för familjen att åka till om dom ska sola, bada, shoppa och turista?
Men du kanske har bättre tips på var fiske och vanligt turistande kan kombineras till en rimlig peng?
Av Wp
22 aug. 2015 10:57
tack alla för svar, fortsätt gärna komma med förslag med för och nackdelar
Självklart vet vi att inget är gratis. och finns det någon fiskeresa ni gjort i ett land som kostar väldigt mycket men är absolut värd pengarna så är det också intressant.
22 aug. 2015 17:24
Att det finns olika fiskar med ett svärd i trynet har väl redan konstaterats, men tycker du verkligen att Kenya o Guatemala är det optimala stället för familjen att åka till om dom ska sola, bada, shoppa och turista?
Men du kanske har bättre tips på var fiske och vanligt turistande kan kombineras till en rimlig peng?
"Olika fiskar med ett svärd i trynet"??? Jag ser det inte riktigt så.
Tyckte ni mest disskuterade Svärdfisk som ju är mycket ovanligare att sportfiska efter och kanske inte att rekommendera för förstagångsfiskaren.
Det är som sagt Sailfish och Marlin som gäller! Därmed mitt förtydligande.
Lätt att blanda ihop för de som inte har koll.

Vad är viktigast?
Sola, bada och shoppa eller få en fiskeupplevelse?
Man får ju bestämma vad som ska prioriteras här.

Prioriteras sol, bad och shopping så anser jag att man kan strunta i denna typ av fiske.
Man får helt enkelt vara beredd på att om man ska få en upplevelse så kostar det en slant. Exempelvis.

Annars så funkar det utmärkt att både sola och bada i Kenya respektive Guatemala.
Likaså i Mexico. Där kan man dessutom addera till shoppingen.
Av Hawaii
22 aug. 2015 18:26
Har personligen ingen erfarenhet av detta, men det finns många möjligheter på Kona sidan av Big Island of Hawai'i, och det kan ju lätt kombineras med många andra aktiviteter. För detaljer, kolla t.ex. via Google: "deep sea ocean fishing Kona".
Av Birgere
22 aug. 2015 19:40
Även södra Florida, tex ute på the Keys fungerar utmärkt för bla segelfisk. Men som alltid när det gäller fiske måste man kolla upp säsongen.
24 aug. 2015 10:21
Citerat från Around_the_globe:
Många som inte vet vad de pratar om här märker jag...

1. Med Svärdfisk antar jag att du menar Marlin och/eller Sailfish då det är dessa man sportfiskar efter.
Trevlig du var då...

Nu var det ju faktiskt inte sportfiske han frågade efter utan att åka ut med lokala fiskare samt att han hade ett icke fiskande sällskap. Därav mitt svar.
Av Tubbe
30 aug. 2015 01:10
Citerat från Around_the_globe:
Många som inte vet vad de pratar om här märker jag...

1. Med Svärdfisk antar jag att du menar Marlin och/eller Sailfish då det är dessa man sportfiskar efter.

2. Ska detta göras så ska det göra ordentligt. Annars kan ni lika gärna strunta i det.
Jag har fiskat Marlin och Sailfish på ett flertal platser och världens bästa ställe för detta ligger i Guatemala.
Dessa hjälper er: http://www.greatsailfishing.com/

För ett lite billigare alternativ skulle jag rekomendera Pemba channel utanför Kenyas kust:
http://www.pembachannellodge.com/html/thelodge.html

På båda dessa platser är din far garanterad att få antingen Sailfish eller Marlin. Kanske båda delarna. Under rätt period på året.

Jag fick själv 12st Sailfish under en och samma dag i Guatemala exempelvis.

Men det kostar såklart men som jag sa. Ska det göras så gör det ordentligt för en upplevelse. Annars så skit i det.
Att börja leta gratis båtar i dåliga vatten kommer inte ge någonting.
Din far är värd bättre än så!!

Medelhavet, Madeira och nära platser är tyvärr alldeles för svårfiskat. Där är det stor risk att dyra pengar läggs trots utebliven fisk.

Kolla även upp Mexico som har BRA vatten för Sailfish/Marlin men jag har ingen erfarenhet av detta själv.
Hej Around,

På vilket sätt vet jag inte vad jag pratar om undrar jag !

Och hur vet du att WP-s pappa inte har någon fiske erfarenhet ?

/ T
Av Wp
10 nov. 2015 18:05
Hej igen alla resare.
Jag har pratat med pappa och det han vill fiska är Svärdfisk inga kusiner.
Det där med många lät det som han inte hade några stora förhoppningar om, men gärna stora.

Vi pratade lite grann om Florida, är det någon som har någon erfarenhet därifrån?

Vi är flexibla på både land och datum men vi har iallafall nu pratat om Florida och mitten av September, vad tror ni?
10 nov. 2015 23:24
Ingen erfarenhet men för just specifikt Svärdfisk ska det vara bland de bästa ställena som finns.

http://floridakeysswordfishing.com/

Kom dock ihåg att det här är den ovanligaste arten av "billfish" och att chansen att få dem är större på natten än på dagen. De fiskar både natt och dag efter dem.

Du måste berätta sedan hur det gått!
Om även jag måste åka till Florida och fiska :)