Fira nyår på gran canaria?

4 sep. 2016 21:09
Visningar: 4210
Hej alla!
Min sambo och jag (vi är 22 och 24) har aldrig varit utomlands ensamma tillsammans, så iår funderar vi på att ta en all inclusive resa till Gran Canaria. Vad tror ni om det? Hur är vädret? Det är ett ganska säkert resmål vi bestämt oss för, och vi vet att det kanske inte är något som Thailand eller Spanien på sommaren, men det är något vi har som alternativ då inte Thailand är ett alternativ just till vintern iår.
Vi tänkte ha det som en bad och sol och bara ta det lugnt resa, men går gärna ut och tar ett par drinkar och så (vad klassas förresten som "lokala drinkar" i Spanien förutom Sangria?).
Hoppas på svar snabbt!
Kramar
4 sep. 2016 21:24
Det brukar vara soligt och typ 20 grader på södra Gran Canaria vid den tiden på året. Inte så bra för havsbad, men funkar bra för att slappa vid polen eller ta promenader. I Las Palmas brukar det däremot vara kyligt och lite regnigt... Har ni tänkt på att det är en populär tid att resa och kanske är ganska uppbokat och därmed dyrt?
Jag antar att ni tänker på vad som ingår i all inclusive? Med lokala drinkar menar de alltså inte att drinkarna i sig är lokala specialiteter, utan att de blandas med lokalproducerade ingredienser. Alltså inhemsk vodka, lokaltillverkad läsk osv.
5 sep. 2016 09:43
Ja vi har koll på att det är lite dyrare. Vi har hittat för ca 20 000 för två vilket vi tyckte va acceptabelt pris för all inclusive och flyg.
Är det bra att vara på just playa del inglés på nyår? Tips på vad man kan hitta på? Det är planerat som poolhängssemester så det är lugnt, jag är ingen vidare badkruka heller så vattnet spelar mig ingen roll, värre med sambon ;)
5 sep. 2016 13:44
Det är säkert bra att vara i Playa del Inglès på nyår. Mycket fest lär det garanterat vara. Vill man ha mer sofistikerat och vuxet så är det ju andra sidan dynorna som gäller Faro de Maspalomas och Meloneras. Där är inte så mycket party, men det finns väldigt fina restauranger. Jag kan rekommendera Samsara http://canariascanarias.es/top-restaurants-south/ Partajandet på kvällarna äger rum i olika köpcentra i Playa del Ingles - det är inte så där jättemysigt, men ganska roligt. Mycket inkastare och "gratisdrinkar".
7 sep. 2016 10:08
Åh det låter kul! Finns det något i närheten som är spännande att besöka? Har fått förslag om Puerto Rico och köpcentrumet 😁
7 sep. 2016 11:40
Räkna med ca. 19 grader i vattnet, fullt badbart om det är soligt och någotsånär avsaknad av vind :-)
Ta bussen till Las Palmas, en riktig stad till skillnad mot turistorterna, sen finns massor av vackra vyer och byar över hela ön, ta vanlig buss eller åk med någon lokal arrangör av utfärder.

Är totalt allergisk mot A.I, läget på sådana hotell är ofta dåligt och en stor del av ett resmål är att prova olika mat och matställen eller ännu hellre att botanisera marknader, saluhallar och butiker, så rekommenderar så klart vanligt hotell eller ännu hellre lägenhetshotell/lägenhet.
7 sep. 2016 14:14
Ja jag måste hålla med om att all inclusive är lite att slösa bort möjligheten att äta fantastisk och varierad mat till ett helt ok pris. Se om ni kan få halvpension istället. Drinkar är inte så dyra!
Vanliga landsvägsbussarna är billiga och har bra service. Åk in till Las Palmas - en riktigt härlig stad. Där finns verkligen många bra matställen och en hel del sevärdheter.
Att hyra bil och "köra runt ön" kan jag också rekommendera. Många fina småstäder och byar på norra sidan av ön.
Vill ni besöka andra turistorter så är det snarare Puerto de Mogan jag vill rekommendera (Puerto Rico är ganska fult).
8 sep. 2016 09:18
Citerat från Floridasidan:
Räkna med ca. 19 grader i vattnet, fullt badbart om det är soligt och någotsånär avsaknad av vind :-)
Ta bussen till Las Palmas, en riktig stad till skillnad mot turistorterna, sen finns massor av vackra vyer och byar över hela ön, ta vanlig buss eller åk med någon lokal arrangör av utfärder.

Är totalt allergisk mot A.I, läget på sådana hotell är ofta dåligt och en stor del av ett resmål är att prova olika mat och matställen eller ännu hellre att botanisera marknader, saluhallar och butiker, så rekommenderar så klart vanligt hotell eller ännu hellre lägenhetshotell/lägenhet.
Tyvärr är resan redan bokad så lite roligare med kul inställning till utflykter osv. Prisskillnaden var 1500kr kan va ganska värt då vi inte är några kamelridare eller dykare så blir en del bätskeintag osv på hotellet så tror vi kmr att tjäna på det.
8 sep. 2016 09:20
Citerat från Lillaannaj:
Ja jag måste hålla med om att all inclusive är lite att slösa bort möjligheten att äta fantastisk och varierad mat till ett helt ok pris. Se om ni kan få halvpension istället. Drinkar är inte så dyra!
Vanliga landsvägsbussarna är billiga och har bra service. Åk in till Las Palmas - en riktigt härlig stad. Där finns verkligen många bra matställen och en hel del sevärdheter.
Att hyra bil och "köra runt ön" kan jag också rekommendera. Många fina småstäder och byar på norra sidan av ön.
Vill ni besöka andra turistorter så är det snarare Puerto de Mogan jag vill rekommendera (Puerto Rico är ganska fult).
Finns det möjlighet och hyra mopeder kanske? För vi tänkte utforska södra delen av ön denna gång då det är första gången hi är utomlands ensamma så vill nog bara känna på det lite grann.
Skillnaden på all inklusive och frukost va enbart 1500kr, så vi gjorde ingen stor sak av det. Så det är redan försent
8 sep. 2016 12:12
Jag skulle rekommendera att åka buss och taxi om ni bara ska röra er på södra delen. Hyra bil om ni vill göra en längre utflykt. Det finns säkert moppar att hyra, men det är liksom ingenting man gör... Synd att ni redan hunnit ta all inclusive. Se nu till att inte bli fast på hotellet av ren snålhet ;D
12 sep. 2016 12:23
Citerat från Lillaannaj:
Jag skulle rekommendera att åka buss och taxi om ni bara ska röra er på södra delen. Hyra bil om ni vill göra en längre utflykt. Det finns säkert moppar att hyra, men det är liksom ingenting man gör... Synd att ni redan hunnit ta all inclusive. Se nu till att inte bli fast på hotellet av ren snålhet ;D
Vi kmr nog tillbringa en del tid på hotellet för det är sola och bada vi vill göra, men någon dag ska vi nog utforska stan och gå ut någon kväll :) hoppas på ett bra nyår! Med vindruvor och cava 😁