Finskt pass/medborgarskap - Indiskt visum

26 dec. 2012 14:39
Visningar: 993
Hej!
Jag sitter och kluddar lite med min visumansökan till Indien. Känner mig aningen villrådig då det är så att jag har lite dubbel-medborgarskap.

Är född i Sverige med finska föräldrar. Har både finskt och svenskt medborgarskap, men finskt pass och där står det endast att jag är finsk medborgare.

Har fyllt i enligt följande att jag är född i Sverige med "Nationality: Finland" och att det är "Acquired by birth".

Räknas jag som en utländsk medborgare och måste fylla i en såkallad clearance form då? För det tror jag inte att svenskar behöver göra.

Stort tack!
26 dec. 2012 15:05
Tack Petteri!
De har inte öppet idag men ska väl ringa och dubbelkolla med dem.

Jobbig läsning, att det tar sådan tid för alla! Ska inte åka förrän 26 februari så förhoppningsvis är jag ute i god tid.
Men en ny fråga nu som uppstod: Val av foto, så det måste vara 5x5 cm??

På en hemsida som länkades stod det såhär: Ansökningsblanketten ska fyllas i digitalt på internet. Du ska även - sedan tidigare i år - ladda upp en bild på dig själv, en bild som därefter visas i visumet som klistras in i passet.

Vad innebär det? Inget påklistrat separat foto? Bara det som man skriver ut?
Tog nämligen ett par passfoton på mig idag, de går inte att använda då med andra ord?
Av Annl
30 dec. 2012 13:50
När vi ansökte om visum till Indien i början av september var det krav på att fotot skulle vara 5x5 cm och annars skulle ansökan inte behandlas stod det. Fotoaffären kunde berätta att det bara är Indien och USA som har de kraven på storlek - alla andra länder godtar den vanliga storleken.

Vi tog våra foton i en fotobutik (eftersom det är krav på bakgrund m.m.) och klistrade fast dessa på de ansökningshandlingar som vi skrev ut från Internet.
Citerat från asienrunt:
Tack Petteri!
De har inte öppet idag men ska väl ringa och dubbelkolla med dem.

Jobbig läsning, att det tar sådan tid för alla! Ska inte åka förrän 26 februari så förhoppningsvis är jag ute i god tid.
Men en ny fråga nu som uppstod: Val av foto, så det måste vara 5x5 cm??

På en hemsida som länkades stod det såhär: Ansökningsblanketten ska fyllas i digitalt på internet. Du ska även - sedan tidigare i år - ladda upp en bild på dig själv, en bild som därefter visas i visumet som klistras in i passet.

Vad innebär det? Inget påklistrat separat foto? Bara det som man skriver ut?
Tog nämligen ett par passfoton på mig idag, de går inte att använda då med andra ord?
Av Oskam
8 jan. 2013 20:23
Hej Asienrunt,
Jag undrar hur länge det tog mellan att du skickat in din ansökan och att du fick ditt visum? Har nämligen också finskt pass och söker visum i Stockholm, och har väl lite bråttom...
9 jan. 2013 11:59
Hej!
Jag har nu fixat klart allt med mitt visum och väntar på att få tillbaka det. Blir det något trassel kan jag höra av mig.

Det kändes jättekrångligt med att fixa allt med visum, men det har löst sig bra nu. Kan skriva ner hur och vad jag gjorde:

Du behöver skicka in
- En ifylld, signerad visum ansökan med ett 5x5 passfoto (länk: http://indianvisaonline.gov.in/visa/indianVisaReg.jsp)

- Kvittot på att du har betalat avgift för att de ska ta hand om din ansökan. För utländskt pass är avgiften 563,00 SEK. Det ska in på bankgiro 108 – 8509.

- En kopia på din flygbiljett

- Har läst någonstans att deras agreement ska signeras och skickas med, så det gjorde jag (länk: http://www.in.ckgs.se/resources/pdf/ckgs-order-from.pdf)

- Och sen för oss med utländskt pass måste vi fylla i en clearance form (nummer 2 på den här länken: http://www.ttservices.se/ApplicationForm.aspx?Cul=en-US) Fyll i den och skicka med den

- Sen såklart ska passet med

Lägg allt i ett brev tillsammans med ytterligare ett brev var porto ska vara betalat och gärna ta det som rek, så att du får tillbaka ditt pass. Posten kan hjälpa dig

Annars, eftersom att du bor i Sthlm och inte i Skåne som jag, kan du egentligen vandra in på ambassaden och de kan hjälpa dig. Jag skickade in allt måndag förmiddag/eftermiddag och de hade fått det redan tisdag.

Lycka till!!!