Filippinerna, dykning, priser, öar etc.

Av Elisod
23 aug. 2016 01:00
Visningar: 1390
Hej!
Jag och en kompis funderar på Filippinerna under våran backpacking resa.

Det jag undrar är:

- Ska man ta dykcertifikat där eller rekommenderar ni någon annanstans?
- Kan ni rekommendera något bra ställe i Filippinerna att ta dykcertifikat isf? (Någon med svensk instruktör är bara positivt). Pris?
- Bästa ställena att dyka på? Något bra tips hur man lättast tar sig dit?

Andra funderingar:
- Sevärdheter och saker att göra i Filippinerna?
- Är Manila något att fara till?
23 aug. 2016 06:00
Hej!
Det stället vi brukar åka till (släktingar bor där) är/har varit ganska kända för sin dykning. Företaget heter Quo Vadis dive resort och ligger i Moalboal, Cebu. Även deras bungalows, resturang och pool är jättefin precis belägen utmed havet. De har även en svensk tjej som jobbar och bor där nere.
Hyr moppe och åk runt, det är fantastisk natur och omgivning.
Av Elisod
23 aug. 2016 16:40
Citerat från Emaquassdorf:
Hej!
Det stället vi brukar åka till (släktingar bor där) är/har varit ganska kända för sin dykning. Företaget heter Quo Vadis dive resort och ligger i Moalboal, Cebu. Även deras bungalows, resturang och pool är jättefin precis belägen utmed havet. De har även en svensk tjej som jobbar och bor där nere.
Hyr moppe och åk runt, det är fantastisk natur och omgivning.
Ska kolla upp det! tack!
Har googlat och fått fram Malapascua och Apo Island tex. är det något ställe du hört bra om och har tips på hur man kan ta sig dit isf?
23 aug. 2016 17:42
Jag vet att pappa och hans fru (hon som är från cebu) har varit på malapascua och hon säger att det är Jättejättefint!
Vet inte hur man tar sig dit, antar med färja men jag kan reka lite där! :)
Av Elisod
23 aug. 2016 22:33
Citerat från Emaquassdorf:
Jag vet att pappa och hans fru (hon som är från cebu) har varit på malapascua och hon säger att det är Jättejättefint!
Vet inte hur man tar sig dit, antar med färja men jag kan reka lite där! :)
Ja gärna vore super snällt! :D
Tycker det var svårt att hitta information om Filippinerna och dess öar om man jämför med thailand haha :P
24 aug. 2016 07:22
Det ligger ju precis norr om Cebu där vi brukar vara, dock är vi mer i södra delarna på den ön. Om du vill kan du kontakta vår chaufför vi brukar anlita när vi är där, han kör sakta och ansvarsfullt (trafiken är ju som den är annars). Han har kört folk till Malapascua många gånger och har själv varit där. Från Cebus norra spets tar man färja över till ön :) Då har du även nära till Cebu som är lite större och har mycket spännande att erbjuda. Det är ett fantastiskt land :)
26 aug. 2016 04:17
Tjenna. Jag skickade dig ett PM med mera info vart man ska ta sig och se och dykning.

Jag vet bara 3 dyk center runt cebu som har svensk instruktör. Pernilla i Qua avadis. i moalboal som är känt för väggdykning och sköldpaddor och sardiner. Barbro i Panglao (bohol) men hon är inte där hela året. och sen Jag på Malapascua uppe i norra cebu, liten paradis ö med Thresher sharks, Gato island och Kalanggaman. så väldigt bra dykning också. vi har tom 2 svenska instruktörer och en dansk instruktör. kolla in www.evolution.com.ph

som sagt jag skrev ett mail till dig mer resetips
Av Trea
1 sep. 2016 09:31
Manila är inte (enligt oss) en fantastisk stad, men självklart kan man ändå hitta något trevligt och roligt att göra under några få dagar (typ shopping, restauranger). Vi har samlat våra blogginlägg från Manila (och övriga Filippinerna) här: http://www.freedomtravel.se/restips/asien/filippinerna/