Fickpengar LA

Av Monmar
28 maj 2015 10:51
Visningar: 2182
Tjena,

Ska ge mig iväg den 11e sept-23e sept till Cali (Santa Monica). Jag reser själv. Tänkte fråga lite om fickpengar.

Har en budget på 18.000kr i fickpengar.
Boende betalt (Airbnb) 9700kr
Hyr ej fordorn bor centralt har cyckel.
Flyg betalt 5800kr
Lagar mat hemma (köper hem mat) , äter ute ytterst lite.

Så det är i pricip bara spending money.

Behöver jag mer eller klara jag mig väl på det?

//M
28 maj 2015 11:31
18000 spänn på knappt 2 veckor låter inte som för lite, utan att veta vad du skall spendera dem på. :)
Ha inte allt i kontanter bara.
Av Totopez
28 maj 2015 11:34
Om du har 18000 i fickpengar för knappt två veckor, och redan har betalt boende och flyg, och inte tänker äta ute, så har du väl tilltagen budget. Du kommer att klara dig bra.
28 maj 2015 11:37
Vad hade du tänkt att gjort för pengarna, shopping, rundturer osv??
Har du några ideer hur och vart i los angeles du ska spendera dagarna?
Av Monmar
28 maj 2015 12:27
Jag ska bara vara i Santa Monica området. Ska ta en buss tur upp till San Fran över dagen för ett jobbmöte. Men bussen går på 40 dollar.

Dom 18.000 ska jag ha till lite shopping , något restaurangbesök och bio besök osv. Ska mest umgås med vänner där. Så jag kommer inte turista så mkt . Lite hiking , strand , cykling och sånt. Något besök på Universal Studios kanske . Kommer leva som lokabefolkning mest :-)

//Monica
Av Hkn
28 maj 2015 13:43
Hej Monica,

kan du inte skriva en rad när du kommer hem sedan och berätta hur det gick... Jag är klart intresserad av att höra hur det är att leva/ta sig runt i LA utan bil.

I och med att skriver att du bara ska vara i Santa Monica, så tror jag att det kommer att fungera helt OK – men ändå, Los Angeles utan fordon är ett intressant projekt.

Framför allt vore det intressant att höra om de avstickare du gör från Santa Monica – t ex om du gör en tur upp till Universal eller bestämmer dig för att åka till Sunset för att klubba/gå på barer.

Any insights welcomed!

Cheers,

:: hkn ::
Av Monmar
28 maj 2015 13:53
Kan svara direkt på detta , jag kommer åka lite buss. Och som sagt jag har mkt vänner som bor där , alla dom har bil. Så vi har bestämt att göra lite utflykter tillsammans. Men jag kommer använda cyklen mkt i närområdet. Som att ta sig till stranden som är ca 20 min från där jag ska bo :-)

Men jag gör en uppdatering på hur det har gått :-)

//M
28 maj 2015 16:02
Citerat från Hkn:
Hej Monica,

kan du inte skriva en rad när du kommer hem sedan och berätta hur det gick... Jag är klart intresserad av att höra hur det är att leva/ta sig runt i LA utan bil.

I och med att skriver att du bara ska vara i Santa Monica, så tror jag att det kommer att fungera helt OK – men ändå, Los Angeles utan fordon är ett intressant projekt.

Framför allt vore det intressant att höra om de avstickare du gör från Santa Monica – t ex om du gör en tur upp till Universal eller bestämmer dig för att åka till Sunset för att klubba/gå på barer.

Any insights welcomed!

Cheers,

:: hkn ::
Jag har spenderat typ en vecka i LA utan bil, det gick alldeles utmärkt. Tog mig runt med tunnelbana och buss. Valde att bo på två olika ställen (Hollywood och Santa Monica) och från Hollywood kan man nå Universal Studios och downtown med tunnelbana och t.ex. Beverly Hills med buss.
Santa Monica har ju ett bra bussnät och här kan man lätt ta sig till t.ex. Venice och Malibu. Mellan de två städerna finns ju också bussar, även om det tar lite tid.
28 maj 2015 18:00
Mitt standardtips för LA:

Never EVER eat at Astro Burger!
Av Monmar
28 maj 2015 18:04
Ska akta mig för det lol
28 maj 2015 18:06
Yup... Deras Chili Burger smakade klart bättre på vägen ned.
Av Monmar
28 maj 2015 18:10
Drar slutsatsen att det var värre på vägen upp?