Fel namn på flygibiljett inom EU. Går det att lösa?

21 juni 2016 18:55
Visningar: 616
Hej! Ska om cirka 2-3 veckor flyga till Tyskland med några vänner. En av dem kan inte längre följa med, och därför tänkte vi att en annan vän hänger med istället. De heter ju däremot två helt olika saker. Kommer detta ställa till problem? Har kontaktat Travelstart som jag bokade biljetterna ifrån och bett dem ändra namn men enligt deras FAQ så verkar det vara svårt.

Tack på förhand!
21 juni 2016 20:30
Det går på vissa bolag, i synnerhet lågprisbolagen, men på övriga innebär det oftast att man måste köpa ny biljett. Den måste ju helt skrivas om med ny e-ticket.
21 juni 2016 20:37
Citerat från Worldofmarie:
Det går på vissa bolag, i synnerhet lågprisbolagen, men på övriga innebär det oftast att man måste köpa ny biljett. Den måste ju helt skrivas om med ny e-ticket.
Tack så jättemycket för svar! I detta fallet är det Air Berlin. Har kollat på deras sida, och där står det att inom Schengerområdet (där både Sverige och Tyskland är med) så är det ingen passkontroll alls. Borde inte vara några problem med andra ord, men är ändå rätt nojjig.

Här är en länk: https://www.airberlin.com/en/site/service/immigration_country.php?of=EU
Av Birgere
21 juni 2016 21:03
Tycker nog du ska fortsätta vara nojig. AB tillåter inte namnändringar på biljetten och räkna med att behöva visa pass o biljett vid ombordstigningen.
21 juni 2016 21:30
Ja, du får inte resa på en annan persons biljett, det är ett stort brott på säkerhetsreglerna! Oavsett om du visar ID eller inte.
21 juni 2016 21:42
Fan också, ingenting tycks ju vilja gå min väg just nu. Har kontakat AB och bett dem kolla på om de kanske kan hjälpa oss ändå. Hade inte haft något emot att köpa en ny biljett, men nu är flyget fullbokat så det går inte heller...
10 maj 2017 20:56
Hur gick der? Funkade det med fel namn?
10 maj 2017 23:12
Citerat från Frejohan:
Hur gick der? Funkade det med fel namn?
Hej där, nej, tyvärr gick det inte för sig utan vi fick köpa en ny biljett i detta fall. Misstänker att du är i en liknande situation och jag skulle rekommendera dig att kontakta flygbolaget innan du beställer ny biljett om så är fallet, alltid värt att försöka. Men räkna med att behöva köpa ny biljett.

Däremot är det värt att nämna att våra pass inte kollades en enda gång då det var inom EU. Vi hade med andra ord egentligen kunnat resa med fel namn på biljetten utan att någon hade märkt något. Men det är självfallet inget jag rekommenderar, känns ju väldigt riskabelt att göra.
11 maj 2017 00:12
vissa flygbolag går det namnändra biljetten men mot en avgift. Tex på Norweigan. Har aldrig hamnat i den situationen. Men intressant veta om man skulle köpa någon biljett på Blocket billigt i framtiden. Är ju folk som lägger ut där och sen tillkommer namnändringsavgift.