Favoritstad i USA?

Av Jomi
17 apr. 2006 12:14
Visningar: 11029
Tjenixen!

Vilken är den bästa staden i USA? Av de stora jag varit i (Los Angeles, Las Vegas, Phoenix, Denver och kanske Albuquerque) tycker jag nog att Phoenix är min favorit :) Staden är lagom stor, som en oas i öknen, varm, mångkulturell, modern och ren.

Vad tycker ni?
17 apr. 2006 13:42
Jag har inte varit i så många städer i USA men den jag gillade mest var nog New York med alla affärer, frihetsgudinnan och Empire State Biulding mm.
Av Boisarn
18 apr. 2006 15:42
Har vart i Los Angeles och San Francisco men jag tycker båda var lika bra.
Av Ann
18 apr. 2006 17:24
1. San Fransisco - mysig stadsmiljö, kuperat Lombard street? Fishermans, läget, stilen - det mesta är tillåtet...
1. Washington för den som gillar museer och kända historiska minnesmärken o byggnader.
Jag har även varit i Las Vegas, San Diego,Berkeley,Chicago, New York, Denver, Salt Lake city, Buffalo /Ann
18 apr. 2006 19:51
Oj! Svår fråga, har varit i en del. Det beror väl på vad man är ute efter men New York hamnar självklart högt upp. Las Vegas är väl den häftigaste staden när det kommer till underhållning och WOW!!!!-känsla. New Orleans va häftigt i alla fall innan orkanen. En stad som jag kan tänka mig att återvända till är dock Miami. Få uppleva lite skön strand och sol samt ett härligt klubbliv. Det va väl de hele;)

Mischa
Av Pan
19 apr. 2006 10:36
Hej,
mina favoriter bland de större städerna är:
Ostkusten: Boston
Mellanregionen: Boulder
Södra USA: Austin
Västkusten: San Fransisco

/ pa
Av Andrew
19 apr. 2006 18:37
Jag har varit i new york ( men var bara 3-4 år då )
LOs Angelel/Anahime/Hollywood ; Universal studios/ disney land
San Francisco / flera olika .
universal studios är en jätte rolig upplevelse , ta den lilla buss/tåget som kär runt i "filmstaden" där de har spelat in massa filmer .
San francisco är en sköön stad, ett tips : gå på chiradelli ( stavas typ så ) ( en chokladfabrik) och ät glass där de har väldigt goda sunade, deras choklad slår allt annat med!!
Av Jomi
21 apr. 2006 20:29
Nu längar man ju tillbaka till "The land of the big" ^^. Anledningen till att Los Angeles inte kom högst upp på min lista var att jag minns trafiken så väl, även fast det var fyra år sedan jag var där. Det kändes som rush hour mitt i natten. Stör mig grovt på bilköer. I övrigt är det fint i USA :D
17 maj 2006 11:30
Den frågan kan man nästan inte ställa..., i Sverige är det en annan sak- men i USA är ju städerna så otroligt olika beroende på var i landet man befinner sig... men den måste väl ändå svaras med New York :) Annars gillar jag San Francisco mycket, Key West, Ft Lauderdale & Honolulu.
Av Micke73
17 maj 2006 16:46
Chicago och New York får nog dela på priset. Coola städer med maffiga skyskrapor, fotovänlig skyline, museer, basebollag (Cubs, White Sox, Yankees), museer i mängder, kända talkshows, musikaler och bra atmosfär med vänliga invånare. Fast och andra sidan har jag inte varit på västkusten och därmed säkert missat många fina städer.
4 juni 2006 23:06
Helt klart SF! Charmig stad med massor att göra och lätt att ta sig utanför stan utan bil (för shopping såklart och jobba nere i dalen).
5 juni 2006 20:13
Min guldklimp bland dom amerikanska städerna är helt klart Williams i Arizona.. Även om den orten nog snarare faller under titeln "landsortshålor". Jag blev i vilket fall jätteförtjust i den :-) Annars är San Francisco och Las Vegas starka kandidater om man ska gå till storstäderna. Åker till NYC om en månad.. Får se om den kan konkurrera med pärlorna på västkusten.
12 juni 2006 15:06
Bästa staden i USA är självklart San Francisco, varm atmosfär o trevliga människor.
12 juni 2006 15:09
Och den sämsta -hitills- av städer i USA jag besökt är utan tvekan LAS VEGAS!
Av Lotz
16 juni 2006 18:55
San Fransisco, utan tvekan! En fantastisk stad!
Av Paka
16 juni 2006 20:51
Har bara varit i Miami så det därför får det bli mitt svar . . .
Av Zoogs
23 juni 2006 21:11
Har bara varit i Miami och New York. Men jag har svårt att tro att något slår New York. Helt underbar stad med mycket av allt. Har varit där 4 gånger och kan inte vänta tills nästa gång....
Av Lolla
27 juni 2006 13:28
New York är så klart en klassiker, men jag tyckte att Seattle var mycket charmig och hade en speciell touch. Staden ligger jättefint med utsikt på alla höga toppar , nära till öarna omkring och har en sval och fuktig klimat.
För mig ta Seattle priset...
Av Maddeck
22 juli 2006 22:09
Jag skulle säga San fransisco. Den kändes inte som en storstad direkt, inte lika hysterisk som L.A. mer mysig och lätt att ta sig runt med spårvagnen.
Av Jossy
25 juli 2006 12:28
Har vart lite i Denver, Minneapolis och St. Paul, men den stad jag verkligen varit i är New York, vilket också är mitt svar. Så Häftig!
Av Aph
25 juli 2006 13:47
Svårt att jämföra amerikanska städer eftersom dom skiljer så beroende på vart staden ligger. Phoenix är klart besöksvärd med sin strikta färgsättning, ökenanpassad, ej höga hus max 3vån utom city kärnan för att man skall veta vart "mitten" är! Trendigast trädgården i Phoenix har kaktusar (!) eftersom kaktusarna i öknen är fridlysta och ej får plockas med. Spelar man golf så är Phoenix ett måste!

New York är ju en fantastik stad med alla människor, shopping och kultur
San Francisco, USA mest europeiska stad tillsammans med Boston, klart häftig med sina spårvagnar och Stilla havet.
LA ett hav av hus sammansmält i en enda stor röra, glad om man hittar ut därifrån
Chicago, ligger häftigt vid Lake Michigan, kan var lika kallt eller kallare än i Sverige på vintern
San Diego, ingen vacker stad men trendig pga det året runt behagliga vädret

/anders
Av Cayza
11 aug. 2006 18:11
San Fransisco står i en klass för sig. Kommer att återvända igen och igen. Staden överraskar varje gång! Är också förtjust i Boston... Städer i USA som inte kommer att få ett återbesök av mig är New York och Las Vegas som båda helt saknar den varma känslan av de två första.
Av Liisa
11 aug. 2006 22:22
Hej!
Du ska absolut inte missa New York. Även Washington är OK . Muséer o s v och bra jazzklubbar.,

Liisa
Av Mirador
23 mars 2007 09:22
Har varit i 21 delstater och pratar man storstad tillhör San Fransisco, San Diego och New Orleans
till favoriterna. Men mitt hjärta bankar helt klart varmast för Chicago. Staden har allt. Museer, musik, sport, festivaler, bad, segling,
shopping mm. Sommaren är fylld med aktiviteter. Sen att den har en av de vackraste skylines som finns gör inte saken sämre.
Billigare och vänligare än New York.
Av Anzo
3 apr. 2007 10:32
San Diego är min favorit! Underbart i Pacific Beach med den sköna attityden o närhet till stranden o havet! Annars är ju Las Vegas helt galet och definitivt värt ett besök!
26 sep. 2008 18:22
Jag har inte besökt så många storstäder, mest småstäder runt om i Kalifornien. Men den bästa staden är i alla fall San Francisco - helt klart!
Av Sierra
26 sep. 2008 18:47
Bäst? Svårt att säga, men i alla fall mysigast är i mitt tycke New Orleans. Det är #1.
Musiken, maten och atmosfären är helt olik andra städer jag besökt - vilka egentligen är ganska lika...
Av Matto
26 sep. 2008 22:09
-San Francisco är en komplett och underbar stad.
-Vegas diggade jag som tusan också, massa att hitta på, helt crazy.
-San diego från sin fina sida var underbart, speciellt pacific beach och gaslampskvarteren. dock fanns de skabbigare områden och åk inte in i -militärhamnen :D
-phoenix var helt klart trevligt, dödligt varmt men med härlig ökennatur och anpassade byggnader. billigt lyxhotell var ett plus i kanten :)
-L.A är ju alltid L.A, vad ska man säga. beverly hills, santa monica/venice och bel air var underbara områden men man tröttnar snabbt men ett minne för livet.

som helhet och i storstad mätt så vinner nog SF av de jag sett, mysigaste stället är nog nästan ändå sedona :) planerar dock att besöka new york och florida så får se hur de står sig i konkurrensen.
Av Hkn
27 sep. 2008 19:03
Top of the Pops när det gäller stora städer:

1. New York, NY – det är omöjligt att slå den här stan. Efter det 35 besöket känns det fortfarande lika galet. Lower East Side är min stadsdel.
2. San Francisco, CA – ofta mer Europa än USA. Trevligt, avslappnat, öppet. Bästa delarna av staden: SF Heights och Crissy Field.
3. Chicago, IL – en stad du rår på utan bil. Det skadar inte att ha en sjö som är ett mindre hav utanför fönstret. Innanför och kring The Loop.
4. Brooklyn, NY – USAs fjärde största stad. Området runt Bedford Avenue är ruskigt trevligt.
5. Washington DC – amerikanerna har byggt det mesta runt The Mall för att imponera på besökare och de lyckas verkligen.
- - -

Mindre städer:
1. Santa Cruz, CA – surfing-attityden känns överallt. Så laid-back att det det gör ont. D
2. Aspen, CO – om en stad kan vara snobbig och trevlig samtidigt, så är det Aspen.
3. Morristown, NJ – en pärla för alla som lyckas ta sig lite längre bort i New Jersey än flygplatsen.
4. Palm Springs, CA – inte konstigt att The Rat pack gillade att kröka och röja här.
5. Steamboat Springs, CO – ganska rejäla tag. Det mesta känns skönt inslitet jämfört med t ex Vail. Stilideal: Långt hår och mustasch.

Mer om mina favoritställen i USA: http://www.guidebook.se/?cat=6

Gotta love it!

:: h ::
28 sep. 2008 00:25
New Yorkh helt underbart på alla sätt =) im in love
29 sep. 2008 12:15
1. New York (utan konkurrens)
2. Boston
3. San Francisco
4. Savannah
5. Miami Beach
6. Ft Lauderdale
7. Key West
8. Big Sur
9. Monterey
10. Carmel
11. Daytona Beach
12. Barstow
13. Titusville
14. Las Vegas
15. Los Angeles (ingen stad, 18 förorter som letar efter en...)
16. Orlando/Geneva
17. Fredonia (Tja... Stad är väl fel ord men en ort med samma namn som ett land i en Bröderna Marx-film måste vara med)
29 sep. 2008 12:36
Lätt val!

1) San Diego - helt underbart! Har allt!
2) Boston - så vackert och europeiskt.
3) San Francisco - mysigt
4) Las Vegas
5) Los Angeles
6) New York
Av Ranca
29 sep. 2008 12:46
Jag har tillbringat mycket tid i Los Angeles och känner mig mest hemma där dock är det inte min favoritstad. San Francisco är den stad som jag för tillfället har högst på min lista och tom funderar på att flytta dit någon gång i framtiden. Omväxlande, lagom klimat, möjlighet att ta sig fram till fots och rent generellt trevlig.

Washington DC och San Diego gillar jag också. Las Vegas är ju helt galet och värt ett besök men ingen favorit.
Av Hkn
29 sep. 2008 23:55
Som Robbowan säger: LA är ingen stad. En guide sa en gång till mig att i Los Angeles County finns 88 städer. Jag googlade lite och jo, det stämmer. Själva countyt täcker en yta större än Öland. Räknar man in alltsammans in något slags urban area är LA inte särskilt mycket mindre än Bohuslän. Och större delen av den här 'staden' är ganska trist, om du frågar mig.

All the best,

:: h ::
30 sep. 2008 00:27
Jag har tre favoritstäder.
Detta är mitt bidrag:

San Antonio är nog för mig det bästa USA kan erbjuda.
Jag bara älskar den staden.
Gammal (med amerikanska mått mätt) intressant stad.
Tycker också mycket om den mexicanska inspirerade maten.

San Fransisco har en mycket vacker klang i mina upplevelser av USA.
Där finns egentligen allt jag kan/vill uppleva.
Staden har en mycket stark musikalisk nerv. Kanske lite mer tidigare än dagens utbud.
China town är en stark upplevelse. Det är för mig förknippat med otroligt god mat.

Chicago är för mig den amerikanska storstaden.
Kanske för att jag har "lite" rötter strax utanför stadskärnan.
Down town är ett klassiskt område och stadens citykärna utmed Lake Michigan är otroligt vacker.
En röd tråd i mina bedömningar om olika städer och områden är mat och dess matkultur.
Av Asok
2 okt. 2008 11:50
Mina favoritstäder är:

1. Santa Fe
2. Seattle
3. New York
4. San Antonio
Av Mrnikon
19 dec. 2008 11:54
Sarasota i Florida är nr 1 för min del. Lagom stor stad med kanonfina sandstränder, och med ett rikt kultur och nöjesliv.
Av Bintang
19 dec. 2008 16:24
Pharumph i Nevada kommer jag ihåg bäst, bara uppställda husvagnar och horhus.
Av Sparky
29 dec. 2008 23:32
Tjosan!

Smaken är som baken, men min topplista blir nog så här:

1. Lahaina, Maui, HI (med omgivande orter) - Gammal, charmig valfångarby med ett gäng härliga och närliggande små byar.
2. Key West, FL - Egentligen en ö, men är för bra för att inte få en topplacering på min lista ändå. Karibisk känsla och sjukt bra seafood.
3. New York - Say no more.
4. L.A. - Har något att erbjuda alla. Sol, bad, shopping och den där speciella SoCal attityden...
5. Miami - Art Decodistrikten saknar motstycke...

Ta hand om er!

-S
Av Majliza
21 mars 2009 05:51
Har varit i Chicago, New York och Denver ett flertal gånger och de två förstnämnda är helcoola som storstäder tycker jag.
4 nov. 2009 22:28
Portland Oregon and Seattle Washington på sommaren och Kona, Lahaina eller Key West när the Pacific Northwest sommaren är över...Hood River och Astoria är oxå mysiga där uppåt...
7 nov. 2009 15:34
Hej, jag föredrar Los Angeles med dess olika platser man
kan åka runt till...glöm inte Seattle oxå mysig stad som
man inte behöver bil,man kan gå och kolla runt...
8 nov. 2009 10:23
Det finns många städer. Jag kom dock spontant att tänka på Santa Fe i New Mexico.. Då jag kollade igenom alla andras svar så upptäkte jag att ingen skrivit den staden, förrän precis i slutet, där en person satt den på första plats. Det var en lagom stor stad, husen var så snygga. Att jag fastnat för den kan nog också bero på att det var den första amerikanska stad jag besökte.
Men NY och SF ä också fantastiska städer.
Micke
Av Kina5
30 nov. 2009 22:48
Jag gör också en liten lista;
5. Santa Cruz (detta var en lite otippad pärla)
4. San Francisco (underbar stad men alldeles för mycket uteliggare)
3. San Diego (hann inte se allt men det vi hann med var toppen, tyvärr var vädret riktigt risigt).
2. Los Angeles (Santa Monica och området runt omkring)
1. New York (Manhattan, för jag hann inte med mer, men det var toppen)

Albuquerque var också speciellt men kändes lite tråkig på något sätt.

// Kina
Av Svana
1 dec. 2009 18:04
jag kan ju inte skryta med att ha varit i många, men jag har rest runt i kalifornien, nevada och arizona, samt varit i new york. Jag tycker att San Fransisco (medraknat hela bay area) inte bara ar usas underbaraste stad utan aven varldens, tatt føljt av Kyoto. Den har lagom mycket av allt.
Av Theelf
2 dec. 2009 08:49
Några av de städer jag besökt som är värda ett återbesök är:

San Diego
Jacksonville - St Augustine
San Francisco
New Orleans
... och naturligtvis New York
Av Olkung
7 dec. 2009 10:29
Jag har varit i
New York - het puls typisk storstad
Las Vegas - galningarnas stad
San Fransisco - här hittar allt möjligt, gå omkring och upptäck och är du där på hösten och en söndag, football match är ett måste men kom tidigt för att se förfesten utanför stadion