Farligt att åka till Mexiko på vintern?

Av Kanoute
16 okt. 2012 15:17
Visningar: 5582
Hallå där alla resenärer!

Funderar på en resa ner till Mexico men är tveksam med tanke på den breda och brutala kriminaliteten som existerar där. Då jag är en människa som tycker om att utforska omgivningen på egen hand både kvällstid och dagtid så har jag hört att Kartellerna och lokala gängen kan göra livet surt för dig snabbare än blixten. Har hört massa brutala mord som inträffar framför ögonen på turister, då karteller driver lokala krig mot varandra och visar upp kroppsdelar från rivalmedlemmar på allmänna gator.
Reser jag dit kommer jag förmodligen utforska hela landet, ända från Juarez till Acapulco och Cancún. Någon som är rutinerad av Mexico resor, som kan hjälpa till med ett svar och tips o råd.

Tack på förhand.
Av Bibby
16 okt. 2012 19:53
I min mening så ska du inte ta åt dig för mycket av sådana påståenden, det är ett sätt för kvällspressen att sälja tidningar. Det skrivs om hur farligt det är här och där. Jag har gjort tre resor till Latinamerika (7 länder därav flera som också anses "farliga") det senaste året och inte råkat ut för nåt, inte ens sett nåt som verkar skumt.
I Mexiko var jag "bara" i Mexico City, Guadalajara och Tequila och kände mig helt säker.
Visst, det finns vissa områden som man ska akta sig för, oftast vid gränsen till USA. Kolla UD's sida och läs lite artiklar men man kan absolut inte döma ut ett helt land så, ej heller städer.

Mitt råd är att du reser och utnyttjar sunt förnuft så kommer det att gå bra.

Ska man vara nojig så skulle man ju inte ens våga gå ut här hemma heller. Igår blev en kille allvarligt knivskuren på en bar jag brukar besöka några kvarter härifrån, det är periodvis bilbomber/bränder, det skjuts, etc. men oftast är det ofarligt för tredje man, samma sak i den stora världen.
20 okt. 2012 15:01
Ta saker med en nypa salt men kolla upp vad som gäller på olika platser innan...

När jag skulle åka till Tobago skrevs det att "ojojoj-det-är-så-farligt på Tobago". Tittade man närmare så hade det varit 15 mord på ett år(många per capita) men där 11 var direkt narkotikarelaterade, två gällde ett par amerikanskor på "break" som hängt med några maja-langare och två var ett svenskt par. Därav den svenska nojjigheten antar jag.

I El Salvador hade de förra året 3,500 mord vilket ÄR en enorm mängd efter alla mått mätt. Däremot var 70% direkt gäng-gäng-relaterat, 25% gäng-släkting-relaterat och resten "vanliga" mord som sker i vilket land som helst.

Kolla upp områden innan, hör med UD, kolla med lokala guider, hotell etc. Det kan räcka med att hålla sig ifrån vissa områden eller helt enkelt vissa områden vissa tider.

Samma försiktighet gäller som i vilket land och vilken stad som helst - Malmö ligger t ex på "åk ej"-listan hos amerikanska UD vad gäller personer av judiskt ursprung.