"Familjevänligt" flyg till Bangkok eller Phuket

21 apr. 2014 21:07
Visningar: 2863
Sitter och söker på flyg till Thailand i febr 2015 och känner mig helt borta...det finns ju så mycket.

Har ni några tips på vilka flygbolag som är bäst med tanke på pris/restid?

Vi är en familj med 3 barn mellan 5-14 år. Vill ju helst inte lägga hela reskassan på flygbiljetterna men samtidigt inte vara på resande fot i typ 30-40 timmar :-/ Helst hålla restiden under 20 tim iaf.
Av Alfva
22 apr. 2014 10:13
Hur känner ni inför resande på dagtid? Nu har jag ju lite mindre barn (4 och 2) men vi har alltid prioriterat att kunna flyga på natten just för att göra resan betydligt lättare för barnen och därmed har det inte gjort så mycket om det istället tagit kanske 21-22 timmar att komma fram eftersom de ändå gjort av med ganksa många timmar.
Finnair har som sagt kampanj men flyger i stort sett enbart dagtid både dit och hem (eftermiddag/kväll ner). Kan ni däremot tänka er ett ytterligare byte så verkade ju Cathay Pacific ha en del vettiga alternativ. Thai är ju oftast mer kostsamma än vad de (i mina ögon) är värda.

Tidsmässigt bäst annars är väl
Finnair
KLM
Air France
Qatar Airways
Emirates mfl
Av Lampang
22 apr. 2014 18:37
Har åkt med en hel del flygbolag genom åren(tappat räkningen)till Thailand, dom som vi har trivts bäst med är Thai och Finnair.
Senast vi åkte till Thailand blev det Thai, igen, åkte i slutet av januari -014, Stockh-Bkk 6770kr / pers,
inte farligt dyrt, i bland under 10 tim, god mat, trevlig personal, direkt flyg. Åker man med barn (annars också) så tycker jag att Thai eller Finnair är bra val. För oss kommer det att bli Thai många år fram över.
27 apr. 2014 17:36
Tack för lite tips,mitt sökande fortsätter :)
Känner att jag vet igt inte vad ett bra pris är för en flygresa till Thailand. Jag verkar hamna mellan 35-45' för hela familjen tor, är det vad det brukar kosta?

Sen har jag en undran till. Funderar lite på om vi ska ta några dagar i Bangkok på hemresan. Beställer man då enkelresa till typ Phuket när man åker dit och sen en enkelresa hem från bangkok eller är det alltid enklare att boka tur och retur resa?
Av Hille2
27 apr. 2014 18:15
Vet inte hur gamla dina barn är men har själv aldrig betalat mer än 7000 för en vuxenbiljett till Bangkok. Snittpriset är väl ungefär 6200/person
Av Marilcj
27 apr. 2014 18:53
Håller m Hille2....när biljetterna kommer upp över 7000kr tycker vi det börjar bli dyrt.
Flyger m Qatar o Emirate huvudsakligen o 2-3 tim mellanlandning i vardera riktningarna, de är dessutom mycket barnvänliga flygbolag o ser till att barnen har det bra i första hand.
6500kr ger vi i dec 1 månad o 5300 för barnbarnet på 4,5 år....sonen ger 5400 m Turkish även det i dec.
Av Sierra
27 apr. 2014 20:06
Citerat från Fjlllskare:
Tack för lite tips,mitt sökande fortsätter :)
Känner att jag vet igt inte vad ett bra pris är för en flygresa till Thailand. Jag verkar hamna mellan 35-45' för hela familjen tor, är det vad det brukar kosta?

Sen har jag en undran till. Funderar lite på om vi ska ta några dagar i Bangkok på hemresan. Beställer man då enkelresa till typ Phuket när man åker dit och sen en enkelresa hem från bangkok eller är det alltid enklare att boka tur och retur resa?
Jag förstår inte vad du menar egentligen. Mitt tips på Finnair i februari nästa år Arlanda - Bangkok stannar på ett totalpris på 29550 kr för fem vuxna. Då du har barn som flyger billigare beroende på ålder blir det ännu billigare.

Du bokar tor BKK och köper biljetter tor Phuket separat.
Av Tittin
28 apr. 2014 08:03
Du har ju norweigian med deras dreamliner de har vi åkt med perfekt o billigt o direkt!
Av Marilcj
28 apr. 2014 20:39
Citerat från Tittin:
Du har ju norweigian med deras dreamliner de har vi åkt med perfekt o billigt o direkt!
Beror lite på vart man flyger ifrån om man åker direkt m Norweigan....de flyger bara direkt fr Arlanda o Oslo!
Dessutom ingår ju ingenting i deras flygningar utan man får betala för allt inkl bagage, med Emirate, Qatar o nått mer bolag ingår 30 kg bagage o allt ombord och de flesta andra bolag har inkl bagage på 23 kg o allt ombord, i stort sett bara Norweigan som ska ha bet för allt o åker man med barn kan de bli en bra slant
4 maj 2014 09:35
Har nog tittat på flyg till phuket inser jag och därför har kanske priset blivit lite dyrare? Om man bokar flyg nu till Bangkok, är det då lätt att boka inrikesflyg till tex phuket i efterhand eller åker man då på annat vis?

Har hela tiden haft som plan att ta några dagar i Bangkok men börjar vela lite. Det verkar ofta vara så oroligt där eller är det verkligen en måste att inte missa Bangkok??
Av Marilcj
4 maj 2014 13:34
Citerat från Fjlllskare:
Har nog tittat på flyg till phuket inser jag och därför har kanske priset blivit lite dyrare? Om man bokar flyg nu till Bangkok, är det då lätt att boka inrikesflyg till tex phuket i efterhand eller åker man då på annat vis?

Har hela tiden haft som plan att ta några dagar i Bangkok men börjar vela lite. Det verkar ofta vara så oroligt där eller är det verkligen en måste att inte missa Bangkok??
Det går rätt så flitig flygtrafiken fr BKK ner mot söder men räkna med ca 1000kr T/R
Bangkok är väl inget måste, men där hittar man den bästa shoppingen, finns otroligt mycket att se och är verkligen en stad med puls.
Visst har/är där oroligheter men man kan hålla sig borta fr de utsatta områdena.
7 maj 2014 19:39
Tack för många bra svar. Verkar finnas en del bra att välja på och inget man absolut inte borde åka med. =)

Måste bara höra om det är någon som har erfarenhet av Aeroflot eller Cathay Pacific?
Av Marilcj
8 maj 2014 08:37
Citerat från Fjlllskare:
Tack för många bra svar. Verkar finnas en del bra att välja på och inget man absolut inte borde åka med. =)

Måste bara höra om det är någon som har erfarenhet av Aeroflot eller Cathay Pacific?
Cathay flög en kompis ner med förra veckan o han var nöjd o belåten, han är van Thai-Airways flygare annars men fick bättre pris på Cathay denna gång o reste själv så han tyckte det var värt chansa.
Aeroflot flyger en annan bekant alltid med när han flyger ner till oss, för även om vi tycker vi hittar bra o billiga flyg runt 6-6500 runt jul så lyckad han alltid hitta m dom ca 1000kr lägre, enda han upplevt negativt är de där 8 timmars mellanlandningarna i Moskva eftersom man sitter där man sitter o inte kan lämna flygplatsen, men han har sin i-Pad o nån bok och passar på och äter, sen som han säger så är det ju alltid nån mer som sitter och väntar på samma plan så man pratar lite.
Nu flyger ju han via Köpenhamn så väntetiden i Moskva kanske inte är lika lång om man flyger via Arlanda.

Enda bolaget som vi blivit riktigt avrådda fr är det vitryska, Aeroswit el nått sånt, förträngt namnet men ser jag de vet jag, Ukraina har jag för mig man mellanlandar i i alla fall.
Väldigt mycket som försvinner i samband med mellanlandningarna där, trasiga väskor som saker trillat ur mm
Kom ner en familj till Condot för några år sedan som tagit en sistaminuten för att fira jul m mormor o morfar, inte en enda av deras 4 incheckade väskor var med till Bangkok, 2 kom efter 1 v och ytterligare 1 någon dag senare men den 4e dök aldrig upp.
Max otur så kom de till Köpenhamn och fick bara ut 2 väskor men efter nästan 1 månad kom resterande 2.
Tack vare bra privata försäkringar fick de ut lite ersättning så de kunde köpa de akuta, pratade m morföräldrarna i julas och fortf efter 2 år har de inte fått ett smack fr flygbolaget för den försvunna väskan.
Många som har haft samma erfarenheter av de bolaget om man kollar dom på nätet.
8 maj 2014 11:57
Vill bara upplysa om att Aerosvit finns inte längre då dom gick i konkurs för drygt ett år sedan efter en lång tids kämpande. Så dom behöver folk inte oroa sig för länge. :)
Av Majasve
18 aug. 2015 18:00
Lite nyfiken! Hittade du ngt bolag att boka? Själv sitter jag nu och ska snart boka Bangkok.
😊