Familjeresa till Indien

Av Lewwe
21 jan. 2013 19:49
Visningar: 3214
Hej

Under jul nyår är det Indien som gäller. Landar i Mumbai och tar oss därefter mot västkusten på något sätt, flyg lr. tåg. Börjar nere i Kerala eller Goa alt. vice versa och sedan efter 3 veckor tillbaka till Mumbai för hemresa. Tanken är väl att göra 2-3 stopp längst kusten. Eftersom vi inte varit i Indien tidigare så tar vi gärna mot tips på platser längst västkusten och boende för en familj på 2 vuxna och 2 barn (9&11år). Likaså i Mumbai. Inga super hotel med "röda mattor" utan normal std.
Ihop med barnen har vi tidigare rest runt till en hel del till olika änder i Asien så viss rutin finns även om detta är ett helt nytt land med allt vad det innebär.

Tack på förhand!
21 jan. 2013 21:53
Har haft det toppen i Kovalam och Varkala med mina 9-11 åringar. Mkt boende fanns det och bra bad.
21 jan. 2013 22:18
Jag rekomenderar naturligtvis en tur med backwaters som hör till när man utforskar Kerala som är underbart vackert. Kumerakom är ett bra ställe att starta ifrån och ta backwaters sydvart, gärna med en övernattning.
Från Kuvalam med fina badstränder och hela kusten söderöver till Indiens sydspets Kunyakumari och Vivekananda Memorial är sevärt
Av Lewwe
22 jan. 2013 08:54
Tack för era svar!

Snbsyv66; Har förstått på flera forum att det ska var en mycket bra ort för sol å bad.Hur tg ni er till Varkala? Närmsta flygplats ? Kommer du ihåg något boende som var bra?

Kustaffe; Startade ni Kuvalam eller kom ni uppefrån Goa med tåg/flyg? Var det bil/taxi som gällde när ni flyttade er neråt till sydspetsen ?
22 jan. 2013 09:15
Vi flög till Cochin och fortsatte sedan med bil till Kumarakum. Bodde på Kumarakum Lake Resort ett par dager åkte sedan syd vart 2 dagar med backwaters för att därefter åter med bil ta oss tillThiruvananthapuram där vi sedan bodde och gjorde bilutflykter därifrån
Av Moltas
22 jan. 2013 09:55
Vi åkte ungefär den trippen 2010.
Vi flög från Mumbai till Trivandrum, använde förbeställd hämtning på flyget för vidare transport till klippan i Varkala. Det är lite efter tycke och smak var man väljer att bo men klippan i Varkala eller Kovalam är väl de två stora turistorterna i Kerala.
Min rekommendation är att ha en utgångspunkt och sedan resa runt och ta del av Indien. Vi åkte tåg t.ex. till Kanyakumari och jag vill nog rekommendera det färdsättet. Trafiken är hård på vägarna.
Backwaters hade vi för höga förväntningar på så det blev lite av en besvikelse.
Men som sagt ta del av Indien det är helt klart ett land att se mer av. Vänligt och ärligt folk.

//M
Av Lewwe
22 jan. 2013 10:19
Tack Moltas!

Stannande ni i Kanyakumari några dagar eller var det bara "över dagen resa"? Kommer du ihåg något namn på ett vettigt boende ?
Man kanske ska nöja sig med att hålla sig i Kerala och ta Goa någon annan gång.
22 jan. 2013 10:29
Man kanske ska nöja sig med att hålla sig i Kerala och ta Goa någon annan gång. Tycker jag verkar bra tänkt
Av Moltas
22 jan. 2013 10:39
Vi stannade en natt i Kanyakumari.
http://www.tripadvisor.in/Hotel_Review-g608476-d608110-Reviews-Hotel_Maadhini-Kanyakumari_Tamil_Nadu.html
Bra boende. Kanske något i överkant i pris men vi hade två små med oss på resan (3 och 6 år) så vi ville bo någotsånär.
Otroligt mycket indier på plats när vi var där men det kanske är normalt. Många vallfärdade till ett tempel på en ö som om jag fattade det rätt var templet för fruktsamhet. Kön ringlade runt i staden och VI var den stora turistattraktionen. Första stället jag beställde maten kryddad på indiskt vis, det blev lite för mycket för en gom från Svedala.
Gjorde det en gång till med samma resultat. Maten är i övrigt helt fantastiskt.
Beställde tågbiljett av ett lokalt resebolag men det var en miss. Om man betalade på tågstationen så var biljettpriset en 1/10 av priset. Å andra sidan inte dyrt då heller så det kan vara värt det om man vill slippa köa t.ex.

//M
Av Annl
22 jan. 2013 16:18
Jag avråder med bestämdhet från att åka tåg i Indien och då särskilt med så förhållandevis små barn; det var det värsta jag gjort och då hade vi ändå bokat "högsta klassen". det var råttor och kackerlackor ombord på tåget och det var inte att tänka på att äta där. toaletterna är bara ett hål och riktigt äckliga. ja, listan kan göras lång men jag väljer att stanna där och rekommenderar er att flyga i stället.

Det är viktigt att ha klart för sig att Indien är ett rejält skitigt land - det är något som i allmänhet inte kommer fram - av någon anledning.'

Och detta gör att ni noga bör tänka er för innan ni bokar boende så att ni får ett boende med bra standard. Och man får inte lura sig och tro att standarden på indiskt boende är jämförbart med svensk dito. det är billigt i Indien så ni kan kosta på er ett bättre boende.

och samma sak med maten; det gäller att vara extremt försiktig med vilka ställen man går till för att äta. Alla som jag hört talas om har blivit magsjuka med en längre eller kortare sjukdomsperiod. Vi klarade oss men vi var extremt försiktiga och hade massor med handsprit, är väl vaccinerade, tog magtabletter dagligen och käkade bara på fina hotell.

Som kvinna bör man även tänka på klädseln.

Vi har under flera år varit sugna på att resa med våra barn till Indien men avråtts av flera skäl. När vi väl reste så reste vi själva (maken och jag) och det är något som jag är väldigt glad för, sett så här i efterhand.
22 jan. 2013 17:48
Vi flög till Trivandrum. Kom till Varkala med tåg efter ett besök på sydspetsen. Vid andra besöket i Varkala blev det taxi från Munar(långt iofs). Från Varkala till Trivandrum(flyg hem) blev det taxi. Kommer inte ihåg namnen på boendena men det fanns mkt att välja på. Lite längre bortanför"klippan" är det lugnare o inga butiker. Ett boende var en trevlig men enkel liten "stugby" Pris 80 kr/natt ca 150 m innanför klippan. Bodde även innanför helipad i rätt stor lägenhet där det tom fanns kök i huset om man ville laga mat. Men, maten är ju så bra så varför göra det. Det är lite anpassat i Varkala så att man även kan få mexikanskt o thaikäk.
22 jan. 2013 21:38
Man får ju inte glömma att pruta för alla försöker ju få så mycket som möjligt i sin plånbok
22 jan. 2013 22:03
Titta in på forum www.indien.nu så får du mycket bra svar av Mats som kan nästan allt om Indien.
Mvh Eva
Av Lewwe
23 jan. 2013 09:35
Tack för alla bra tips. Det visar sig vara både ris och ros vilket det iofs är på de flesta resmålen.
Någon som vet hur beläggningen är på boendet under jul och nyår. Förboka eller ej ?
Av Moltas
23 jan. 2013 09:55
Förboka för mer urval. Om du kan tänka dig att flytta runt så går det att hitta boende på plats.

//M
Av Annl
23 jan. 2013 11:20
Ett riktigt bra och matnyttigt tips är att ni måste söka visum i väldigt god tid - de är hur struliga och sena och långsamma som helst. Och tänk på att fotona måste vara större än den normala storleken - bara foton som är 5cm x 5 cm accepteras.
Citerat från lewwe:
Tack för alla bra tips. Det visar sig vara både ris och ros vilket det iofs är på de flesta resmålen.
Någon som vet hur beläggningen är på boendet under jul och nyår. Förboka eller ej ?
Av Lewwe
23 jan. 2013 19:53
Vi landar i Mumbai kl 24.00 och första flygen mot väst verkar börja gå vid femsnåret, finns det vilorum, hotell alternativt rum per timme på flygplatsen ?
Vilket flygbolag skulle ni rekommendera när man flyger inrikes mellan Mumbai och Goa eller Kerala (Jet Airways, Air india osv)?
Av India12
24 jan. 2013 20:17
Om ni hamnar i Calangute,Goa så finns där en restaurang som utmärker sig ,mycket god mat,låga priser,trevlig personal..Taste of India,missa inte den!
27 jan. 2013 18:25
Citerat från lewwe:
Vi landar i Mumbai kl 24.00 och första flygen mot väst verkar börja gå vid femsnåret, finns det vilorum, hotell alternativt rum per timme på flygplatsen ?
Vilket flygbolag skulle ni rekommendera när man flyger inrikes mellan Mumbai och Goa eller Kerala (Jet Airways, Air india osv)?
Skulle gärna åka med IndiGO, de har rena, nya, fräscha plan.
Glöm inte heller att besöka restaurang Mermaid som ägs av svenska Katarina och hennes man Banno i Candolim.
Annars är Fiesta i norra delen på Titos Road en av mina favoriter förutom Mermaid. Själva atmosfären där är härlig.
Mvh Eva
Av Annl
29 jan. 2013 21:06
Vi har åkt med Jet Airways mellan Bryssel och NYC och de var kanonbra. Superbra service och väldigt god mat.
Citerat från lewwe:
Vi landar i Mumbai kl 24.00 och första flygen mot väst verkar börja gå vid femsnåret, finns det vilorum, hotell alternativt rum per timme på flygplatsen ?
Vilket flygbolag skulle ni rekommendera när man flyger inrikes mellan Mumbai och Goa eller Kerala (Jet Airways, Air india osv)?
Av Mkrans
3 feb. 2013 11:14
Jag har åkt tåg i Indien och det gick alldeles utmäkt! En mycket bra sätt att se landet på. Vi åkte mellan New Dehli och Amritsar och det var helt ok standard på tåget. Vi åkte förmodligen i en högre klass och blev serverade the och kakor där vi satt. En mycket trevlig upplevelse.
12 feb. 2013 02:19
Bor i norra Goa Calangute (som vi alskar ) sedan 13 ar tillbaka under vinterhalvaret Var varhar forsta gangen mitten av 90 talet Senaste aren har det inte varit nagot problem att fa rum har runt jul o nyar Det anda trakiga ar val att priserna stiger som pa alla andra stallen Om ni kommer till Calangute missa inte restaurangen Sizling ice ligger bakom hotellet Nizmar fantastisk mat och billigt Sjalva aker vi till Agonda i soder nar vi vill koppla av nagra dagar en fin o mysig liten by Hoppas ni far en trevlig resa Halsningar Marja Roger
Av Kampala
6 apr. 2013 18:08
Citerat från annl:
Jag avråder med bestämdhet från att åka tåg i Indien och då särskilt med så förhållandevis små barn; det var det värsta jag gjort och då hade vi ändå bokat "högsta klassen". det var råttor och kackerlackor ombord på tåget och det var inte att tänka på att äta där. toaletterna är bara ett hål och riktigt äckliga. ja, listan kan göras lång men jag väljer att stanna där och rekommenderar er att flyga i stället.

Det är viktigt att ha klart för sig att Indien är ett rejält skitigt land - det är något som i allmänhet inte kommer fram - av någon anledning.'

Och detta gör att ni noga bör tänka er för innan ni bokar boende så att ni får ett boende med bra standard. Och man får inte lura sig och tro att standarden på indiskt boende är jämförbart med svensk dito. det är billigt i Indien så ni kan kosta på er ett bättre boende.

och samma sak med maten; det gäller att vara extremt försiktig med vilka ställen man går till för att äta. Alla som jag hört talas om har blivit magsjuka med en längre eller kortare sjukdomsperiod. Vi klarade oss men vi var extremt försiktiga och hade massor med handsprit, är väl vaccinerade, tog magtabletter dagligen och käkade bara på fina hotell.

Som kvinna bör man även tänka på klädseln.

Vi har under flera år varit sugna på att resa med våra barn till Indien men avråtts av flera skäl. När vi väl reste så reste vi själva (maken och jag) och det är något som jag är väldigt glad för, sett så här i efterhand.
Håller med Annl om att det är smutsigt i Indien och det är det i fattiga länder...åkte till New Dehli med sällskap och vi reste runt i Rajasthan (delstat västerut mot gränsen till Pakistan) med tåg och det gick bra, var inte så smutsigt men tog lång tid...såg den rosa(Jaipur), vita(Udaipur) och blå(Jodhpur) staden och Taj Mahal i staden Agra söder om Dehli bland annat...det gäller att ha realistiska förväntningar...man blir magsjuk väldigt lätt...och vi blev lurade av människor hela tiden som ville tjäna pengar på alla rika turister som kommer och den känslan är inte så rolig...även om man förstår det med tanke på den utbredda fattigdomen...vi höll på att missa planet då taxichauffören lurade oss så vi fick beställa ny taxi några gånger för att komma fram till flygplatsen...inga bra minnen men en erfarenhet rikare...:)