Everglades - paddla (alternativ)

Av Flfrida
30 juli 2015 01:11
Visningar: 180
Hej,

Här kommer en fråga angående en Everglades-utflykt.

Jag är nämligen otroligt intresserad av att paddla kanot i Everglades, Florida. Eller paddla är egentligen fel, det är det som är problemet :) Jag är nämligen livrädd för tanken att man på något sätt skulle välta i kanoten eller på annat sätt ramla i vattnet, vilket ju sällan händer såklart.

Min fråga nu är; är det enda alternativet till kanot svävare? Finns det inte någon lite stabilare båt med högre kanter (utan motor) som inte skrämmer iväg djur mm som en svävare gör? Till saken hör också att jag har epilepsi men har bara ca ett anfall per år, vill dock inte att det ska få hindra mig. Skräcken för att få ett anfall just där är ändå enorm, det är nog den oron som är värst. Det bästa vore en stabil typ roddbåt där någon slags guide är den som "ror".

Min fråga är alltså; är det någon som känner till om det finns något sådant alternativ till paddling?

Tusen tack på förhand!
30 juli 2015 21:14
Skrämmer iväg djur vete fasen... Vi åkte en big-ass svävare med ca 20 passagerare och vi såg mängder med alligatorer, ormar och massa fåglar... en skithäftigt upplevelse för ca $20 pp.
30 juli 2015 22:25
Det finns en uppsjö av privata guidade turer man kan boka per timme, halv, heldag el övernattning. Främst utgår dessa från Everglades City som är den absolut bästa utgångspunkten för upplevelser i Everglades. Lite mer varierade förutsättningar och betydligt färre busslaster från Miami...

tourtheglades.com är en sådan
Av Flfrida
30 juli 2015 23:27
Tack så mycket för hjälpen Eddie och Marcus!
31 juli 2015 11:52
Citerat från Flfrida:
Hej,

Här kommer en fråga angående en Everglades-utflykt.

Jag är nämligen otroligt intresserad av att paddla kanot i Everglades, Florida. Eller paddla är egentligen fel, det är det som är problemet :) Jag är nämligen livrädd för tanken att man på något sätt skulle välta i kanoten eller på annat sätt ramla i vattnet, vilket ju sällan händer såklart.

Min fråga nu är; är det enda alternativet till kanot svävare? Finns det inte någon lite stabilare båt med högre kanter (utan motor) som inte skrämmer iväg djur mm som en svävare gör? Till saken hör också att jag har epilepsi men har bara ca ett anfall per år, vill dock inte att det ska få hindra mig. Skräcken för att få ett anfall just där är ändå enorm, det är nog den oron som är värst. Det bästa vore en stabil typ roddbåt där någon slags guide är den som "ror".

Min fråga är alltså; är det någon som känner till om det finns något sådant alternativ till paddling?

Tusen tack på förhand!
Jag är väldigt tveksam till det, har inte sett något sådant, Everglades beskaffenhet (väldigt grunt vatten med mycket växtlighet) är ju just det som gör att man använder airboats (de är inte svävare), en vanlig motorbåt kan helt enkelt bara ta sig fram i större kanaler. förmodligen är det stora problem även att ro en vanlig roddbåt, så kanot och kajak är det man i övrigt kan ta sig fram med.
Som sagts är det nog bättre att hänga med en arrangerad tur än att ge sig ut ensam om man har tveksamheter angående säkerhet mm.

Du hittar mycket info på nationalparkens hemsida http://www.nps.gov/ever/index.htm