ETV e-visum Indien

Av Yessie
18 sep. 2015 15:40
Visningar: 4922
Hej!
Från och med augusti i år kan man få ett e-visum till Indien ett sk Etv, någon som ansökt om detta online? Den riktiga sidan för att ansöka är indianvisaonline.gov.in, där har jag fyllt i alla dessa sidor nu fem gånger men när man ska betala så går det inte. Antingen kommer det inte ens upp någon ny sida efter att man trycker pay now eller så kan man skriva in kortnr mm men kortköpet går inte igenom. Jag har mailat med dem fram och tillbaka och de säger att de har haft problem med endel utländska kort, är inte alla utlänningar som söker om visum till Indien??
Sen så skriver de att jag ska ta bort historik och cookies, vänta två timmar och har man försökt betala mer än tre gånger låses hela ansökan och man får fylla i allt från början igen...
Nu har jag hittat en annan sida som heter www.indiavisacorp.com/ där det kostar 99 dollar istället för 60 dollar men då är frågan vågar man chansa på att detta är säkert? Jag mailade och frågade men de verkade inte förstå frågan och sa bara att det inte var deras sida...
Någon som kan hjälpa mig?? Tack!
Av Yessie
22 sep. 2015 18:56
Tack för tips!
Jag hade redan läst de länkarna men de gav mig inget svar tyvärr. Nu har jag pratat med min bank och mailat fram och tillbaka med (Logga in för att se e-postadress) som har hand om betalningarna åt ambassaden och äntligen har min betalning gått igenom! Så nu är det bara att vänta 78 timmar och hoppas på att jag får visumet :)
3 nov. 2015 15:11
Hej. Hur gick det för dig att resa på e-visa? Hur fungerade det när du landade i Indien?
Av Yessie
3 nov. 2015 20:18
Hej!
Ja det gick inge vidare tyvärr. Jag höll på i många timmar med visumet online, struligt när jag skulle betala. Bra mailkontakt med personalen i Indien, jag skulle prova rensa historik, byta webbläsare, vänta två timmar men gick det mer än fem timmar fick jag börja om igen. Och det är tre sidor med massa frågor, pass som ska scannas in och laddas upp och en bild med pdf/jpeg format mm. Tillslut lyckades betalningen. Vi kom till flygplatsen i Landvetter och fick visa visumen allt gick bra. Efter fyra timmars väntan i Helsingfors skulle vi gå på planet men då tog det stopp. Jag trodde det var som med australienskt visum eftersom det heter elektroniskt så antar man ju att de kommer upp på skärmen när de scannar ens pass. Men nej de ville se pappers versionen, tyvärr hade jag skrivit ut fel dokument. Då frågade de efter mailet jag fick där det står granted, jag visade mitt och det var ok men min chef hittade inte hennes mail och vi fick inte åka med!?
Efter planet åkt utan oss satt vi i lugn och ro på flygplatsen och kunde ligga in på indianvisaonline.gov.in och klicka på visa status där fick vi då upp hennes visum. Nästa plan gick inte förrän två dagar senare :(
Efter två dygn i Helsingfors kom vi tillslut iväg. Väl framme i Delhi stod vi i fel kö ca en timme, e-visum kön var längre bort och ännu längre. Framme ska man scanna alla fingrar och allt tar en väldans tid. Flera svenska i kön frågade oss vad vi hade för papper och vi sa att vi skrivit ut visumet, det hade inte dem utan bara mailet, vad jag såg kom de in i alla fall.
Detta var både finnairs fel som inte kollade direkt på Landvetter att vi hade rätt papper samt att de inte visste vart vi skulle gå in för att visa statusen. Indien goverments fel som missat att skicka mailet till min chef och mitt fel såklart som skrev ut fel papper :(

Lycka till!
5 nov. 2015 09:53
Oj det var inte kul! Tror det verkar bättre för dem som behöver visum att skaffa det vanliga då. Hoppas det inte gjorde något att jag hänvisade till denna länken på indien.nu som ett tips på hur det kan gå?
Mvh
Av Erik777
29 dec. 2016 15:33
Det är lätt att skriva ut fel dokument. Min sambo höll på att göra samma misstag när vi åkte ungefär samtidigt som ni.
Dock så är det passagerarens skyldighet att lusläsa allt och försäkra sig om att man har rätt dokument innan man checkar in. Inte flygbolagets.
24 okt. 2017 16:51
Hej!
Förstod att det var stuligt med evisa. Skall åka med familjen (tot 5 pers) till Indien i dec och ryggar lite för visumkostnaderna. Är det billigare med evisa än med traditionellt?
Av Erik777
24 okt. 2017 17:13
E-visa är billigare, snabbare och framförallt så jäkla mycket smidigare än vanligt Turistvisa.
På forumet indien.nu är de experter på det här. Läs trådarna där om olika visumvarianter.

Pengarna tjänar du lätt igen när du äter jättegod gatumat för 30 rupier. Namaste!
24 okt. 2017 21:53
Tack för svar och tips. Va bra då kollar jag vidare där!