Ett efternamn saknas

Av Hanoi
11 apr. 2014 18:56
Visningar: 298
Hej ,
Jag ska resa med mina barn och min syster till sommar till Vietnam ,Problem uppstå när jag skev ut biljetter då upptäckte jag att min systers biljett fattas hennes efternamn ,blev så nervös och deppig med tanka på att det kommer att kosta extra ,ha tänkt på att det blir ett par tusen extra .Men när man kontakta reserbyrån så förklara de att det man kan göra är att de kan ställa ut en ny biljett med dagens pris som är 4500 kr dyrare än priset som jag betald tidigare och sedan när jag betalt den nya så kan de skicka en återbetalningsansökan till flygbolag och det kan ta mellan 6-9 veckor innan de pengarna är tillbaka på mitt konto.
jag är ensamstående mamma med två barn och min syster har förtidspensions ersättning för oss er ekonomi ett stort problem ,vi hade varit mycket sparsamt för att få ihop pengarna till resan och lite över till medicinerna till farfar,våra far föräldrar är väldigt gammal och de önskar att få träffa sina barnbarn kanske är sista gånger .
Hur ska jag göra så att jag inte behöva betala så pass mycket .Kan någon rekommendera bättre tips !
Tacksam för ett par hjälpande hand .
Med vänlig hälsning, Hanoi
Av Hille2
11 apr. 2014 22:13
Tror inte att det är så mycket ni kan göra, tyvärr. Resenären är själv ansvarig för att att rätt namn står på biljetten. Utan efternamn går det inte. Det enda jag kan rekommendera är att kolla om ni har något bevis för att er bokning ser annorlunda ut, dvs att flygbolaget har gjort något fel. Väldigt trist när det blir såhär men kan ni bevisa att flygbolaget har gjort fel så borde det kunna lösa sig för er.
12 apr. 2014 01:49
Jag vet inte, men jag har för mig att jag läst liknande problem och att flygbolaget då gjort en namnändring för en mindre summa än de 4.500 ytterligare som resebyrån vill sälja den nya biljetten för. Kolla direkt med flygbolaget eftersom resebyrån inte kan göra det.

Jag minns förrut när jag också reste på pappersbiljett att det ofta hette att eftersom biljetten var utskriven i fysisk form så gick den inte att ändra. Men det kanske går direkt hos flyget.
Vilket flygbolag gäller det?

PS Jag tycker du ska ta bort inlägget som du skrev i en tråd om USA så slipper den ligga fel och skapa förvirring eller irritation.
12 apr. 2014 10:05
Det är oftast bara lågprisbolag som kan göra namnändringar, annars är det en helt ny biljett. Men det är märkligt att efternamn helt saknas. Står det bara ETT namn på biljetten?
Kontakta flygbolaget och se om/vad de kan göra. Ibland kan de inte göra något om man bokat hos en resebyrå. Men ni kan ju prova.
12 apr. 2014 15:01
Citerat från Marie78:
Det är oftast bara lågprisbolag som kan göra namnändringar, annars är det en helt ny biljett.
Aha, är det så det är.