ESTA, in och ut flera gånger på ett halvår

17 mars 2014 17:14
Visningar: 7650
Hej!

Jag ska plugga på den kanadensiska sidan vid Niagarafallen och undrar vad som är bäst för min del angående visum eller ESTA.

Jag kommer vara där från Augusti - Januari, och min tanke är ju att jag vill kunna åka över gränsen till USA både i början, kanske i mitten och även i slutet. Det handlar alltså om helgutflykter och kanske någon veckoresa.

Om jag sätter min fot i USA första veckan, börjar då de 90dagarna att "ticka" även om jag lämnar USA efter två dagar? Och om det gör det (Dvs att ESTA blir ogiltigt mitt under min vistelse) Kan jag då bara ansöka om ett nytt ESTA dagen efter det gått ut? och förhoppningsvis kunna åka in i landet på nytt efter en dryg vecka?

Otroligt tacksam för svar.
17 mars 2014 17:19
Du blandar ihop äpplen och päron - ESTA gäller i 2 år eller tills ditt pass går ut om det är tidigare än 2 år efter reg. Det spelar ingen roll hur många gånger du åker in och ut ur USA.

Planerar du att vara i USA totalt 90 dagar?
Av Birgere
17 mars 2014 18:35
Nisse2ears är nog inne på något här... är det inte så att man måste lämna den nordamerikanska kontinenten för att få 90 nya dagar.
Men det gäller nog(?) bara när man defakto varit inne i USA i 90 dagar.
17 mars 2014 18:59
Ja, åker du in till USA och tillbaka så har du dina 90 dagar bara... Jobbig sist. Men om du verkligen vill vara i USA mer än under en 90 dagars period så måste du fixa visum. Eller flyga till EU och tillbaka....

Tänk på att även vid mellanlandning i USA så börjar de 90 dagarna att räknas

Om du nu inte flyger via USA behöver du inte ESTA heller för att åka in till USA.
17 mars 2014 20:42
Sorry, mitt svar blev avbrutet...

Eftersom du skall studera i Kanada så har du ju ett studievisum - kan det vara så att du inte räknas som "vanlig turist" på så sätt att dina 90 dagar börjar rulla (och du därför inte kan besöka USA kortare perioder som du tänkt).

Jag menar, svårt för en expat (d v s utlänning som bor tillfälligt) i Kanada att besöka USA emellanåt, om det vore så att denna måste lämna den nordamerikanska kontinenten i tid och otid för att få nya 90 dagar...?

Om ingen här har pluggat i Nordamerika (utom USA) och kan ge dig exakt svar, skulle jag kolla med amerikanska ambassaden vad som gäller. (Eller, det skulle jag göra hur som helst) Kanske man räknas som likvärdig kanadensisk turist under studietiden?
18 mars 2014 01:46
Jag skrev lite otydligt, om du åker bil in i USA från Kanada så behöver du ej ESTA.

Ja tyvärr Nisse, denna 90 dagars regel är inte den bästa för oss som stannar mycket i Kanada. Dock inget som USA bryr sig om. De vill mest göra det lite enklare för sig...
18 mars 2014 07:56
Ja, det är ju upp till 90 dagar från inresa i USA (hur kort vistelsen än är) tills man ska lämna Nordamerika. Även om man inte behöver göra ESTA-ansökan så gör man samma ansökan vid gränsen fast på en blankett (som man gjorde även på flyget innan ESTA infördes).

Jag är inte insatt i om den som vistas i t.ex. Kanada på visum lyder under samma regler men jag har inte hört något annat och "Lasvegas" verkar veta med säkerhet att det faktiskt är så. Sen finns det ju ingenting som automatiskt ger 90 dagar eller ens säger att man har rätt till 90 dagar från början, detta avgörs alltid vid inresan, säger de att man bara får stanna 14 dagar eller inte får komma in i landet alls, så är det så..
18 mars 2014 12:57
Lasvegas -
det var som sjutton, du menar att även om jag som svensk har tillfälligt UPPEHÅLLSTILLSTÅND eller vad man skall kalla det (jobbar eller pluggar i Kanada under en längre period) så kan jag bara besöka USA under en 90 dagars period oavsett hur länge jag BOR i Kanada? Vilka surkartar! :(

Då gäller det att planera exakt när under min tid i Kanada jag skall lägga mina USA-resor - det kan bli många helgresor under de 90 dagarna. Och om jag flyger in via USA så måste jag dessutom lägga min usa-besök under mina första 90 dagar i Kanada?

(Jag skriver jag för att det skall vara lättare att förstå, men jag menar så klart generellt)
18 mars 2014 13:09
Citerat från Nisse2ears:
Lasvegas -
det var som sjutton, du menar att även om jag som svensk har tillfälligt UPPEHÅLLSTILLSTÅND eller vad man skall kalla det (jobbar eller pluggar i Kanada under en längre period) så kan jag bara besöka USA under en 90 dagars period oavsett hur länge jag BOR i Kanada? Vilka surkartar! :(

Då gäller det att planera exakt när under min tid i Kanada jag skall lägga mina USA-resor - det kan bli många helgresor under de 90 dagarna. Och om jag flyger in via USA så måste jag dessutom lägga min usa-besök under mina första 90 dagar i Kanada?

(Jag skriver jag för att det skall vara lättare att förstå, men jag menar så klart generellt)
Tvärtom Nisse2ears, Du måste lägga besöken under de sista 90 dagarna av din vistelse i Kanada, Du måste lämna Kanada och hela Nordamerika inom 90 dagar från ditt första fotsteg i USA. Om det nu är så att det inte finns undantag för dem som har visum till Kanada!?????
18 mars 2014 14:09
Florida:
Alltså, det låter ju jätteknepigt - Det står förvisso att man efter sina 90 dagar i USA måste lämna nordamerika, men varför skulle mitt uppehälle i Kanada påverkas av att/när jag reser till USA? Det skulle ju innebära att kanadickerna inte släpper in en europe som varit i USA 90 dagar direkt innan ankomst till Kanada?
Enligt vad jag förstår så kan man efter 90 dagar i USA befinna sig 90 dagar i Kanada. Vad jag inte kan göra är att resa tillbaka till USA om jag förbrukat mina 90 dagar i Nordamerika.

Men sen är det ju det där med visum till Kanada resp uppehållstillstånd för sin expat-tid som jag också funderar kring, men enligt vad jag förstår Lasvegas så spelar min expatsituation ingen roll. Right?
18 mars 2014 14:18
Citerat från Nisse2ears:
Florida:
Alltså, det låter ju jätteknepigt - varför skulle mitt uppehälle i Kanada påverkas av att/när jag reser till USA? Det skulle ju innebära att kanadickerna inte släpper in en europe som varit i USA 90 dagar direkt innan ankomst till Kanada?
Enligt vad jag förstår så kan man efter 90 dagar i USA befinna sig 90 dagar i Kanada. Vad jag inte kan göra är att resa tillbaka till USA om jag förbrukat mina 90 dagar i Nordamerika.

Men sen är det ju det där med visum till Kanada resp uppehållstillstånd för sin expat-tid som jag också funderar kring, men enligt vad jag förstår Lasvegas så spelar min expatsituation ingen roll. Right?
Reglerna är ju solklara, inom 90 dagar ska man lämna Nordamerika oavsett om man varit en dag eller 89 dagar i USA. Att Kanada skulle lägga sig i USAs regler om uppehållstillstånd tvivlar jag på, det är upp till en själv att följa reglerna.

Ska man bo i Kanada (eller annat land som innefattas) och vill besöka USA så att man bryter 90-dagars regeln bör nog alltså söka ett turistvisum till USA istället. (om det nu inte finns något undantag, vilket jag ännu inte sett tecken på)

http://sweden.usembassy.gov/consulate/n2.html

"Visitors applying for entry under this program are allowed to remain 90 days (no extensions granted) and may not change their status. Consistent with regulations governing B1/B2 temporary visitor visas, travelers coming under the VWP may not work or study in the United States. After 89 days, the visitor must leave the North American continent."
18 mars 2014 14:45
Som student är det ingen risk att de enkelt kan åka mer till USA. Även uppehållstillstånd tror jag inte påverkar.

Jag frågade min kanadensiska flickvän och som hon sa bara, det är inget som USA bryr sig om. Men har jag haft uppehållstillstånd så hade jag undersöket det lite mer.

Det går att åka till Kanada 180 dagar, sedan USA 90 dagar och Kanada igen i 180 dagar. Sverige 1 dag... Sen samma igen, i TEORIN, den kanadensiska tullen är ett osäkert kort. Man vet aldrig var man har dem, men 180+90 går minst en gång iaf hehe :) (sålänge man inte mellan laddade i USA)
18 mars 2014 14:53
Märkligt dock är det att de skriver att efter 89 dagar MÅSTE man lämna Nordamerika. Eftersom både Mexico och Kanada erbjuder 180 dagars turistvisum.

Men jag berättade för den amerikanska tullen förra veckan att jag ska tillbaka till Kanada och stanna där ett tag. Vilket då betyder att jag går över 90 dagar i NA, så det lär inte vara något problem.
18 mars 2014 15:15
Det må vara SOLKLART men det är fortfarande KNEPIGT att man inte skulle kunna besöka Kanada efter USA.... Jag menar, visserligen snokar USA/NSA i folks angelägenheter, mail och telefoner, men då måste de ju hålla koll på alla grannländers besökslistor....för att veta att jag lämnat kontinenten...
Av Birgere
18 mars 2014 15:21
Personligen har jag svårt att tro att räkneverket för USA vistelsen fortsätter att snurra när man lämnar landet för Mexico eller Canada. Men för att nollställa det så är det solklart att man måste lämna kontinenten.
Om jag tex skulle flyga in till buffalo för att sedan ta mig till Canada och vistas där i 90-180 dagar, varför skulle jag inte kunna få flyga hem ifrån Buffalo igen?
Syftet med att man behöver lämna Nordamerika för att nollställa räkneverket är ju att det inte ska vara alltför lätt att bara på ett enkelt o billigt sätt knalla fram o tillbaka över gränsen till Canada för att få 90 dagar ytterligare.

Har man bara "bevis" på att man uppehåller sig i Canada så ser jag ingen anledning till att immigration i USA skulle stöka till det för några turistbesök på några dagar då o då.
18 mars 2014 15:23
Men det är ju som ni säger, att allt detta handlar om visumfria resor så jag skall inte fundera mer på det.
Söker man visum "kommer man ju runt problemet".

PS Jag håller med dig birgere! :)
18 mars 2014 15:41
Tack så jättemycket för att som tagit sig tid med att svara. Kanon, ni har varit till stor hjälp!

Det ser ut som det helt enkelt blir en visumansökan till USA.
18 mars 2014 15:48
Birgere, det kan bli svårt! Men lite osäker på den frågan.

Jag har mellanlandat i USA på vägen hem från Kanada när mina 90 dagar har varit slut. Dock lite annorlunda. Då hade jag alltid på en biljett... Det gick fint isf :) Då fick jag en stämpel men inga nya dagar i den...
18 mars 2014 15:58
Jag håller helt med om att reglerna är helt ologiska och konstiga, men de finns ändå.

Det man vet är ju att om man ska flyga till USA så ska man ha en biljett ut ur landet, det går ju så klart att strunta i den eller boka om så den regeln är egentligen inte heller värt mycket men finns ändå. Detta gäller inte heller om man anländer landvägen.

Jag är också tveksam till hur mycket koll de har på hur man reser men jag skulle ju inte chansa själv.
Det finns heller inga räkneverk som automatiskt nollställs och ger 90 nya dagar oavsett vart man åker eller hur länge, detta avgörs varje gång man anländer vid gränsen.

Jag har i alla fall skrivit till US CPB och frågat så får vi se om de svarar, denna fråga har ju stötts och blötts i årtal och aldrig kunnat få något riktigt säkert svar. Återkommer med svaret om det kommer något :-)
21 mars 2014 07:09
Jag fick nu svar ifrån CBP, tyvärr lite väl allmänt hållet och inte direkt något detaljerat svar på frågan men det skrivs ingenting som tyder på att några undantag finns utan det verkar vara som jag skrivit tidigare i tråden.

Här är hela svaret så kan ni tolka själv ;-)

Good Day,

Please see the following brief explanation of the Visa Waiver Program:

The Visa Waiver Program (VWP) is for short visits not exceeding 90 days. The law does not state a definite time period between those visits or the number of visits a year. Each entry into the United States is a unique circumstance in and of itself. In all cases Customs and Border Protection (CBP) officers make admissibility determinations at U.S. ports of entry or pre-clearance facilities. It is generally considered inappropriate for a traveler to use the VWP to remain in the United States for close to 90 days, depart for a few days to a week and then return for another 80-90 period and establish a pattern of this travel. If it becomes apparent to a CBP officer that a traveler is taking advantage of the VWP with this type of travel, the traveler can be refused entry under the VWP and this refusal stands for life. With a Visa Waiver Refusal, the traveler must have a visa in order to travel to the United States and can no longer partake of the VWP.

There are no exceptions or exemptions for the 90 day admission period. If you overstay, it would make you ineligible to travel in the U.S. without a visa for *life*. You also cannot adjust status while in the United States as a visa waiver visitor. However if you would like to acquire a class B1/B2 basic business/tourism visa, you would be allowed to stay for as long as six months on a visit. You would have to do this outside the US at a US Embassy or Consulate.

Departing to Canada, Mexico, or "adjacent territories" is specifically excluded in law as a departure. It does not "stop the clock". Example: 45 days in U.S., and then one day in Canada means you would be readmitted for 44 days, which is the remainder of the original 90 day admission.

The term "adjacent territories" is defined in section 101(b)(5) of the Immigration and Naturalization Act and for the purposes of the VWP includes: Anguilla, Antigua, Aruba, Bahamas, Barbados, Barbuda, Bermuda, Bonaire, British Virgin Island, Cayman Islands, Cuba, Curacao, Dominica, Dominican Republic, Grenada, Guadeloupe, Haiti, Jamaica, Marie-Galante, Martinique, Miquelon, Montserrat, Saba, Saint-Barthelemy, Saint Christopher, Saint Eustatius, Saint Kitts-Nevis, Saint Lucia, Saint Maarten, Saint Martin, Saint Pierre, Saint Vincent, Grenadines, Trinidad, Tobago, Turks and Caicos Islands, Other British, French and Netherlands territory or possessions bordering on the Caribbean Sea.

A provision of the Visa Waiver Program requires that visa waiver travelers possess a round trip ticket that will transport the traveler out of the United States within 90 days of admission.

Applicants at the time of arrival must have a round trip ticket that will transport the traveler out of the United States to any other foreign port or place as long as the trip does not terminate in contiguous territory (Canada or Mexico) or an adjacent island; except that the round trip ticket may transport the traveler to contiguous territory or an adjacent island if the traveler is a resident of the country of destination.

Thank you,
21 mars 2014 14:24
Tack för att du tagit dig tid att forska mer florida!
Enklast är helt enkelt att inte blanda in USA vid en resa till annat nordamerikanskt land annat än i nära anslutning av eller vid hemresa...
11 jan. 2016 14:50
Hej, jag undrar om någon vet hur det funkar i min situation; Jag reste till USA med ESTA i november 2015, varit hemma i Sverige över jul och nyår och åker nu tillbaka den 20e Januari 2016. Får jag då 90 nya dagar när jag kommer eller fortsätter jag på mina dagar jag hade innan trots att jag lämnat kontinenten? Min plan är att vara där i ca 60 dagar, vilket såklart är lugnt om jag får 90 nya dagar men för långt om jag enbart kan stanna 90 dagar från det att jag åkte in för första gången.

Har läst igenom tråden men inte säker på om det finns något svar då min situation är något annorlunda från OP. Vore ju verkligen konstigt ifall jag inte fick nya dagar när jag kom tillbaka, vad är i så fall poängen med att visumet räcker i 2 år kan man fråga sig.

Hoppas någon kan hjälpa mig, tack på förhand!
11 jan. 2016 15:19
Citerat från Traveltotheus:
Hej, jag undrar om någon vet hur det funkar i min situation; Jag reste till USA med ESTA i november 2015, varit hemma i Sverige över jul och nyår och åker nu tillbaka den 20e Januari 2016. Får jag då 90 nya dagar när jag kommer eller fortsätter jag på mina dagar jag hade innan trots att jag lämnat kontinenten? Min plan är att vara där i ca 60 dagar, vilket såklart är lugnt om jag får 90 nya dagar men för långt om jag enbart kan stanna 90 dagar från det att jag åkte in för första gången.

Har läst igenom tråden men inte säker på om det finns något svar då min situation är något annorlunda från OP. Vore ju verkligen konstigt ifall jag inte fick nya dagar när jag kom tillbaka, vad är i så fall poängen med att visumet räcker i 2 år kan man fråga sig.

Hoppas någon kan hjälpa mig, tack på förhand!
Med reservation för det jag skrivit tidigare, att man aldrig har någon rätt till att ens komma in i landet och inga 90 dagar automatiskt så.

Har du rest ut ur landet så är den förra vistelsen avslutad.

Reser du nu dit igen så får du stanna max 90 dagar denna gång under förutsättning att de släpper in dig och att de inte ger dig några restriktioner med kortare tid.

PS. det är inget visum du har om du reser på ESTA.
11 jan. 2016 15:29
Okej, tack! Då var det som jag trodde och med största sannolikhet så blir jag insläppt och får stanna 90 dagar från det datumet jag anländer denna gång.
11 jan. 2016 15:37
Citerat från Traveltotheus:
Okej, tack! Då var det som jag trodde och med största sannolikhet så blir jag insläppt och får stanna 90 dagar från det datumet jag anländer denna gång.
Det får vi ju hoppas!

Trevlig resa!
Av Henryjr
19 jan. 2016 00:10
Hej
Jag tänkte också försöka utnyttja tråden lite om det går bra. Jag har läst igenom tråden men förstår ändå inte riktigt hur det fungerar. Hoppas någon kan ge lite klarhet!

Jag är på en utbytestermin i Kanada. På vägen hit ansökte jag om ESTA för jag mellanlandade i New York (den 2 Januari). Jag ska vara här till i April då skolan är klar och planerar då att besöka min kompis som studerar i USA för att stanna där i cirka en månad innan vi flyger hem till Sverige. Mitt ESTA har alltså gått ut då i April, vad jag förstått av tråden. Kommer jag ändå ha möjlighet att ansöka om ett nytt ESTA fast jag befinner mig i Kanada och inte kommer lämna Nordamerika under perioden ?
Av Hawaii
19 jan. 2016 01:00
Citerat från Henryjr:
Hej
Jag tänkte också försöka utnyttja tråden lite om det går bra. Jag har läst igenom tråden men förstår ändå inte riktigt hur det fungerar. Hoppas någon kan ge lite klarhet!

Jag är på en utbytestermin i Kanada. På vägen hit ansökte jag om ESTA för jag mellanlandade i New York (den 2 Januari). Jag ska vara här till i April då skolan är klar och planerar då att besöka min kompis som studerar i USA för att stanna där i cirka en månad innan vi flyger hem till Sverige. Mitt ESTA har alltså gått ut då i April, vad jag förstått av tråden. Kommer jag ändå ha möjlighet att ansöka om ett nytt ESTA fast jag befinner mig i Kanada och inte kommer lämna Nordamerika under perioden ?
ESTA gäller när du flyger till USA och är giltigt i 2 år, förutsatt att du har samma pass under de 2 åren. Detta har inte ett dugg med saken att göra. Du ankom tydligen till Nord Amerika den 2 januari och kan tillbringa max. 90 dagar i Nord-Amerika innan du måste årtervända hem såvida du inte har något special visum men eftersom du är i Kanada misstänker jag att så ej är fallet för vistelse i USA.
Av Henryjr
19 jan. 2016 01:24
Jag är med på att det är 90-dagar från 2 Januari vilket då innebär att mitt ESTA går ut cirka den 2 april. Så har jag förstått saken rätt kan jag då alltså inte ansöka om ett nytt ESTA för att ta mig in i USA från Kanada om jag skulle vilja göra den resan i början av maj, är det korrekt ?

Finns det i så fall några andra alternativ, vore det annorlunda om jag åkte över gränsen till USA med bil till exempel ?
Av Birgere
19 jan. 2016 01:30
Citerat från Henryjr:
Hej
Jag tänkte också försöka utnyttja tråden lite om det går bra. Jag har läst igenom tråden men förstår ändå inte riktigt hur det fungerar. Hoppas någon kan ge lite klarhet!

Jag är på en utbytestermin i Kanada. På vägen hit ansökte jag om ESTA för jag mellanlandade i New York (den 2 Januari). Jag ska vara här till i April då skolan är klar och planerar då att besöka min kompis som studerar i USA för att stanna där i cirka en månad innan vi flyger hem till Sverige. Mitt ESTA har alltså gått ut då i April, vad jag förstått av tråden. Kommer jag ändå ha möjlighet att ansöka om ett nytt ESTA fast jag befinner mig i Kanada och inte kommer lämna Nordamerika under perioden ?
Som Hawaii skriver, ESTA har inget att göra med detta.
Det är din rätt att vistas i USA under 90 dagar där dag 1 är när du mellanlandade i New York och klockan stannar inte förrän du lämnat Nordamerika.
Detta om man läser regel boken och inser varför det säger Nordamerika och inte USA.
Syftet med denna regel är ju inte att utestänga tex Europeiska medborgare som bor i Canada eller Mexico att besöka USA. Jag TROR du utan problem skulle kunna åka till USA den sista månaden under förutsättning att du har med dig dokumentation som visar på att du bott och studerat i Canada.
Risken är förstås att tjänstemannen vid immigration struntar i sunt förnuft eller att du senare blir registrerad som over-stay.

Ska dom jävlas riktigt mycket så får du inte ens flyga hem via en amerikansk flygplats....
19 jan. 2016 01:32
Citerat från Henryjr:
Jag är med på att det är 90-dagar från 2 Januari vilket då innebär att mitt ESTA går ut cirka den 2 april. Så har jag förstått saken rätt kan jag då alltså inte ansöka om ett nytt ESTA för att ta mig in i USA från Kanada om jag skulle vilja göra den resan i början av maj, är det korrekt ?

Finns det i så fall några andra alternativ, vore det annorlunda om jag åkte över gränsen till USA med bil till exempel ?
Korrekt.

Nej, du reser ändå på Visa Waiver Program (som du gör med ESTA).Detta har inte heller med saken att göra egentligen.

Den springande punkten är ju att du stannar mer än 90 dagar på din ESTA vilket du inte får, det blir "over stay", om du skulle kunna skaffa en ny ESTA under tiden upphäver inte det brottet du begår mot den första.

Min uppfattning är att du i ett sådant fall inte kan resa på ESTA utan ska skaffa ett visum som är längre än tiden du är i Nordamerika. T.ex. 6 månaders turistvisum.

Du bör kanske hellre försöka kontakta Amerikanska Ambassaden och/eller CBP (Customs And Border Protection) och försöka få svar där, risken är nog dock att du får ett standardsvar med hänvisning till samma regler du själv kan läsa på nätet.

Edit:
Vi kan leka med tanken.
Du kommer till USA.
De frågar vad du ska göra.
Hur länge stannar du där?
Har du en biljett hem inom 90 dagar?
Tyvärr du har inte rätt att komma in i landet.

Du får åka hem och köpa ny biljett till Kanada och kan vara portad från USA en viss tid.

Detta är nog värstascenariot men fullt möjligt.
Av Henryjr
19 jan. 2016 02:30
Tack för snabba svar alla!

Era svar väcker ytterligare några frågor som känns lite halvdum men jag förstår fortfarande inte riktigt. Först ska jag kanske säga att i och med att jag kommer vara i Kanada kortare än 6 månader och studera har jag inget visum för vistelsen här i Kanada.

1. Min "tickande dagar" för mitt ESTA började alltså när jag mellanlandade i NEW YORK och fortsätter även fast jag lämnat landet ?

2. Här är ett citat hämtat från ESTAS egna sida. "Your ESTA authorization is generally valid for multiple trips over a period of two years (starting the date that you are approved) or until your passport expires, whichever comes first*. This means that as long as you received an ESTA authorization to travel, you do not have to reapply during the validity period." Vad betyder egentligen den sista meningen där ?

3. Låt oss säga att jag bokar flyget hem med en mellanlandning i USA. Pga att jag inte har något giltigt ESTA kan jag alltså bli nekad att komma vidare eller få en over stay anmärkelse?
Av Hawaii
19 jan. 2016 03:11
Citerat från Henryjr:
Tack för snabba svar alla!

Era svar väcker ytterligare några frågor som känns lite halvdum men jag förstår fortfarande inte riktigt. Först ska jag kanske säga att i och med att jag kommer vara i Kanada kortare än 6 månader och studera har jag inget visum för vistelsen här i Kanada.

1. Min "tickande dagar" för mitt ESTA började alltså när jag mellanlandade i NEW YORK och fortsätter även fast jag lämnat landet ?

2. Här är ett citat hämtat från ESTAS egna sida. "Your ESTA authorization is generally valid for multiple trips over a period of two years (starting the date that you are approved) or until your passport expires, whichever comes first*. This means that as long as you received an ESTA authorization to travel, you do not have to reapply during the validity period." Vad betyder egentligen den sista meningen där ?

3. Låt oss säga att jag bokar flyget hem med en mellanlandning i USA. Pga att jag inte har något giltigt ESTA kan jag alltså bli nekad att komma vidare eller få en over stay anmärkelse?
Hmm...vi försöker igen:
1 - ESTA (Electronic System for Travel Authorization) är ett elektroniskt OK så att flygbolaget vet att du kan komma in i USA under Visa Waiver programmet, och att de alltså kan släppa dig på planet till USA.
2 - ESTA har inte något alls med de 90 dagarna att göra. De 90 dagarna kan du få genom att du reser under Visa Waiver programmet (VWP), men för att kunna utnyttja VWP måste du ha ett giltigt ESTA. Du kan göra flera resor under de 2 åren som ESTA gäller, och hur lång tid du får tillstånd att tillbringa i USA avgörs vid varje tillfälle av passkontrollanten i Immigation vid ankomst USA.
3 - om du ansökte om ESTA precis innan denna resan så har du ett giltigt ESTA två år framåt. Alltså troligen till sent 2017.
4 - du kommer alltså att ha ett giltigt ESTA i april i år men eftersom de 90 dagarna troligen har gått ut (räknat från den 2 jan.) vet jag inte ens om de kommer att släppa dig på ett flyg från Kanada till USA.
5 - "...as long as you received an ESTA authorization to travel, you do not have to reapply during the validity period" - precis vad jag sade ovan. ESTA gäller i 2 år och kollas när du checkar in för ett flyg till USA.
Av Henryjr
19 jan. 2016 04:17
Tack då är jag med. Jag förstod inte tidigare att dagarna och esta var åtskillda.

Tusen tack för hjälpen alla!
19 jan. 2016 08:04
Citerat från Henryjr:
Tack då är jag med. Jag förstod inte tidigare att dagarna och esta var åtskillda.

Tusen tack för hjälpen alla!
ESTA är egentligen bara ett namn på ett system (som ersatte blankett I-94w som man tidigare fyllde i på flyget och fortfarande fyller i om man anländer på annat sätt än flyg, t.ex.vid kanadensiska gränsen.) Electronic System For Travel Authorization.
Ett elektroniskt system för ansökan om tillstånd att resa till USA.

Det råder ju redan begreppsförvirring då det används VWP, ESTA, inresetillstånd, visum och kanske fler benämningar när folk (och även reseföretag) pratar om detta.

Sen finns det som sagts inga rättigheter till några dagar, inga 90 dagar per automatik som tickar i ett räkneverk, vill gränskontrollen ge 14 dagar kan de det, 0 eller 90 om de vill det. Detta finns sen i systemet liksom din inresa, reser man sen ut efter 6 månader så finns detta så klart också registrerat.
När det kommer till samarbete mellan olika länder som USA och Kanada eller Sverige för den delen så är det ganska svårt för vanligt folk att veta exakt hur det fungerar och hur omfattande det är. Alltså om Amerikanerna får automatisk tillgång till när man rest ut från Kanada eller om de måste fråga o.s.v.
25 jan. 2016 12:37
Hej! Har läst igenom denna tråden och har själv en fundering angående semester i USA. Som jag har förstått så är det 90 dagar som gäller. Men får jag använda dessa dagar i olika omgångar under två år? Ex: jag har ett ESTA som gäller från november 2014 - november 2016. Jag besöker USA i 11 dagar i december 2014, går det då bra att besöka USA i sex dagar i mars 2016? Antalet dagar i USA blir då 17 dagar, eller har de 90 dagar fortsatt ticka?
Tacksam för svar!
25 jan. 2016 12:53 (redigerad)
De tickar på i rad s a s.
Du kan inte spara dagar.

Du skriver inte var du befinner dig mellan resan 2014 och 2016 - men lämnar du den nordamerikanska kontinenten får du nya dagar som tickar i rad så fort du kommer in i USA. Eftersom tråden handlar om Kanada så utgår jag ifrån att du också är i Kanada hela tiden mellan resa 1 och 2 och då är resa 2 inte ens möjlig eftersom de 90 dagarna har gått.
25 jan. 2016 12:55
Tack för snabbt svar! Förlåt att jag var otydlig där. Mellan resorna befinner jag mig i Sverige.
25 jan. 2016 12:55
Ja men då är det inga problem att återvända! :)
25 jan. 2016 13:20
Citerat från Faellhed:
Hej! Har läst igenom denna tråden och har själv en fundering angående semester i USA. Som jag har förstått så är det 90 dagar som gäller. Men får jag använda dessa dagar i olika omgångar under två år? Ex: jag har ett ESTA som gäller från november 2014 - november 2016. Jag besöker USA i 11 dagar i december 2014, går det då bra att besöka USA i sex dagar i mars 2016? Antalet dagar i USA blir då 17 dagar, eller har de 90 dagar fortsatt ticka?
Tacksam för svar!
Ni fick ju rett ut detta men lite ytterligare som kan vara relevant.

Det finns inga officiella begränsningar hur ofta eller hur länge man kan stanna totalt sett under en viss tid.
Rent formellt skulle man kunna resa ut och in varje dag under två år eller resa dit 90 dagar, åka hem 1 dag återvända för 90 nya dagar i oändlighet. Tidigare fanns en formulering att man fick vistas max 180 dagar per år i landet, denna finns inte längre.

MEN, allt är en bedömningssak och vid varje inresa bedöms ifall man anses som turist, misstankar om motsatsen, att man jobbar, försöker bosätta sig, vistas i landet som om man bodde där o.s.v. allt som kan tyda på att man missbrukar reglerna och det behöver inte alls vara så, det räcker att de tror, därför bör man inte utmana systemet heller. T.ex. får man inte jobba alls och man får inte "bo", att t.ex. åka dit för att bo med en "pojk/flickvän" man träffat på nätet anses inte som turism.

Man har möjlighet att stanna MAX 90 (man får aldrig stanna längre och tiden kan även vara kortare om myndigheterna beslutar det) dagar i sträck, men det är ingen rättighet och inte heller att man kan återkomma oavsett tiden som gått, man har aldrig rätt utan det är en förmån man får när/om man får komma in i ett annat land.

Nu förutsätter jag att du reser ungefär som du beskriver och som helt vanlig turist utan några andra omständigheter som kan ställa till problem och då bör det inte vara några problem.