Esta går nu??

11 jan. 2016 16:29
Visningar: 158
Måste Esta gälla under hela vistelsen eller bara under inresan?
11 jan. 2016 16:48
Citerat från Fidde_73:
Måste Esta gälla under hela vistelsen eller bara under inresan?
Räcker att den är giltig på inresedagen.
Av Hawaii
11 jan. 2016 17:14
Verkar vara mycket okunnighet om vad ESTA egentligen innebär. Det står för "Electronic System for Travel Authorization" och "Travel Authorization" är just det viktiga i sammanghanget. Det ENDA det betyder är att med giltigt ESTA så har resenären ett officiellt OK att checka in för en flygning till USA. Innebär INTE att man automatiskt har rätt till att komma in i USA vid ankomsten där. Den lilla detaljen avgörs vid pass-kontrollen när man anländer.

Och enligt U.S. Customs and Border Protection officiella sida:
"ESTA is an automated system that determines the eligibility of visitors to travel to the United States under the Visa Waiver Program (VWP). Authorization via ESTA does not determine whether a traveler is admissible to the United States. U.S. Customs and Border Protection officers determine admissibility upon travelers' arrival. Etc. etc."
12 jan. 2016 09:02
Vet var det INTE innebär inträde automatiskt i landet.
Men det var inte frågan ? ;)
12 jan. 2016 09:28
Citerat från Hawaii:
Verkar vara mycket okunnighet om vad ESTA egentligen innebär. Det står för "Electronic System for Travel Authorization" och "Travel Authorization" är just det viktiga i sammanghanget. Det ENDA det betyder är att med giltigt ESTA så har resenären ett officiellt OK att checka in för en flygning till USA. Innebär INTE att man automatiskt har rätt till att komma in i USA vid ankomsten där. Den lilla detaljen avgörs vid pass-kontrollen när man anländer.

Och enligt U.S. Customs and Border Protection officiella sida:
"ESTA is an automated system that determines the eligibility of visitors to travel to the United States under the Visa Waiver Program (VWP). Authorization via ESTA does not determine whether a traveler is admissible to the United States. U.S. Customs and Border Protection officers determine admissibility upon travelers' arrival. Etc. etc."
Har någon någonsin påstått det? En ifylld ansökan på blankett (I-94w) eller giltig ESTA (om man flyger) ifall man reser på Visa Waiver Program, annars någon typ av visum, krävs väl för att komma in i landet, att man inte garanterat kommer över gränsen för det är ju självklart.

Finns det något exempel på någon som lyckats flyga från Sverige till USA utan visum eller ESTA och sen släppts in (utan I-94w)? Om det är så att ESTA endast behövs för att komma på flyget så skulle man ju teoretiskt kunna borda ett flyg sista dagen ens ESTA var giltigt och sen anlända dagen efter då ESTAn gått ut och ändå inte få några problem......

Kanske undantaget skulle vara om man tar sig till gränsen som asylsökande?
12 jan. 2016 10:06
Citerat från Fidde_73:
??
var ju bara en fråga :(
??????????
Mitt inlägg var inget svar på din fråga men tråden ändrades ju till en helt annan frågeställning än den du ställde från början............
12 jan. 2016 12:31
Tyckte de med.
Inte ovanligt här tycker jag ;)
Av Hawaii
12 jan. 2016 15:15
Frågan var ju om ESTA måste gälla under hela vistelsen, eller bara under inresan. Floridasidan lade upp ett kort (och givetvis korrekt) svar redan i allra första inlägget. Enda avsikten med mitt inlägg ovan var att ytterligare klargöra vad ESTA faktiskt innebär och bekräfta första inlägget. En av de vanligaste frågorna här på forumet rör ju just ESTA. Det blandas ihop med visum etc. Och jag misstänker att en resenär som har ett giltigt ESTA också i princip lugnt kan räkna med att komma in i landet men jag kan mycket väl tänka mig fall när det kan vara tveksamt. T.ex. en person som har varit i USA de 90 dagarna, flyger tillbaka till Sverige och ganska snabbt därefter flyger till USA igen (och ESTA gäller ju i 2 år) och vill ha ytterligare 90 dagar. Men som sagt, nu är jag ju "off topic"...
12 jan. 2016 19:23
Citerat från Birgere:
Lite kuriosa som kan kopplas till at man har giltigt ESTA men nekas inträde i landet ändå.

http://www.telegraph.co.uk/travel/destinations/northamerica/usa/10741995/Nigella-Lawson-odd-cases-of-refused-entry-to-the-US.html
Ja det var ju lite småkul :-) Kanske nyttigt att läsa för alla som tar så lätt på det hela och tycker att man bara ska ljuga så går allt bra....

Synd förstås att all fakta i artikeln i stort sett är felaktig så ingen bör läsa den för att lära sig om reglerna, t.ex. kallar man just ESTA för Visum och har helt fel om vad som gäller för narkotika mm. Det är underhållning och varnande exempel, inget annat :-)
Av Birgere
12 jan. 2016 19:36
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Birgere:
Lite kuriosa som kan kopplas till at man har giltigt ESTA men nekas inträde i landet ändå.

http://www.telegraph.co.uk/travel/destinations/northamerica/usa/10741995/Nigella-Lawson-odd-cases-of-refused-entry-to-the-US.html
Ja det var ju lite småkul :-) Kanske nyttigt att läsa för alla som tar så lätt på det hela och tycker att man bara ska ljuga så går allt bra....

Synd förstås att all fakta i artikeln i stort sett är felaktig så ingen bör läsa den för att lära sig om reglerna, t.ex. kallar man just ESTA för Visum och har helt fel om vad som gäller för narkotika mm. Det är underhållning och varnande exempel, inget annat :-)
Upplys oss gärna vad felaktigheterna ligger runt narkotika, kan inte direkt påstå att jag har haft anledning till att studera dom paragraferna tidigare :-)
13 jan. 2016 07:24
Citerat från Birgere:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Birgere:
Lite kuriosa som kan kopplas till at man har giltigt ESTA men nekas inträde i landet ändå.

http://www.telegraph.co.uk/travel/destinations/northamerica/usa/10741995/Nigella-Lawson-odd-cases-of-refused-entry-to-the-US.html
Ja det var ju lite småkul :-) Kanske nyttigt att läsa för alla som tar så lätt på det hela och tycker att man bara ska ljuga så går allt bra....

Synd förstås att all fakta i artikeln i stort sett är felaktig så ingen bör läsa den för att lära sig om reglerna, t.ex. kallar man just ESTA för Visum och har helt fel om vad som gäller för narkotika mm. Det är underhållning och varnande exempel, inget annat :-)
Upplys oss gärna vad felaktigheterna ligger runt narkotika, kan inte direkt påstå att jag har haft anledning till att studera dom paragraferna tidigare :-)
De blandar ihop reglerna för "vanliga" brott och "narkotikarelaterade brott".

För narkotikabrott finns inte undantagen för straffvärde, när brotten gjordes o.s.v. när det gäller just narkotika är frågan om man någonsin begått ett brott, inte ens om man blivit gripen eller dömd för det. Väldigt strikt kan tyckas för ett land där de flesta verkar ha "provat på" men de tycker väl att deras egna problem räcker?