ESTA, Förnamn - Andranamn?! Förvirring

Av T0b1a5
30 okt. 2014 16:37
Visningar: 18784
Det har uppstått en förvirring då jag har läst lite olika disskusioner här i forumet när det handlar om ESTA och vilket förnman man ska uppge i ESTA.

I mitt pass står mitt Förnaman Tobias Kjell (Mitt tilltalsnamn är Tobias). Ska jag skriva in båda namnen eller räcker det med Tobias?

I Vissa disskusioner här så skriver folk att man ska skriva in båda, och vissa skriver att man bara ska skriva in ena. Och om man har sitt andranamn först i passet så ska man skriva det och utesluta helt och hållet sitt tilltalsnamn.. Det är de som gör mig förvirrad. Då skulle ju inte det stämma överrens med flygbiljetterna där man oftast bara skriver tilltalsnamnet.
30 okt. 2014 16:58
Citerat från T0b1a5:
Det har uppstått en förvirring då jag har läst lite olika disskusioner här i forumet när det handlar om ESTA och vilket förnman man ska uppge i ESTA.

I mitt pass står mitt Förnaman Tobias Kjell (Mitt tilltalsnamn är Tobias). Ska jag skriva in båda namnen eller räcker det med Tobias?

I Vissa disskusioner här så skriver folk att man ska skriva in båda, och vissa skriver att man bara ska skriva in ena. Och om man har sitt andranamn först i passet så ska man skriva det och utesluta helt och hållet sitt tilltalsnamn.. Det är de som gör mig förvirrad. Då skulle ju inte det stämma överrens med flygbiljetterna där man oftast bara skriver tilltalsnamnet.
Du ska göra som det står i anvisningarna ;-) skriva ditt första förnamn som det står i passet, alltså Tobias inget mer. Man kan aldrig ha sitt andra namn först i passet, då är det det första, vad man kallar sig har inget med saken att göra. Fygbiljetterna behöver inte vara som ESTA, där följer man de anvisningar som flygbolaget ger, t.ex. alla namn om de begär det.
Av T0b1a5
30 okt. 2014 17:20
Mitt gamla pass var mitt andranamn först. Alltså Kjell Tobias. Detta ändrade jag via skatteverket för några veckor sedan och då fick jag byta både körkort, pass osv så nu står det Tobias Kjell. Så ett andranamn kan stå först i passet (som de gjorde för mig innan jag bytte)
Av T0b1a5
30 okt. 2014 17:20
Men tack för era svar :)
30 okt. 2014 18:05
Citerat från T0b1a5:
Mitt gamla pass var mitt andranamn först. Alltså Kjell Tobias. Detta ändrade jag via skatteverket för några veckor sedan och då fick jag byta både körkort, pass osv så nu står det Tobias Kjell. Så ett andranamn kan stå först i passet (som de gjorde för mig innan jag bytte)
Nej, stod det först så var det inte andra namn, om det är första, andra eller tredje har inget att göra med vilket namn Du väljer som tilltalsnamn.
Av T0b1a5
30 okt. 2014 18:12
Mitt Tilltalsnamn stod som plats nr 2 i mitt pass. Därför jag valde att ändra ordning på det via skatteverket. Så nu står mitt Tilltalsnamn först i passet.
30 okt. 2014 18:17
Citerat från T0b1a5:
Mitt Tilltalsnamn stod som plats nr 2 i mitt pass. Därför jag valde att ändra ordning på det via skatteverket. Så nu står mitt Tilltalsnamn först i passet.
Jag förstod det, men Du pratade om andranamn.....

Trevlig resa!
Av Lazybow
30 okt. 2014 21:15
Det verkar som du redan har fixat detta, men vill ändå lägga in följande länk till Amerikanska ambassaden i Stockholm för framtida besökare med samma förvirring och tankegångar!

http://sweden.usembassy.gov/consulate/n3.html

" In the 'Given Name'-question, ESTA asks only for the first name written in the passport under given name, regardless of what you are called (tilltalsnamn) "

Trevlig resa :)
30 okt. 2014 22:48
Ja och informationen finns som sagt i ESTA-ansökan, dessutom på svenska ;-)

"Ange det första av dina förnamn så som det anges i ditt pass under Förnamn. Ange inte ditt andranamn i detta fält. Förnamn är en obligatorisk uppgift i ansökan. Om du inte har ett förnamn ska du ange bokstäverna FNU som står för First Name Unknown."

Det blir knappast tydligare....
Av Albin02
3 mars 2015 19:42
Det som kan göra en förvirrad är om du har övriga namn eller alias om man där ska fylla i sina övriga förnamn eller svara nej på frågan. Någon som vet detta till hundra hur det ska vara .Jag har fyra förnamn och ett efternamn. Hur fylls det i korrekt?
Av Hawaii
3 mars 2015 20:24
Enl. amerikanskt sätt har man bara ETT förnamn. Det allra första av "förnamnen". Alla de andra namnen kallas för mellannamn i USA. Och när det frågas om "förnamn" bryr amerikanska myndighetrerna sig inte om det är tilltalsnamn eller ej. De vill helt enkelt ha det namnet som står först i passet.
Av Albin02
3 mars 2015 22:18
Det kan verkligen misstolkas av många. I och med att det står givenname så uppfattar man ju att alla ska skrivas utifrån hur Sverige räknar vad förnamn är . Då menar du att i nedre fältet på estaansökan där det står övriga namn el alias ej mellannamn så ska jag inte skriva mina 3 övriga förnamn utan svara nej på om det finns övriga namn el alias.
Ursäkta att jag kankse upprepar men jag tror att många tolkar det enligt svensk lag och inte amerikanskt. Frågan är bara vad som är rätt.
Av Peter_o
3 mars 2015 22:19
Citerat från Hawaii:
Enl. amerikanskt sätt har man bara ETT förnamn. Det allra första av "förnamnen". Alla de andra namnen kallas för mellannamn i USA. Och när det frågas om "förnamn" bryr amerikanska myndighetrerna sig inte om det är tilltalsnamn eller ej. De vill helt enkelt ha det namnet som står först i passet.
Och man ska således inte fylla i sina andra förnamn ("mellannamn") på raderna för flera namn. Man ska svara nej på frågan om man har fler namn eller alias.

Heter man Anders Andersson-Bengtsson och ömsom kallas Anders Andersson respektive Anders Bengtsson kan man kanske fundera på att fylla i fler alternativ, men icke för en vanlig "Svensson".

/PeterO
Av Hawaii
3 mars 2015 22:57
Citerat från Albin02:
Det kan verkligen misstolkas av många. I och med att det står givenname så uppfattar man ju att alla ska skrivas utifrån hur Sverige räknar vad förnamn är . Då menar du att i nedre fältet på estaansökan där det står övriga namn el alias ej mellannamn så ska jag inte skriva mina 3 övriga förnamn utan svara nej på om det finns övriga namn el alias.
Ursäkta att jag kankse upprepar men jag tror att många tolkar det enligt svensk lag och inte amerikanskt. Frågan är bara vad som är rätt.
Amerikanarna struntar i princip i hur det här betraktas i Sverige, eller vad som är "svensk lag". När man fyller i en officiell amerikansk blankett är det amerikanska regler som gäller.