ESTA

Av Matt2
1 juli 2015 22:33
Visningar: 106
Hej!
jag är ny här och håller på att planera min första Floridaresa med kryssning och lite blandat
och som så många andra har jag prolem med esta!
Jag ber om ursäkt om denna fråga redan besvarats men jag skriver ändå för att jag är så nojig över detta med esta!
Jag fyllde nämligen i adressen till ett hotell i Miami som adress i USA där jag ska bo och jag använde även detta hotells adress som "emergency" kontakt i USA.

Mitt problem är nu att jag inte ska bo på det här hotellet längre.
Det går ju att gå in och ändra adressen för var man ska bo i esta ansökan men det går ju inte att ändra nödkontakt informationen om jag förstår allt rätt?

Behöver jag ansöka om ett nytt esta tror ni? Eller är det en frivillig uppgift som jag inte behöver bry mig om?
Jag tänkte om de undrar varför jag angett ett hotell som jag inte ens ska bo på?
Av Peter_o
2 juli 2015 00:25
Man måste ju fylla i något i detta fält, men eftersom man får skriva UNKNOWN, så tycker jag det inte kan göra något om du anger ett hotell som du inte bor på. Frågar de så är det bara att förklara hur det hela gått till.

PeterO
Av Matt2
2 juli 2015 07:25
Tack för svaret!
Du tror alltså inte att de bryr sig ifall man förklarar vad som hänt.
Esta är ju giltig i två år och om jag ska till en annan del av USA nästa gång så skulle det ju inte stämma heller.
Således klantig av mig att skriva hotelladressen som kontakt men det var för att jag läste på tips om vad man kunde skriva i den rutan.

Jag är nog mest orolig för hur pass noga de är. Vore ju trist om de inte ens vill resonera och bara skickar hem en på första bästa flyg.
Jag kommer ju ha alla mina hotell bokningar och kryssnings bokningen för hela vistelsen på 6 veckor med mig att visa upp.
Så du tycker alltså inte att jag behöver göra en ny ansökan?
2 juli 2015 08:59
Citerat från Matt2:
Tack för svaret!
Du tror alltså inte att de bryr sig ifall man förklarar vad som hänt.
Esta är ju giltig i två år och om jag ska till en annan del av USA nästa gång så skulle det ju inte stämma heller.
Således klantig av mig att skriva hotelladressen som kontakt men det var för att jag läste på tips om vad man kunde skriva i den rutan.

Jag är nog mest orolig för hur pass noga de är. Vore ju trist om de inte ens vill resonera och bara skickar hem en på första bästa flyg.
Jag kommer ju ha alla mina hotell bokningar och kryssnings bokningen för hela vistelsen på 6 veckor med mig att visa upp.
Så du tycker alltså inte att jag behöver göra en ny ansökan?
Som du säger så går inte uppgiften att ändra, har man vid en resa angett en uppgift så får man ha kvar den även till kommande resor på samma ESTA, det är som Peter_o skriver, ingen viktig uppgift tydligen.

Möjligtvis kommer formuläret ändras, det borde det iallafall, då det finns många uppgifter som inte är samma vid olika resor men tills vidare är det som det är. Folk som frågat myndigheten om detta har fått svaret att uppgifterna inte kan eller behöver ändras. Du kan alltså lugnt resa med fel hotell angivet....
Av Birgere
2 juli 2015 16:04
Det är ju svårt att förstå varför den informationen finns med öht. ESTA ger ju bara rättigheten att flyga resp åka båt till USA utan visum. När man väl står vid immigration eller befinner sig i landet har ju ESTA spelat ut sin roll.
Mao ett godkänt ESTA är absolut ingen garant att man blir insläppt.
Av Matt2
2 juli 2015 21:50
Tack så mycket för att ni tog er tid att svara!
Det känns mycket lugnare nu!