Esta ?

6 feb. 2014 10:37
Visningar: 752
Hej, jag ska flyga till Vancouver om 2 1/2 vecka och jag har trott att allt var lugnt och fixat eftersom man inte behöver visum eller något sådant.
Men min mamma sa att när de bokade sin resa till Mexico så var de tvunga att fylla i någon typ av dokument eller något sånt för att de flyger igenom amerikanst luftrum! Hon kommer inte ihåg vad det var hon fyllde i. Jag har inte fått någon sådan information när jag bokat och när jag pratade med Lufthansa så visste de inte men de sa att jag kanske måste ha ett ESTA. Är det någon som vet vad det är som gäller? Jag ska alltså inte mellanlanda i USA utan bara eventuellt flyga över.
Tack på förhand
/Erika
6 feb. 2014 11:53
Nej ESTA behöver du inte. ESTA behöver bara de som landar i USA. När du flyger till Vancouver tror jag inte ens att du flyger över USAs territorium - man flyger förmodligen över Grönland och in över Kanada.

Det du eventuellt måste fylla i är s k API - info som flygbolaget ombesörjer genom att be dig fylla i denna antingen vid bokning eller så kan du gå in på hemsidan och fylla i denna. Sök i forumet eller googla så hittar du mer info om vad det är och hur du gör.

Jag tycker det är otroligt dåligt av Lufthansa att inte veta att du inte behöver ESTA annat än för landstigning i USA. Vet den som svarar inte så skall han fråga en kollega.
Av Birgere
6 feb. 2014 12:36
Jag ser en bild framför mig där Amerikanska F16 plan glider upp jämsides med jumbojeten och alla passagerare får visa sina pass genom fönsterrutan :)

Men som sagt, naturligtvis behöver du inget ESTA.
6 feb. 2014 12:46
Jag vet att det inte tillför tråden något (annat än skratt) men -

Hahah! :D
6 feb. 2014 12:56
Citerat från Birgere:
Jag ser en bild framför mig där Amerikanska F16 plan glider upp jämsides med jumbojeten och alla passagerare får visa sina pass genom fönsterrutan :)

Men som sagt, naturligtvis behöver du inget ESTA.
Det blir kanske värre med fingeravtrycken :-)
6 feb. 2014 13:22
Hehe tack för hjälpen. Jag ska kolla upp det där med API och sen kan jag pusta ut :)