ESTA

Av Ulleb
18 jan. 2013 19:13
Visningar: 8918
Min fråga är om man måste ha med sin ESTA ansökan på resan till USA ? Sökte o betala våra ansökningar för ett par månader sedan. Men vår skrivare var sönder så vi kunde inte skriva ut dem. ..Men visst måste de kunna se att vi sökt dem via datan o våra pass? Eller vi måste ha med dem i pappersform?

Tacksam för svar! Ullebe
Av Peter_o
18 jan. 2013 19:44
Du behöver inte ha ESTA utskrivet på papper.

/PeterO
18 jan. 2013 21:07
Citerat från ulleb:
Min fråga är om man måste ha med sin ESTA ansökan på resan till USA ? Sökte o betala våra ansökningar för ett par månader sedan. Men vår skrivare var sönder så vi kunde inte skriva ut dem. ..Men visst måste de kunna se att vi sökt dem via datan o våra pass? Eller vi måste ha med dem i pappersform?

Tacksam för svar! Ullebe
Det är ett elektoniskt system, ansökan är knuten till passet och de ser det vid gränskontrollen så det är precis som Peter skriver. Enda anledningen att skriva ut den är för att ha den som "minneslapp" för egen del.
Av Ulleb
19 jan. 2013 13:26
Tack igen för svar! Vad hade jag gjort utan reseguiden ;))
Av Msdr
20 jan. 2013 18:58
Jag har en liten krisartad erfarenhet gällande ESTA... Vi skulle flyga från Peru till USA, flyget var som tur är rejält försenat vilket gav mig en frist att lösa situationen.
På flygplatsen i Peru krävde de nämligen vårt ESTA reference number, vilket jag hade skrivit ner, men inte på något papper som jag tagit med mig... Utan detta fick vi inte flyga vidare. Lyckligtvis så hade jag en kompis som passade mina blommor, hon råkade vara mammaledig och svensk tid var det acceptabelt, så hon fick ta sig in i min lägenhet och efter instruktion leta upp nedskrivna ESTA-nummer för mig och sambon...
Detta var dock snart 2 år sedan och gällde just flygplatsen i Cuzco, Peru, men efter det har jag ändå för säkerhets skull tagit med mig ESTA-numret (men inte behövt använde det då jag flugit till USA)

Så svaret är som övriga skrivit NEJ men undantag verkar förekomma... Det var några timmar av inombordskaos innan jag fick tag på numret :)
Av Elca
20 jan. 2013 20:31
Ifjol åkte vi till New York, då ville dom se ansökan på arlanda, hade den med mig, men innan var vi i florida och nu i december i Honolulu då var det ingen som fråga
20 jan. 2013 21:30
Har tittat lite mer på detta och det krävs alltså ingen utskriven ESTA vid inresan. De rekommenderar som jag skrev att man skriver ut den för egen referens.
På den officiella sidan skriver man dock även att vissa flygbolag kan kräva att få se ansökan. Rimligtvis måste de ju då tala om detta innan man kommer till flygplatsen, information vid bokningen eller via mejl.

https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/1130/~/do-i-need-to-show-a-printed-copy-of-the-vwp-form-that-i-have-completed-online...
Av Peter_o
20 jan. 2013 23:01
Numera kan man plocka fram numret om man har passet till hands (och tillgång till internet). Det kunde man inte tidigare, därför fanns det behov av att se numret.

Det är alltså förlegad information i några av inläggen ovan.

/PeterO
22 jan. 2013 08:31
Hej! Jag flög 2011 mellan Majuro och USA och flygplatsen hade strömavbrott (eller dataavbrott) och utan bevis på ESTA fick jag inte följa med planet. Som tur var hade jag skrivit ut min ESTA. Detta är ju ett extremexempel men kan alltså förekomma.
22 jan. 2013 08:59
Vad jag vet finns ju inget krav på flygbolagen att passagerarna har en ESTA, åker man på Visum så har man t.ex. ingen och det är bara ett litet antal länder som är med i Visa Weiver Program och kan åka på ESTA. Det flygbolagen ska ha för att få transportera någon till USA är API (Advance Passenger Information) men flygbolag och flygplatspersonal kan klart också göra fel?
Av Ulleb
22 jan. 2013 19:17
Känns som jag får försöka hitta dem på nätet o trycka ut dem fall i fall..
Av Peter_o
22 jan. 2013 22:12
Citerat från ulleb:
Känns som jag får försöka hitta dem på nätet o trycka ut dem fall i fall..
Ta fram passet och gå till sidan https://esta.cbp.dhs.gov/esta/

Obs att du börjar med att välja svenska på den första sidan.

/PeterO
Av Nspfish
23 jan. 2013 17:01
Då jag ser att många svarat olika, vill jag absolut delge korrekt info angående ESTA! Du ska absolut ha numret med dig på ditt ESTA! Du behöver inte ha själva godkännandet utskrivet på papper, utan det räcker med numret. Vissa incheckningssystem kräver nämligen detta numret, medan vissa känner av om du har det eller inte, då passinformationen läggs in. Eftersom det är landet USA som kräver ESTA, klarar de också av att se om du har det eller inte, utan att fråga dig, vid kontroll av ditt pass. Därav, som några svarat här inne, har de inte behövt varken visa något, eller blivit tillfrågade.
Hälsningar Travel Consultant samt Flygplatsanställd
Av Peter_o
26 jan. 2013 23:02
Ja, ironi fungerar aldrig i sådana här konferenser, det vet jag, men ändå slinker det ur mig ibland.

Givetvis är det kul om alla har med sig detta helt vansinniga nummer, man som tur är behöver man ju inte det, eftersom det är så enkelt att plocka fram uppgifterna utan numret. Det var det jag försökte få fram.

/PeterO
27 jan. 2013 11:02
Nu är det ju lätt att ta med sig sin ESTA-ansökan utskriven och lika lätt att ta med bara numret, själv har jag alltid hellre med för mycket än för lite. Jag tror fortfarande inte att ett flygbolag kan kräva en utsktrift eller ens numret, om de inte talat om i förväg att det kommer krävas, eftersom det inte finns någonting alls som säger att man ska det.

Här är i alla fall en ganska intressant text i ämnet, http://nicholaskralev.com/2010/03/18/airline-agents-make-up-u-s-entry-rules/
25 feb. 2013 23:09
Jag är också lite nyfiken över detta. Jag ska åka till USA igen om två veckor. Var där för lite mindre än ett år sedan, visst är det väl så att jag inte behöver ansöka om nytt ESTA då? Jag har inget pappersbevis kvar på att jag har blivit godkänd, men papper på detta behövs alltså inte tas med?
25 feb. 2013 23:22
marinastefanii -

Helt rätt ditt gamla ESTA gäller fortfarande (24 mån).

Det är bara att logga in på ESTA så kommer du åt dina uppgifter igen med hjälp av ditt passnummer om du inte har estanumret.

Nej du behöver inte det utskrivet, men kan väl alltid vara bra ifall du av någon anledning skulle behöva det. Ingen har nånsin frågat efter det när jag har rest.
25 feb. 2013 23:27
Citerat från nisse2ears:
marinastefanii -

ESTA gäller 24 mån.

Det är bara att logga in på ESTA så kommer du åt dina uppgifter igen med hjälp av ditt passnummer.

Nej du behöver inte det utskrivet, men kan väl alltid vara bra ifall du av någon anledning skulle behöva det. Ingen har nånsin frågat efter det när jag har rest.
Tack för snabbt svar! Visste inte hur jag skulle få tag på mina ESTA uppgifter, så tack så mycket.
Skriver ut och tar med för säkerhets skull!
Av Annl
26 feb. 2013 22:17
Jag landade på Newark den 9 februari och vi avkrävdes inte något papper eller nummer angående ESTA.
27 feb. 2013 16:12
Citerat från annl:
Jag landade på Newark den 9 februari och vi avkrävdes inte något papper eller nummer angående ESTA.
Tack för svar. Vad bra. Jag åkte som sagt förra året och behövde då inte heller visa något papper. Tänkte om det hade ändrats under det senaste året eller om det är något annorlunda nu när jag ska åka på mitt ESTA för andra gången.
Av Annl
27 feb. 2013 16:33
Det är samma rutiner oavsett om du reser in på ESTA-ansökan första gången eller andra gången -vår flicka reste in för andra gången och vi andra hade nya pass och därmed också nya ESTA-ansökningar men det var som sagt ingen skillnad.

Ha det trevligt i USA!
Citerat från marinastefanii:
Citerat från annl:
Jag landade på Newark den 9 februari och vi avkrävdes inte något papper eller nummer angående ESTA.
Tack för svar. Vad bra. Jag åkte som sagt förra året och behövde då inte heller visa något papper. Tänkte om det hade ändrats under det senaste året eller om det är något annorlunda nu när jag ska åka på mitt ESTA för andra gången.
Av Nspfish
6 jan. 2015 17:40
Citerat från Floridasidan:
Nu är det ju lätt att ta med sig sin ESTA-ansökan utskriven och lika lätt att ta med bara numret, själv har jag alltid hellre med för mycket än för lite. Jag tror fortfarande inte att ett flygbolag kan kräva en utsktrift eller ens numret, om de inte talat om i förväg att det kommer krävas, eftersom det inte finns någonting alls som säger att man ska det.

Här är i alla fall en ganska intressant text i ämnet, http://nicholaskralev.com/2010/03/18/airline-agents-make-up-u-s-entry-rules/
Åter igen: Det är inte flygbolagen som kräver ESTA, det är landet USA som gör det. Men eftersom flygbolagen transporterar människor till landet, blir det flygbolagen som åker på böter, samt får transportera tillbaka människorna (gratis), om dom inte har ESTA vid ankomsten. Så jo - incheckningspersonalen kan visst det kräva ESTA-numret, då det är dom som alltså i form av representant för flygbolaget ska se till att kravet efterses, dvs flygbolaget inte åker på böter och hemtransport. (Vilket gäller för resa till vilket land som helst som kräver visum!) Det finns moderna incheckningssystem, och det finns system från 1900-frös-ihjäl. Vissa klarar att läsa om det finns ESTA när streckkoden i passet dras/scannas, och andra gör det inte. Systemen blockerar dock oftast incheckningen, om inte detta nummer läggs in, och checkinagenten kan alltså inte "komma vidare". Den där "intressanta texten" som hänvisas till här ovan, är väl uppenbarligen skriven av en resenär med egna åsikter och tankar, men utan fakta och information om varför och hur.
När en passagerare anländer till USA, blir denne givetvis inte tillfrågad om något nummer eller dokument, då det avläses via passet direkt in i den databasen, där ESTA:t söktes hemifrån. Förtydligande - USA:s databas för ESTA, är alltså inte det samma som ett flygbolags mer eller mindre avancerade checkinsystem. Och jo, det står på varje flygbolags hemsida, att man är "skyldig att ha erforderligt visum".
Var inte obstinat i onödan för flygbolagen - tänk på att det är DU som vill till USA, och att det är USA som krånglar och har regler.
Av Birgere
6 jan. 2015 17:53
Citerat från Nspfish:
Citerat från Floridasidan:
Nu är det ju lätt att ta med sig sin ESTA-ansökan utskriven och lika lätt att ta med bara numret, själv har jag alltid hellre med för mycket än för lite. Jag tror fortfarande inte att ett flygbolag kan kräva en utsktrift eller ens numret, om de inte talat om i förväg att det kommer krävas, eftersom det inte finns någonting alls som säger att man ska det.

Här är i alla fall en ganska intressant text i ämnet, http://nicholaskralev.com/2010/03/18/airline-agents-make-up-u-s-entry-rules/
Åter igen: Det är inte flygbolagen som kräver ESTA, det är landet USA som gör det. Men eftersom flygbolagen transporterar människor till landet, blir det flygbolagen som åker på böter, samt får transportera tillbaka människorna (gratis), om dom inte har ESTA vid ankomsten. Så jo - incheckningspersonalen kan visst det kräva ESTA-numret, då det är dom som alltså i form av representant för flygbolaget ska se till att kravet efterses, dvs flygbolaget inte åker på böter och hemtransport. (Vilket gäller för resa till vilket land som helst som kräver visum!) Det finns moderna incheckningssystem, och det finns system från 1900-frös-ihjäl. Vissa klarar att läsa om det finns ESTA när streckkoden i passet dras/scannas, och andra gör det inte. Systemen blockerar dock oftast incheckningen, om inte detta nummer läggs in, och checkinagenten kan alltså inte "komma vidare". Den där "intressanta texten" som hänvisas till här ovan, är väl uppenbarligen skriven av en resenär med egna åsikter och tankar, men utan fakta och information om varför och hur.
När en passagerare anländer till USA, blir denne givetvis inte tillfrågad om något nummer eller dokument, då det avläses via passet direkt in i den databasen, där ESTA:t söktes hemifrån. Förtydligande - USA:s databas för ESTA, är alltså inte det samma som ett flygbolags mer eller mindre avancerade checkinsystem. Och jo, det står på varje flygbolags hemsida, att man är "skyldig att ha erforderligt visum".
Var inte obstinat i onödan för flygbolagen - tänk på att det är DU som vill till USA, och att det är USA som krånglar och har regler.
Kan du inte istället tala om vilket flygbolag och vilken flygplats som har detta superextremtsällsynta undantag att man måste ha sitt ESTA nummer vid incheckning?
Vidare så gäller INTE en utskrift av ESTA som...ESTA utan det måste finnas i databasen. Mao så borde flygbolagen, för att hålla ryggen fri, bli tvingade att kolla i databasen...vilket dom gör antar jag. För att göra detta så behövs INTE ESTA numret utan det är passnumret man behöver och måste stämma.
6 jan. 2015 18:04
Citerat från Nspfish:
Citerat från Floridasidan:
Nu är det ju lätt att ta med sig sin ESTA-ansökan utskriven och lika lätt att ta med bara numret, själv har jag alltid hellre med för mycket än för lite. Jag tror fortfarande inte att ett flygbolag kan kräva en utsktrift eller ens numret, om de inte talat om i förväg att det kommer krävas, eftersom det inte finns någonting alls som säger att man ska det.

Här är i alla fall en ganska intressant text i ämnet, http://nicholaskralev.com/2010/03/18/airline-agents-make-up-u-s-entry-rules/
Åter igen: Det är inte flygbolagen som kräver ESTA, det är landet USA som gör det. Men eftersom flygbolagen transporterar människor till landet, blir det flygbolagen som åker på böter, samt får transportera tillbaka människorna (gratis), om dom inte har ESTA vid ankomsten. Så jo - incheckningspersonalen kan visst det kräva ESTA-numret, då det är dom som alltså i form av representant för flygbolaget ska se till att kravet efterses, dvs flygbolaget inte åker på böter och hemtransport. (Vilket gäller för resa till vilket land som helst som kräver visum!) Det finns moderna incheckningssystem, och det finns system från 1900-frös-ihjäl. Vissa klarar att läsa om det finns ESTA när streckkoden i passet dras/scannas, och andra gör det inte. Systemen blockerar dock oftast incheckningen, om inte detta nummer läggs in, och checkinagenten kan alltså inte "komma vidare". Den där "intressanta texten" som hänvisas till här ovan, är väl uppenbarligen skriven av en resenär med egna åsikter och tankar, men utan fakta och information om varför och hur.
När en passagerare anländer till USA, blir denne givetvis inte tillfrågad om något nummer eller dokument, då det avläses via passet direkt in i den databasen, där ESTA:t söktes hemifrån. Förtydligande - USA:s databas för ESTA, är alltså inte det samma som ett flygbolags mer eller mindre avancerade checkinsystem. Och jo, det står på varje flygbolags hemsida, att man är "skyldig att ha erforderligt visum".
Var inte obstinat i onödan för flygbolagen - tänk på att det är DU som vill till USA, och att det är USA som krånglar och har regler.
Jag är utomordentligt säker på att du har fel, flygbolagen kräver aldrig ansökningsnumret, ESTA finns i systemet, de kan möjligtvis fråga om man gjort ansökan. Har man passet kan de se om man har inresetillstånd.
Enda gången en utskrift kan krävas är möjligtvis på en internationell flygplats utan uppkoppling till detta system, det finns dock inte i Sverge eller ens Europa vad jag vet.

Det har ingenting med att vara obstinat att göra, frågan gäller om man behöver utskrift eller nummer och det gör man inte.

Har du något som helst stöd för dina påståenden så visa gärna källorna...
Av Nspfish
6 jan. 2015 18:27 (redigerad)
Anställd på 4 olika flygplatser i 13 år, jobbat i sådär 10-12 olika incheckningssystem, och åt världens alla möjliga bolag, samt också en flitig resenär. Räcker det som referens? :-) Jag delger er specifik info, men det finns generellt att läsa på flygbolagens sidor (och även hos nätresebyråerna).
Jag försökte att i detalj förklara hur det hela gick till, men nu tyckte jag att jag fick frågor ändå på det jag redan förklarat. Någon svarade "ESTA finns i systemet". Vilket system? Ja, i USAs egen databas för ESTA, vilken flygbolagen inte har tillgång till, och i varje fall inte att "slå upp i". Vem som helst kan ta ett enskilt pass, lägga in uppgifterna på websidan, och få svar på om det finns ESTA eller inte. Dock tror jag att alla förstår, att man inte kan göra så med varje resenär, en och en. Som jag sa, så är det dock flygbolagets ansvar att endast transportera passagerare som har tillträde till landet dem ska till, så därför ligger det på checkinagentens ansvar att kontrollera detta. Om då inte checkinsystemet kan känna av ESTAt, eller om det för den delen krånglar, är det enkelt som passagerare att ha med numret själv att visa upp. Ett system kan möjligtvis känna av ett nummer, acceptera ett nummer som läggs in, men omvänt finns inte hela databasen för ESTA inlagd i checkinsystemet, att söka i.
Med obstinat menade jag, att i stället för att irritera sig på flygbolaget, så kan man bara göra det hela enkelt, genom att ta med sig dokumentet och/eller numret. Det är som sagt USA, dvs landet man vill besöka, som är krångelpellarna med alla deras egna regler och besvärligheter.
Olika länder har olika visum- och passkrav, och det åligger ALLTID flygbolaget, dvs checkinagenten, att kontrollera att endast godkända passagerare transporteras till destinationen.
(Bara för att leta upp något snabbt, valde jag Air Berlins hemsida, med anledning av att visa något från ett flygbolags sida "We recommend printing out the entry permit (Travel Authorization) and carrying it with you when travelling." Som jag menade ovan, så är det bara enklast för en själv att kunna visa att man har det, ifall något krånglar och/eller checkinsystemet inte känner av det själv.)
6 jan. 2015 18:34
Citerat från Nspfish:
Anställd på 4 olika flygplatser i 13 år, jobbat i sådär 10-12 olika incheckningssystem, och åt världens alla möjliga bolag, samt också en flitig resenär. Räcker det som referens? :-) Jag delger er specifik info, men det finns generellt att läsa på flygbolagens sidor (och även hos nätresebyråerna).
Jag försökte att i detalj förklara hur det hela gick till, men nu tyckte jag att jag fick frågor ändå på det jag redan förklarat. Någon svarade "ESTA finns i systemet". Vilket system? Ja, i USAs egen databas för ESTA, vilken flygbolagen inte har tillgång till, och i varje fall inte att "slå upp i". Vem som helst kan ta ett enskilt pass, lägga in uppgifterna på websidan, och få svar på om det finns ESTA eller inte. Dock tror jag att alla förstår, att man inte kan göra så med varje resenär, en och en. Som jag sa, så är det dock flygbolagets ansvar att endast transportera passagerare som har tillträde till landet dem ska till, så därför ligger det på checkinagentens ansvar att kontrollera detta. Om då inte checkinsystemet kan känna av ESTAt, eller om det för den delen krånglar, är det enkelt som passagerare att ha med numret själv att visa upp. Ett system kan möjligtvis känna av ett nummer, acceptera ett nummer som läggs in, men omvänt finns inte hela databasen för ESTA inlagd i checkinsystemet, att söka i.
Med obstinat menade jag, att i stället för att irritera sig på flygbolaget, så kan man bara göra det hela enkelt, genom att ta med sig dokumentet och/eller numret. Det är som sagt USA, dvs landet man vill besöka, som är krångelpellarna med alla deras egna regler och besvärligheter.
Olika länder har olika visum- och passkrav, och det åligger ALLTID flygbolaget, dvs checkinagenten, att kontrollera att endast godkända passagerare transporteras till destinationen.
Du har alltså inget stöd i några källor för det du säger?Det stämmer helt enkelt inte enligt mina erfarenheter, kan de få fram informationen på ett referensnummer kan de lika lätt få fram det (förmodligen lättare) genom passet som är kopplat till inresetillståndet. Man behöver INTE ha med något nummer eller utskrift.
Av Peter_o
6 jan. 2015 18:50
Det kan ju inte vara så att flygbolaget/agenten godkänner att man har giltig ESTA bara för att man viftar med ett papper med ett nummer på, utan de måste givetvis kolla varje enskild person.

Om nu bolaget/agenten inte har en automatisk koppling måste de knappa in passnummer och födelsetid och sedan beror det på om man redovisar ett ansökningsnummer eller inte:

Antingen anger man ansökningsnummer eller så anger man Efternamn, Förnamn och nationalitet.

Med andra ord, något ansökningsnummer kan inte vara värt besväret att bära på sig.

/PeterO
Av Peter_o
6 jan. 2015 20:07
Citerat från Nspfish:
Men snälla någon, nu får du väl ändå ta och ge dig??! Vilken del är det du inte fattar, när jag skriver att det är MITT JOBB?? Du likställer alltså mig med "andra resenärer", när jag har det som yrke?? Du fattar alltså inte rätt av, att min källa är mitt jobb?! Du menar alltså på fullaste allvar, att "jag sitter och tycker", när jag refererar till mitt jobb??! Vad jobbar du med förresten? Brukar folk också sådär allmänt säga till dig, att det du gör är fel, att du inte vet vad du gör, att andra kan ditt jobb bättre osv??
Jag förklarade rätt så utförlig om "hur och varför", och hur olika system fungerar och vad de innehåller, vilket kan sammanställas som "inside information", men du har uppenbarligen inte förstått detta! Detta påstår du är dåligt förklarat, men det får ju i så fall stå för dig!
Nu tycker jag att du har varit tillräckligt otrevlig, så du kanske ska sluta hacka på mig, i detta forum som är till för att vi som älskar att resa, ska kunna delge info! Och ja - ditt citat av yrkeskåren som kränktes, det innefattade mig...!!
Började inte diskussionen med att du (Nspfish) påstår att man behöver ESTA ansökningsnumret med sig?

Det var ju en sak som möjligen var aktuell för flera år sedan, men eftersom man nu kan få uppgiften om godkänt ESTA utan detta nummer så är ju ditt svar/råd helt out of date.

Eller hur?

/PeterO
Av Nspfish
6 jan. 2015 20:14 (redigerad)
I mitt inlägg från 2013, vilket inte diskussionen började med, skrev jag "du ska absolut ha numret med dig på ditt ESTA!"
Detta var som ett råd i all välmening, eftersom det kan gå fel, och se även min förklaring på hur mer eller mindre moderna incheckningssystem fungerar, sökmässigt.
Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka ditt påstående med att detta skulle vara tillbörligt "för flera år sedan", då jag just preciserat att det är mitt dagliga jobb, och alltså inte någon gammal information. Har som sagt försökt flera gånger att beskriva systemen funktion, vilket också svarar på ditt påstående, att det alltså inte alls det behöver vara "out of date", Peter O.

Att efterfråga källa för info, i form av skrift på nätet, Wikipedia eller vad det än månde vara, det är som att försöka få fram manualen för hur kassan på ICA ska skötas. Är det trots att man inte kan det, någon som betvivlar att kassabiträdet inte kan sitt jobb?

(Faktiskt annars helt mållös allmänt, över hur man ens kan komma på att argumentera mot någon som jobbar med detta dagligen, och som man i stället borde tycka det var lysande att kunna få direkt fakta ifrån. Jag är dedikerad i mitt jobb, och vill gärna delge info!!)
Av Birgere
6 jan. 2015 20:40
Att man inte behöver något ESTA nummer med sig till incheckningen är naturligtvis helt korrekt.
Om det nu skulle finnas något gammal lokal regel hos någon anställd någonstans så är det upp till denne.
Allt styrs av APIS och flygbolaget friskriver sig ansvaret genom att ställa frågan om passageraren har ett godkänt ESTA. Flygbolaget kan även får via kopplingen ESTA->IBIS.>APIS->Flygbolag få reda på om en passagerare saknar ESTA. Men det senare är inte vattentätt och därför ställer personalen frågan till passageraren.

De Amerikanska myndigheterna kräver naturligtvis inte heller att man ska släpa med sig något papper till flygplatsen och på ESTA's hemsida kan man läsa följande:

"Do travelers need to bring a paper printout of their travel authorization to the airport?
No. DHS will be able to communicate a traveler's ESTA status to the carriers. However, DHS recommends that travelers print out the travel authorization application response in order to maintain a record of their traveler authorization application number and to have confirmation of their ESTA status."

Det kan ju vara så att någon inte riktigt förstår vad det står i texten ang print out och läser man det slarvigt så kan man ju tro att man bör ta med sig en utskrift. Men läser man en gång till så står det naturligtvis inte så.

Skrönan med datasystem som ligger nere o att man kan vifta med ett ESTA papper kan vi nog ta med en nypa salt. Flygbolaget är skyldigt att senast 15min efter avgång skicka flygmanifestet till USA och då med all APIS data. Ligger datorsystemen nere så skulle aldrig planet få lyfta.
Personligen tror jag att flygbolagen för sin egen säkerhet skickar flygmanifestet innan man startar för att säkerställa att det inte finns några tokstollar ombord.
Av Peter_o
6 jan. 2015 20:50
Men hur ska vi kunna övertyga dig om att det går lika bra att plocka fram uppgifterna via uppgifter i passet som att, förutom uppgifter i passet även använda ansökningsnumret?

Du har ju rätt om man använder något hemsnickrat system och inte använder webbsidan som tillhandahålles just för detta ändamål.

Det finns även ett till tillfälle det är bra med ansökningsnumret det är om den sökande har lite olika krumelurer i namnet. Eftersom man, vad jag vet, behöver skriva namnet exakt som vid ansökan, så kan det vara enklare att använda ansökningsnumret.

Är det vid sådana tillfällen du tycker det är bra att man har ansökningsnumret tillgängligt?

Sedan är det väl så (hoppas jag) att incheckningspersonalen inte är anslutna till internet (vilken guldgruva för hackare), så om hela resonemanget vi fört beror på att bolag/agenter har bara har tillgång till halvtaskiga system som kräver ansökningsnummer, så är i alla fall jag beredd att backa och be om ursäkt för att jag bett om att få klarläggande i denna fråga.

/PeterO
Av Nspfish
6 jan. 2015 20:56
"Någon gammal lokal regel hos någon anställd"? Det finns, som jag sagt ett par gånger nu (börjar bli tröttsamt), blockeringar i vissa system, som gör att man inte kan ta sig förbi ESTA och/eller API. Är du flygbolagsanställd, eller på något vis anställd inom branschen, så att du känner till detta också? Vidare finns det på alla jobb, anställda som är mer eller mindre bra på sina jobb, så better safe than sorry och hellre då ta med sig numret. Jag har, precis som säkert många andra här inne, också stått någonstans och känt att "nu verkar detta lite konstigt..." i någon issue. Speciellt frustrerande då jag är i branschen, och jag måste veta vissa saker, och vet när det påstås fel.

Flygplan lyfter dagligen, utan att system fungerar. Det kallas manuell hantering, och det finns just pga att system och ström kan sluta att fungera :-)

Jepp, finns stollar ombord, och det är tyvärr flygbolaget som får böta för det, till trots att det är destinationslandet som kräver något av resenären.

Annars tyckte jag att det var bra skrivet!
Av Nspfish
6 jan. 2015 21:07
Vissa flygplatser har internet i checkindiskarna, andra inte. Detta är dock inte avsett till att användas till ESTAs hemsida, eller generellt för checkinsystemen. Allmänt i hela världen, kör checkinsystem på ett helt annat nät, inte internetbaserat. Alla checkinsystem "pratar" dock inte med varandra, därav ofta förekommande problem med t ex transfercheckin.

Systemen är som sagt väldigt moderna, eller simpla och otillräckliga. Vissa kan man "lura och trixa" med, andra är tvärt omöjliga. Att olika stavning i pass och ESTA är ett problem, stämmer precis!
Det står också att läsa på ESTAs hemsida, att de inte delger den registrerade infon hur som helst.

När jag själv reser, kör jag alltid med konceptet "better safe than sorry". Man kan inte lita på att all personal i världen kan sitt jobb, och då menar jag inte bara flygplats. Därför är det alltid bra med print eller foto i mobilen t ex, av dokument osv.

Ingen ursäkt behövs, så länge trevlig ton hålls. Jag har bara försökt förklara så gott jag kan. System utvecklas, nya regler tillkommer, saker ändras, ja om en månad kanske mitt svar blir annorlunda.
Av Birgere
6 jan. 2015 21:34
Citerat från Nspfish:
"Någon gammal lokal regel hos någon anställd"? Det finns, som jag sagt ett par gånger nu (börjar bli tröttsamt), blockeringar i vissa system, som gör att man inte kan ta sig förbi ESTA och/eller API. Är du flygbolagsanställd, eller på något vis anställd inom branschen, så att du känner till detta också? Vidare finns det på alla jobb, anställda som är mer eller mindre bra på sina jobb, så better safe than sorry och hellre då ta med sig numret. Jag har, precis som säkert många andra här inne, också stått någonstans och känt att "nu verkar detta lite konstigt..." i någon issue. Speciellt frustrerande då jag är i branschen, och jag måste veta vissa saker, och vet när det påstås fel.

Flygplan lyfter dagligen, utan att system fungerar. Det kallas manuell hantering, och det finns just pga att system och ström kan sluta att fungera :-)

Jepp, finns stollar ombord, och det är tyvärr flygbolaget som får böta för det, till trots att det är destinationslandet som kräver något av resenären.

Annars tyckte jag att det var bra skrivet!
Förstår fortfarande inte vad du ska med ett ESTA nummer till då du har tillgång till passet.

Visst lyfter flygplan varje dag men inte f....n låter TSA (?) ett flygplan lyfta mot USA utan att dom har fått flygmanifestet i god tid. För småflyg så går det att peta in API via något internetbaserat system, men det måste göras för att kunna flyga. Så just för tex USA så finns mig veterligen några möjligheter att skicka flygmanifestet med fax eller liknande till USA.
När jag skrev att flygbolaget nog skickar manifestet innan take-off så var det tokstollar mer i bemärkelsen terrorister, skickas då manifestet innan take-off så får flygbolaget direkt veta om det finns någon suspekt person med på flighten.
Av Peter_o
7 jan. 2015 09:54
Citerat från Birgere:

Förstår fortfarande inte vad du ska med ett ESTA nummer till då du har tillgång till passet.
Jag tror vi kommit fram till svaret.

Alla flyger inte SAS från Arlanda. Man kan mellanlanda på någon mindre flygplats i Europa och eftersom de inte har direkt internetanslutning är personalen tvingad att kontrollera ESTA via ett ibland knöligt datasystem. Till det kommer eventuellt problem med namn. Då kan det vara enklare att knappa in ansökningsnumret.

Så enkelt är det, mina herrar!

PeterO
Av Reseguiden - Medlemssupport
7 jan. 2015 12:10
Hej,

Tyvärr har vi varit tvungna att rensa lite i den här tråden.

Tänk gärna på att visa respekt och ödmjukhet för varandra och det faktum att alla har olika erfarenheter och åsikter. Det är ju guld värt att kunna få information och tips ifrån olika personer med olika typer av personlig erfarenhet i en viss fråga. Inte minst från de med yrkeserfarenhet inom resebranschen. De kan ju bidra med värdefull information, från "bakom kulisserna", och har ju bredare kunskap om hur systemen etc faktiskt fungerar.

http://www.reseguiden.se/forum/blogg/riktlinjer-for-diskussionsforumet-15440
http://www.reseguiden.se/xpress/Anvaendarvillkor

//Vi på Reseguidens Medlemssupport
Av Nspfish
7 jan. 2015 12:15
TACK, Reseguidens Medlemssupport! :-)
8 jan. 2015 00:47
"Skrönan med datasystem som ligger nere o att man kan vifta med ett ESTA papper kan vi nog ta med en nypa salt."
Om du Birgere syftar på mitt inlägg i början av diskussionen så måste jag göra dig besviken och bekräfta att det icke är någon skröna. Det finns fler flyglinjer till USA än från Europa och tyvärr fungerar inte alltid allting som det oftast gör i vår civiliserade del av världen.
Av Birgere
8 jan. 2015 00:57
Citerat från Naimakka:
"Skrönan med datasystem som ligger nere o att man kan vifta med ett ESTA papper kan vi nog ta med en nypa salt."
Om du Birgere syftar på mitt inlägg i början av diskussionen så måste jag göra dig besviken och bekräfta att det icke är någon skröna. Det finns fler flyglinjer till USA än från Europa och tyvärr fungerar inte alltid allting som det oftast gör i vår civiliserade del av världen.
Du får gärna ge ett exempel på ett flygbolag har rätten att starta en flight mot USA och där inte flygmanifestet kan skickas elektroniskt i samband med avresan samt att inte APIS utväxlas kontinuerligt mellan flygbolag och Amerikanska myndigheter.
Du behöver inte ta med privatflyg för där kan flygmanifestet knappas in manuellt över internet.
8 jan. 2015 01:07
Det är fullständigt ointressant för mig att kommentera flygtekniska saker som inte jag har någon aning om. Det ändrar ändå inte vad som hände vid incheckningen i Majuro. Om du ändå vidhåller att detta inte hände mig så får du gärna leva i den tron. Godnatt!