Ersättning för försenad flyg Mastercard

Av Sasha21
21 sep. 2015 22:08
Visningar: 6453
Hej alla glada

har råkat ut för en 12 timmars försening med Wizzair på ruten malmö -belgrad, Resan har jag betalat med min MC från BankNorwegian som har tecknat en reseförsäkring med AIG (någon som har erfarenhet av dem!!).

Nu undrar jag om det är någon som har fått den här schablonersättningen efter 4 , resp 8 timmar, hur jobbigt är det att få det. Ska man överhuvudtaget ha några utlägg för att få det?
Alla erfarenheter är välkomna

MVH sasha
21 sep. 2015 23:28
Citerat från Sasha21:
Hej alla glada

har råkat ut för en 12 timmars försening med Wizzair på ruten malmö -belgrad, Resan har jag betalat med min MC från BankNorwegian som har tecknat en reseförsäkring med AIG (någon som har erfarenhet av dem!!).

Nu undrar jag om det är någon som har fått den här schablonersättningen efter 4 , resp 8 timmar, hur jobbigt är det att få det. Ska man överhuvudtaget ha några utlägg för att få det?
Alla erfarenheter är välkomna

MVH sasha
Jag har inte använt denna försäkring men läs villkoren, tittade hastigt och det verkar vara en ersättning för försening, inte för kostnader man haft. Skaffa ett förseningsintyg om det går, inte omöjligt att de kräver det.
Lyckas du inte få intyg, vilket de är skyldiga att ge dig kanske det räcker med uppgifterna från https://www.flightstats.com/ Titta i menyn "Flights" "Historical Flight Status" så kan du leta upp exakta uppgifter om din flight.

Du ska så klart även ha ersättning av Wizz, http://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/resor-och-turism/resa-med-flyg/forsenat-flyg/
Fyll i och skicka eller mejla http://www.konsumenteuropa.se/globalassets/reklamationsblanketterna/eu_complaint_form_en.pdf till Wizzair.

Får du inte ersättning, gå till ARN http://www.arn.se/ , får du gehör för dina krav där finns chans att de då ersätter. Skriv annars till dem (Wizz) och påminn ;-) Hjälper det inte kan du dra dem till domstol (detta kan du göra även om du inte får gehör av ARN), vill du inte själv kan du anlita en flygadvokat/jurist (t.ex. http://forsenad.se/ som är en svensk byrå som jag anlitat just nu och verkar ytterst seriös, de ligger dessutom bland de billigare (20%+m)) som sköter allt, de tar 20-25% + moms i avgift och du betalar bara om de vinner målet åt dig.

http://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_sv.htm
21 sep. 2015 23:47
Det som lär vara relevant i villkoren är:
_________________________________________________________________________________
Ur villkoren:

2. Vem försäkringen gäller för
Försäkringen gäller för innehavare av Bank Norwegian Mastercard, nedan kallat
Kortet. Försäkringen gäller även för innehavarens make, registrerad partner, sambo
och barn som inte fyllt 23 år omfattas av försäkringen, även när de reser på egen
hand. Barnet ska vara folkbokfört hos innehavaren eller hos den andre föräldern.
Försäkringen omfattar även barnbarn under 23 år som medföljer mor- eller farföräldrar
på resa utan förälders sällskap. Samtliga försäkrade ska vara stadigvarande
bosatta i Norden.
3. När gäller försäkringen
Försäkringen gäller i maximalt 60 dagar för resa/researrangemang,som i förväg är
betald till minst 75 % med Kortet. Resan ska påbörjas och avslutas i Norden, och
reskostnaden ska uppgå till minst 1 000 kronor.
Anmälningsavgift och därefter förfallna betalningar för resan ska innan utresa påbörjas
ha betalats till 75 % med Kortet. Med resa menas färdbiljett eller researrangemang som
avser färdbiljett och/eller logi (s.k. charterresa, reguljärbiljett och/eller logi) såld av
organiserad researrangör, resebyrå eller transportföretag. Korttidshyrd stuga/lägenhet
(max 4 veckor) som hyrs via organiserad förmedlare likställs med researrangemang.
Kostnader för hyrbil samt biljetter till evenemang, som innan resan påbörjas betalts till
100 % med Kortet och ska användas under resan, omfattas av avbeställningsskyddet.

VAD GÄLLER FÖRSÄKRINGEN FÖR?
4. Försening av allmänt färdmedel
Ersättning utbetalas om den försäkrades flyg, båt, tåg eller buss vid avresa är försenat
mer än 4 timmar, om det är inställt eller om den försäkrade inte kommer med
transportmedlet på grund av överbokning och ingen alternativ godtagbar transport
kan erbjudas inom 4 timmar.
Överstiger förseningen 24 timmar, ersätts nödvändiga och skäliga utlägg. Inköpen
ska ske på den ort där skadan inträffade och i omedelbar anslutning till förseningen.
Kostnaderna ska styrkas med kvitton i original.
Högsta ersättningsbelopp per försäkrad:
Försening mer än 4 timmar: 500 kr
Försening mer än 8 timmar: 500 kr ytterligare
Försening mer än 24 timmar: Upp till 1 500 kr ytterligare för nödvändiga och
skäliga utlägg (ska styrkas med originalkvitton)
Maxersättning per familj och skada är 6 500 kr

Vid försening/bagageförsening, ska dessutom bifogas:
– förseningsintyg som visar ordinarie avgång och verklig avgång samt orsaken till
förseningen (kan erhållas av transportbolaget eller eventuellt resebyrån)
– kvitto (original) på inköp vid bagageförsening/försening.

_________________________________________________________________________________

Alltså, uppfyller du villkoren för när försäkringen gäller så ska du få 1000:- i ersättning per person i familjen (om ni nu är flera) Maximalt 6500:- för hela familjen.

Krav på kvitton är det bara om du är försenad mer än 24 timmar då du utöver 1000:- kan få max 1500:- för utlägg. Det krävs förseningsintyg och kvitto på resan.
Av Sasha21
22 sep. 2015 12:07
Tack Floridasidan för ditt snabba svar, speciellt vad gäller fligtstats, visste inte att sånt fanns. Eftersom jag inte förväntar mig något av Wizz så gick jag direkt till fligtright.se (visste inte att det fanns flera såna bolag). Men jag skickade ett mail där jag bad om förseningsintyg. Märkliga var att när jag kollade på flightstats så stor det varken in time eller delayed utan unknown och ingen anledning.
22 sep. 2015 13:17
Citerat från Sasha21:
Tack Floridasidan för ditt snabba svar, speciellt vad gäller fligtstats, visste inte att sånt fanns. Eftersom jag inte förväntar mig något av Wizz så gick jag direkt till fligtright.se (visste inte att det fanns flera såna bolag). Men jag skickade ett mail där jag bad om förseningsintyg. Märkliga var att när jag kollade på flightstats så stor det varken in time eller delayed utan unknown och ingen anledning.
Är det nyligen så kan du kanske dra tillbaka uppdraget till flightright?
Detta är ju ett utländskt bolag och man får skicka fullmakt utomlands vilket jag tycker är lite bökigare och så tar de ju 5% +moms mer i avgift.

Du har 10 år på dig så du behöver inte stressa, du borde gå vägen som jag beskrev med att anmäla till flygbolaget först, sen eventuellt ARN och sist en advokattjänst. det är trots allt 1/4 - 1/3 av pengarna som går bort till avgifter. Det är så klart bekvämare att gå direkt till advokattjänsten om man inte bryr sig om kostnaden.

Du ska få intyg från Wizzair, men de är ju på "svarta listan" och bryr sig kanske inte så mycket om regler och lagar :-( de har iallafall ett formulär för klagomål https://wizzair.com/sv-SE/Claims
Vet inte vad det beror på att det står UNKNOWN, se om det finns någon hjälptext på Fligtstats... vilket datum var det?
Av Sasha21
22 sep. 2015 13:58
Tack en gång till
Nej kostnaden är ingen större grej. Det blir ju ändå ca 500 euro efter avdrag som man inte ens räknade med från början.

Datumet var den 28 september flight w64210. När man slår in det ser det ut som att planet lyfte men landade aldrig i Belgrad. Lite läskigt... Kollade oxå på några andra datum och samma status förekommer där. De kanske struntar i att informera systemet helt enkelt.
22 sep. 2015 14:29
Citerat från Sasha21:
Tack en gång till
Nej kostnaden är ingen större grej. Det blir ju ändå ca 500 euro efter avdrag som man inte ens räknade med från början.

Datumet var den 28 september flight w64210. När man slår in det ser det ut som att planet lyfte men landade aldrig i Belgrad. Lite läskigt... Kollade oxå på några andra datum och samma status förekommer där. De kanske struntar i att informera systemet helt enkelt.
28 September? År?

Avståndet mellan flygplatserna är 1293 Kilometres så är ni två pers så blir det €500 men före avdrag på 25% + moms. http://dices.net/airports/calculateDist.php, visst är det oväntade pengar, men trots det, pengar ;-)
Av Sasha21
22 sep. 2015 15:09
Sorry 2015. Vi var 2 vuxna och ett barn
22 sep. 2015 15:18
Citerat från Sasha21:
Sorry 2015. Vi var 2 vuxna och ett barn
Ni har rest i framtiden :-)

€750 från Wizzair och 1500-3000:- från försäkringen beroende på hur försenade ni var.
Gissar att det betalar flyget plus lite till ;-)
Av Sasha21
22 sep. 2015 15:41
Man ser att jag är trött
28 augusti 2015 ska det vara
22 sep. 2015 16:07
Citerat från Sasha21:
Man ser att jag är trött
28 augusti 2015 ska det vara
Jag kan bara se att planet var en timme sent på "runway".

Bara av intresse, hur gick alltihop till, var ni på runway en timme sena men blev sen ändå försenade 12 timmar eller gick det till på något annat sätt så att uppgiften om 61 minuter inte heller stämmer?

Hoppas Wizz skickar intyget så ni slipper problem!
Av Sasha21
22 sep. 2015 16:21
Måste erkänna att jag aldrig hört för utrycket Runway. Googlade nu för att se var det var.

IAF vi gick inte ens genom passkontrollen att inte tala om boarding. Tiden för avgången skjutes upp två gången för att tredje gången skjutas till kl1015 nästa dag. Unden tiden fick vi ingen info om vad är det som händer. Inga matkuponger heller men det var sent så jag gissar vi skulle inte kunna lösa dem. Sedan till slut gick vi tillbaka till inchekningen fick bagage och blev erbjudna hotell..
Dagen efter fick vi nya boarding pass med nytt tid men samma flight nr 4210
Av Wittis
23 sep. 2015 17:01
Hej Sasha,

Hej,

Sist jag blev försenad gjorde använde jag också forsenad.se som hjälpte mig att få 4300 kr i ersättning.

Tänkte att dem kanske kan hjälpa dig också.

Vänligen

/Calle
Av Sasha21
9 okt. 2015 13:18
Lite uppdateringar, det har hänt lite grejer så nån som läser denna tråd ska få veta vad som hände.

Fick intyget från Wizz via mail inom en vecka (till min stora förvåning), Skikade det till AIG tillsammans med kopior av boarding pass, fakturan som visar att resan är köpt med kort, reseplanen, och fyllde i lite papper. Inom två veckor fick jag 3000 sek..

Lovar att återkommamed vad som händer med ersättning från wizzair som jag söker via flightrigt.
Av Linaf
9 okt. 2015 19:57
Försöker oxå få ersättning för försenat flyg. Har haft kontakt med Flightright, men verkar ju helt otroligt krångligt. Så funderar på att "lägga ner", för det ska skickas en massa dokument till nån advokat i England. Men vet att jag kan eventuellt få 600 euro (-deras provision) tillbaka, så kanske lönt att engagera sig i det ändå??!!
Av Sasha21
9 okt. 2015 20:08
Bara undrar, vad är det för papper du ska skicka. Så länge har jag bara skickat (skannat) fullmakt och boarding kort. Fick ett bekräftelse att de ger två veckor till flygbolaget att betala ut 750 e - deras provision. när två 2 veckor gick ut skriver de att de ger flygbolaget ytterligare 3 veckor att svara. o efter det ska de bedöma chanser och ev gå till advokat. så man hoppas på det bästa.
Av Linaf
9 okt. 2015 21:03
Dom vill ha massa "dokument" som styrker att du är du. Papperskopior på pass, personbevis och t.ex kopia på en faktura från ditt elbolag, så dom ser att du bor på den adressen du är folkbokförd på. Allt detta ska jag skicka till en advokatbyrå i England. För både mig och mm medresenär. Sen ska dom driva fallet mot flygbolaget.
Men 600 euro är väl maxbeloppet för ersättning?
Av Sasha21
9 okt. 2015 21:14
Visst det känns lite jobb och sen är det väl lite så där om man vill skicka allt det. Personligen kan jag tycka att det kan vara värt jobbet.

Vivar 3 personer gånger 250 så 750
Av Sasha21
25 nov. 2017 13:10
UPDATE
Efter två år och tre månader så ska jag äntligen få kompensation för försening av wizzair. Några tips till er som har hamnat/kommer att hamna i samma sits.
1. Spara allt o försök få ut kompensationen direkt av flygbolaget om du flyger med en "högprisbolag"
2. Om du flyger med wizz och liknande lcc, anlita Forsenad.se. Det tog 7 månader för mitt ärende. Kan rekomendera dem.
3. Anlita inte flightright då mitt ärende var först hos dem och det kom aldrig fram nånstans.
Under tiden har jag lärt mig en hel del om flyg och flygplan i allmänhet.
25 nov. 2017 18:27 (redigerad)
Håller inte alls med om detta.
Man går ALLTID till flygbolaget först (och försäkringsbolaget så klart). Man går inte till domstol förrän man inte får rätt mot bolaget. Massor med onödigt jobb plus en stor kostnad, kanske helt i onödan.

Man gör som jag skrev i mitt första inlägg, kanske går det lätt, kanske hamnar man där du gjorde men man ska iallafall gå rätt väg.

Grattis förresten :)

Mvh. Jörgen
www.floridasidan.se
www.facebook.com/Floridasidanöken
Av Sasha21
25 nov. 2017 18:42
Tror det blev lite missförstånd, kanske lite slarvigt skrivet av mig. Man ska naturligtvis kontakta först flygbolaget, och försäkringen har jag fått för länge sen. Men lågpris bolag nekar nästan alltid ersättningen. Arn kan man oxå gå till men de är svartlistade där så det känns lite som ett onödig steg.
26 nov. 2017 08:29
Men gud vad lång tid!
Vi håller på och kämpar mit Austrian Airlines som drar ut på ärendet in absurdum också! (vi blev ett dygn försenade i somras)

Dock förra sommaren gällde det SAS och då funkade det bättre. Skrev ett blogginlägg då om var man kan få ersättning och hur mycket:
https://4000mil.se/index.php/ersattning-vid-forsenat-flyg/