Erfarenhet av flygbyte någon?

Av Sanitaa
22 maj 2012 18:59
Visningar: 2847
Hej!
Jag ska åka till dalaman i Turkiet och då är det byte i istanbul. flyget landar 05:10 i istanbul och flyget till Dalaman går 06:30,
vad tror ni hinner man med det då verkligen?
man ska ju checka in senast en timme innan och det lär ju ta ett tag som alltid innan man kommer på plats?

Tacksam för svar!
22 maj 2012 20:42
Borde inte vara några som helst problem!
Du borde kunna checka in till Dalaman direkt ju?
Av Sanitaa
22 maj 2012 20:57
Citerat från ingemar_e:
Borde inte vara några som helst problem!
Du borde kunna checka in till Dalaman direkt ju?
Ja det hoppas jag verkligen, och att bagaget går dit direkt,
men det ska väl gå när det är på samma biljett.
22 maj 2012 20:59
Hello, komplettering på din fråga. Har du bokat hela vägen, dvs dit du ska, ja då har ju flygbolage bekräftat att det är ok.
31 maj 2012 20:17
Olika flygbolag kan ju ha olika regler men det här är min erfarenhet gällande resor till och mellanlandningar i Turkiet/Istanbul:

Har du bokat hela resan med samma resebolag så tar de visst ansvar för att du ska komma fram. Du checkar in för båda resorna redan på flygplatsen hemma och får båda boardingkorten där så du behöver inte checka in igen i Istanbul. De ser även till att incheckat bagage flyttas över till det nya planet automatiskt. Skulle flyget från Sverige till Istanbul vara såpass försenat att du missar ditt anslutningsflyg så bokar de om dig kostnadsfritt till tidigaste möjliga flyg de har tillgång till. De står t.o.m oftast för hotellkostnad om du skulle behöva övernatta som resultat av detta.

Om däremot planet anländer i tid, men du fastnar i passkontroll eller annat på vägen till ditt anslutningsflyg så har de inget som helst ansvar utan då får du ordna med nytt flyg på egen hand. Viktigt då att ta reda på om incheckat bagage åkt med planet och om de kan hålla det på plats åt dig. Så det kan vara bra att ha lite extra tid på flygplatsen för mellanlandning trots allt.

--------------------------------------------
MVH, Magnus
http://www.merhaba.se - Mötesplatsen för oss som älskar Turkiet
Av Annl
2 juni 2012 06:55
Ataturk - flygplatsen i Istanbul - är en smidig flygplats så om du, som det sagts tidigare, bokat hela resan i en bokning, blir incheckad hela vägen och bagaget går till slutdestinationen, så är det inga bekymmer.

Trevlig resa!
Av Sanitaa
2 juni 2012 18:36
Citerat från turkietforum:
Olika flygbolag kan ju ha olika regler men det här är min erfarenhet gällande resor till och mellanlandningar i Turkiet/Istanbul:

Har du bokat hela resan med samma resebolag så tar de visst ansvar för att du ska komma fram. Du checkar in för båda resorna redan på flygplatsen hemma och får båda boardingkorten där så du behöver inte checka in igen i Istanbul. De ser även till att incheckat bagage flyttas över till det nya planet automatiskt. Skulle flyget från Sverige till Istanbul vara såpass försenat att du missar ditt anslutningsflyg så bokar de om dig kostnadsfritt till tidigaste möjliga flyg de har tillgång till. De står t.o.m oftast för hotellkostnad om du skulle behöva övernatta som resultat av detta.

Om däremot planet anländer i tid, men du fastnar i passkontroll eller annat på vägen till ditt anslutningsflyg så har de inget som helst ansvar utan då får du ordna med nytt flyg på egen hand. Viktigt då att ta reda på om incheckat bagage åkt med planet och om de kan hålla det på plats åt dig. Så det kan vara bra att ha lite extra tid på flygplatsen för mellanlandning trots allt.

--------------------------------------------
MVH, Magnus
http://www.merhaba.se - Mötesplatsen för oss som älskar Turkiet
Jag har bokat med samma flygbolag så det blir nog inga problem, kommer bara vara orolig för tiden och får vara snabb till passkontrollen när det landar, brukar alltid vara så lång kö där, men nu blev det till den mindre flygplatsen utanför istanbul så det kanske går snabbare får man hoppas!