Ensam kvinna norra Indien

22 feb. 2014 09:02
Visningar: 4356
Jag har annu inte hittat nagon resekompis sa det kan handa att jag kommer aka sjalv till Mumbai, Bikaner (kamelsafari), Varanasi (floden Ganges), Agra (Taj Mahal) och Delhi. Tips? Borde jag strunta i att aka om jag inte hittar nagon att resa med?
Av Cickie
22 feb. 2014 22:17
Var för ett år sedan på rundresa i Indien, området Orissa mest, men även Delhi. Har varit på en hel del olika platser i världen, även ensam, men har aldrig känt mej rädd. Men i Indien hade jag aldrig velat gå ut ensam på kvällen, inte i sällskap med min man heller för den delen. Magkänslan var att man inte var trygg där. Speciellt Delhi kändes obehagligt. Och då är jag ändå inte en ung tjej, då tror jag det är ännu större risk att något kan hända. Så mitt råd är: Åk inte ensam!
Av Merlin
22 feb. 2014 22:24
Jag har aldrig varit i Indien själv, men har vänner som varit där. Rådet de ger är åk inte dit ensam.
Av Birgere
23 feb. 2014 00:18
Jag vill inte påstå att det är farligt i Indien, men folk kan vara ganska påflugna. Den enda förflyttning man gör kvällstid är ju från tex en resturang till Taxin/Ricksahwn och sedan tillbaka till hotellet. Man går inte runt o strosar direkt.
23 feb. 2014 00:54
Jag upplevde inte Indien som hotfullt/läskigt eller liknande när jag reste runt ensam. Visst folk tittar, eller vänta dom tittar inte dom glor extremt mycket på dig. Men det är för att dom är nyfikna och bryr man sig inte så brukar dom ge sig efter ett tag. Det du kan göra som ensam tjej är nog att boka in dig i dom lite högre tågklasserna för att känna dig säkrare under transporterna osv. Jag reste endast Sleeper class och det gick super!

Träffade några ensam resande tjejer och dom tyckte det var jobbigt i början med att folk glor, vill ta kort osv. Men man kommer in i det ganska fort. Använd bara sunt förnuft så kommer det gå bra!

Ett tips: Simma inte emot den indiska vågen, det kommer du inte orka, låt dig svepas in och följa med så blir allt mycket roligare! Du kommer förstå vad jag menar när du väl är där
23 feb. 2014 07:38
Tack for alla svar, jag funderar nu pa att hyra en guide istallet:
16 mars 2014 17:25
Citerat från Indien2014:
Jag har annu inte hittat nagon resekompis sa det kan handa att jag kommer aka sjalv till Mumbai, Bikaner (kamelsafari), Varanasi (floden Ganges), Agra (Taj Mahal) och Delhi. Tips? Borde jag strunta i att aka om jag inte hittar nagon att resa med?
Hej! Jag är precis hemkommen från Indien (åkte med två andra tjejer.) Jag skulle inte rekommendera att åka till Delhi själv. Tyckte det var rätt obehagligt där. Vi lyckades till exempel inte få tag i en taxi för att åka dit vi ville utan att först bli lurade till en resebyrå, 10 min från tågstationen inne i en gränd. Allt var helt kaos och vi var förföljda vart vi än gick.

Men klär du dig indiskt och bara är ute om dagarna så kommer du nog klara dig skitbra! Vi gjorde det dumma misstaget att anlända med backpackväskor, kritvita och se helt lost ut.. Efter ett tag kommer man in i det!
19 mars 2014 13:25
Citerat från Jenniferrr:
Citerat från Indien2014:
Jag har annu inte hittat nagon resekompis sa det kan handa att jag kommer aka sjalv till Mumbai, Bikaner (kamelsafari), Varanasi (floden Ganges), Agra (Taj Mahal) och Delhi. Tips? Borde jag strunta i att aka om jag inte hittar nagon att resa med?
Hej! Jag är precis hemkommen från Indien (åkte med två andra tjejer.) Jag skulle inte rekommendera att åka till Delhi själv. Tyckte det var rätt obehagligt där. Vi lyckades till exempel inte få tag i en taxi för att åka dit vi ville utan att först bli lurade till en resebyrå, 10 min från tågstationen inne i en gränd. Allt var helt kaos och vi var förföljda vart vi än gick.

Men klär du dig indiskt och bara är ute om dagarna så kommer du nog klara dig skitbra! Vi gjorde det dumma misstaget att anlända med backpackväskor, kritvita och se helt lost ut.. Efter ett tag kommer man in i det!
Men vafaaaaan hur ska jag gora da, ingen ska typ till Indien i maj och jag vill inte aka hem till Norge utan att ha sett Varanasi, Delhi och de andra stallena :( Fy fan for att vara kvinna sager jag bara. Ja a int bitter.
19 mars 2014 15:21
Känner du dig osäker över transporterna, så flyg. Vill du åka tåg, åk 1st class.
Ta pre paid från flyg/tågstationerna, boka boende i förväg och gå inte runt i "onödan" och håll dig inne på kvällar och nätter om det skulle få dig att känna dig tryggare.
Du verkar ha varit i Indien ett bra tag nu och bör ju ha kommit in i den indiska vardagen och tänket.
Alla som ställen du ska till är turist städer. Med andra ord kommer du träffa folk under din resa.

Eller åk hem. Det är ingen idé att resa runt om man ska vara rädd, då får man direkt inte ut något av det.
20 mars 2014 08:44
Citerat från Sunstrooom:
Känner du dig osäker över transporterna, så flyg. Vill du åka tåg, åk 1st class.
Ta pre paid från flyg/tågstationerna, boka boende i förväg och gå inte runt i "onödan" och håll dig inne på kvällar och nätter om det skulle få dig att känna dig tryggare.
Du verkar ha varit i Indien ett bra tag nu och bör ju ha kommit in i den indiska vardagen och tänket.
Alla som ställen du ska till är turist städer. Med andra ord kommer du träffa folk under din resa.

Eller åk hem. Det är ingen idé att resa runt om man ska vara rädd, då får man direkt inte ut något av det.
Ja, allt det dar vet jag, fast forsta klass pa tagen ar inte sakrast eftersom man bara ar tva stycken i samma hytt, och hytten har dorrar som gar att lasa. Battre att valja andra klass dar man ar fler och det bara hanger gardiner for. Men det kan ju handa nagot i alla fall om man har otur, det kanns inte som att det racker med att vara forsiktig. Jag har inte tankt aka hem sa egentligen vill jag nog bara hora 'det kommer ga braaaa' haha. Jag hoppas verkligen jag kommer traffa folk, det ar inte precis turistsasong i mitten pa maj.
20 mars 2014 09:13
Om du skall ta en taxi i Mumbai, finns två stycken taxibolag med bara kvinnliga chaufförer.

Priyadarshini Taxi
De är tränade i självförsvar, pratar perfekt engelska och följer med in dit du skall för att se till att inget händer. Perfekt exempelvis från flygplats till hotell om du kommer dit med flyg eller om du vill hyra dem för en dag för en rundtur:
http://www.priyadarshinitaxi.com

Viira Cabs
Har bara lite större taxibilar, med kvinnliga chaufförer som bland annat är tränade i självförsvar:
http://viiracabs.com
20 mars 2014 10:45
Citerat från Jordenrunt_nu:
Om du skall ta en taxi i Mumbai, finns två stycken taxibolag med bara kvinnliga chaufförer.

Priyadarshini Taxi
De är tränade i självförsvar, pratar perfekt engelska och följer med in dit du skall för att se till att inget händer. Perfekt exempelvis från flygplats till hotell om du kommer dit med flyg eller om du vill hyra dem för en dag för en rundtur:
http://www.priyadarshinitaxi.com

Viira Cabs
Har bara lite större taxibilar, med kvinnliga chaufförer som bland annat är tränade i självförsvar:
http://viiracabs.com
Ah tack for tipset, jag var dar i helgen! Jag skulle bara ha vetat det tidigare sa att jag hade kunnat stodja foretagen :)
Av Ziesta
20 mars 2014 15:42
Jag var i norra Indien förra året på en ordnad rundresa och sedan några dagar i Delhi på egen hand. Jag åkte med min pojkvän, fast han var sängliggande en av dagarna i Delhi, och då valde jag att stanna på hotellet istället för att ge mig ut själv.. Kanske överdrev jag, men kändes inte tryggt att ge sig ut själv efter allt som hänt, så bättre ta det säkra före det osäkra..
Med andra ord, om jag var dig skulle jag inte våga resa själv i Indien.. Men kanske kan det vara ett alternativ att följa med på en ordnad rundresa i grupp?

Finns massa olika företag att åka med, och flera är inriktade mot lite yngre målgrupp (alltså inte pensionärsresa.. ;-). Här kan man söka olika rundreseföretag om det skulle va aktuellt:
http://www.bugbitten.com/
http://www.travaddict.com/
Vi reste med ett företag som hette VegVoyages: http://vegvoyages.com/

Här på Reseguiden finns ju också en del rundresor i Indien med svenska reseföretag: http://www.reseguiden.se/erbjudanden/indien/in
Av Ajsingh
27 juni 2016 16:28
Citerat från Indien2014:
Jag har annu inte hittat nagon resekompis sa det kan handa att jag kommer aka sjalv till Mumbai, Bikaner (kamelsafari), Varanasi (floden Ganges), Agra (Taj Mahal) och Delhi. Tips? Borde jag strunta i att aka om jag inte hittar nagon att resa med?
Av Ajsingh
27 juni 2016 16:31
Citerat från Indien2014:
Jag har annu inte hittat nagon resekompis sa det kan handa att jag kommer aka sjalv till Mumbai, Bikaner (kamelsafari), Varanasi (floden Ganges), Agra (Taj Mahal) och Delhi. Tips? Borde jag strunta i att aka om jag inte hittar nagon att resa med?
Hej jag är från INDIEN och jag reko tyvärr att åk inte själv där jag flyttade till sverige för 6 år sen men om man jämför med då tiden och nutiden så har blivit värre nu i det där landet tyvärr åk gärna nån..