En ny typ av Kinaresa

30 apr. 2014 09:31
Visningar: 461
Hej, alla
Jag är en trebarnpappa som arbetat som lärare, läromedelsförfattare, programmerare och städare. Nu är det dags för nästa utmaning - researrangemang! Jag skulle vara oerhört tacksam om ni skulle vilja ge mig feedback på min affärside - vad som verkar bra, vilken målgruppen kan vara och om ni själva skulle kunna tänkas åka på en sådan resa.

Jag gillar själv att resa på egen hand - att boka mina egna resor, bo på enkla hotell och bara dyka ner i nya städer och upplevelser. Jag har de senaste åren varit i Frankrike, Sydafrika, Namibia, USA, Japan, Korea och Kina, och gemensamt för dem alla var att de alla var fantastiska upplevelser för sinnet, men också att det kunde vara ganska ensamt ibland. En härlig dag kunde följas av en småtråkig kväll på hotellrummet. Ibland vågade jag inte heller pröva de mer ovanliga restaurangerna eller resmålen där lokal språkkunskap krävs.

Tema- och gruppresor har alltid verkat intressanta, men att lägga ut 15-30 000 kr är oftast för dyrt för mig, och den gång jag åkte på en sådan resa (Beijing 2007) känns det också ganska styrt.

Min ide är att välja ett resmål jag känner väl och där jag har ett lokalt nätverk som tillsammans med mig erbjuder ett socialt sammanhang för dem som reser. Rundturer till både "måste"-platser och till annorlunda områden skulle ingå, med ett urval som jag tror blir roligare än vanligtvis. Samtidigt skulle dessa turer vara något som man kan välja bort efter smak. Lokala vänner skulle finnas med som guider, och hänga med på de gemensamma middagarna på kvällarna. De kan också följa med som översättare och guider för individuella önskemål.

Resmålet? Det är Chongqing, Kina's största stad och en okänd pärla för de flesta västerlänningar. Den har 29 miljoner invånare med en storstadspuls som är fantastisk! Den ligger mellan två floder i kuperad terräng vilket gör att dess myllrande skyskrapor ger en fantastisk skyline. Chongqing var en del av Sichuan förut och det märks på det kryddiga köket, men också människorna är lite annorlunda än i Beijing, Shanghai eller Hong Kong. Det är mer avslappnat (i relativ mening...) och det finns gott om oaser för avslappning eller shopping. Jag älskar deras version av Gamla Stan, Ciqikou, ett Mecka för oss som älskar fotografera och handla souvenirer och god mat. Det finns så mycket att upptäcka, ett helt kvarter målat med grafitti av konststudenter, övergivna hyreshus mitt i city, vindlande gränder där du kan se maten lagas från levande djur till mat på tallriken, lyxbutiker, osv osv...

Praktiska detaljer:
Jag kommer inledningsvis driva verksamheten som en enskild firma med F-skattesedel och revisor. Jag har för avsikt att ha någon form av ansvarsförsäkring, men bokning av flyg och hotell kommer göras av kunden själv, även om jag givetvis kommer koordinera båda, särskilt hotellet.
Jag har undersökt processen med resegaranti, och kommer att ansöka om en sådan om verksamheten expanderar, men eftersom min affärside i grunden handlar om endast en tjänst på plats som ska vara prispressad lutar det åt att jag väntar med det för första omgången. Samma sak med avbokningsskydd eftersom min del (1500 kr) år så liten att skyddet i sig blir för dyrt. De flesta har idag en reseförsäkring redan som täcker just sjukdomsbortfall (och ett avbokningsskydd kostar inte så mycket att lägga till). Mitt företags del blir då en liten del av det hela. Poängen är att den som är intresserad ändå är sugen på att resa till CQ men samtidigt vill köpa en "träffa folk"-garanti som dessutom innehåller en veckas guidade turer och tolkhjälp.
Kostnaden för att arrangera 1 veckas resa den 4 - 11 april 2015 är beräknad som följer:
Resekostnader guide (mig) : 5400 kr
Kostnader lokala guider: 2100 kr
Kostnad transporter med bus: 4000 kr (osäker post än så länge)
Overhead: 1500 kr
Totalt: 13000 kr

Kostnaden för den som reser skulle bli ungefär:
Flyg med Finnair Arlanda - Chongqing : Priser under 3600 kr är möjliga men jag räknar med 4000kr
Kinesiskt Visa: 862 kr
Boende sex övernattningar: 533 kr
Min avgift: 1500 kr
Totalt: 6895 kr

(Till detta kommer mat och egna utgifter. Då ska jag nämna att en snabbmatsmeny kostar typ 15 kr och goda nudlar 10 kr och neråt från ett gatustånd. Gissningsvis så kan du komma undan med mindre än 1000 kr om du inte shoppar så mycket. Själv har jag svårt att undvika shopping för mindre än 2000 kr. Tänk på att all världens varor produceras i Kina...)

Bokningen kommer ske genom ett crowdfunding-projekt där den högsta nivån av bidrag istället för en gåva gör att man bokar sig för resan. Jag har valt att lägga högsta nivån på 1500 kr. På det blir det sedan skatt och avgifter från sajten och paypal, vilket gör att jag får ut ungefär 1050 kr per anmäld. Om jag räknar med kanske 3000-4000 kr i rena bidrag (där hälften går tillbaka till givarna i form av gåvor), får jag in uppåt 2000 kr extra. Det innebär att jag behöver grovt 10 anmälningar för break even. Jag har satt gränsen för att genomföra projektet på 15000 kr vilket innebär att jag är beredd acceptera en mindre förlust (utan overhead kanske en tusenlapp) för att kunna genomföra projektet. Eventuella vinster kommer i denna omgång gå tillbaka till medresenärerna till tex fria måltider etc. Maxstorleken på gruppen är 20 personer.

Så. Vad tror ni? Jag har säkert glömt någon uppenbar detalj, men då kan jag ta det när ni ser det. Åter igen, alla kommentarer mottas tacksamt. / Mikael
Av Hille2
1 maj 2014 09:38
Citerat från Evoline:
Förlåt, men menar du att man ska betala ca 7.000 för sin resa och sen 13.000 för att få guide ??
Isåfall tror jag inte många nappar på det, då det finns resebyrå som fixar allt åt en för ca 13.000kr, men inte till Chongqing dock.

http://www.luutravel.com/intra_modul_info.php?id=20&klickid=20
Hur kom du fram till att guiden skulle kosta 13000 p/p???
1 maj 2014 09:40
Hej, tack för ditt svar!
Nej, 13000 kr är *min* totala budget. Ditt pris skulle bli 1500 kr utöver kostnaden på 5500 kr för flyg, boende och visa. Total 7000 kr. Annars blir det ju tokdyrt. ;-) Poängen är att det ska vara just billigt och prisvärt.
Låter det bättre då? / Mikael
1 maj 2014 09:42
Hej, Hille2.
Hon läste bara min beskrivning, jag var nog otydlig där, men nu tror jag det är klart. Jag redovisade min budget för att jag fått kommentaren på ett annat forum att de undrade vad pengarna gick till, vilket är helt OK. DÅ kan jag få kommentarer på det också. Jag tar inte ut någon vinst initialt för att få igång verksamheten.
/ Mikael
1 maj 2014 09:45
Jag kan väl lägga till att det börjar luta åt att jag kommer ansöka om resegaranti från Kammarkollegiet. Det hänger på att om jag gör guidade turer med buss, är det paketresa vilket kräver resegaranti. Om vi däremot åker kollektivt var och en så behövs det inte. Om kostnaden att ha en sådan försäkring (KK bestämmer nivån, som jag sedan köper hos en bank eller försäkringsbolag) är rimlig blir det en sådan eftersom busstransport med en större grupp känns rimlig.
1 maj 2014 09:48
Sedan måste jag kommentera den resebyrå som du länkar, Evoline. Läser du det finstilta är det som ingår i priset en veckas tur med guidning i Beijing. Fint så, men då har du perspektivet där min tur är nästan halva priset och där jag hoppas erbjuda både rundturer för dem som vill men också en verklig kontakt med unga kineser som lever i Chongqing. DÅ har du lite ingången till vad jag vill göra. ;-)
/ Mikael
1 maj 2014 10:37
Toppen. ;-) Skulle du vara intresserad då? ;-) Spana in fler bilder på instagram.se/stensaxpapper innan du svarar haha. ;-)
Av Mr_y
24 juli 2014 00:39
Hej,

Jag är ledsen att säga det, men din ide verkar vara lite konstigt. Varför ska man betala dig 5400:- eller 2100:- för lokala guide för 7 dagar? Medan det finns gott om kortare eller längre guidad turer på engelska att köpa för lägre priser, i princip över allt i stan. Är man fräck kan man "hyra en flickvän" för pengarna på en vecka som också kan guida dig runt. :) Boende 6 nätter för 533:-? Give me break! Sådana ställen skulle inte ens de lokala kineserna vilja att bo...tror jag. Och att snåla på maten när man är i ChongQing?? Nja...lägg ner 15 yuans nudlar när det finns Hotpot och mängder med spännande SiChuan köket! Ärligt talat så förstår jag inte hur ni västerlänningar tänker. :) Vi kineser skulle aldrig upptäcka ChongQing på det här sättet.

Lycka till i vilket fall.

//Y
24 juli 2014 07:33
Hej, Mr Y
Jag kan förtydliga en del.

1. Priset är till största delen för resan och boendet (som du kan se i min första post om du läser igenom den. Det kanske blev lite mycket text där att läsa, ber om ursäkt), avgiften för guidningen är 1500 kr. De övriga kostnaderna är, som du själv påpekar, mycket låga. För en vecka med rundturer från trespråkiga guider tror jag de flesta svenskar kan tycka att det är ett konkurrenskraftigt pris.

2. "Hyra en flickvän" är jag osäker vad du menar i ett seriöst sammanhang, men jag skulle inte rekommendera att hyra en prostituerad utomlands eller någon annanstans heller.

3. Boendet är ett fräsch vandrarhotell som jag alla gånger skulle bo på igen. Centralt, fräscht, wifi, bra service och rekommenderat som bästa budgetalternativ av internationell tidning. Priset jag angav var för det billigaste alternativet, säng i sexbäddars rum. Jag provade själv det och var nöjd, men det finns dyrare (men inte dyra) alternativ med enskilda eller par-rum. De absolut flesta boende där var unga coola kineser med världsvana, kombinerat med en minoritet av västerländska turister av alla former, affärsresenärer på budget, tyska familjer, backpackers.

4. Hot Pot som du nämner kostar kanske 35 Yuan per person (sprit ej medräknad) så du kan absolut njuta av det mesta smaskiga som stan har att njuta av för priset av ett svenskt Happy Meal. Min bästa smakupplevelse var en stor portion kryddiga nudlar (vars namn jag inte kommer på just nu) för just 15 Yuan.

5. Min målgrupp är just västerlänningar som vill betala för att vara säker på sällskap och tips på plats, men faktum är att mycket av det vi skulle erbjuda var saker vi fått via tips från mina kinesiska vänner på plats.
Om du har förslag på fler ställen är du välkommen att mejla oss på (Logga in för att se e-postadress)

Det är redan nu klart att en resa kommer bli av i april nästa år. Finansieringen via FundedByMe gav inte full täckning men gav nog med kontakter för att genomföra det hela. Du får gärna höra av dig via tex wechat (namn: stensaxpapper) om du är i stan då, så kan vi ses. Tack för dina kommentarer och tips.

MvH / Mikael
24 juli 2014 11:36
Vilket spännande initiativ av dig, stort lycka till från mig! :)