Egypten vs Gran Canaria i april

Av Phheni
11 sep. 2012 08:00
Visningar: 4549
Funderar på att resa på påsklovet 2013, dvs vecka 14. Vill gärna ha värme och vill inte flyga alltför långt. Funderar på Egypten, kanske hurgada, eller Gran Canaria, Anfi del Mar. Någon som har erfarenhet av dessa två platser den tidpunkten på året? Hur är det med All Inclusive i Egypten, alla pratar om magsjuka.....Vi är två vuxna med en tonårsdotter på 17. Hoppas på lite synpunkter snart / Helene
11 sep. 2012 10:23
Vi har varit på båda platserna den tiden på året och det är nog ganska lika vad gäller vädret även om nätterna kanske är kyligare i Egypten men dagarna kanske litet varmare istället, uppvärmd pool är mer eller mindre ett måste oavsett vilket du väljer.

All inclusive funkar bra oavsett resmål och det är nog många som slipper undan magsjukan i egypten men väldigt många blir ändå dåliga där så även vi, speciellt första gången är risken stor däremot har vi aldrig blivit dåliga nån gång på kanarieöarna trots att vi bott på alla de större öarna fuertventura lanzarote teneriffa lagomera o gran canaria massor av gånger.

Är det fina hotellanläggningar och dykning/snorkling till lågpris som gäller och ni dessutom tycker ökenlandskap låter häftigt finns ingen tvekan ta egypten, men vill ni kunna ränna runt på stan i lugn o ro utan att freda er från försäljare osv. välj nåt annat.

Ett tips om egypten om ni inte tänkt stänga in er på hotellområdet är väl att välja nåt annat alternativ än Hurghada som enligt mig är bland det fulaste o tråkigaste som finns,vilken ort ni ska välja finns det säkert andra som är bättre på men sharm el shejk kan ju vara ett alternativ.

Om nån kanarieö blir aktuell så kan jag varmt rekommendera Teneriffa för en lagom blandning där finns allt man kan vilja uppleva,bra hotell god mat okey stränder och inte minst en grym natur speciellt på norra sidan,dessutom finns möjlighet till en utflykt till La gomera som nog är den vackraste av alla kanarieöarna.

Gran canaria har också en lagom mix trots att många dömmer ut ön efter att tillbringat en vecka i playa del ingles.

Lanzarote har lugnet små låga vite byggnader och mysiga strandpromenader en klar barnfamiljsfavorit..

Fuerteventura har de grymmaste stränder man kan tänka sig och dessutom ganska litet turister där men det är tyvärr ofta blåsigt, därför är det ett jättebra sommaralternativ då blåsten kommer som en befrielse i värmen.
mvh. Bosse.
Av Hathor
11 sep. 2012 10:45
Erfarenhet,ja..
vill ni ha en lugn semester välj en canarie ö.
Fuerteventura är min favorit underbara stränder..o trevligt att åka runt ön o se dess skiftande natur..teniriffa,med närhet till La gomera,dit man kan ta en båt..

Egypten ,o Hurghada en helt annan kultur,ett helt annat turistmål,o lugnt e de inte här..
o visst mag sjukan kan man råka ut för,många gånger har de drabbat mej,men lika många gånger har jag klarat mej från de..
Här e de dock alltid en sol som gassar o ett röda hav att vara under,de är väl här ni ska vara under ytan,o se de vackra,ovan ytan i hurghada är de allt annat än vackert..
om ni väljer Egypten,läs på innan ni åker...

rekommendation ,att vacinera er,mot hep A O B(twinrix)
de finns massor att läsa om Egypten på denna sidan,använd sökfältet i högra hörnet..
lycka till
M

Av Krezz
12 sep. 2012 09:43
Har under de senaste 10 åren varit i Egypten ett antal gånger med ett stort antal vänner och vi har inte haft några stora problem med våra magar. Jag tror att renligheten på de bättre hotellen förbättrats över åren och med lite sunt förnuft så kan man klara sina magar. Var nere i Egypten senast i April i år och denna månad är den första på året som jag kan tänka mig att åka ned och den sista är November för under denna period är både luft och vatten av rätt temperatur. När det gäller All Inclusive så tycker jag personligen att den är bra och letar du efter ett bra sådant hotell så hittar du ett i Sharm el Sheikh (som jag liksom lapplander föredrar framför Hurghada) och det heter Sentido Reef Oasis Senses (Apollo). Det finns givetvis fler hotell än detta men det är efter 17 resor ner till Egypten numera vårt favorithotell vilket vi besöker för tredje gången om tre veckor.

Lycka till med ditt val, och du, Egypten är inte så farligt som många säger =)
Av Annl
14 sep. 2012 10:39
Har vart både i Egypten och på Gran Canaria och om du vill ha en upplevelse och inte bara sol och bad så skulle jag defintivt välja Egypten.

MEN det är ett skitigt land så det är handsprit som gäller och alkoservetter.

Vi klarade oss från magsjuka men var extremt försiktiga och åt inga kalla grönsaker, röror eller is och vi är dessutom rejält vaccinerade.
Av Krezz
14 sep. 2012 10:59
Citerat från annl:
Har vart både i Egypten och på Gran Canaria och om du vill ha en upplevelse och inte bara sol och bad så skulle jag defintivt välja Egypten.

MEN det är ett skitigt land så det är handsprit som gäller och alkoservetter.

Vi klarade oss från magsjuka men var extremt försiktiga och åt inga kalla grönsaker, röror eller is och vi är dessutom rejält vaccinerade.
Har aldrig använt handsprit, har ätit alla möjliga kalla grönsaker och is men har aldrig blivit magsjuk å andra sidan så har jag tagit det försiktigt och "smugit" mig på det jag äter och inte tagit för mig av allt på en gång. Lite försiktighet och sunt förnuft kan man komma långt med och den enda gång nån i mitt sällskap fått magjsuka var när de åt glass på McDonalds.

Som jag skrev i en annan tråd så har man nog fräschat upp "processerna" och hanteringen av maten på åtminstone de större hotellen där vi skandinaver hamnar på under våra charterresor tänk också på att det inte bara är maten som kan "paja magen".

Märkväl att jag inte avråder från handsprit eller andra sätt att desinficera sina händer vi är ju olika känsliga.

Sen skitigheten, den är väl mest utanför hotellområdena då själva hotellen brukar vara riktigt städade och fina och mitt första intryck av detta kan ni läsa här: http://www.krezz.se/degerfors/bloggen.aspx/2011/08/09/Snart-ett-decennium
Av Annl
15 sep. 2012 08:40
Krezz, Skatta dig lycklig att du har en stålmage!

Dessvärre är det ju så många människor som råkar illa ut i Egypten och blir magsjuka så jag tycker att det ändå kan vara på sin plats att varna för detta och - kanske - vara lite försiktig på plats.

Jag har till och med hört om vuxna personer som blivit så dåliga att de tvingats att vårdas på sjukhus i Egypten och det är ju inte kul när man har semester.

Och vad du skriver om maten och processerna kring denna på hotellet så kan det säkert vara så att dessa är uppfräschade men problemet är ju att det ofta är buffémat och att den står framme i värmen och sen - som hotellen inte kan lastas för - så är det ju inte alla människor som har vett att ta mat på ett trevligt och hygieniskt sätt som sig bör på en buffé så det är ju också en källa till magsjuka.
Citerat från krezz:
Citerat från annl:
Har vart både i Egypten och på Gran Canaria och om du vill ha en upplevelse och inte bara sol och bad så skulle jag defintivt välja Egypten.

MEN det är ett skitigt land så det är handsprit som gäller och alkoservetter.

Vi klarade oss från magsjuka men var extremt försiktiga och åt inga kalla grönsaker, röror eller is och vi är dessutom rejält vaccinerade.
Har aldrig använt handsprit, har ätit alla möjliga kalla grönsaker och is men har aldrig blivit magsjuk å andra sidan så har jag tagit det försiktigt och "smugit" mig på det jag äter och inte tagit för mig av allt på en gång. Lite försiktighet och sunt förnuft kan man komma långt med och den enda gång nån i mitt sällskap fått magjsuka var när de åt glass på McDonalds.

Som jag skrev i en annan tråd så har man nog fräschat upp "processerna" och hanteringen av maten på åtminstone de större hotellen där vi skandinaver hamnar på under våra charterresor tänk också på att det inte bara är maten som kan "paja magen".

Märkväl att jag inte avråder från handsprit eller andra sätt att desinficera sina händer vi är ju olika känsliga.

Sen skitigheten, den är väl mest utanför hotellområdena då själva hotellen brukar vara riktigt städade och fina och mitt första intryck av detta kan ni läsa här: http://www.krezz.se/degerfors/bloggen.aspx/2011/08/09/Snart-ett-decennium
Av Krezz
15 sep. 2012 10:46
Citerat från annl:
Krezz, Skatta dig lycklig att du har en stålmage!
Tror inte att jag har en stålmage, för jag har blivit riktigt dålig här hemma i Sverige men aldrig nere i Egypten, utan jag tror att det beror på att jag är naturligt försiktig med maten och definitivt med buféer som står och puttrar. Vad jag har förstått så skiljer sig deras goda bakterier från våra goda bakterier så redan där har vi en anledning till att magen kan sparka bakut så tar man inte alla deras olika rätter på en gång så kanske magen hinner vänja sig lite. Sen värmen, kalla drycker, alkoholhaltiga drycker eller helt enkelt för lite dryck kan sätta sprätt på vilken mage som helst utan att det är dåliga bakterier inblandade.

Av de olika reskamrater jag haft, säkert ett hundratal, under mina resor till Egypten så har ett fåtal blivit så dåliga i magen att de blivit tvungna att avstå från aktiviteter nån enstaka dag och då har vi bott på allt från båtar till lyxhotell.

Jag säger inte att man inte kan få magsjuka men det är inte alls säkert att man får det, som många vill få det till, utan med lite sunt förnuft och lite försiktighet så kan man undvika magsjuka att sen magen kan bli lite "rörig" av allt "nytt" man stoppar i sig det händer ju även efter ett smörgåsbord på en ålandstripp eller ett svenskt julbord. Är oturen framme så är den men man behöver ju inte utmana ödet genom att urskiljningslöst plocka i sig allt man ser =)