Egypten, Vågar man åka dit nu?

7 juni 2011 06:53
Visningar: 3211
Med tanke på alla oroligheter som var i landet, vågar man boka en resa dit nu?
Av Annl
12 juni 2011 10:50
Hej,

Skulle säga att det helt och hållet beror på vart du har tänkt dig att resa.

UD avråder ju inte från resor dit längre och charterbolagen kör ju för fullt sen i april och jag kan tänka mig att det inte är några större bekymmer i badorterna runt Röda havet men kanske att man skal tänka en gång extra om man tänkt sig att åka till Kairo.

Beror också på när du tänkt att resa - det är ju snart val där och då kanske tonläget höjs...

Hoppas verkligen att det stabiliserar sig snart - vi längtar tillbaka till Kairo och missade Abu Simbel...
12 juni 2011 12:09
Jag har släktingar i Kairo och de tycker det är lugnt nu, lite osäkert på kvällarna i fel områden bara.. men sen beror det ju på när du ska resa, för vissa dagar är det stora demonstrationer igen. Vad jag har hört är Hurghada säkrare än Sharm eftersom expresidenten Mubarak är i Sharm så det kan vara lite oroligt där.
Av Annl
12 juni 2011 14:58
Är inte Mubarak häktad? Eller har han fått en fristad i Sharm.

Intressant att det är lugnt i Kairo
12 juni 2011 15:47
Jo han är häktad men han är väldigt sjuk så han ligger på sjukhus i Sharm. Han har cancer bl a.

Jämfört med tidigare är det lugnt, men det protesteras lite överallt. Mina släktingar kunde knappt ta sig ut till affären i februari men nu lever de precis som vanligt förutom dagar då det protesteras.
Av Hathor
12 juni 2011 18:43
Det är ju ett eget val man måste göra om man ska åka till Egypten eller ej...
I detta land måste man alltid iakta största försiktighet,o va på sin vakt...
Det är Val snart ,o upproriska områden finns mer eller mindre...
Själv åker jag inte dit förrän valet varit o landet stabiliserat sej,o jag undrar givetvis,vad händer efter valet??blir det bättre sämre??Nya oroligheter kan ju lätt bloss upp....
Valet ligger hos varje enskild individ,åka eller inte åka.....
Av Toveri
8 juli 2011 09:54
Hej!
Som tidigare talare poängterat beror det alldeles på vart i Egypten du tänkt åka.

Jag kom till Egypten två veckor innan revolutionen och stannade tills nu i maj och upplevde inga som helst problem. Jag var i Dahab och på Sinai-halvön generellt har det varit lugnt. Jag vet inte om jag instämmer med att Hurghada skulle vara säkrare än Sharm. Jag var även i Sharm under revolutionen och medan plundringståg drog genom Hurghada var det hur lugnt som helst där. Sinai styrs i praktiken av beduiner och är som en lite mer självständig del av Egypten och här skulle i alla fall jag känna mig helt trygg.

Om du planerat att åka till Kairo/Luxor/Aswan osv. tror jag inte heller att det är några större proble även om du givetvis ska vara försiktig. Ibland blossar stridigheter upp, framför allt mellan kristna och muslimer, och det stundande valet kan givetvis ta oväntade vändningar. Egypten är dock ett underbart land och jag tycker inte att revolutionen i februari ska hindra dig från att åka!

Hör gärna av dig om du har några frågor: (Logga in för att se e-postadress)

=)
8 juli 2011 18:34
Ja! Personligen skulle jag kunna tänka mig att åka dit och då inte bara till de klassiska turistställen...
Av Suspal
4 sep. 2011 13:28
Hej Jag har varit till Hurghada både i maj och juli och tänker åka dit igen i oktober. Jag bor där lite nu och då jag märker att det är mindre turister men det börjar resa tillbaka till det fantastiska landet igen. Oroligheterna är i Kairo så dit skulle jag inte åka idagsläget.