Egypten-sprutor????

Av Fruh
27 dec. 2010 18:57
Visningar: 6051
Hej alla!
Jag, min man och vår 11-åriga son åker till Hurghada den 6 jan.
Vi ska bo på ett all-inclusive hotell och ska väl bara ge oss ut på ett par utflykter under våra 2 veckor där. Blir väl lite snorkling, Konungarnas dal och nåt annat...

Undrar nu om det är mycket viktigt att ta sprutor för hepatit innan man åker?
Gör alla det som åker till Egypten?
Eller är det bara att åka och tänka på att sprita händerna hela tiden? Räcker detta måntro??

Tacksam för svar =))
Av Hathor
27 dec. 2010 22:17
Vaccinera er,det gör dom flesta som åker till detta land...
stel kramp,hepatit A O B
Om du är rädd om hälsan så är detta elementärt...
Egypten är ett smutsigt land,skitiga pengar,o mkt bakterier far runt...
Sprita händerna de är bara ett kompliment....
Ni är sent ute när det gäller att vaccinera er..
ni ska ju snart åka....

lycka till
27 dec. 2010 23:00
Grundvaccination samt vanlig renlighet mrér behövs inte
28 dec. 2010 12:54
Eftersom Ni ska åka den 6 januari så är det för sent att vaccnera Er.Möjligen kan Ni hinna med första sprutan Twinrix som hjälper mot Hepatit. När Ni kommer tillbaka kan Ni fullfölja vaccinationen. Att vara vaccinerad mot Heatit A+B är ett måste vare sig man åker inom Europa eller längre ut i världen.
Jag har varit i Egypten några gånger och har alltid ätit av allt men varit försiktig dvs ögonen och näsan har testat, före maten stoppats i munnen. Tänk också på att om man är väldigt varm och slänger i sig en iskall öl, vatten eller glass så brukar magen reagera.
Använd sunt förnuft, njut av resan och skaffa Er ett fullgott heapatit-skydd när Ni kommer hem.
Mvh
Av Fruh
28 dec. 2010 14:58
Lisanilsson: Tack för ditt svar, men det är en sak jag inte förstår.

Du säger att sprutan för hepatit är ett måste om man åker utanför europa.
Tror att det är ren skrämselprpaganda!

Har luffat genom sydamerika i sammanlagt 2 år, rest i asien ett antal ggr, varit på dominikanska ett antal ggr, och därefter rest mkt i europa. Aldrig har jag blivit sjuk eller fått hepatit A.

Så jag tycker att om man använder sitt sunda förnuft så behövs inte denna spruta.
Inte ens på UD:s sida rekommenderar dom att ta denna sprutan. rekommenderas sprutan så är det på sidor som får gynning utav detta, som tex researrangörerna.......... tror jag chansar igen med att bara resa och njuta...... ;)
Av Hathor
28 dec. 2010 15:20
du ber ju om råd...
att vacinera sej är väl rimligt när man åker till "Skitiga länder"
Hepatit är ju oerhört smittsamt...
förr tog man ju gammaglobelin,den här twinrix räcker ju sen i många många år...
hundar o katter i egypten är ofta smittbärare av rabies,så därför är det också ngt jag själv har vacinerar mej mot...
men allting är ju valfritt....
Av Hathor
28 dec. 2010 15:21
gå till en infektionsklinik där e de bra pris,billigast,om du nu ändrar dej...
28 dec. 2010 15:30
Hej Fruh!
Jag har bl.a. studerat i Europa och senare arbetat i Mellersta Östern under en 20-års period och tänkte aldrig på vaccinationer - hepatit, gammaglobulin osv. Det enda jag använde var malaria-profylax. Resonerade som så att händer något så fixar jag det då.Nu har jag blivit äldre och förhoppningsvis lite visare.... . Mitt resande fortsätter men jag har blivit litet mer försiktig med mig själv. Hepatit B som man kan få p.g.a. ett akut sjukbesök t.ex. är ju en sjukdom som sätter sig på levern och kan i värsta fall leda till skrumplever. Både hepatit A och B tar lång tid att upptäcka (man är även smittbärare) och båda påverkar levern och tar lång tid att läka. Tycker att det är en bra rekommendation.
Klart att Du ska njuta av Din resa til Egypten. Ett fantastiskt land med massor av sevärdheter.
Mvh
28 dec. 2010 19:02
Citerat från fruh:
Lisanilsson: Tack för ditt svar, men det är en sak jag inte förstår.

Du säger att sprutan för hepatit är ett måste om man åker utanför europa.
Tror att det är ren skrämselprpaganda!

Har luffat genom sydamerika i sammanlagt 2 år, rest i asien ett antal ggr, varit på dominikanska ett antal ggr, och därefter rest mkt i europa. Aldrig har jag blivit sjuk eller fått hepatit A.

Så jag tycker att om man använder sitt sunda förnuft så behövs inte denna spruta.
Inte ens på UD:s sida rekommenderar dom att ta denna sprutan. rekommenderas sprutan så är det på sidor som får gynning utav detta, som tex researrangörerna.......... tror jag chansar igen med att bara resa och njuta...... ;)
Hej du resenär,

UD rekommenderar inte om speciella vaccinationer, utan påminner om att ha ett fullgott vaccinationsskydd och hänvisar i övrigt till Smittskyddsinstitutet som svarar för dessa frågor. UD är ingen hälsovårdsupplysning helt enkelt. Hepatit A - gulsot - är liksom de andra hepatitsjukdomarna anmälningspliktiga, spårningspliktiga och klassade som sk "allmänfarliga" enligt Socialstyrelsen och Smittskyddslagen. Om man använder sitt sunda förnuft så lyssnar man mer till dessa instanser än sin egen tur, speciellt om det gäller andras (som sitt barns)hälsa. Eftersom researrangörerna mig veterligt själva inte säljer vaccin, känns argumentet att de skulle tjäna pengar på att vi vaccinerar oss, mer än långsökt.

En för mig allmän reflektion över de här diskussionerna på RG är att jag inte lyckas förstå varför så många tror att man får de bästa svaren från "nån som känner nån som hört nåt" istället för att ta reda på fakta ? Inte ringer man väl nummerupplysningen för att fråga om vädret, eller till vårdcentralen för att fråga när bussen går till Värnamo? Okej, man kan väl komplettera det man hittat på nätet på till exempel Vårdguiden, med att höra hur folk i allmänhet har gjort, men att hoppa över att ta reda på fakta....det förstår jag bara inte!

//BL
Av Hathor
28 dec. 2010 20:27
Citerat från busylizzy:
Citerat från fruh:
Lisanilsson: Tack för ditt svar, men det är en sak jag inte förstår.

Du säger att sprutan för hepatit är ett måste om man åker utanför europa.
Tror att det är ren skrämselprpaganda!

Har luffat genom sydamerika i sammanlagt 2 år, rest i asien ett antal ggr, varit på dominikanska ett antal ggr, och därefter rest mkt i europa. Aldrig har jag blivit sjuk eller fått hepatit A.

Så jag tycker att om man använder sitt sunda förnuft så behövs inte denna spruta.
Inte ens på UD:s sida rekommenderar dom att ta denna sprutan. rekommenderas sprutan så är det på sidor som får gynning utav detta, som tex researrangörerna.......... tror jag chansar igen med att bara resa och njuta...... ;)
Hej du resenär,

UD rekommenderar inte om speciella vaccinationer, utan påminner om att ha ett fullgott vaccinationsskydd och hänvisar i övrigt till Smittskyddsinstitutet som svarar för dessa frågor. UD är ingen hälsovårdsupplysning helt enkelt. Hepatit A - gulsot - är liksom de andra hepatitsjukdomarna anmälningspliktiga, spårningspliktiga och klassade som sk "allmänfarliga" enligt Socialstyrelsen och Smittskyddslagen. Om man använder sitt sunda förnuft så lyssnar man mer till dessa instanser än sin egen tur, speciellt om det gäller andras (som sitt barns)hälsa. Eftersom researrangörerna mig veterligt själva inte säljer vaccin, känns argumentet att de skulle tjäna pengar på att vi vaccinerar oss, mer än långsökt.

En för mig allmän reflektion över de här diskussionerna på RG är att jag inte lyckas förstå varför så många tror att man får de bästa svaren från "nån som känner nån som hört nåt" istället för att ta reda på fakta ? Inte ringer man väl nummerupplysningen för att fråga om vädret, eller till vårdcentralen för att fråga när bussen går till Värnamo? Okej, man kan väl komplettera det man hittat på nätet på till exempel Vårdguiden, med att höra hur folk i allmänhet har gjort, men att hoppa över att ta reda på fakta....det förstår jag bara inte!
bra inlägg
//BL