Egypten

Av Gwbiker
23 sep. 2011 14:40
Visningar: 7554
Inte länge sen det va väldiga oroligheter i egypten. Är det ok att åka dit nu?
Hört att en del blir magsjuka i egypten... ngt särskilt att tänka på eller har dom bara haft otur.
Bör man ta vaccin mot hepatit? Detta behövs ju inte i typ grekland o cypern.
Mvh
Magnus
Av Annl
23 sep. 2011 16:26
Hej

Skall du resa till Egypten rekommenderar jag dig absolut att vaccinera dig mot både hepatit A och hepatit B samt även dukoral (drickvaccin mot kolera). Dessutom bör du kolla upp med din vaccinationsmottagning om du bör fylla på någon av de vaccinationer som man fick som barn ( för att få ett livslångts skydd är det nödvändigt när man uppnått viss ålder runt 40 ungefär).

Vad gäller magsjuka så är det många som blir dåliga och du måste ha med dig massor av handsprit och tänka på att bara äta kokta grönsaker och inte någon is eller så.

Om det är lämpligt att åka dit nu tycker jag är tveksamt - vi har varit i Egypten och det var helt fantastiskt och vi vill verkligen tillbaka men frågan är om det inte är smartare att vänta tills efter valet då man kan se vad som händer. Dock kan du kanske göra en annan bedömning om du "bara" har tänkt att resa till något badresmål.
Av Gwbiker
23 sep. 2011 17:58
Ok tack för ditt svar... låter lite jobbigt måste jag säga. Jo jag hade tänkt hurg harda men jag vet inte. Resmål som cypern ex. behöver varken vaccin eller handsprit eller magsjukemedel.
Jaja tack iaf

Magnus
Av Annl
24 sep. 2011 09:15
Citerat från gwbiker:
Ok tack för ditt svar... låter lite jobbigt måste jag säga. Jo jag hade tänkt hurg harda men jag vet inte. Resmål som cypern ex. behöver varken vaccin eller handsprit eller magsjukemedel.
Jaja tack iaf

Magnus
Hej igen,

Klart att du skall åka till Egypten och inte låta dig avskräckas av några vaccinationer. För övrigt bör du vaccinera dig mot hepatit A och B även om du inte tänkt att åka till Egypten.

Egypten är ett fantastiskt land och så spännande och tänker du dig att åka till Hurghada så finns ju möjlighet att göra en dagsutflykt till Luxor.
Av Gwbiker
24 sep. 2011 09:30
hej
jo jag tror dej men sen såg jag att en del skrev att det e gott om fulla ryssar som varken har respekt för andras solstolar eller behov av privat utrymme....
Av Annl
24 sep. 2011 09:34
Hej igen,

Det är korrekt - fulla ryssar är tyvärr baksidan av medaljen. Dock upplevde vi inte som att de störde oss - fick de sitta och dricka en hel dag så var de nöjda och de höll sig för sig själva. Och då bodde vi ändå på ett hotell med mycket ryssar och vi var där när det var rysk julafton...

Även egyptierna själva är stentrötta på ryssarna.
27 sep. 2011 17:28
Kan bara flika in att det finns gott om fulla ryssar även på Cypern...

Det är nog lite individuellt om man blir dålig i Egypten, vi har varit där några gånger och aldrig blivit magsjuka :-)
Av Suspal
27 sep. 2011 19:13
Hej!
Jag bor i Hurghada till och från så visst kan man åka till Hurghada jag har varit 4 ggr sen det blev oroligt och det är ju i Kairo det händer saker. Jag själv åker ner til Hurghada igen nu i oktober. ang magsjukan så är det oftast handhyigen som är problemet och att man dricker för lite vatten. Jag äter då allt som går att äta och prova och jag har då inte varit dålig mer än i sverige. Kolla med din vaccinationsställe vad som krävs men det är hetatit A + B. Just nu är det lite turister från Sverige så Ryssarna hörs och syns mera, men inget jag störs av men jag bor ju inte på hotell och där vet jag att dom är jobbiga. Mer solsäker semester kan man inte få ;)
Av Hathor
29 sep. 2011 11:25
Det är olika val snart,då kan oroligheter uppstå överallt,men givetvis är de mest i kairo ,men även på landsbygden,turistorterna är skonade ngn så när,men de är lite turister nu tex i Hurghada många hotell o bazarer stängt,människor är uppgivna..
magsjuka kan man få,o visst e de så att många blir sjuka,Jag har rest runt i detta land i många år,har varit magsjuk 4 ggr av 20 ..detta händer oavsett hur noga man är med hygienen,de är pengarna som är de skitigaste.
Ta med alcogel,bra att ha till hands att ta till efter de man hälsat på ngt eller tagit i dörrhandtag etc...
Som jag skrivit tidigare ,egypten är ett skitigt land....men underbart för de...
En sak att tänka på är att man aldrig smakar på ngt som ngn annan haft i munnen tex så är de vanligt att man blir bjuden på en vattenpipa,munstycket där är då begagnat,tacka nej till sådant,många egyptier har hepatit C utan att veta om de...rabies är bra att vacinera sej mot då de är mkt vilda hundar...o så Hep A o B,stelkramp,se över polioskyddet...
Att resa till egypten som är ett U land är helt annorlunda mot att resa i europa.....
.
mkt att tänka på,då de ju är ett muslimskt land o därför bör man tänka på hur man går klädd...
Läs på om landet innan ni åker,så är ni bättre rustade att "möta "landet...
mkt har skrivit om egrpte på denna sida,om hurghada ex vis,sök på egypt i sökrutan uppe till höger..
lycka till o låt er inte avskräckas av de jag förmedlat,de är viktigt tycker jag att skriva om "hur de verkligen är"
Maria

jag vill rekommendera er Elgouna Marsaalam,el quisir,fina kustsamhällen....
Av Annl
29 sep. 2011 18:00
Citerat från hathor:
Det är olika val snart,då kan oroligheter uppstå överallt,men givetvis är de mest i kairo ,men även på landsbygden,turistorterna är skonade ngn så när,men de är lite turister nu tex i Hurghada många hotell o
bazarer stängt,människor är uppgivna..
magsjuka kan man få,o visst e de så att många blir sjuka,Jag har rest runt i detta land i många år,har varit magsjuk 4 ggr av 20 ..detta händer oavsett hur noga man är med hygienen,de är pengarna som är de skitigaste.
Ta med alcogel,bra att ha till hands att ta till efter de man hälsat på ngt eller tagit i dörrhandtag etc...
Som jag skrivit tidigare ,egypten är ett skitigt land....men underbart för de...
En sak att tänka på är att man aldrig smakar på ngt som ngn annan haft i munnen tex så är de vanligt att man blir bjuden på en vattenpipa,munstycket där är då begagnat,tacka nej till sådant,många egyptier har hepatit C utan att veta om de...rabies är bra att vacinera sej mot då de är mkt vilda hundar...o så Hep A o B,stelkramp,se över polioskyddet...
Att resa till egypten som är ett U land är helt annorlunda mot att resa i europa.....
.
mkt att tänka på,då de ju är ett muslimskt land o därför bör man tänka på hur man går klädd...
Läs på om landet innan ni åker,så är ni bättre rustade att "möta "landet...
mkt har skrivit om egrpte på denna sida,om hurghada ex vis,sök på egypt i sökrutan uppe till höger..
lycka till o låt er inte avskräckas av de jag förmedlat,de är viktigt tycker jag att skriva om "hur de verkligen är"
Maria

jag vill rekommendera er Elgouna Marsaalam,el quisir,fina kustsamhällen....
Mycket klokt inlägg tycker jag och att vaccinera sig ordentligt är ett måste. Dukoral (drickvaccin mot kolera) är inte heller dumt att ta när man skall till Egypten.

Och precis som Hathor skriver- mycket handsprit är A och O eftersom det är skitigt och pengarna är ENORMT skitiga.

MEN som det också sagts; Egypten är ett fantastiskt land!
18 okt. 2011 14:31
Jag var nere i slutet på januari när oroligheterna startade och har varit där två gånger sen dess och det har varit lugnt i turiststäderna! Jag har lyckats klara mig från magsjuka när jag har bott på All inclusive men den här gången hyrde jag lägenhet så det blev ett annat läge.. Jag skulle inte ta Ducoral för det är dyrt och det finns inga garantier att man klarar sig iaf men det är min åsikt!

Åk till Egypten för Röda Havet är helt underbart för dykning och snorkling.. Vädret lovar alltid sol! Människorna är underbara!!

MvH Angelica
Av Krezz
21 okt. 2011 14:01
Kom precis hem från Sharm el Sheikh och där märktes inget av några oroligheter och glädjande nog så verkar det som om turisterna börjar komma tillbaka till just Sharm. Colona, det skandinaviska dykkcentret, hade fyra båtar ute till skillnad mot i våras då de "knappt" fick ihop till en. Så det var många glada miner därnere både på turister, servicefolk och egyptier man möter på gatan.

Så till den eviga frågan och mitt svar på densamma: Magsjuka? Nej! Vi åt och drack, för 16:e gången i ordningen, det mesta och hade inga problem med våra magar så jag börjar tro att det där med att man alltid blir magsjuk är en myt :-)
21 okt. 2011 16:21
Hmm.. Jag måste ändra mig lite angående magsjukefrågan.. Jag har precis kommit hem från sjukhuset då jag drog på mig en salmonella som lyckades förirra sig in i blodet och blev en blodförgiftning.. Men som sagt.. Det är nog inte så vanligt så jag kommer nog undvika kyckling och grönsaker i framtiden och salmonella kan man ju iaf inte skydda sig emot..
Av Marree
7 nov. 2011 14:14
Angieali:
Såg att du var i Egypten i januari detta år, jag skall dit i januari 2012 är det tänkt. Vart var du? Hur är temperaturen då? Är det smartare att bo i t.ex. Luxor så att man har närmare till aktiviteter, då jag förstått att det kanske inte är optimalt sol o bad väder i januari?...