Efter tyfonen, risker? epedimi? bohol panglao

Av Holiva
28 dec. 2013 23:17
Visningar: 902
Hej,
Jag och min familj har bokat en resa till Manila, sedan vidare till Bohol i April -2014. Precis efter vi köpt här resa så kom tyfonen över Filippinerna. Vi är nu lite oroliga, inte för att Bohol blev speciellt drabbat, men har hört mkt om epedemier och risker via vattenburna bakterier som drabbar katastrofområden. Då jag reser med ett litet barn så vill man gärna vara så säker det går..
Någon som vet något om detta? Vart kan man vända sig? Någon som själv är eller ska till bohol?
Mvh H
Av Barbaro
31 dec. 2013 03:48
Hej Holiva!

Jag är just nu på Panglao (Bohol) och kom hit innan tyfonen och stannar några månader. Jag jobbar som dykinstruktör här och har varit här under vintrarna i många år.
Vi befinner oss utanför katastrofområde,t så här märks inget av det. Turisterna är här och många reser med småbarn. Leyte och Samar som är de öar som blev värst drabbade ligger mer än 20 mil norr om oss.
Framåt april börjar det bli riktigt varmt här så att skydda barnen mot sol, värme, uttorkning och för kalla AC rum är nog bra. Man köper dricksvatten och mathygienen är hög på de flesta ställen här. Skulle olyckan vara framme ligger flera sjukhus bara 30 min från Panglao i Tagbilaran.

Välkomna till det barnvänliga Filippinerna och hör av dig igen om jag kan hjälpa till med nåt.

Gott Nytt År önskar Barbro
Av Holiva
31 dec. 2013 09:40
Hej Barbro,
Åh va skönt att höra, jag har varit rätt orolig och börjat leta alternativt resmål faktiskt, men vi vill så gärna till bohol/panglao.
Låter som man ska leva ungefär som vi gjort i ett 42 gradigt italia i sommras eller tidigare i Thailand = hålla koll på de små!
Va kul att du upplever det så bra på ön, har hört mycket gott om de från andra också, men kul att höra från någon som är där just nu.