Efter tyfonen, risker? epedimi? bohol panglao

Av Holiva
28 dec. 2013 23:17
Visningar: 902
Hej,
Jag och min familj har bokat en resa till Manila, sedan vidare till Bohol i April -2014. Precis efter vi köpt här resa så kom tyfonen över Filippinerna. Vi är nu lite oroliga, inte för att Bohol blev speciellt drabbat, men har hört mkt om epedemier och risker via vattenburna bakterier som drabbar katastrofområden. Då jag reser med ett litet barn så vill man gärna vara så säker det går..
Någon som vet något om detta? Vart kan man vända sig? Någon som själv är eller ska till bohol?
Mvh H
Av Barbaro
31 dec. 2013 03:48
Hej Holiva!

Jag är just nu på Panglao (Bohol) och kom hit innan tyfonen och stannar några månader. Jag jobbar som dykinstruktör här och har varit här under vintrarna i många år.
Vi befinner oss utanför katastrofområde,t så här märks inget av det. Turisterna är här och många reser med småbarn. Leyte och Samar som är de öar som blev värst drabbade ligger mer än 20 mil norr om oss.
Framåt april börjar det bli riktigt varmt här så att skydda barnen mot sol, värme, uttorkning och för kalla AC rum är nog bra. Man köper dricksvatten och mathygienen är hög på de flesta ställen här. Skulle olyckan vara framme ligger flera sjukhus bara 30 min från Panglao i Tagbilaran.

Välkomna till det barnvänliga Filippinerna och hör av dig igen om jag kan hjälpa till med nåt.

Gott Nytt År önskar Barbro
Av Holiva
31 dec. 2013 09:40
Hej Barbro,
Åh va skönt att höra, jag har varit rätt orolig och börjat leta alternativt resmål faktiskt, men vi vill så gärna till bohol/panglao.
Låter som man ska leva ungefär som vi gjort i ett 42 gradigt italia i sommras eller tidigare i Thailand = hålla koll på de små!
Va kul att du upplever det så bra på ön, har hört mycket gott om de från andra också, men kul att höra från någon som är där just nu.
Något bra tips på ö i närheten som är något alldeles extra? Vi har tänkt gifta oss nämligen. Vi hyr en liten villa på Doljo beach av en svensk, tänkte åka till alona o andra ställen om dagarna, känns det som en bra plan?
Tack så jätte mycket för din hjälp!
Mvh Hanna
Av Barbaro
17 jan. 2014 08:00
Hej Hanna!

Såg ditt svar i dag... va bra om mitt varit till hjälp...
Låter helt underbart att gifta sig här. Många resorter och restauranger är oerhört skickliga på att göra vigslar vackra här.
Jag har inte varit runt så mycket de senaste åren så jag har inget riktigt bra tips.
men kolla gärna Coco Grove på ön Siquijor. En fin resort vid beachen och fantastiskt trevlig personal som jag tror kan göra något extra för er. Googla på Coco Grove Beach Resort Siquijor så ser du lite mer.
Att bo på Doljo är väl bra och så kan ni ha nån trevlig taxichaufför eller tricykel driver som ni avtalar skjuts med när ni vill nånstans.
Ha det så bra...
Barbro
Av Sofiah
26 jan. 2014 11:55
Låter härligt! Panglao är väldigt turistigt. Långt mer än Bohol, Negros och Siquijor. Mycket folk och turister på Alona men fantastisk mat på CocoVida. Ha en hörlig resa. Tyfonen gjorde en fruktansvärd skada lokalt där den drog fram. Man kan se på nätet vilka delar som var drabbade. På Filippinerna heter tyfonen Yolanda.
Av Jpivars
6 feb. 2014 00:20
Känner till hur det är på Cebu och Mactan? Spår av stormen??
7 feb. 2014 09:47
Hej Barbaro!
Ser att du bor/ har bott på Bohol?
Vi ska dit nu i mars och stanna några dagar. Letar just nu boende. Kan du tipsa om ngt bra? Vi behöver inget lyx men det ska vara fräscht rum med eget badrum, gärna fan eller AC.
Är det på Panglao man ska bo? Ser på hotels.com att de flesta hotell ligger där.

Vet du hur lång tid det tar att ta båten från Cebu till Bohol, går färjan till Panglao direkt om man ska bo där? :)

Mvh
Malin